Gynekologille ekaa kertaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iiks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kolme lasta, ikää 50 eikä ikinä ole tutkittu peräsuolen kautta. Ja on vieläpä taaksepäin kallistunut kohtu. Ja gynekologina yksi alan johtavista lapsettomuustutkijoista.

Siis mitä gynekologin "johtavuus" näissä asioissa merkitsee?

Lääkäri tutkii peräsuolen kautta, jos siihen on aihetta. Te joilta ei ole tutkittu, ei sitten ole ollut aihetta

Duodecimin sivuillakin sanotaan, että gynekologista tukimusta täydennetään joskus peräsuolen kautta tehtävällä tutkimuksella.

Olen saanut kuulla ensimmäisestä gynekologin käynnistä (19-vuotiaana) asti, että kohtu on reippaasti taakse päin kallellaan, mutta ei se ole mitenkään aiheuttanut ongelmia tutkimukselle. Olen nyt 43v ja käynyt tuon 24 vuoden aikana gyn.tutkimuksessa varmaan liki 40-50 kertaa, kun lapsiakin on 4 ja heidän raskausaikoinaan olin - muista syistä kuin kohdun asennosta :) . aika tiuhaan kontrolleissa. Kertaakaan ei ole tehty peräaukon kautta tutkimusta, ja käyntiä on ollut niin tk-lääkärillä, sairaalan polilla kuin yksityisgynekologilla. Muistat vain olla rentona ja kannattaa sanoa, jos jännittää, niin lääkäri kyllä sitten osaa vielä paremmin sut huomioida ja kertoa, mitä tekee ja miksi. Tutkimus on ihan ok, siinä missä mikä tahansa muukin lääkärikäynti. Mulla ei ole mitään lääkärikammoa tai vaikka hammaslääkärikammoa, mutta mieluummin menen gynelle kuin esim. hammaslääkäriin.. Sullakin on ihan perussetti edessä eikä mitään erityisempää vaivaa, kuin ehkäisyn tarve, joten se menee ihan rutiinitutkimuksena. Lääkäriin vain!

Siis tunnustettu tutkija sekä ulkomailla että Suomessa, tehnyt tyotä sen parissa pitkään, julkaisuja jne.

Mutta mitä se tieto tässä keskustelussa tekee??? Jokainen gynekologi (ja yliopistosta valmistunut) on tehnyt tieteellisien tutkimuksen, joka on julkaistu.

Vai tarkoitatko sitä, että jos sinun johtava gynesi ei koskaan ole sinua tutkinut b-rapusta, niin eihän se voi olla mahdollista että kukaan muukaan gyne tekee tai jos tekee, niin tekee turhaan, koska sinun gynesi ei ole sitä sinulle tehnyt?

Plääh.

Lainaan tähän itseäni: "Lääkäri tutkii peräsuolen kautta, jos siihen on aihetta. Te joilta ei ole tutkittu, ei sitten ole ollut aihetta. Duodecimin sivuillakin sanotaan, että gynekologista tukimusta täydennetään joskus peräsuolen kautta tehtävällä tutkimuksella. "

Olkoot. Ei mene vaan perille.

Viimeksi muokattu:
Olen 19-vuotias ja ehkäisyn aloittamisen vuoksi pitäisi mennä gynekologille. Terveyskeskukseni sivuilla lukee että sisätutkimus tehdään aina ehkäisyn aloittamisen yhteydessä.

Olen lukenut, että jos on taaksepäin kallistunut kohtu niin sitten sisätutkimus tehdään usein myös peräaukon kautta. Hui! Kuinka tavallinen tällainen taaksekallistunut kohtu mahtaa olla?

Ja tutkitaanko nuoreltakin naiselta rinnat käynnin yhteydessä? Parikymppisellähän rintasyövän riski on kai hyvin mitätön... Sattuuko rintojen tutkimus? Minulla ainakin on aika arat tissit, en haluaisi että niitä kauheesti "puristeltaisiin"... Ja pitääkö siellä siis riisuutua aivan ilkosilleen?

Näissä "hui kauheeta mitä gynekologilla tapahtuu" -kyselyissä on vaan se ongelma, että välillä kaiken maailman teinit ja pervot lähettelevät niitä keskusteluihin. Itse en erityisemmin jaksa heille vastata.

Muille vielä kerran, että peräaukon kautta ei välttämättä tutkita. Yksi aihe tutkimukseen on esim. se, että katsotaan, onko vaginassa oleva endometrioosi levinnyt myös sinne. Yksi sormi ja liukastetta, ei terveellä satu.
Toivottavasti kukaan ei oikeasti kuvittele, että gynekologilla riisuudutaan alasti. Hameenkin voi pitää päällä jos haluaa.

Viimeksi muokattu:
Jokaikinen nainen jossainvaiheessa elämäänsä menee gynekologille, se on osa meidän elämää, eikä sitä tarvitse pelätä!:) Muista, että sinä itse päätät kehostasi! sen on kallisarvoinen ja täysin sinun, joten on ymmärrettävää, että on outoa, kun joku aivan vieras ihminen tutkii sinua niinkin intiimisti. Gynekologeille se on työtä, he näkevät vaginoita suunnattoman määrän, jokainen niistä on erilainen, ja työ on heille varmasti jo rutiinia! :) Itse teininä ajattelin, että miksi minun sinne pitää mennä, miksi joku haluaa tehdä tuollaista työtä? Jos vähääkään välität terveydestäsi, menet. Ja jonkunhan on sekin työ hoidettava, joltain se luonnistuu! Jos olet jo aiemmin esim. terkkarilla vähänaikaa sitten tehnyt kartoitusta terveydestäsi, pituus, paino, verenpaine jne, niin silloin niitä ei välttämättä gynekologi tee. Hän keskustelee hetken, kyselee ja ottaa sinut huomioon, muista, että missä vaiheessa tahansa voit kysyä MITÄ KYSYMYKSIÄ TAHANSA :)!! Tutkimuksessa makaat tutkimuspöydällä jalat "jalustimilla" haarat auki. Ensin gynekologi tarkkailee emätintä spekulan avulla, ei satu, laitetaan liukastutvoidetta! Jos penis menee sisällesi hyvin, niin tämä on piece of cake!!! Sen jälkeen hän työntää kaksi sormea sisällesi ja painaa alavatsaa ja kokeilee että kaikki on kunnossa.Myös rinnat tutkitaan painelemalla, sekin helppojuttu ja ei tarvitse häpeillä rintojen kokoa tai mitään. Tietenkin jokainen tapaus on yksilöllinen, ja kaikkia varmasti eka kerta jännittää, tutkimus kestää muutaman minuutin jos ei poikkeuksia ole. Tsemppiä vain! Tutkimuksen jälkeen tajuat varmasti, että huh, sehän oli helppo juttu!:) Muista; Gynegolokit näkevät alapäitä varmaan yhtä paljon kuin hammaslääkärit hampaita!:)

Itse rakastan gynellä käyntiä. Se on todella hauskaa ja tykkään enemmän mieslääkäreistä kun naisista vaikka se johtuukin kyllä siitäkin että olen törmännyt vain miehiin. Sääli vain, että tarkistus kestää niin vähän aikaa kerralla. Mut on tutkittu peräaukonkin kautta ja se oli ihan kivaa. Rintoja ei ole tarkastettu koskaan ja se on musta omituista. Ehdottomasti niiden pitäisi tarkistaa kun mulla on vielä niin paljon tarkistettavaa. Gyne on ihan vuoden kohokohta. On mulla poikaystäväkin ja sen kanssa on mukavaa, mutta seksistä en tykkää niin paljon kuin siitä kun saan olla tutkittavana kylmien instrumenttien alla. Toivoisin melkein olevani alati sairas koska lääkärissä on tosi rentouttavaa. Gynegologista seuraavaksi paras on korvien tutkiminen ja hengityksen kuuntelu ja sitten ne kylmät lamput silmäkulmissa. Hiukka rentouttavaa. Pitäis kai mennä jonnekkin kiviterapiaan jossa laiteltais kylmiä kiviä selkärangan päälle ja kaikkea muuta. Olen semmonen itseni hemmottelija.

Alkuperäinen kirjoittaja gynellä;10737167:
Itse rakastan gynellä käyntiä. Se on todella hauskaa ja tykkään enemmän mieslääkäreistä kun naisista vaikka se johtuukin kyllä siitäkin että olen törmännyt vain miehiin. Sääli vain, että tarkistus kestää niin vähän aikaa kerralla. Mut on tutkittu peräaukonkin kautta ja se oli ihan kivaa. Rintoja ei ole tarkastettu koskaan ja se on musta omituista. Ehdottomasti niiden pitäisi tarkistaa kun mulla on vielä niin paljon tarkistettavaa. Gyne on ihan vuoden kohokohta. On mulla poikaystäväkin ja sen kanssa on mukavaa, mutta seksistä en tykkää niin paljon kuin siitä kun saan olla tutkittavana kylmien instrumenttien alla. Toivoisin melkein olevani alati sairas koska lääkärissä on tosi rentouttavaa. Gynegologista seuraavaksi paras on korvien tutkiminen ja hengityksen kuuntelu ja sitten ne kylmät lamput silmäkulmissa. Hiukka rentouttavaa. Pitäis kai mennä jonnekkin kiviterapiaan jossa laiteltais kylmiä kiviä selkärangan päälle ja kaikkea muuta. Olen semmonen itseni hemmottelija.

Toivoisit olevasi alati sairas, tuo on hyvin erikoista ajattelua. Yksikään pitkäaikaispotilas ei todellakaan toivo olevansa alati sairas, haluat siis olla esim. syöpäpotilas, ja sairastaa levinnyttä syöpää?? Kävisikö leukemiapotilas, als, neliraajahalvaantunut??

Toivoisit olevasi alati sairas, tuo on hyvin erikoista ajattelua. Yksikään pitkäaikaispotilas ei todellakaan toivo olevansa alati sairas, haluat siis olla esim. syöpäpotilas, ja sairastaa levinnyttä syöpää?? Kävisikö leukemiapotilas, als, neliraajahalvaantunut??

No ennyt ihan semmoista vakavaa. Ennemmin jotain pientä jonka saa hoidettua yhellä pillerillä. En tosin turhaan ravaa koskaan lääkärissä mutta kiva kun pääsee käymään joskus. Musta koulussakin tarkastettiin meidät aina liian harvoin ja epätarkasti.

Viimeksi muokattu:
kukaan ei pakota ketään gynekologilla käymään, joten se on jokaisen oma päätös, meneekö vai ei. todellakaan kaikki naiset eivät siellä käy, ja jokaisella on oma syynsä käymättömyyteensä tai käymiseensä. pointti nyt on vain se, että kukaan ei pakota. jos et halua, niin sinun ei todellakaan ole pakko mennä. aikuinen ihminen tekee itse omat päätöksensä, ja itse myös kantaa niistä vastuun.

Itse kävin vasta tänään ekaa kertaa gynekologilla elässäni! Hieman nolotti etten ollut uskaltautunut aiemmin, mutta ei lääkäri siitäö mitään numeroa tehnyt. Todettiin vain että tänään oli eka kerta. Ja ainaki omassani tapauksessa lääkäri kyllä kysyy alussa onko aiemmin tehty gynekologisia tutkimuksia, että ei siitä tarvitse erikseen muistuttaa.
Itselläni eka kerta oli raskauden suunnittelu eli mies oli mukana tutkimuksessa, tosin vaihtoi istumapaikkaa pääni puolelle tutimuksen ajaksi ettei nähnyt mitä alapäässä tapahtui. Itselleni sattui mieslääkäri vaikka en sitä pyytänyt, mutta todella positiivinen kuva jäi, joten vastaisuudessa haluankin ehkä mieluummin mieslääkärin ennemmin kuin naisen??
Kyseinen mies oli kylläkin kyseisen alan ylilääkäri jolle sateli puheluja vähän väliä muilta lääkäreiltä, mutta kiitos hänelle jäi todella positiivinen kuva koko tutkimuksesta. seuraava kerta ei pelota enää ollenkaan, voisin mennä jo vaikka huomenna uudestaan.. Ja tämän takia olen piilotellut vaivojani monta kuukautta..HAH

Olen kohta 30-vuotias nainen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla, enkä käy. Jokainen päättää itse omasta kehostaan. Minä en halua, että kukaan lääkäri koskee minuun, joten siksi valintani on tämä. Tiedän valintani riskit ja en ole mikään mielenvikainen. Ärsyttää tuommoiset "jokaisen naisen elämään kuuluu gynekologilla käyminen". No ei muuten kuulu, vaan sen kuulumisen päättää jokainen ihan itse. Ei kaikki miehetkään ramppaa urologilla tutkituttamassa itseään. Aikuinen ihminen päättää vartalostaan itse. Ja mielestäni mitään "gynekologiopastusta" ei todellakaan yläasteelle tarvita, minusta siellä kiusataan nuoria jo ihan tarpeeksi tällaisilla asioilla. Nykyaikana tietoa on niin helposti saatavilla, että halutessaan tietoa varmasti löytää.

Olen kohta 30-vuotias nainen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla, enkä käy. Jokainen päättää itse omasta kehostaan. Minä en halua, että kukaan lääkäri koskee minuun, joten siksi valintani on tämä. Tiedän valintani riskit ja en ole mikään mielenvikainen. Ärsyttää tuommoiset "jokaisen naisen elämään kuuluu gynekologilla käyminen". No ei muuten kuulu, vaan sen kuulumisen päättää jokainen ihan itse. Ei kaikki miehetkään ramppaa urologilla tutkituttamassa itseään. Aikuinen ihminen päättää vartalostaan itse. Ja mielestäni mitään "gynekologiopastusta" ei todellakaan yläasteelle tarvita, minusta siellä kiusataan nuoria jo ihan tarpeeksi tällaisilla asioilla. Nykyaikana tietoa on niin helposti saatavilla, että halutessaan tietoa varmasti löytää.

Hieno homma sinulle, että olet pohtinut rajasi ja vetänyt sitten ne käytännön elämään. Mikäs tuossa, se on valintasi.

Tahdon kuitenkin tuoda erään näkökulman (en tahdo yrittää käännyttää ketään, vaan kerron sen, mitä olen työssäni nähnyt "tarpeeksi" usein, sen vuoksi, että jos joku pohtii samaa päätöstä minkä sinä olet tehnyt, niin tulee pohtineeksi tämänkin ja mietittyä minkälainen persoona itse on).

Jotkut potilaat ovat sellaisia, että he tekevät päätöksen "en ikinä suostu sisätukimukseen, ja kannan seuraukset siitä itse (+olen siitä varma)" pelkojensa kautta luullen niitä perustelluksi pohtimisen tulokseksi. Kun sitten heillä todetaan jokin vakava sairaus, jolla on vakavat seuraukset loppuelämään, tulee itku ja pohditaan, että miksi kukaan ei kertonut tai varoittanut tällaisesta. Jos olisin tiennyt tämän, olisin tehnyt toisin.

Sitä kun ei aina tiedä miten oikeasti tulee reagoimaan, kun kuvannollisesti tavara tippuu alas hyllyltä.

Mutta jos on tehnyt päätöksen perusteellisesti pohtien ja on siitä varma ja ottanut ns. worst case scenarion mukaan pohdintoihin, niin hyvä niin. jokaisella on oikeus päättää omasta elämästään ja jopa lääkärikäynneistään.

Viimeksi muokattu:
Hieno homma sinulle, että olet pohtinut rajasi ja vetänyt sitten ne käytännön elämään. Mikäs tuossa, se on valintasi.

Tahdon kuitenkin tuoda erään näkökulman (en tahdo yrittää käännyttää ketään, vaan kerron sen, mitä olen työssäni nähnyt "tarpeeksi" usein, sen vuoksi, että jos joku pohtii samaa päätöstä minkä sinä olet tehnyt, niin tulee pohtineeksi tämänkin ja mietittyä minkälainen persoona itse on).

Jotkut potilaat ovat sellaisia, että he tekevät päätöksen "en ikinä suostu sisätukimukseen, ja kannan seuraukset siitä itse (+olen siitä varma)" pelkojensa kautta luullen niitä perustelluksi pohtimisen tulokseksi. Kun sitten heillä todetaan jokin vakava sairaus, jolla on vakavat seuraukset loppuelämään, tulee itku ja pohditaan, että miksi kukaan ei kertonut tai varoittanut tällaisesta. Jos olisin tiennyt tämän, olisin tehnyt toisin.

Sitä kun ei aina tiedä miten oikeasti tulee reagoimaan, kun kuvannollisesti tavara tippuu alas hyllyltä.

Mutta jos on tehnyt päätöksen perusteellisesti pohtien ja on siitä varma ja ottanut ns. worst case scenarion mukaan pohdintoihin, niin hyvä niin. jokaisella on oikeus päättää omasta elämästään ja jopa lääkärikäynneistään.

Kyllä olen ottanut huomioon kaiken ja pohtinut asiaa paljonkin. Tulos on silti tämä. Aika näyttää sitten, teinkö itselleni hallaa tämän päätöksen takia.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Gynekävijä;10417267:
Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Sain tietää sen, kun viimeksi kävin papa-kokeessa. Hoitaja joutui ronkkimaan aika paljon saadakseen näytteen otettua ja totesi, että sitä on vaikeampi saada kohdun asennon vuoksi, mutta kun yritin olla mahdollisimman rentona, niin tutkimus onnistui. Hoitaja sanoi, että kohdun takakenoinen asento on ihan tavallista ja normaalia ja että jokainen alapää on yksilöllinen. Sinuna en murehtisi. Voithan aina pyytää, että tutkimus tehtäisiin normaalia kautta, mikäli mitenkään mahdollista.

Mitä se gynekologi tekee ekalla kerralla siellä kun en ole käynyt vielä kertaakaan ja jossain välissä pitäisi käydä ekaa kertaa mutta en uskalla. Olen katsonut youtubesta videoita siitä ja siinä yhdessä videossa sieltä naisten sukupuolesta tulee verta ja sitten se lääkäri kerää sitä johonkin purkkiin niin sen takia minua alkoi jännittää ja eikai se lääkäri tunge mitään minun sukupuoleeni?

Hei ihan tosi, mikä siinä perätutkimuksessa nyt olisi sen pahempaa kuin vaginan kautta tehtävässäkään? Ei sinne tosiaan mitään spekulaa tungeta :D Eli ei ole kivuliasta. Ja eipä kai siellä nyt väkisin mitään tehdä, että kieltäydyt sitten vaan jos aivan mahdottomalta tuntuu. Mitä sinä tarkalleen siinä oikein pelkäät? Ei se meinaan minusta ole yhtään sen kummempaa kuin vaginan kauttakaan tehtävä tutkimus. (Ja tosiaan, ei sitä luultavasti edes muutenkaan tarvitsisi tehdä, ja aina voit kieltäytyä jos on täysin mahdoton ajatus...)

Älä nyt vaan jätä noin turhan jutun takia menemättä, olet nyt vain muodostanut tuosta jonkin järkyttävän kynnyksen kun et ole ennen ollut... Parempi hoitaa vaan se ensimmäinen kerta alta pois, ettet turhaan elä elämääsi kuvitellen sen tutkimuksen olevan jotain aivan järkyttävää ja välttele sitä ahdistuksissasi, kun ei se ole mitenkään ihmeellistä.

Mäkin oon menos....siis JOS OON menos gynelle ekaa kertaa kun pitäs e-pillereitä hakee. kuulin kaverilta että se papa testi ei satu ja tuskin hirveesti sieltä takapuolenkaa kautta, mutta myöhemmin tuleva kohdusta otettava näyte D: Se mua hirvittää eniten, se kuulemma sattuu. :/

Viimeksi muokattu:
Mäkin oon menos....siis JOS OON menos gynelle ekaa kertaa kun pitäs e-pillereitä hakee. kuulin kaverilta että se papa testi ei satu ja tuskin hirveesti sieltä takapuolenkaa kautta, mutta myöhemmin tuleva kohdusta otettava näyte D: Se mua hirvittää eniten, se kuulemma sattuu. :/

Hmm, ei kyllä mun tietääkseni kohdusta mitenkään rutiininomaisesti mitään näytteitä oteta, vain silloin jos on jotakin ongelmaa. Siis jos menet ekaa kertaa gynelle niin uskallan melkein luvata, ettei sieltä kohdusta kyllä mitään näytteitä oteta. Papa on sellainen rutiinikoe, mutta kohdusta ei oteta näytteitä "muuten vaan".

Saa toki korjata jos olen väärässä ja jollakin on parempaa tietoa asiasta.

Viimeksi muokattu:
Gynekologinen perustutkimus synnyttämättömälle nuorelle naiselle:
Selvitetään ensin koska kuukautiset ovat alkaneet ja niiden pituus sekä kesto. Viimeisimpien kuukautisten alkamispäivä ja kuukautiskipujen taso/vuodon määrä (myös valkovuoto tai muu) sekä mahdollisten lääkkeiden käyttö kivun lievennyksessä. Käytössä olevat lääkkeet (muut sairaudet). Ehkäisy. Pituus ja paino sekä mitataan (joskus) verenpaine.
Itse tutkimus:
Tehdään pienellä spekulalla eli kohottajalla jos potilas on neitsyt. Aina ei sisätutkimusta ole edes välttämätöntä tehdä, jos potilas ei halua esim ehkäisypillereitä aloitettaessa. Lääkäri katsoo ulkosynnyttimen sekä emättimen silmämääräisesti ja palpoo eli tunnustelee synnytyselimet. Etu- ja keskisormi emättimeen ja samalla toisella kädellä painellen vatsan päältä. Peräsuolen kautta tehtävää palpointia ei tehdä, jos sitä ei nähdä tarpeelliseksi.
Mahdollisia näytteitä otetaan tulehdus-,kipu,- ja epänormaalien vuotojen takia tai jos epäillään sukupuolitautia , jotta saadaan selville mikä lääke tai hoito voidaan aloittaa.

Koko paketti kestää noin 10-20 min riippuen asiakkaasta. Mitä yhteistyömyönteisempi potilas on sitä helpompi tarkastus.

Mun pitäisi kans mennä gynelle...jänniittää niin vietävästi. Varsinkaan, kun en ole seksielämää aloittanut. Olen ollut selibaatissa pitkään, paikat jumissa, heh,heh. Joskus, kun terveyskeskuksen lääkärit on yrittänyt tehdä sisätutkimusta, niin vaikeata on ollut. Pitää yksityislle mennä...saavat emla puudutetta laittaa tms. ei siitä tutkimisesta muuten mitään tule !!! Mutta edessä se joka tapauksessa on..ei siitä pääse yli eikä ympäri...naisen vuosihuolto :-)

Siis miksi sinulle on edes yritetty tehdä sisätutkimusta, jos seksielämäsi ei ole/ollut alkanut? Sanoiko lääkäri sinulle, että minkätyyppinen tutkimus tehdään naisille, joilla ei ole vielä yhtään yhdyntöjä takana?

Viimeksi muokattu:
Hei ihan tosi, mikä siinä perätutkimuksessa nyt olisi sen pahempaa kuin vaginan kautta tehtävässäkään? Ei sinne tosiaan mitään spekulaa tungeta :D Eli ei ole kivuliasta. Ja eipä kai siellä nyt väkisin mitään tehdä, että kieltäydyt sitten vaan jos aivan mahdottomalta tuntuu. Mitä sinä tarkalleen siinä oikein pelkäät? Ei se meinaan minusta ole yhtään sen kummempaa kuin vaginan kauttakaan tehtävä tutkimus. (Ja tosiaan, ei sitä luultavasti edes muutenkaan tarvitsisi tehdä, ja aina voit kieltäytyä jos on täysin mahdoton ajatus...)

Älä nyt vaan jätä noin turhan jutun takia menemättä, olet nyt vain muodostanut tuosta jonkin järkyttävän kynnyksen kun et ole ennen ollut... Parempi hoitaa vaan se ensimmäinen kerta alta pois, ettet turhaan elä elämääsi kuvitellen sen tutkimuksen olevan jotain aivan järkyttävää ja välttele sitä ahdistuksissasi, kun ei se ole mitenkään ihmeellistä.

Multa on tutkittu peräsuolen kautta ja sattu ihan älyttömästi ja vatsa meni sekasin sen jälkeen.:( et ollaan yksilöllisiä :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä