Gynekologi väitti että kohdunulkoinen näkyy verestä heti ( HCG ) mutta normaali raskaus ei...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Mahtaako pitää paikkansa...eli että alkuraskaudessa ( siis ihan ekoina päivinä tai parina ekana viikkona ) HCG arvo kohoaa selvästi jos on kohdunulkoinen raskaus mutta ei normaalissa raskaudessa?

No kohdunullkoisesta en tiedä, mutta rypäleraskaudessa se HCG nousee TODELLA nopeasti, ja se pystytään arvioimaan jo verikokeista ihan alkumetreillä.
Mulla oli sellaien 6-vuotta sitten. ja päivää ennen menkkojen alkua raskaustesti näytti todella vahvan plussan. Kävin lääkärissä, koska epäilin olevan pidemmällä. Veriarvot näytti TODELLA hurjaa lukemaa ( ei ollut normaalia) kövin ultrassa ja rypäleraskaus tuli vastaan =(

Tää on vaan villi veikkaus, mutta voisiko johtua siitä, että kun hedelmöittynyt munasolu vaeltaa kohtuun kiinnittyäkseen, sillä menee matkaan ja kiinittymiseen viikon verran. Jos matka jää tekemättä, eli kiinnitytään kohdun ulkopuolelle esim munatorveen, tapahtuu kiinnittyminen nopeammin hedelmöittymisen jälkeen.

Mulla oli tunne että olen raskaana testi näytti negaa sekä koti että terveysaseman testit . Meinasivat jo lähettää psykiatrille kun väitin sinnikkäästi että olen raskaana ja että kaikki ei ole ok , oli kovia kipuja ja muita oireita. .
Sitten meni jalat alta ja piipaalla hätäleikkaukseen ja gyne kehtas kysyä että etkö muka tiennyt olevasi raskaana sillä oli jo aika pitkällä :(
Eli ei se aina näy heti.

[QUOTE="mä";24630049]Mulla oli tunne että olen raskaana testi näytti negaa sekä koti että terveysaseman testit . Meinasivat jo lähettää psykiatrille kun väitin sinnikkäästi että olen raskaana ja että kaikki ei ole ok , oli kovia kipuja ja muita oireita. .
Sitten meni jalat alta ja piipaalla hätäleikkaukseen ja gyne kehtas kysyä että etkö muka tiennyt olevasi raskaana sillä oli jo aika pitkällä :(
Eli ei se aina näy heti.[/QUOTE]

Mikä sulle tuli sitten lopulta, oliko keskenmeno vai kohdunulkoinen jos saa kysyä?

[QUOTE="jeps";24630318]No ei ole tuossa puussa oravaa mitä gynenlääkäri n sanonut :) Mikä lie puoskari on ollut kyseessä.[/QUOTE]

Siis mitä häh? Ei ole oravaa? Oli ihan keskussairaalan gynekologian erikoislääkäri kyseessä.

[QUOTE="a p";24630406]Siis mitä häh? Ei ole oravaa? Oli ihan keskussairaalan gynekologian erikoislääkäri kyseessä.[/QUOTE]

Heh, et sit ilmeisesti ole tuollaista sanontaa kuullut :D Nii enkös mä sanonut et gynenlääkäri?

[QUOTE="jeps";24631025]Heh, et sit ilmeisesti ole tuollaista sanontaa kuullut :D Nii enkös mä sanonut et gynenlääkäri?[/QUOTE]

Mutta sanoit puoskari. Ja kuitenkin ihan keskussairaalassa olin tutkimuksissa. Mutta siis onko sulla jotain asiantuntemusta tästä?

Normaalissa raskaudessa seerumin hCG-pitoisuus puolitoistakertaistuu 48 tunnissa ja saavuttaa huippunsa (20 000–120 000 U/l) noin 10. raskausviikolla.
Viidesosalla potilaista seerumin hCG-pitoisuus voi kohdunulkoisessa raskaudessa alkuun suurentua kuten normaaliraskaudessa.

Minulla KU:n kohdalla hCG- pitoisuus ei noussut normaalisti.

Viimeksi muokattu:
Kohdunulkoisessa raskaudessa HCG-arvot eivät nouse normaalisti, joten huomaa sen verestä. Normi raskaudessa HCG nousee. Tai näin minulla meni KU raskaudessa.

Mutta nyt en kyllä ymmärrä kun se lääkäri sanoi just toisinpäin ja painotti oikein että nimenomaan ulkoisessa nousee nopsaan ja että sen takia se koe verestä on niin hyvä ottaa kun siitä näkee heti jos on ulkopuolella.

[QUOTE="a p";24631058]Mutta sanoit puoskari. Ja kuitenkin ihan keskussairaalassa olin tutkimuksissa. Mutta siis onko sulla jotain asiantuntemusta tästä?[/QUOTE]

Omakohtaisia kokemuksia on kahdeksasta raskaudesta missä hcg- arvo on noussut ihan normisti kaikissa. Näistä kaksi ku, kaksi km ja neljä normi raskautta mistä syntyny lapsi.
Olikohan mikä keskussairaala kyseessä? Raskauksien aikana olen oppinuthuomaamaan ettäei edes keskussairaala tasolla ole aina asiantuntemus kohdillaan lääkäreillä.

[QUOTE="a p";24631091]Mutta nyt en kyllä ymmärrä kun se lääkäri sanoi just toisinpäin ja painotti oikein että nimenomaan ulkoisessa nousee nopsaan ja että sen takia se koe verestä on niin hyvä ottaa kun siitä näkee heti jos on ulkopuolella.[/QUOTE]

Muokkasin aikaisempaa lausettani. Katsoisitko uudelleen :)

www.kaypahoito.fi - Suositukset

Yhteistyössä