Graco Cosmic Comfort-turvaistuin - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mötkylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mötkylä

Jäsen
17.11.2005
509
0
16
Meillä tänään hankittu tuo istuin, enkä etukäteen hirveesti tutustunut noihin netissä tms. vaan luotin, että kaupassa kyllä kerrotaan plussia ja miinuksia ja esitellään kaikki mahdolliset mallit joista valita. No, meille esiteltiin Britaxin multi-tech, tuo ja sit se joku kolmikirjaiminen istuin joka maksoi jotain 400e... Kotona tuo 9,5kk normaalikokoinn poitsu näyttää mahtuvan istuimeen jo nyt sisävaatteilla silleen ettei se ainakaan iso ole! Lisäks tuo päätuki näyttää siltä että ottaa kyllä melko pian hartioihin, kun ei sitä saa ylemmäksikään nostettua. Kysymys kuuluukin, mitä mieltä omistajat ootte tosta olleet? Autoliiton testissä oli saanut huonon arvosanan mutta myyjä sanoi että siinä testissä oli vanhempi malli, ja tuossa on nyt tehty parannuksia. Mietityttää nyt kyllä vähän että veiskö takas koko penkin... Britaxin multi-tech olis ostettu muute, mut se ei mahtunu autoon niin että apukuskin paikallakin pystyis istua!

Eikö tossa saa päätukea siirrettyä? Meillä on parivuotta vanha ja siinä se siirtyy kun irrottaa vyöt ensin. Täytyyhän se siirtyä koska lapsi kasvaa pituuttaja miten sitte vöitä siirtäs?

Pään tukea pitäis kyllä saada siirrettyä, ainakin tossa meidän vuosi sitten ostetussa saa. Ahdas istuin on munkin mielestä, kun tytöllä 1v8kk kohta talvivaatteet päällä, niin ei paljon tyhjää tilaa jää. Meillä istuin on takapenkillä selkä menosuuntaan ja mä koen lapsen nostamisen siihen hankalaksi, kun istuin on niin korkealla sen etuosan tukiraudan takia. Nyt jos ostaisin istuinta, niin en välttämättä tuota hankkis. Se kallistussäätö on ihan ok, aika vähän ollaan sitä kuitenkin tarvittu.

No niinhän tuota näyttää saavan nostettua. Ei kuiteskaan määräänsä enempää selkänojan yläpuolelle. Ottaa vaan päähän kun britax multi-techiä mentiin ostamaan ja tuohon päädyttiin, koska se ei mahtunu autoon :ashamed: Saapa nähdä kauanko menee että jää pieneksi, tietääpä sitten ettei suosittele kenellekään!

Mä en oo ollu mitenkään erityisen tyytyväinen tohon istuimeen.Pitkillä matkoilla kun tyttö nukkuu istuimessa,asento on liian pysty vaikka kuinka säätelis sitä kallistusta.Lopputulos on se että tytön pää retkottaa leuka rintaa vasten aika hankalan näkösesti.Sehän vaan nostaa peppua ylöspäin periaatteessa.En tiedä oisko istuin enemmän kallellaan jos olis kasvot menosuuntaan,mutta en oo vielä aatellu kääntää niin päin.Varmasti auton koolla ja penkkien muodolla on myös vaikutusta tohon istuimen asentoon.Muuten mulla ei oo valittamista,eli hyvin tyttö mahtuu siihen talvivaatteineenkin.

Me taas ollaan oltu oikein tyytyväisiä tuohon istuimeen, mutta lapsi onkin aika hoikka. Tykkään että on hyvät säädöt. Kallistushan on paljolti siitä kiinni, miten sen penkkiin asentaa.

Ja tosiaan tilaa vie aika vähän autossa loppujen lopuksi; ihan hirveän paljonhan niitä vaihtoehtoja ei ole, jos haluaa sekä selän että naaman menosuuntaan. Yksi parempi malli olisi meille ollut tarjolla (käytiin katsomassa suunnilleen kaikki mitä Suomessa on suoraan myynnissä), mutta se olisikin sitten vaatinut isomman auton ostoa...

Istuimen alle voi laittaa lakanarullan siihen reunan alle (istuimen ja penkin väliin), jolloin istuimen saa enemmän makaavaan asentoon. Kysyin tätä kun käytiin istuimia katselemassa. Mitään kovaa tai särkyvää väliin ei saa laittaa. Meillä on onneksi sen mallinen takapenkki ettei tota tartte. Ja meillä ei ole Gracon Cosmic Comfortia (eikä vielä mitään mutakaan) eikä sitä aiota hankkia just ton takia, että kallistus nostaa vaan takapuolta, ei siis varsinaisesti kallista.

Tuo lakanarulla on varmaankin oltava siellä sitten aina, eli ei voi lisätä matkan aikana! Se siinä britaxin multitechissä just oli kans yks vika kun ei voinu matkan aikana kallistaa. Meillä monesti kun ollaan lähdössä jonnekin eikä poitsu suostu juomaan maitoo kotona, syötetään matkalla. Autossa maistuu aina! Niin ihan senkin takia ja myös nukkumisen pidän tärkeänä et saa kallistettua nimenomaan ajon aikana. Juu peppu tossa kyllä vain nousee ja pää ei kallistu yhtään. Mutta niin se kait on kaikissa malleissa joissa ajonaikana säädettävä kallistus?? Hassua kun liikkeessä puhui et joskus 2v ikäsenä vasta kasvot menosuuntaan, mut tuossa asennusohjeessa lukee et 9kk lähtien! Oisko siis meille passannut heti istuin jonka voi asentaa vain kasvot menosuuntaan?? :o

No voi sen lakanarullan ajon aikanakin laittaa mutta on aika hankalaa kun istuimen kiinnitytä täytyy löysätä ja kiristää. HTS Besafe Izi Kombissa istuinta voi kallistaa ajon aikana helposti - siis oikeasti kallistaa eikä vaan peppu nouse. Joku muukin malli oli sellanen, nyt en muista mikä.. Me hankitaan toi Izi, kunhan ehditään..

Kasvot menosuuntaan voi laittaa --öö-- jostain alkaen, olisko siinä painoraja 9 kg? MUTTA Suomessa suositellaan että lasta pidetään selkämenosuuntaan mahdollisimman pitkään (ikää en muista). Eli on sallittua laittaa kasvot menosuuntaan mutta henk.koht. en aio vielä laittaa kun kaupunkiajossa pää retkahtaa jarrutuksissa niin helposti eteenpäin.

Meillä muuten sama homma: autossa maito maistuu :p Taitaa olla huonosyömäisten vauvojen "tyyppivika". Mä olen muuten joskus kotonakin laittanu pojan kaukaloon istumaan ja antanu maitoa. Meillä maidonjuonti joskus hankalaa ihan siitä syystä ettei malta olla paikoillaan..

Meillä kaukalo aina autos nii ei oo pystyny sisällä syöttää siinä, mutta myös täällä maidonjuonti johtuu siitä ettei malta pysyä paikoillaan! =)

Tuo Izi oli niin kallis istuin ja ei sen suurempi kooltaan kun toi cosmic:kaan, niin ei siks siihen lähetty. Kiitti tosta infosta et suomessa suositus....ihmettelinkin että jo mistä alkaen ja kuinka päin.....kuulosti kieltämättä aika aikaselta tuo 9kk.

Yritämme pärjätä nyt ostoksemme kanssa :headwall:

me ostettiin britaxin multitech ja on kyllä ollut hyvä =)
liikkeessä myyjä sanoi meille kun kattelin gracon istuimia et kannattaa tarkkaan miettiä et ostaako cosmicia kun on kuulema sisämiltoilta todella ahdas ja ulkomitat taas isot ja vie autossa kuulema tilaa todella reilusti.no meille ihan sama kun oltiin jo aiemmin päätetty ostaa multitech =) multitechin saa tosi hyvään asentoon joten mitään kallistuksen säätöjä ei todellakaan ole tarvittu =) pää ei ole roikkunut ja hereilläkin viihtyy =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mötkylä:
No niinhän tuota näyttää saavan nostettua. Ei kuiteskaan määräänsä enempää selkänojan yläpuolelle. Ottaa vaan päähän kun britax multi-techiä mentiin ostamaan ja tuohon päädyttiin, koska se ei mahtunu autoon :ashamed: Saapa nähdä kauanko menee että jää pieneksi, tietääpä sitten ettei suosittele kenellekään!

meille myyjä sanoi et multitech vie ehkä kaikista istuimista vähiten tilaa autossa ja cosmic on kuulema suurin tilanviejä.....
meillä ainakin multitech on mahtunu tosi hyvin ja poju 7kk tykkää olla siinä

=)

Me päädyttiin multi-techiin vaikka tosi ahdas minun on istua vänkärin paikalla. Sehän kuitenkin käännetään jossain vaiheessa kasvot menosuuntaan joten enköhän muutaman vuoden jaksa istua nokka kiinni tuulilasissa. :D Ajateltiin että Multi-tech on pidempi ikäinen ja toiseksi kun sitä comforttia kallistaa niin sivusta näkyy pehmukkeet paljaana. Ajateltiin miehen kans että ne ei tule menestymään meidän lapsilla jos sattuvat hoksaamaan, että sieltä saa sitä vanua nykittyä pois. Muutenkin Multi-tech vaikutti meistä paljon turvallisemmalta. Jos sinua yhtään epäilyttää se ostettu istuin niin minä ainakin palauttaisin sen. Minun mielestä on sen verran kallis ja tärkeä hankinta tuo lapsen turvaistuin. Eikö niissä ole kuitenkin 7-14 vuorokauden vaihto/palautus oikeus. Minä olen saanut Lastentarvikkeesta rahat tilille kun olen palauttanut tuotteita.

Meillä istuu kaksi vuotias edelleen selkä menosuuntaan, suositus on että jopa 4 vuotiaaksi saakka pidettäisiin niin päin. Meillä on pari eri istuinta ja itse pidän tuosta HTS Be Safe IZI kombista. Voisin harkita ehkä myös tuota Multitechiä. Cosmiciin kyllä mahtuu kaksi vuotias ja olen kuljettanut siinä vanhempiakin lapsia. Se ei vaan ole varsinaisesti mikään testimenestyjä...

Meillä istuimen osto kohta edessä, joten mielellään kuulisin vielä lisää käyttökokemuksia. Laitan tähän vielä linkin tuonne autoliiton sivuille, turvaistuin testiin, jos joku ei sitä vielä ole löytänyt http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

Meijän pitäs löytää edullinen ja hyvä istuin, minkä saa molemmin päin. Ja niin, ettei sitä tarvi tukea edessä olevaan penkkiin, koska joudutaan laittamaan kuskin taakse :/
koollakaan ei ole mitään väliä Kaikki mahtuu), kunhan on pitkäikäinen =) :wave:

Tuo ei pidä paikkaansa että cosmic veisi eniten tilaa ainakaan pituussuunnassa, kun kokeiltiin autoon sitä ja multitechiä niin jälkimmäisen kans ei etupenkille mahtunu istuun, siis apukuskin paikalle. Leveydestä en sit tiiä kumpi vie enempi tilaa mut meille ihan sama.

Nyt vkl ajeltu parina päivänä ja en enää palauttais tuota cosmicia. Ihan hyvin siinä onnistuu maitopullottelu ja nukkuminen, ei retkahda pää. Eikä sieltä mitään vanua tule näkyviin, vaan vaahtomuovia. Tuskin siitä mitään paloja irtoo. Loppuviimein siis ihan hyvä kauppa. Tietty oltais ostettu multitech jos olis ollu isompi auto, mut näissä olosuhteissa ok näin. Kun ei paremmastakaan tiedä :laugh:

Yhteistyössä