Gluteeniton kakkupohja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J-t harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J-t harmaana

Vieras
Voiko täytekakkupohjan tehdä kokonaan perunajauhosta? Ristiäisiin pitäis tehä jotain gluteenitonta mutta en ole ikinä tehnyt.

Ajattelin kyllä vaihtoehtona sitä, että tekisin gluteenittoman kääretortun, kun kääretorttupohjan voi ainakin tehdä kokonaan perunajauhosta, ja täyttäisin sen samalla täytteellä, kuin kakun... Oisko tuo ihan hullu ajatus? Tehä siitä kääretortusta vaikka sitte leivoksia?

Kyllä voit tehdä kokonaan perunajauhoista. Muistathan käyttää vain aivan puhtaita välineitä. Äläkä laita vahingossa tavallista korppujauhoa mihinkään... :)

Muista sitten, että jauhotat vuuan myös gluteenittomalla, et korppu- tai vehnäjauholla, niin kuin minä olen ajattelemattomuuksissani tehnyt. Ja hoksasin kyllä ajoissa, eli en syöttänyt tuota "gluteenitonta" keliaatikoille.

Kopsattu joskus jostain netistä:

KAKKUPOHJA

5 munaa
1,5 dl sokeria
2 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria

Munat ja sokerit vatkataan todella kovaksi vaahdoksi. Kun luulet että vaahto on kovaa, jatka vieläkin vatkaamista!

Lisää munaseokseen varovasti sekoittaen perunajauhot, jos haluat suklaa kakun korvaa 0,5 dl perunajauhoja kaakaojauholla.
joihin on sekoitettu leivinjauhe ja vaniljasokeri.

Levitä seos pellille öljyllä voidellun leivinpaperin päälle ja paista 200 asteessa noin 10 minuuttia. Puolita levy ja täytä.
Saa kostuttaa aika reilusti

HUOM! KAKKU EI ONNISTU NORMAALISSA KAKKUVUOASSA

Alkuperäinen kirjoittaja Krokodiili:
Kyllä voit tehdä kokonaan perunajauhoista. Muistathan käyttää vain aivan puhtaita välineitä. Äläkä laita vahingossa tavallista korppujauhoa mihinkään... :)

Tuotakaan en ois ite huomannu. Kiitos vinkistä. Onneks tämän keliaakikon äiti lupasi tehdä itse noita leipomisia, ja me maksamme aineet. Muta oishan se kiva, että itelläkin ois täällä jotain gluteenitonta, vaikka vain se täytekakku, se kun on kuitenki aika tärkeä osa ristiäisten kahvipöytää.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Kopsattu joskus jostain netistä:

KAKKUPOHJA

5 munaa
1,5 dl sokeria
2 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria

Munat ja sokerit vatkataan todella kovaksi vaahdoksi. Kun luulet että vaahto on kovaa, jatka vieläkin vatkaamista!

Lisää munaseokseen varovasti sekoittaen perunajauhot, jos haluat suklaa kakun korvaa 0,5 dl perunajauhoja kaakaojauholla.
joihin on sekoitettu leivinjauhe ja vaniljasokeri.

Levitä seos pellille öljyllä voidellun leivinpaperin päälle ja paista 200 asteessa noin 10 minuuttia. Puolita levy ja täytä.
Saa kostuttaa aika reilusti

HUOM! KAKKU EI ONNISTU NORMAALISSA KAKKUVUOASSA

Kiitos ohjeesta!

Juu voi tehdä.
Ite teen aina ohjeella : lasillinen munia, lasillinen sokeri ja lasillinen perunajauhoja. Munat ja sokeri vaahdotaan, lisätään varovasti perunajauhot. Ihan tavallisessa kakkuvuuassa olen tehnyt ja onnistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Juu voi tehdä.
Ite teen aina ohjeella : lasillinen munia, lasillinen sokeri ja lasillinen perunajauhoja. Munat ja sokeri vaahdotaan, lisätään varovasti perunajauhot. Ihan tavallisessa kakkuvuuassa olen tehnyt ja onnistuu.

Tuleeko kovin murenevaa? Mietin vaan, että jos vaikka tekisin sen kääretorttuna, niin pystyykö rullaamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja pat:
korppojauhojen sijasta voi käyttää kookoshiutaleita.

Meinasin fiksuna (blondina) hihkua, että en koskaan muutenkaan käytä korppujauhoja, vaan mannaryynejä ;) Mutta tosiaan kookoshiutaleista sais kyllä hyväää makuakin. Kiitos vinkistä.

Alkuperäinen kirjoittaja J.t harmaana:

Meinasin fiksuna (blondina) hihkua, että en koskaan muutenkaan käytä korppujauhoja, vaan mannaryynejä ;) Mutta tosiaan kookoshiutaleista sais kyllä hyväää makuakin. Kiitos vinkistä.

Nämähän ei sitten käy keliaakikolle! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:

Nämähän ei sitten käy keliaakikolle! :wave:

Joo. Tajusin itekkin, enneku meinasin niistä hehkuttaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Juu voi tehdä.

lienee leivinjauhetta myös?

Voithan laittaa osan jauhoista esim Semperin hienoa gluteenitonta jauhoseosta. Mä oon tehny monesti sillain et olen tehnyt pellillisen (ihan kääretorttupohjan ohjeellakin olen tehnyt) ja leikannut siitä sopivaan muotoon... mä onneton kun en onnistu ikinä leikkaamaan sitä kakkupohjaa silleen et ne ois samankokoset... aina meinaa keskikohasta tulla paksumpi kun reunoista.
Mun mielestä perunauhoista tehdystä pohjasta tulee myös kuohkeampi kun tavallisesta.

Kannattaa vaan varmistaa et ko henkilö tykkää kookoshiutaleista... se kun on semmonen et jakaa aikalailla mielipiteitä.

Tee tämän ohjeen mukaan (pohjasta tulee parempi kuin tavan vehnäjauhopohja): 4 munaa, 1 1/2 dl sokeria, 1dl gluteenittomia jauhoja, 1/2 dl perunajauhoja, 1tl leivinjauhetta. Uuni 175 astetta 30-40 minuuttia alatasolla. Ja siis todella hyvä pohja. Kaikissa kaupoissa on nykyään gluteenittomia korppujauhoja.

Yhteistyössä