Gastroskiisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ronsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ronsku

Vieras
Meidän poika syntyi kesäkuun alussa ja hänellä oli Gastroskiisi eli maha-aukile. Haluaisin kuulla muiden äitien tarinoita tästä sairaudesta ja miksei muistakin synnynnäisistä sairauksista. Miltä aluksi tuntui? Miten olette pärjänneet? Miten normaali arki sujuu?

Heips!

Minulla on tammikuussa 2004 syntynyt tytär, jolla oli gastroskiisi. Se todettiin niskapoimu-ultrassa ja olihan se silloin järkytys, varsinkin kun lääkärit eivät tuntuneet asiasta juuri mitään tietävän. Itse raskaus sujui tosi hyvin ja Petra syntyi viikoilla 37+3 sektiolla lapsivesien mentyä. Ulkona oli ohutsuoli ja paksusuolta. Tyttö leikattiin heti syntymän jälkeen , jolloin suurin osa suolista laitettiin takaisin mahaan. Osa jäi vielä sellaiseen siiloon mahan päälle, mistä ne vähitellen valuivat takaisin mahaan ja siiloa kiristettiin sitä mukaa. Toinen leikkaus tehtiin reilun vkon päästä. Sitte aloitettiin maidon anto muutamasta millistä ja se kesti aikansa enen kun suoli alkoi vetää. Kaikkiaan sairaalassa meni 2 kuukautta. Kotiin tultiin nenämahaletkun kanssa, kun tyttö ei vielä jaksanut syödä tarpeeksi pullosta, mutta siitä päästiin melko pian eroon. Kun kotia päästiin, elämä oli melko normaalia vauva-arkea. Aluksi käytiin tiheästi kontrolleissa ja fysioterapeutillakin jonkin aikaa. Mutta nykyään tyttö on täysin terve ja normaalisti kehittynyt, eikä kontrolleja enää tarvita. Mikäli haluat kuulla lisää, minulle voi kirjoitella osoitteeseen pirjon.oma@luukku.com. Olis myös kiva kuulla miten teillä menee. Tapauksethan ovat niin erilaisia. :hug:

Yhteistyössä