Gallup:täysimettäneet/ei täysimettäneet/lapsien sairaudet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Te, ketkä olette täysimettäneet (siis oikeasti täysimettäneet, ei siis edes äidinmaitoa), onko lapsillanne ollut sairauksia ja millaisia?

ja te jotka ette ole täysimettäneet, millaisia sairauksia lapsillanne on ollut?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Te, ketkä olette täysimettäneet (siis oikeasti täysimettäneet, ei siis edes äidinmaitoa), onko lapsillanne ollut sairauksia ja millaisia?

siis ei edes äidinmaitoa pullosta.

Millähän sitä sitten olisi pitänyt ímettää?

Kuinka kauan on pitänyt täysimettää että saa vastata :whistle:

Kummallakaan mun lapsista ei ole ollut korvatulehduksia eikä mun poika ole ollut koskaan kipeä. mä kyllä luulen että se pojan sairastamattomuus johtuu enemmänkin vähäisestä altistumisesta bakteereille ja viruksille eikä imettämisestä.

täysimetin 10kk asti, poika nyt 1v 5kk eikä oo ollu ku yks pikku nuha.En kyllä ota kantaa et johtuuko imetyksestä vai ei, sekin vaikuttaa kun ei ollu hoidossa kun 3kuukautta ja on ainoo lapsi.

Mä oon täysimettänyt molempia tenavia puoli vuotta, ja kumpikaan ei saanut lehmänmaitoa missään muodossa (siis edes valmisruuissa) ennen vuoden ikää. Esikoisen imetyksen lopetin hänen ollessaan 2 v 2 kk, 1 v 1 kk ikäistä kakkosta imetän edelleen. Esikoinen oli terve kuin pukki noin puolitoistavuotiaaksi asti. Sen jälkeen tuli lieviä korvatulehduksia yms. Tämä kakkonen taas on sairastellut kaikki mahdolliset flunssat jo parin viikon ikäisestä asti. Korvatulehduksia ei luojan kiitos vielä ole ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja dee:
täysimetin 10kk asti, poika nyt 1v 5kk eikä oo ollu ku yks pikku nuha.En kyllä ota kantaa et johtuuko imetyksestä vai ei, sekin vaikuttaa kun ei ollu hoidossa kun 3kuukautta ja on ainoo lapsi.
Täysimetit 10kk asti!!??Täysimetyshänn tarkoittaa että lapsi ei saa muuta ravintoa kun rinta maitoa.Alititko soseet vasta 11kk ikäiselle?

Meillä kaksi lasta, odotan kolmatta.

Esikoinen sai laitokselta asti myös korviketta, osittain imetin 2kk. Toista lasta täysimetin (ihan virallisesti oikein) 7kk ja 1v3kk ikäisenä vasta alkoi syödä oikeasti muutakin kuin sitä rintamaitoa, siihen asti eli kyllä käytännössä sillä rintamaidolla. Oli hyvin satunnaista ja heikkoa se kiinteiden syönti. 2v4kk ikäiseksi asti sai rintamaitoa ja silloin olin jo rv 17 raskaana.

Periaatteessa ihan yhtä terveitä. Esikoisella oli lievät korvatulehdukset 6kk ja 1v6kk ikäisenä. Sen lisäksi jotain hyvin satunnaisia räkäjuttuja ollut kumpaisellakin jokunen, ei mitään isompaa. Ei siis mitään korkeita kuumeita tms. Esikoisella ollut kaksi kertaa päivän kestänyt oksennustauti, kun oli alle 2 vuotiaana perhepäivähoidossa ja sinne tuli oksennutauti.

Meillä siis lapset molemmat olleet huomattavan terveitä aina. Viime talvena tuntui, että kaikkien kavereiden lapset on aina sairaana ja meille ei edes nuha tule ja ihmettelin sitä. Syytä en tiedä, mutta ei se varmaan sitten ainakaan rintamaidosta johdu. Itsekin olen kyllä aina ollut hyvin perusterve, samoin mies. Hän tosin sairastanut syövän, mutta ehkä se ei ole tähän rinnastettavissa. Muuten aina ollut tosi terve eikä syöpähoitojen aikanakaan saanut tavallisia nuhatartuntoja.

Toivotaan, että saamme myös jatkossa olla terveitä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja natalia:
Alkuperäinen kirjoittaja dee:
Täysimetit 10kk asti!!??Täysimetyshänn tarkoittaa että lapsi ei saa muuta ravintoa kun rinta maitoa.Alititko soseet vasta 11kk ikäiselle?

Jos on täysimettänyt 10 kk asti, niin soseet on voinut aloittaa vaikkapa 10 kk 1 vrk ikäisenä ;) Ja mitä outoa siinä on, jos lapsi kasvaa kunnolla?

Esikoista täysimetin n. 4kk ja yhteensä n. 1v. Hänellä oli ensimmäinen nuha n. 1.5v. Atooppista ihottumaa oli alle 2v. Pientä nuhaa on nykyisin usein, mutta onneksi ei ole ollut mitään sen pahempaa.

Kuopusta täysimetin n. 6kk ja yhteensä n. 1v. Hänellä oli ensimmäinen todella kova flunssa jo 2 viikkoisena. Alle 1v hänellä oli n. 10 nuhaa, 1 korvatulehdus, 1 oksennustauti ja silmätulehdus melkein jatkuvasti. Myös atooppinen iho löytyy.

Itse en usko imetyksen suojaan, vaan tauti tarttuu melko varmasti perheessä jos joku lapsista sairastuu. Meillä pojat käy aina samat taudit läpi.

täysimetin molempia 4kk asti.Muuten lopetin imetyksen kun lapset olivat yli vuoden.Esikoinen sairastui(sai ensimmäisen flunssan)vasta 2v.Kakkonen sairasti sitten kaikki samat kun esikoinen(ikäeroa 1,5v).

lapsi on 2v6kk ja rintaa ei ole saanut koskaan ja äidinmaitoa noin 1 kuukauden verran. oisko 4 kertaa ollut kuumeessa, pikku lentsuja joskus ja pari kurkunpään tulehdusta on sairastanut.

4kk rintamaidolla, tissistä sekä pullosta, 7kk iässä jäi rintamaito pois.
Perusterve lapsi, päivähoidon aloituksen jälkeen on ollut yksi korvatulehdus, yksi kahden päivän vatsatauti ja pari flunssaa. Ikää 4v5kk.

Kaikkia kolmea 3 kk, eivät ole sairastelleet sen kummemmin. Kahdella isommalla ollut pienenä korkeintaan 5 krt korvatulehdus, pienimmällä ei tähän mennessä kertaakaan. Flunssaa välillä pukkaa niin kuin kuuluukin, ei muuta.

Täysimetys 3 kk ja muuten 1,4v ja tyttö syö Relatippoja ja on altistunut lialle yms. en ole yrittänyt olla himosiivooja. Ja tyttö on nyt 3v ja muutama pieni flunssa ja vatsatauti menty läpi ja hoitoon on mennyt 10 kk ikäisenä, ja hoitotädin mukaan sairastaa vähemmän kuin hoitotoverinsa. Syy: Relatipat ja himosiivouksen välttäminen!

Meillä ei ole täysimetetty kumpaakaan vauvaa :whistle: Mutta ekaa osittain 5kk ja nyt toinen kohta 5kk ja meinaa itse lopetaa väkisinkin rinnan syönnin :(
Isompi poika kohta 4v ja pari pientä flunssaa ollu(ei olla koskaan käyty etes lääkärissä!) Toinen ois kohta 5 kk ja ei onneks vielä mitään, vaikka meillä muilla ollu kunnon räkärauti :o

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

voi jösses sentään.. se pullosta antaminen ei takuuvarmasti vähennä sen äidinmaidon ravintoarvoa yhtään ja sairauksien kannalta on siis ihan yks hailee annatko sen tissistä tai pullosta (kunhan sitä on käsitelty ja säilytetty oikein ennen pullosta antamista)

Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

voi jösses sentään.. se pullosta antaminen ei takuuvarmasti vähennä sen äidinmaidon ravintoarvoa yhtään ja sairauksien kannalta on siis ihan yks hailee annatko sen tissistä tai pullosta (kunhan sitä on käsitelty ja säilytetty oikein ennen pullosta antamista)

Tuota minäkin ihmettelen...

Ekaa imetin 6 viikkoa; tokaa imetin 6kk; kolmatta imetin 2kk; ja neljatta imetin 6kk. Tervetta joukkoa, ei korvatulehdus kierteita, ei allergioita, ei mitaan. Kerran talvessa joku nuhakuume - siinapa se sitten onkin.

Yhteistyössä