G: Ystävä kätilönä kun menet synnyttämään- miltä tuntuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klö 2008
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Klö 2008

Vieras
Mä valmistun kätilöksi jouluna ja pääsen töihin kotipaikkani sairaalaan jossa pieni synnäri. Ja suuren osan synnyttämään tulevista tunnen jollain lailla. Mutta olen miettinyt, että mitäpä sitten kun ihan ystävät synnyttää tai hyvät kaverit, tuntuuko se synnyttäjästä kiusalliselta vai mukavalta, että on tuttu ihminen auttamassa?

Yksi lapsuudenystävä oli joskus ehkiksessä sijaistamassa kun varasin papa-kokeeseen aikaa. Hän kysyi minulta jo aikaa varatessa, että haluanko ajan vasta sitten kun hänen sijaisuutensa päättyy (oli siis vaan parin viikon lomasijaisuus), mutta sanoin, että minulle ole väliä ja menin hänen "sörkittäväkseen". Yksi kaveri on kätilönä samalla synnärillä kun millä me oltiin ja oli aika lähellä, ettei ollut meidän synnytksessä, kun tuli yövuoroon juuri niihin aikoihin kun me siirryttiin osastolle. Mun mielestä se olis ollut vaan ihan kiva jos hän olisi ollut meidän kätilönä.

varmasti suhtaudut kaikkiin tsemppaavana ja ammattimaisesti, itse ainakin yrittäisin parhaani mukaan ja olla kovin samalla professionaali ettei "ihan" liikaa tunteella olisi mukana jos kaikki ei sujukaan hyvin.. ettei jää epävarmaa olo sun ammattitaidosta synnyttäjälle.
*muok* vanha työkaveri teki mulle km:n jälkeen jälkitutkimusksen, kysyi että toivonko että joku toinen sen tekisi sanoin että luotan hänen ammattitaitoonsa ja ei minua haittaa.. ainakin sai keskustelal siinä samalla jostain muusta ko jutusta.. :)

Kaverini on kätilönä ja sanoi että he yrittävät välttää töissä kaverien synnytyksiä. Ikinä kun ei voi kuitenkaan tietää mitä sattuu, niin on helpompi kun ei ole liian tuttu, niin toimia ammatillisesti ja vielä vaikka hankalassa tilanteessa. Tai jos pahimmillaan kaikki ei mene niinkuin piti, niin jälkeenpäin voisi olla hankalaa, jos olisi kaveri kyseessä. Tietenkään ei kukaan halua että mitään sattuisi ja ovat ammattilaisia, mutta vähän sama kuin että ei välttämättä haluais kukaan esim leikkaussaliinsa läheistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Niin ja jos tilanne pikkusairaalassa on usein se, että ei_ole_vaihtoehtoa, vaan on otettava se, mikä on saatavilla.

Jos asuisin pienellä paikkakunnalla niin menisin toiseen lähimpään sairaalaan synnyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Klö 2008:
Mä valmistun kätilöksi jouluna ja pääsen töihin kotipaikkani sairaalaan jossa pieni synnäri. Ja suuren osan synnyttämään tulevista tunnen jollain lailla. Mutta olen miettinyt, että mitäpä sitten kun ihan ystävät synnyttää tai hyvät kaverit, tuntuuko se synnyttäjästä kiusalliselta vai mukavalta, että on tuttu ihminen auttamassa?

Siinä synnyttämistilanteessa toivoisin että kätilö on tuttu ja luotettava, mukava. Oikein puistattaa ne kylmänviileät vanhat välinpitämättömät täti-ihmiset.