Gallup: "lapsellisista" vaatteista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sunnuntaina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sunnuntaina

Vieras
Minkä ikäinen lapsi sinun mielestäsi on liian vanha käyttämään sellaisia vaatteita (paitoja, mekkoja) joissa on joku "lapsellinen" hahmo/aihe? Esim. Bamse, Muumit, Barbapapa, Disney-prinsessat jne. Riippuuko "ikäraja" sukupuolesta tai hahmon/aiheen toteutuksesta vai onko sinun mielestäsi yleisesti esim. 7 v se raja ettei ko. vaatteet enää näytä kivoilta. Mitkä hahmot mielestäsi sopii myös vähän vanhemmille lapsille, esim. Karvinen? Cars-hahmot?

Eli minkä ikäiselle lapselle voisit ostaa söpöjä Barbapapa- ym. vaatteita yhtään miettimättä onko lapsesi jo liian vanha käyttämän sellaisia. Kiusaako lapset jo päiväkodissa tosiaan vaatteista?

Enintään 6-vuotiaalle pukisin. Esikoulussa alkaa nimittely, jos on "vauvamaisia vaatteita" päällä. Meidän eskarissa huomauteltiin jo, jos jollain oli haalari eikä kaksiosaista pukua päällä.

En ole ostanut edes 2-vuotiaalle tuollaisia koska en pidä niistä, jotenkin mauttomia. Jos poika haluaisi jotain Cars autoja tms niin korkeintaan sitten jossain pyjamassa tai sukissa.

[QUOTE="Vieras";28107176]Enintään 6-vuotiaalle pukisin. Esikoulussa alkaa nimittely, jos on "vauvamaisia vaatteita" päällä. Meidän eskarissa huomauteltiin jo, jos jollain oli haalari eikä kaksiosaista pukua päällä.[/QUOTE]

Ok. Ikävää kyllä tuollainen huomautteleminen.

En ole ostanut edes 2-vuotiaalle tuollaisia koska en pidä niistä, jotenkin mauttomia. Jos poika haluaisi jotain Cars autoja tms niin korkeintaan sitten jossain pyjamassa tai sukissa.

Juu ymmärrän. Minun 2,5 -vuotiaalla pojallanikaan ei ole yhtään Bamse- tai Muumivaatetta koska en pidä niistä. Yksi Barbapapa-paita löytyy ja pari Cars-aiheista paitaa (ei ne Cars-paidat toki mitään hillittömiä silmäniloja ole, mutta menköön nyt pari sellaista paitaa per vaatekoko). Minua vaan yleisesti kiinnostaa mitä mieltä ihmiset on noista "ikärajoista" ja miten päiväkodissa lapset suhtautuvat toisien vaatteisiin.

[QUOTE="Vieras";28107176]Enintään 6-vuotiaalle pukisin. Esikoulussa alkaa nimittely, jos on "vauvamaisia vaatteita" päällä. Meidän eskarissa huomauteltiin jo, jos jollain oli haalari eikä kaksiosaista pukua päällä.[/QUOTE]

Eikö aikuiset sitten siellä esikoulussa puutu tuollaiseen nimittelyyn? Minun mielestäni minkäänlainen nimittely/haukkuminen/kiusaaminen ei kuulu varsinkaan alle kouluikäisten maailmaan, tietenkin se on yhtä lailla huono asia myös koulumaailmassa.

mikä on nyt sit lapsellisen määritelmä? kuvittelisin että pojilla supersankari-aiheiset vaatteet toimii eskarissakin. esim. ninjago, batman, spiderman. voin kyllä olla väärässäkin. :D

Mielestäni se riippuu paljon siitä, millainen hahmo ja miten toteutettuna. Onhan vanhemmillekin vaikka Minni- ja Mikki-vaatteita (en tosin niitä itse käyttäisi). Meillä ekaluokkalainen tyttö vielä haluu käyttää kotipaitoina Barbapapa ja My little pony -vaatteita, mutta ei niitä kouluun laittaisi.

Ei niitä kamalan isossa koossa ole tarjolla. Mun tytöllä oli vielä eskari-ikäisenä kaikenmaailman prinsessa- ja muumivaatteita kun mahtui vielä kokoon 122/128. Isommissa vaatteissa ei enää printtejä pahemmin ole tarjolla. Haalari tytöllä on vielä nyt ekaluokkalaisenakin koulussakin, ja on muuten kypärämyssykin :)

No, niin kauan niitä voinpitää kun lapsi sanoo ettei enää pidä. Nopeasti ne huomaavat jos joku niistä jotain sanoo. Ongelman voi myös ratkaista niin, että ei laita sinne päiväkotiin/eskariin/kouluun niitä vaatteita ja lapsi itse huomaa mitä mieltä muut niistä on.
Meille niitä sarjakuva/animaatio vaatteita ei tule, koska ovat aivan järkkyjä. Jos hirveä hinku johonkin on, niin sitten yökkärinä/kalsarina, vaikkapa lakanana tai pyyhkeenä. Muuta mä en niitä osta, ja mun lapseni ei julkisesti sellaisissa kulje. Muutenkin opetan lapset pukeutumaan siististi, joten tämä kuuluu siihen gategoriaan.

Ainakin meidän eskarissa tytöillä näyttää olevan paljon printtipaitoja, teemana prinsessat, top models jne. Meidän neiti ei ole koskaan ollut kovin tarkka pukemisistaan, mutta tuskin nyt eskarilaisena suostuisi esim. muumipaitaa laittamaan, kun ei suostu niitä ohjelmiakaan enää katsomaan (muumit ovat kuulemma "nössöjä"). My little pony - paidan laittaisi ja on sellaista pyytänytkin. Samoin prinsessat menisivät varmasti, jos sellaisia olisi.

Ja toppahaalari ja kypärämyssy ovat käytössä, eikä mitään kommenttia ole niistä tullut. Eräänä päivänä tosin ilmoitti, ettei hän halua enää vaaleanpunaisia vaatteita, "koska isot tytöt eivät niitä käytä".

Varmaan toimii, mutta nuo ne vasta rumia vaatteita onkin....Minä niin toivon ettei oma poika koskaanb innostuisi ainakaan spiderman-vaatteista, ne on aivan kammottavia.

Meidän 5-v poika ei haluaisi mitään muita vaatteita, kun Spiderman!! ;) Muutaman olen hänelle sitten hankkinut.
Mutta kysymykseen vastaisin niin, että niin kauan kun itse lapsi niitä haluaa käyttää. 5-v ja 6-v rupee olemaan kavereiden paine jo sellainen, että haluaa olla kuten muut. Meillä käydään kerhossa, joten ei ole niin iso paine vaatteiden suhteen ja voi pukea mitä vaan. Mutta isompien lastemme kanssa oli iso ongelma vaatteet. Kun niin äkkiä niistä ruvettiin kiusaamaan... Valitettavasti!! Onneksi meidän päiväkodissa siihen puututtiin, mutta kyllä niitä vaatteita ei silti toista kertaa puettu päälle.
Tytöillä tuntuu jatkuvan pidempään tuo, että voi pitää jotain kauniita kuvia ym. Tokikaan Barbapapoja ei enään yli 5-v pue päälleen, mutta muita.
Mun mielestä jokainen voi pukea päälleen ihan mitä haluaa!! :) Mun mielestä pääasia, että lapsi itse viihtyy niissä. Toki itse en välitä mistään pääkalloista, mutta monet muut lapsille suunnatut on ihan kivoja.

4-vuotias poikani on viime aikoina ruvennut olemaan aika tarkka siitä mitä suostuu päiväkotiin päällensä pistämään. Ja kyse on sellaisista vaatteista joista kyllä itse tykkää ja muualla pitää, mutta päiväkotiin ei halua laittaa. Viimeksi esimerkiksi oli pitkät kalsarit joissa oli apinan kuvia, totesin että eihän ne näy toisten housujen alta, poika hetken mietti, mutta totesi sitten että ei käy, muut näkee ne kuitenkin (päikkäreille mennessä yms.).

[QUOTE="äitee";28107491]Ainakin meidän eskarissa tytöillä näyttää olevan paljon printtipaitoja, teemana prinsessat, top models jne. Meidän neiti ei ole koskaan ollut kovin tarkka pukemisistaan, mutta tuskin nyt eskarilaisena suostuisi esim. muumipaitaa laittamaan, kun ei suostu niitä ohjelmiakaan enää katsomaan (muumit ovat kuulemma "nössöjä"). My little pony - paidan laittaisi ja on sellaista pyytänytkin. Samoin prinsessat menisivät varmasti, jos sellaisia olisi.

Ja toppahaalari ja kypärämyssy ovat käytössä, eikä mitään kommenttia ole niistä tullut. Eräänä päivänä tosin ilmoitti, ettei hän halua enää vaaleanpunaisia vaatteita, "koska isot tytöt eivät niitä käytä".[/QUOTE]

Onkohan tämä yleistä tytöillä, että jossain vaiheessa koetaan vaaleanpunainen pikkutyttöjen väriksi. Meidän ekaluokkalainen ei suostunut syksyllä laittamaan vaaleanpunaista päälleen, vaan piti olla paremminkin kaikki mustaa. Nyt kelpaa taas jo se vaaleanpunainenkin, eli on ehkä löytänyt paikkansa 'isona' tyttönä ja uskaltaa pukeutua kuten haluaa.

Käyttäköön niin pitkään kun haluaa käyttää. Itselläni oli ala-asteen tokalla luokalla My Little Pony- paita, ihana mintunvihreä jossa oli vaaleanpunaharjaisen ponin kuva :heart:

Meillä ei muumeja, barbababaa tms. ole koskaan ollut, Cars-hahmot ovat 4-vuotiaalle henki ja elämä :D joten sellaisia ostan kyllä, miksi en ostaisi? Itse en niihin tässä iässä pukeutuisi, mutta ovat ihanan värikkäitä toisin kuin joku Ninjago - joita sitten isommat (toka- ja kolmasluokkalaiset) tykkäävät pitää. Toki ostan lapsille sellaisia vaatteita joista pitävät, jos tykkäisivät vaikkapa Muumeista, ostaisin niitä sitten.

on kyllä tosi surullista, että jo eskari-ikäiset haukkuu siitä jos on haalari?? Kun mä olin koulussa, oli monilla vielä neljännellä luokalla haalari...eikä siitä kukaan sanonu mitään!

ite pukisin lapsille lapsellisia vaatteita niin kauan kuin haluavat itse:)

on kyllä tosi surullista, että jo eskari-ikäiset haukkuu siitä jos on haalari?? Kun mä olin koulussa, oli monilla vielä neljännellä luokalla haalari...eikä siitä kukaan sanonu mitään!

ite pukisin lapsille lapsellisia vaatteita niin kauan kuin haluavat itse:)

mun pojan ryhmässä jotkut alkoivat kommentoimaan haalareista 4+ vuotiaina. :( oma poikakin alkoi vastustaa haalarin laittoa. no nyt ne lapset on pois ryhmästä ja poika nyt 5 + käyttää mukisematta haalaria.

Yhteistyössä