Gallup: paljonko maksat veroa äitiyspäivärahasta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mitähän mie mahdoin maksaa... ööö... en kyllä muista mutta jottain tuota luokkaa se oli, ellei ollu vielä enemmänki... eiku joo, tais olla 22,5%
 
Alkuperäinen kirjoittaja öööö:
Eikö se kela pidätä automaattisesti ton 20+% kaikilta?

Ei pidätä, äitiyspväraha- ja vanhempainpväraha tuloihin sidottuja tukia, jolloin vero% on verokortin veroprosentti plus kaksi prosenttiyksikköä.

Ja itsellä oli kaksikymmentä ja jotakin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tilli harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja öööö:
Eikö se kela pidätä automaattisesti ton 20+% kaikilta?

Ei pidätä, äitiyspväraha- ja vanhempainpväraha tuloihin sidottuja tukia, jolloin vero% on verokortin veroprosentti plus kaksi prosenttiyksikköä.

Ja itsellä oli kaksikymmentä ja jotakin...

Okei. Eli jos mulla töissä ollessani oli veroprossa 24, niin nyt mun veroprosentti on 26 :o :o

*nimim. ei aavistustakaan mikä veroprosentti...*
 
Kun laskettaa veroprosentin äitiys- ja vanhempainrahalle tai kotihoidontuelle niin se on se vero% joka maksetaan eikä siihen lisätä mitään kelan toimesta. Mutta jos kelaan on toimittanut verokortin jossa vero% on laskettu palkan mukaan niin kela ottaa vähintään sen 20% koska palkkatuloista maksetaan vähemmän veroa kuin ns etuuksista.
 
öh, nyt saattaa jotakuta ärsyyttää mutta mie maksoin aluks 20, sitte se tippu 0% koska kuulemma oli alkuvuoden liian suuri... joten yli puolet "lomasta" oli sitte ton 0%
kun palasin töihin oli sitten kotihoidontuen prosentti 0 ja duunin 12,5%
 
Kuinka mä muistelen että se olis jossain lukenut että veroprosentti + 2%, kuitenkin aina vähintään 20%. Ihmettelen vaan noita pieniä %. Itsellä tais olla 20 tai 21%
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaMa74:
Kun laskettaa veroprosentin äitiys- ja vanhempainrahalle tai kotihoidontuelle niin se on se vero% joka maksetaan eikä siihen lisätä mitään kelan toimesta. Mutta jos kelaan on toimittanut verokortin jossa vero% on laskettu palkan mukaan niin kela ottaa vähintään sen 20% koska palkkatuloista maksetaan vähemmän veroa kuin ns etuuksista.

Kyllä, juurikin näin. Mulla tuli nyt verokortti jossa vero% on 8. Eli olen viime vuoden ollut kotihoidontuella. En muuta tätä ja Kela ottaa sen 20% automaattisesti. Ihan ok, sillä saa palautuksia sitten jouluna.
 

Yhteistyössä