S
Samoin
Vieras
Kolme lasta, ikää 50 eikä ikinä ole tutkittu peräsuolen kautta. Ja on vieläpä taaksepäin kallistunut kohtu. Ja gynekologina yksi alan johtavista lapsettomuustutkijoista.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja no häh?;10419844:Siis mitä gynekologin "johtavuus" näissä asioissa merkitsee?
Siis tunnustettu tutkija sekä ulkomailla että Suomessa, tehnyt tyotä sen parissa pitkään, julkaisuja jne.
Olen 19-vuotias ja ehkäisyn aloittamisen vuoksi pitäisi mennä gynekologille. Terveyskeskukseni sivuilla lukee että sisätutkimus tehdään aina ehkäisyn aloittamisen yhteydessä.
Olen lukenut, että jos on taaksepäin kallistunut kohtu niin sitten sisätutkimus tehdään usein myös peräaukon kautta. Hui! Kuinka tavallinen tällainen taaksekallistunut kohtu mahtaa olla?
Ja tutkitaanko nuoreltakin naiselta rinnat käynnin yhteydessä? Parikymppisellähän rintasyövän riski on kai hyvin mitätön... Sattuuko rintojen tutkimus? Minulla ainakin on aika arat tissit, en haluaisi että niitä kauheesti "puristeltaisiin"... Ja pitääkö siellä siis riisuutua aivan ilkosilleen?
Alkuperäinen kirjoittaja gynellä;10737167:Itse rakastan gynellä käyntiä. Se on todella hauskaa ja tykkään enemmän mieslääkäreistä kun naisista vaikka se johtuukin kyllä siitäkin että olen törmännyt vain miehiin. Sääli vain, että tarkistus kestää niin vähän aikaa kerralla. Mut on tutkittu peräaukonkin kautta ja se oli ihan kivaa. Rintoja ei ole tarkastettu koskaan ja se on musta omituista. Ehdottomasti niiden pitäisi tarkistaa kun mulla on vielä niin paljon tarkistettavaa. Gyne on ihan vuoden kohokohta. On mulla poikaystäväkin ja sen kanssa on mukavaa, mutta seksistä en tykkää niin paljon kuin siitä kun saan olla tutkittavana kylmien instrumenttien alla. Toivoisin melkein olevani alati sairas koska lääkärissä on tosi rentouttavaa. Gynegologista seuraavaksi paras on korvien tutkiminen ja hengityksen kuuntelu ja sitten ne kylmät lamput silmäkulmissa. Hiukka rentouttavaa. Pitäis kai mennä jonnekkin kiviterapiaan jossa laiteltais kylmiä kiviä selkärangan päälle ja kaikkea muuta. Olen semmonen itseni hemmottelija.
Toivoisit olevasi alati sairas, tuo on hyvin erikoista ajattelua. Yksikään pitkäaikaispotilas ei todellakaan toivo olevansa alati sairas, haluat siis olla esim. syöpäpotilas, ja sairastaa levinnyttä syöpää?? Kävisikö leukemiapotilas, als, neliraajahalvaantunut??
Olen kohta 30-vuotias nainen, enkä ole koskaan käynyt gynekologilla, enkä käy. Jokainen päättää itse omasta kehostaan. Minä en halua, että kukaan lääkäri koskee minuun, joten siksi valintani on tämä. Tiedän valintani riskit ja en ole mikään mielenvikainen. Ärsyttää tuommoiset "jokaisen naisen elämään kuuluu gynekologilla käyminen". No ei muuten kuulu, vaan sen kuulumisen päättää jokainen ihan itse. Ei kaikki miehetkään ramppaa urologilla tutkituttamassa itseään. Aikuinen ihminen päättää vartalostaan itse. Ja mielestäni mitään "gynekologiopastusta" ei todellakaan yläasteelle tarvita, minusta siellä kiusataan nuoria jo ihan tarpeeksi tällaisilla asioilla. Nykyaikana tietoa on niin helposti saatavilla, että halutessaan tietoa varmasti löytää.
Hieno homma sinulle, että olet pohtinut rajasi ja vetänyt sitten ne käytännön elämään. Mikäs tuossa, se on valintasi.
Tahdon kuitenkin tuoda erään näkökulman (en tahdo yrittää käännyttää ketään, vaan kerron sen, mitä olen työssäni nähnyt "tarpeeksi" usein, sen vuoksi, että jos joku pohtii samaa päätöstä minkä sinä olet tehnyt, niin tulee pohtineeksi tämänkin ja mietittyä minkälainen persoona itse on).
Jotkut potilaat ovat sellaisia, että he tekevät päätöksen "en ikinä suostu sisätukimukseen, ja kannan seuraukset siitä itse (+olen siitä varma)" pelkojensa kautta luullen niitä perustelluksi pohtimisen tulokseksi. Kun sitten heillä todetaan jokin vakava sairaus, jolla on vakavat seuraukset loppuelämään, tulee itku ja pohditaan, että miksi kukaan ei kertonut tai varoittanut tällaisesta. Jos olisin tiennyt tämän, olisin tehnyt toisin.
Sitä kun ei aina tiedä miten oikeasti tulee reagoimaan, kun kuvannollisesti tavara tippuu alas hyllyltä.
Mutta jos on tehnyt päätöksen perusteellisesti pohtien ja on siitä varma ja ottanut ns. worst case scenarion mukaan pohdintoihin, niin hyvä niin. jokaisella on oikeus päättää omasta elämästään ja jopa lääkärikäynneistään.
Alkuperäinen kirjoittaja Gynekävijä;10417267:Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Sain tietää sen, kun viimeksi kävin papa-kokeessa. Hoitaja joutui ronkkimaan aika paljon saadakseen näytteen otettua ja totesi, että sitä on vaikeampi saada kohdun asennon vuoksi, mutta kun yritin olla mahdollisimman rentona, niin tutkimus onnistui. Hoitaja sanoi, että kohdun takakenoinen asento on ihan tavallista ja normaalia ja että jokainen alapää on yksilöllinen. Sinuna en murehtisi. Voithan aina pyytää, että tutkimus tehtäisiin normaalia kautta, mikäli mitenkään mahdollista.
Hei ihan tosi, mikä siinä perätutkimuksessa nyt olisi sen pahempaa kuin vaginan kautta tehtävässäkään? Ei sinne tosiaan mitään spekulaa tungetaEli ei ole kivuliasta. Ja eipä kai siellä nyt väkisin mitään tehdä, että kieltäydyt sitten vaan jos aivan mahdottomalta tuntuu. Mitä sinä tarkalleen siinä oikein pelkäät? Ei se meinaan minusta ole yhtään sen kummempaa kuin vaginan kauttakaan tehtävä tutkimus. (Ja tosiaan, ei sitä luultavasti edes muutenkaan tarvitsisi tehdä, ja aina voit kieltäytyä jos on täysin mahdoton ajatus...)
Älä nyt vaan jätä noin turhan jutun takia menemättä, olet nyt vain muodostanut tuosta jonkin järkyttävän kynnyksen kun et ole ennen ollut... Parempi hoitaa vaan se ensimmäinen kerta alta pois, ettet turhaan elä elämääsi kuvitellen sen tutkimuksen olevan jotain aivan järkyttävää ja välttele sitä ahdistuksissasi, kun ei se ole mitenkään ihmeellistä.
Mäkin oon menos....siis JOS OON menos gynelle ekaa kertaa kun pitäs e-pillereitä hakee. kuulin kaverilta että se papa testi ei satu ja tuskin hirveesti sieltä takapuolenkaa kautta, mutta myöhemmin tuleva kohdusta otettava näyte D: Se mua hirvittää eniten, se kuulemma sattuu. :/
Mun pitäisi kans mennä gynelle...jänniittää niin vietävästi. Varsinkaan, kun en ole seksielämää aloittanut. Olen ollut selibaatissa pitkään, paikat jumissa, heh,heh. Joskus, kun terveyskeskuksen lääkärit on yrittänyt tehdä sisätutkimusta, niin vaikeata on ollut. Pitää yksityislle mennä...saavat emla puudutetta laittaa tms. ei siitä tutkimisesta muuten mitään tule !!! Mutta edessä se joka tapauksessa on..ei siitä pääse yli eikä ympäri...naisen vuosihuolto![]()
Hei ihan tosi, mikä siinä perätutkimuksessa nyt olisi sen pahempaa kuin vaginan kautta tehtävässäkään? Ei sinne tosiaan mitään spekulaa tungetaEli ei ole kivuliasta. Ja eipä kai siellä nyt väkisin mitään tehdä, että kieltäydyt sitten vaan jos aivan mahdottomalta tuntuu. Mitä sinä tarkalleen siinä oikein pelkäät? Ei se meinaan minusta ole yhtään sen kummempaa kuin vaginan kauttakaan tehtävä tutkimus. (Ja tosiaan, ei sitä luultavasti edes muutenkaan tarvitsisi tehdä, ja aina voit kieltäytyä jos on täysin mahdoton ajatus...)
Älä nyt vaan jätä noin turhan jutun takia menemättä, olet nyt vain muodostanut tuosta jonkin järkyttävän kynnyksen kun et ole ennen ollut... Parempi hoitaa vaan se ensimmäinen kerta alta pois, ettet turhaan elä elämääsi kuvitellen sen tutkimuksen olevan jotain aivan järkyttävää ja välttele sitä ahdistuksissasi, kun ei se ole mitenkään ihmeellistä.