Genitaaliherpes ja tarttuvuus, palstatohtorit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sagamyth
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sagamyth

Vieras
Asiasta sen verran, että itse sairastuin rv 17 genitaalialueen herpekseen. Silloin istukkabiopsiasta oli kulunut n.2 viikkoa, jonka aikaa olin suunnattoman stressaantunut ja huolissani vauvan hyvinvoinnista (loppu hyvin, kaikki hyvin :vauva syntyi terveenä). Kuitenkaan ex-miehelläni ei ole todettu herpestä. On asian vakuuttaakseen käynyt lääkärin tutkimuksissakin ja olen nähnyt paperit. Yhteiselomme aikana mies ei kertaakaan saanut herpestä myöskään minulta.

Kuitenkin, olin väärässä olettamuksessa siitä, että herpes ei siis tartu oireettomana (koska ex-mieheni ei sitä minulta saanut ts. oli sille immuuni) ja eromme jälkeen minulla oli lyhyt suhde. Onnistuin tartuttamaan herpeksen erääseen mieheen viikossa (joo, kivittäkää vaan)

Kysymyksiä: A) MISTÄ herpes tuli minulle, jos sitä ei kerran ex-miehelläni ollut? Enkä ollut pettänyt.

B) Miten on mahdollista, että minusta herpes ei tarttunut exään, mutta uuteen tuttavuuteen tarttui heti?

Vain asiallisia vastauksia toivon, jos niitä ei tule, sivuutan ne.

Ei ole varmaa, että tartutit "uuteen" mieheen. Hänellä saattoi jo olla ja ns. puhjeta oireisena sattumalta, kun tapasitte jne.

Ex-miehesi saattoi olla täysin tietämätön herpeksestä ja jos se on poissuljettu vain oireettomuuden ja sen perusteella, ettei näkyviä muutoksia ole, niin...

Jatkoa...

Herpes on siis alidiagnosoitu, koska osalla se oireilee esim. vain kerran ja jopa vain lievästi.
Kuitenkin se on todellisuudessa, luultavasti, todella yleinen.

Herpes ja HPV (osa tekee näkyviä/litteitä kondyloomia) ovat (olleet) ongelmallisia diagnosoinnin suhteen.
Vertaa klamydia.

Myöskin tarttuvuuden. Jos haluaa olla varma, pitää käyttää kumia, myös ns. oireettomana kautena.

Ei ole varmaa, että tartutit "uuteen" mieheen. Hänellä saattoi jo olla ja ns. puhjeta oireisena sattumalta, kun tapasitte jne.

Ex-miehesi saattoi olla täysin tietämätön herpeksestä ja jos se on poissuljettu vain oireettomuuden ja sen perusteella, ettei näkyviä muutoksia ole, niin...

En ymmärrä...meille oli suuri kriisi, että sain herpeksen. Kun selitystä sille ei löytynyt. Uskon kokemani perusteella, että virus on salakavalampi kuin siitä kerrotaan julkisesti. Aina kuulee kerrottavan että oireet tulevat viikon, parin sisällä tartunnasta....paskan marjat. Tuolla perusteellahan voisi väittää, että sain tartunnan istukkabiopsian yhteydessä, ja stressi laukaisi sen. Jouduin kyllä sitten ihan suonen sisäiseen antibioottihoitoon sairaalaan, sen verran pahaksi meni :(

En ymmärrä...meille oli suuri kriisi, että sain herpeksen. Kun selitystä sille ei löytynyt. Uskon kokemani perusteella, että virus on salakavalampi kuin siitä kerrotaan julkisesti. Aina kuulee kerrottavan että oireet tulevat viikon, parin sisällä tartunnasta....paskan marjat. Tuolla perusteellahan voisi väittää, että sain tartunnan istukkabiopsian yhteydessä, ja stressi laukaisi sen. Jouduin kyllä sitten ihan suonen sisäiseen antibioottihoitoon sairaalaan, sen verran pahaksi meni :(

Jotkut saavat esim. kondy-tartunnan ja se voi oireilla ekan kerran vuosien päästä.
Ne ketkä ei tiedä, ovat jopa eronneet pettämisluulojen vuoksi.

Lääketieteessä tunnetaan tapauksia, keiden tartunnanlähde on selittämätön :/
Ei kyetä selittämään mistä tartunta olisi voinut tulla ja tämä koskee usein juurikin herpestä ja kondya /HPV.

Mut mä en oo tohtori :) Lekuri osais paremmin vastata ja korjata mahd. virheeni.

Jotkut saavat esim. kondy-tartunnan ja se voi oireilla ekan kerran vuosien päästä.
Ne ketkä ei tiedä, ovat jopa eronneet pettämisluulojen vuoksi.

Lääketieteessä tunnetaan tapauksia, keiden tartunnanlähde on selittämätön :/
Ei kyetä selittämään mistä tartunta olisi voinut tulla ja tämä koskee usein juurikin herpestä ja kondya /HPV.

Mut mä en oo tohtori :) Lekuri osais paremmin vastata ja korjata mahd. virheeni.

Kiitos tiedoista. Ne kuitenkin vähän helpottavat tämän ihmettelyn keskellä. Ja ei se lääketiedekään vaan tiedä kaikkea....mulla oli nuorena kondylooma-muodostumia, tehtii labratestit. Niiden mukaan mulla ei ollut kondyloomaa. Kuitenkin vaadin tarvittavaa hoitoa (koska vaiva oli kiusallinen) ja sain penslaukseen tarvittavat aineet. Hoito tehosi, eikä ole sen koommin oireillut! joten en osaa sitä edes ajatella olevan olemassakaan.

Tietysti samalla periaatteella jos miettii, että jollekin on tullut herpeksestä vain kerran muutama rakkula, eikä ole tarvinnut käydä lääkärissä eikä miettiä asiaa sen kummemmin, niin olettaa olevansa terve.

Ja vielä lisää pohdittavaa: en ole nyt ajattelemassa sellaista, mutta JOS haluaisin joskus vielä lapsen, onnistuneessa ja iloisessa parisuhteessa yhteistä elämää suunnitellen: miten se edes voisi onnistua ilman että tartuttaisin toisen? :( Aika surullinen ajatus.

Herpes voi olla tullut jo kauan aikaa sitten ja oireillut hyvin lievästi vastustuskyvystä johtuen eikä sitä ole havaittu. Raskaana vastustuskyky alenee ja tunnetusti myös kondyloomakin puhkeaa monilla pahaksi.

Tiedän erään naisen, joka sai herpeksen alapäähän 16 vuotiaana. Ei ole sen jälkeen kuulemma oireillut, mutta on tartuttanut sen moneen mieheen. Myös oireeton tartuttaa virusta ja SUURIN OSA HERPEKSISTÄ TARTUTETAAN OIREETTOMASSA VAIHEESSA. Tämä on ihan faktaa ja löytyy monesta paikkaa netistä. Joillakin ihmisillä on enemmän vastustuskykyä, joillakin taas tarttuu helposti ja oireilee vaikka kerran kuussa.

No Moi! Itse olen mies n.40v, ja sain tuon Herkun harteilleni yli 20v. sitten kerroin kyllä nykyiselle nais ystävälle heti alussa tilanteen, ja kumitonta yhdyntää harrastettu yli15 vuotta, enkä ole vielä tartuttanu, se oli nykyiselle ihan ok!

Yhteistyössä