GLUTEENITON, MAIDOTON JA MUNATON ohje haussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruttojuuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä tein tälläisen, tykkäsin itse ainakin :) Lapset ei tykänneet tuosta banaanista siellä välissä :/

Banaanisuklaakakku

1dl pellavansiemenlimaa
2dl sokeria
1dl vettä
100g margariinia
4rkl kaakaojauhetta
1,5 tl leivinjauhetta
3dl jauhoja

väliin:
1 banaani
(4rkl vadelmahilloa)

kuorrutus:
3rkl kahvia
2rkl margariinia
1tl vaniljasokeria
1rkl kaakaojauhetta
3dl tomusokeria

laitetaan paistovuokaan silleen, et ekaks puolet taikinasta, sit viipaloitu banaani ja hillo ja sit loput taikinasta. Paistetaan 175 asteessa 50 min.

Ja näistä muffinseista tulee ihan hyviä,

Marjamuffinit (n. 20 kpl)

* 100 g margariinia
* 1 dl sokeria
* 1 1/2 dl tattarijauhoja
* 1 tl leivinjauhetta
* 1 dl Maizenaa
* 1 dl tuoremehua t. vichyä
* 2 dl marjoja (tai omenapaloja t. ananasta)

Vaahdota rasva ja sokeri. Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet sekä marjat. Jaa taikina muffinivuokiin. Paista 200 C 20-25 min.

Laitan yleensä jauhoiksi vaan Semperin hienoa jauhoseosta, ja nesteeksi oon laittanut mm mustikkakeittoa. Mustikoilla niistä tulee mukavan meheviä. Omenaiset oli vähän jauhoisia.

Monissa paranee muuten koostumus, kun pitää taikinan yön yli jääkaapissa ja paistaa vasta sitten.

Niin joo, ja jos pellavansiemenlima ei ole tuttua, niin siinä siis liotetaan pellavansiemeniä vedessä vähintään pari tuntia.

Ne voi joko jättää siihen sekaan ja taikinaan, tai siivilöidä pois. Mä siivilöin pois, mutta siinä menee kyllä aikaa. Mutta tuolla ohjeella tulee tosi mehevä kakku.
Ja siis vaihda ekasta ohjeesta vehnäjauhojen tilalle esim Semperin hienoa jauhoseosta, sillä mä teen sen ja tulee hyvä.

Muoks, jaa ei siinä edes lukenutkaan enää vehnäjauhoja vaan jauhoja :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Niin joo, ja jos pellavansiemenlima ei ole tuttua, niin siinä siis liotetaan pellavansiemeniä vedessä vähintään pari tuntia.

Ne voi joko jättää siihen sekaan ja taikinaan, tai siivilöidä pois. Mä siivilöin pois, mutta siinä menee kyllä aikaa. Mutta tuolla ohjeella tulee tosi mehevä kakku.
Ja siis vaihda ekasta ohjeesta vehnäjauhojen tilalle esim Semperin hienoa jauhoseosta, sillä mä teen sen ja tulee hyvä.

Muoks, jaa ei siinä edes lukenutkaan enää vehnäjauhoja vaan jauhoja :ashamed:

Joo, ajattelinkin että varmaan on sellaista liotettavaa hommelia. Meinasin gookkelista tarkistaa, muttei tarvitse enää :), kiitos. En ole aikaisemmin käyttänyt tuota pellavansiemenlimaa (hieman härö tuo nimi :D ), joten kokeilla täytyy heti. Joudun varmaan vain tuon tattarin kanssa vähän pulaamaan, kun en ole 100% varma käykö se. Mutta sekin on varmasti korvattavissa mikäli ei käykään. :D Ihanaa päästä leipomaan jotain uutta ja hauskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaParkula:
Joo, ajattelinkin että varmaan on sellaista liotettavaa hommelia. Meinasin gookkelista tarkistaa, muttei tarvitse enää :), kiitos. En ole aikaisemmin käyttänyt tuota pellavansiemenlimaa (hieman härö tuo nimi :D ), joten kokeilla täytyy heti. Joudun varmaan vain tuon tattarin kanssa vähän pulaamaan, kun en ole 100% varma käykö se. Mutta sekin on varmasti korvattavissa mikäli ei käykään. :D Ihanaa päästä leipomaan jotain uutta ja hauskaa.

Mä en ole kertaakaan tainnut laittaa sitä tattaria, kun ei ole sattunut olemaan kaapissa just silloin :D Olen laittanut pelkkää Semperin hienoa jauhoseosta, tai sit sitä ja maissijauhoja. Ja on tullut ihan hyviä :)

Sen pellavansiemenliman koostumuskin on aika :$ , mutta siitä tulee kyllä oikeasti todella mehevä kakku.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mä en ole kertaakaan tainnut laittaa sitä tattaria, kun ei ole sattunut olemaan kaapissa just silloin :D Olen laittanut pelkkää Semperin hienoa jauhoseosta, tai sit sitä ja maissijauhoja. Ja on tullut ihan hyviä :)

Sen pellavansiemenliman koostumuskin on aika :$ , mutta siitä tulee kyllä oikeasti todella mehevä kakku.

Eli se onnistuu siis varmasti ilmankin. Mun ei tarvinnutkaan vielä tänään tehdä näitä :D Siskonlapset ja niiden isä eivät pääsekään synttäreille, joten se tarkoittaa, että kummipoika saa muffinsseja ensi viikolla ja kakkua teen sille sen synttäreille kuun lopussa. :D Toivottavasti se ei ole ronkeli, musta tuntuu, että minä kyllä diggaan :D

Yhteistyössä