Gallup: Mitä vitamiineja / lisäravinteita syötte odotusaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vitskut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vitskut

Vieras
Kiinnostaisi tietää, mitä vitamiineja / hivenaineita / lisäravinteita odottavat äidit syövät raskausaikana?

Itse olen syönyt raskauden ekalla kolmanneksella foolihappoa ja sen jälkeen multitabs raskaus-monivitamiinia, vatsahappobakteereita (pitävät ainakin minulla hyvin hiivatulehduksen pois) ja kalaöljykapseleita (e-epa d-dha), koska en pysty kalaa tarpeeksi usein muuten syömään.

Toki pääperiaatteena on minullakin, että oma ruokavalio olis tarpeeksi monipuolinen ja siihen tietysti pyrin parhaani mukaan.

Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista!

C-vitamiini, sinkki, seleeni, B-vitamiini (jossa foolihappo mukana), E-epa, kalkki+D-vitamiini, magnesium. Loppuraskaudessa Floravitalia raudan takia ja Gefilus-tabletteja/tuotteita useamman kerran viikossa. Välillä vahvaa E-vitamiinia.

Siinähän niitä;-)

obsidanin rautatabletteja olen syönyt, kuten moni ystävänikin.
Lisäksi omega kolmosta :-)
foolihappoa olen yrittänyt saada ruoasta. Kuten appelsiinit ja vihreät kasvikset sekä kaikkein paras: Soijamaito :-P

C-vitamiinia ettei sais flunssaa ja virtsatulehduksen ehkäisyyn.
B-Vitamiini valmistetta jotta saan tarpeeksi Foolihappoa
Kalsium+D Vitamiinia, kun oon huono käyttämään maitovalmisteita.

Kalsiumia, johon on lisätty d-vitskua (muistaakseni Kalcipos D), rautaa, c-vitamiinia ja maitohappobakteereja (Rela). Maitohappojen nimeen mä vannon: vatsa on toiminut ja hiiva on pysynyt poissa.

Muuten yritän syödä monipuolisesti tuoreista raaka-aineista tehtyjä safkoja ja vältellä niitä hiton helppoja eineksiä :-)

Aluksi söin foolihappoa. Nyt tavallisen multivitamiinin (en niitä kalliita raskaustabletteja) ja Obsidanin rautaa päivittäin.

Maitotuotteita ja kasviksia syön todella paljon, nyt olen kiinnittänyt huomiota erityisesti vihreiden kasvisten saamiseen. Ja kalaa syön.

Vain D-vitamiinia ja Rela-dropseja. Myöhemmin tarvittaessa hemoglobiinin takia helposti imeytyvää Maltoferiä.

Muistakaa, että raskaana olevalle suositellaan vain sellaisia vitamiinipillereitä, joissa ei ole A-vitamiinia! Ja että rautaa ei kannata syödä vain varmuuden vuoksi, se rasittaa maksaa turhaan ja on toisaalta rahan tuhlausta.

Mulla on ihan hullut mieliteot hedelmiin, salaatteihin ja kasviksiin sekä kalaan, joten pärjään hyvin näillä.

Multivitaa raskaana oleville olen syönyt aluksi yksi per päivä ja lokakuun alusta kaksi päivässä kuten neuvolassa annetaan ohjeeksi jotta d-vitamiinia tulee riittävä määrä.
Lisäksi alhaisen hempan vuoksi Obsidan-rautaa yks per päivä.

Multitabsin raskausvitamiineja syön, muuta en, enkä aiokaan ellei tarvitse jostain syystä. Hemppa on aina ollut yli 140 vaikka tulisin pää kainalossa lääkäriin, joten ainakaan rautaa en usko tarvitsevani. Turhan kalliita vaan ovat nuo tabut, että jos joku tietää halvemman version otan mielenkiinnolla tietoa vastaan.

Sama täällä Multitabsin raskausvitamiineja natustellaan. Hemppa oli 129, eli vielä ei ole lisäraudalle tarvetta. :) Ladyvita plussaa on paketillinen kaapissa oottelemassa, sain kaverilta. Pitänee kokeilla sitä kunhan Multitabsit loppuu.

Illusia, nuo Multitabsit tulee kyllä ainaki noita Ladyvitoja halvemmaksi kun suunnilleen saman verran maksaa paketti ja Ladyvitoja joutuu ottamaan 3 päivässä! Multitabsejahan tarttee ottaa 1-2 päivässä, ite olen ottanut yhtä.

Alkuraskaudessa kevään aikana söin Multivitaa, kesän olin ilman ja nyt syksyllä otin purkin taas käyttöön. Nyt se vetelee viimeisiään ja eilen hain apteekista pelkkää d-vitamiinia. Lisäksi olen syönyt koko raskauden ajan omega-3:a, maitohappobakteerivalmistetta tai Gefilus-tuotteita sekä rautaa huonon hempparin takia. Onhan tuossa melkoinen määrä ravintolisiä, kun normaalisti en ole käyttänyt muuta kun omega-3:a monipuolisen ravinnon lisäksi. Mutta vauvan vuoksi :)

Itse en syö mitään pillereitä... Lasken terveellisen ruokavalion varaan. D-vitamiineja ajattelin talven pimeyttä vasten. Niitä olen usein talvisin muutenkin syönyt ja nyt varmaan olisi syytä kaksinverroin.

Alkuperäinen kirjoittaja vitamiinipommi:
Muistakaa, että raskaana olevalle suositellaan vain sellaisia vitamiinipillereitä, joissa ei ole A-vitamiinia!

Jos viittasit minun valintaani syödä tavallisia multivitamiineja kalliiden "raskausvitamiinien" sijaan, tässä selitys: nämä pillerit ovat kolmanneksen niiden toisten hinnasta. Lisäksi näissä ei ole A-vitamiinia. Ainoa ero "raskausvitamiineihin" on, että purkissa ei ole maha pystyssä olevaa naista ja pillerissä ei ole rautaa eikä kalsiumia. Rautaa syön muutenkin, lisäkalsiumia en tarvitse.

Eli kuluttajan järki mukaan, ei kaikkea kannata ostaa vain siksi että se on "raskaus-" (kuten hierontaöljyt jne.)

Ajattelin kyllä syödä vain alkuraskauden foolihappoa ja elää muuten terveellisesti.
Onkohan omega-rasvahapoista tutkimuksia raskauden ja/tai sikiön terveyden suhteen? Niiden saanti jää kyllä helposti alhaiseksi. Turvallisia valmisteita?

Multitabs raskaus, maitohappobakteereita ja kalaöljyä. Lisäksi Kräuterblutsaft/Obsidan/Retafer vaihdellen sen mukaan, mikä ei aiheuta pahoja suolisto-ongelmia.

..mutta tuota D-vitamiinia suositellaan kyllä syötäväksi nyt pimeänä vuodenaikana. Ravinnosta sitä on m a h d o t o n t a saada riittävästi, jos ei meinaa syödä niinkuin hevonen ja paisuttaa itseään valtaisiin mittasuhteisiin. Että kiltisti vaan D-vitskupurkkia käteen, vaikka neuvolassa ei vielä ois käskettykään. Muut vitamiinit on sitten niin ja näin, syököön ken tarvitsee.

Aluksille: halusin vain muistuttaa A-vitamiinista.
Yksi-kaksi kertaa viikossa kalaa ja rasiamargariinia, jossa hyviä rasvahappoja riittää niiden saantiin. Kalalajeja vaihdellen, pakastealtaassakin hyvä valikoima.

Totta, että d-vitamiinia on mahdoton saada ruokavaliosta, sitä siis purkista. Muuten olen todella epäileväinen pillereihin, kyllä monipuolinen ruokavalio pitäisi riittää. Rahat voi mieluummin laittaa ruokaan kuin vitamiinipurkkeihin.

Pilleripurkista otan vain D-vitamiinia. Aloitin maidonjuonnin, mutta muuten en ole muuttanut ruokailutottumuksiani. Kalaöljyä ajattelin ostaa, sillä kalaa tulee syötyä vain kerran kahdessa viikossa.

Kalaöljykapseleita, rautalisää, d-vitamiini+kalsiumvalmistetta, maitohappobakteereita. Aluksi söin myös raskaus-multitabsia, mutta rautalisän aloittamisen jälkeen lopetin multitabsit, ettei tule liikaa rautaa. Nämä kaikki neuvolan ohjeistuksesta. En saa millään menemään tarpeeksi maitotuotteita päivässä, että saisi tuon tarvittavan kalsiumin.

Yhteistyössä