GALLUP: liikkuva vauva ja kodin tavarat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiitu

Vieras
Kertokaas seuraavaa. Kun vauva on lähtenyt liikkeelle oletko

a) antanut kodin tavaroiden (koriste-esineet jne.) olla entisellään ja kieltänyt vauvaa ottamasta niitä? Onko kieltäminen tuottanut tulosta?

b) nostanut kaikki kamat pois vauvan ulottuvilta?

Mietin tätä itse.. meillä on toistaiseksi pidetty kamat paikoillaan, mutta toki kaikki vauvalle vaaralliset paikat hoidettu kuntoon. Systemaattisesti kielletty menemästä esim. koiran kupille, mutta eihän noin pieni vielä kieltoa ymmärrä.. Toisaalta en haluis lähtee tuohon b-vaihtoehtoon.. on nähty tuttavaperheestä että sekään ei loppupelissä ole ollut hyvä ratkaisu..

Olen nostanut melkein kaikki tavarat pois ulottuvilta. Vauva nousi seisomaan 6,5 kk iässä eikä sen ikäinen ainakaan meillä ole vielä moneen kuukauteen pahemmin tajunnut ei sanaa. Pääsen itse helpommalla, kun kiellettyjä paikkoja ja tavaroita ei ole kovin montaa. Niistä sitten kiellän ihan joka ikinen kerta ja systemaattisesti.

Muuten en voisi tehdä yhtään mitään, nyt sentään pystyn hetkeksi selkäni kääntämään, kun tiedän, että lapsi on "turvallisella" alueella.

Me ollaan enimmäkseen pidetty tavarat paikallaan. Toisaalta meillä onkin aika minimalistista, joten meillä ei paljon koriste-esineitä olekaan. Mä luulen, että meidän vauva ymmärtää jo kiellon, mutta ei kyllä puhettakaan, että se haluaisi sitä "totella". Päinvastoin, vauva tuntuu olevan koko ajan enemmän niitten kiellettyjen asioitten ja esineitten perässä. Hermot on kyllä koetuksella.

En ole yhdenkään lapsen kohdalla erityisempiä toimenpiteitä tehnyt vaan tiukoilla kielloilla mennyt. Nyt kuopus reilu 8kk ja näpelöi kyllä mutta tietää jo mitä tiukka ei tarkoittaa.

a. Olen. Ei.
b. Lopulta joo, kaikki mihin voi satuttaa, kaikki mitä voi niellä ja silti on miljoona paikkaa minne saa kieltää menemästä (uunin nappulat, astianpesukoneen nappulat, pyykinpesukone, ase-laatikot <-mistä veitset ym. on siis poistettu, kaikki keittiön kaapit, vaatekaapit, telvisio, videot..)

Näiden puntaroiminen voi olla hyvinkin kinkkistä ;)

Periaatteessa olemme toimineet a) vaihtoehdon tavoin. En ole siis lähtenyt sillä linjalle että verhotkin on nostettu seinille tai verhotangon päälle ettei lapsi niitä repisi (tätäkin olen nähnyt ). Joitain asioita on myös tietoisesti siirretty pois, selkeästi vaaralliset paikat tehty vaarattomiksi (kuten pistorasiat ) ja ehkä sen koirankupin voisin nostaa pois. Mutta dvd:t on omalla paikallaan jne.

Uskon vahvasti että siitä on ollut hyötyä, ettei kaikkea siirrä vauvan tieltä pois. Nyt 2-vuotias osaa kunnioittaa tavaroita, joihin ei saa koskea. Mm. kynttilät on meillä tv-tasolla ja niihin ei yksinkertaisesti ole asiaa koskea. Myös kukat on saanut olla rauhassa.

Voihan siinä olla työsarkaa opettaa lapsekke näitä kiellettyjä asioita ja siksi kannattaakin miettiä mitä asioita jaksaa loppuun asti olla kieltämässä - ettei tarvitse koko päiväänsä kuluttaa kieltämiseen.

En ole mitään nostanut pois, pistorasiohin tulpat ja kielletty jos menee esm. johtojen kimppuun tai räpälää tv nappulaa.

samoin tein hoitolasten kanssa , mitään en nostanut pois tai sulkenut.

Meilläkin siis pois nostetut ovat olleet pääasiassa niitä, joihin lapsi voisi loukata itsensä. En halua suotta jättää pieniä tai teräviä esineitä sekä pesuaineita lapsen ulottuville, jotta ei ole henki vaarassa heti, jos kerran tarkkaavaisuuteni herpaantuisi. Noita ei vaarallisia ei sitten olekaan enää paljoa ja niitä en viitsi kieltää hirveästi, jos ei ole jotain erityistä syytä. On siis saanut kiskoa dvd-koteloita hyllystä, kun eivät ne siitä rikki mene.

Olen päätellyt, ettei moni tavara jaksa kauaa kiinnostaa, joten jos tavara ei mene rikki lapsen käsittelystä, olen antanut tutkia rauhassa. Näin siis esim. dvd-kotelot. Esim. vaipparoskikselle taas ei ole ollut asiaa eikä vessanpytylle.

Kiitos vastauksista!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me ollaan enimmäkseen pidetty tavarat paikallaan. Toisaalta meillä onkin aika minimalistista, joten meillä ei paljon koriste-esineitä olekaan. Mä luulen, että meidän vauva ymmärtää jo kiellon, mutta ei kyllä puhettakaan, että se haluaisi sitä "totella". Päinvastoin, vauva tuntuu olevan koko ajan enemmän niitten kiellettyjen asioitten ja esineitten perässä. Hermot on kyllä koetuksella.

Jep, täällä ihan sama juttu ton tottelemisen kanssa, Ei-sana on nähtävästi joten kuten ymmärretty, mutta se saa aikaan lähinnä päinvastaisen reaktion :)

Me ollaan kodista tehty sellanen paikka, missä kaikkien on helppo olla, myös vauvan....ei ole siis mitään pientä lasten ulottuvilla eikä rikkoutuvia tavaroita käden ulottuvilla ja niin edelleen....mulla menis ikä ja terveys, jos joutuisin kaiken muun lisäks vahtimaan vauvan jokaista askelta kotona, sillä kotona kuitenkin täytyy pystyä tekemään montaa sellasta asiaa, mitä kylässä ei. Ja en tykkää, että en voisi koskaan isompien lasten kanssa tehdä jotain juttua loppuun asti siitä syystä, että pitäisi vauvan kintereillä kulkea koko ajan.

Yhteistyössä