Hääjuhlista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milena"

Vieras
Mikä tekee hyvät häät?

Mikä asia teki häistä onnistuneet tai mikä pilasi päivän?

Eli hyviä ja huonoja kokemuksia häistä, joko omistasi tai niistä joissa olet ollut vieraana. Kiitos :)

Hyvät häät :
Tekemistä / ohjelmaa muttei mitään hölmöjä leikkejä
Hyvää ruokaa
Kaunis tilaisuus
Ei känniörveltämistä
Vihkiparin näköiset häät

Huonot häät:
Pahaa ruokaa
Tylsää
Vieraat pakotettu leikkeihin
Oksentavia ihmisiä
Jonkun muun kuin parin suunnittelemat häät

Yleisesti pidän kauniista, romanttisista häistä joissa on hyvää ruokaa ja pari on saanut sellaiset häät kuin ovat halunneet. Alkoholia maltilla ja kaikilla on kivaa :)

Hyvät häät on todellakin hääparin näköiset. Miettikää millaset on teidän mielestä kivat bileet. Minkä kokoiset, keitä kutsutaan, millaisesta ruoasta/ ohjelmasta/ leikeistä itse pidätte. Tärkeintä on, että teillä on kivaa ja saatte juhlistaa hääpäivää omien rakkaittenne kanssa. Loppujen lopuksi on ihan sama mitä mieltä joku kummin-kaiman-serkku tai kaverin avec on teidän bileistä. ;)

Mutta kun kerran kysyit vinkkejä, niin tylsiä muistoja häistä ovat: huono ruoka, kesken loppunut ruoka, todella ahtaat ja toimimattomat tilat (ts. liikaa vieraita liian pienessä paikassa), hyttyset, vaivaannuttavat ja loppukuluneet hääleikit, shown varastava urpo bestman/ seremoniamestari, huono valokuvaaja. Toisaalta osa näistä vaan naurattaa näin jälkikäteen, mm. se huono valokuvaaja. :)

Hyviä muistoja herättävät taas hääparin näköinen ja toimiva juhlapaikka, hyvä ruoka ja juoma, muutama kiva ohjelmanumero (esim. pari puhetta ja musaesitystä, tai hääparin yhteisen historian läpikäynti valokuvien tai kisailun muodossa), leppoisaa aikaa kuulumisten vaihtoon, hyvä bändi. Aika simppelit seikat siis.

Mun omat toiset häät oli kivat. Mentiin naimisiin keskenämme maistraatissa, ja syötiin parinkymmenen lähimmän ihmisen kanssa hyvä päivällinen viikkoa myöhemmin. Muutama vilpitön puhe, pari yllätysesitystä rakkailta, uskomattoman hyvä ruoka ja rento tunnelma.

Ekat häät oli pönötyssukuhäät jotka oli morsiusparin vanhempien sanelemat, ja vanhemman väen ehdoilla mentiin.

Vieraana koen mukaviksi häiksi semmoiset, joissa morsiusparin läsnäolo on tuntuvaa, että he ovat järjestäneet (vain) senkokoiset häät, joissa pystyvät itse olemaan isäntänä ja emäntänä, ja että morsiusparista näkee että he itse nauttivat juhlasta. Myös että vieraat kokevat olevansa juurikin itse itsenään tervetulleita todistamaan hääjuhlaa, eivätkä jää vain lahjanmaksajan rooliin. Liika alkoholi pilaa häät niinkun mitkä tahansa juhlat, liika pönötys ja jäykkyyskin toisaalta.

Typerät ryöstöt ja leikit pilaa tunnelman, ei pysty keskustella kenenkään kanssa kun pitää toljottaa aina jokaisissa häissä samoja typeriä leikkejä.

Ja se morsiamen ryöstö, miksi, oi miksi.

Kaikki mukavasti yhteen keskustelemaan ja seurustelemaan toistensa kanssa.

mitä oon teeveen hääjuhlia katsonut niin huonot on sellaset, jossa vieraat joutuu istuksimaan esim. häävastaanotolla ja mitään ei tapahdu pitkiin aikoihin. en tarkoita että tarttis ohjelmanumeroita mutta esim. jos ruokaa venaa tunnin ja hääpari sillä aikaa vaikka hääkuvauksissa ulkona ni kyllä se on pitkä aika miettiä vaan istuen.

Musta sellaset perinteiset kirkko+ruokaa+puheita -tyyliset häät on tappavan tylsät. Mutta jos hääpari on onnellinen niin se on pääasia, sitten vaan koitan kestää.

Mukavimmat hääjuhlat missä oon ollu niin oli tosiaan pelkät iltajuhlat, rekisteröinti oli tapahtunu aiemmin vain perheen läsnäollessa.

En oikein osaa analysoida mikä niistä teki niin kivat. Ohjelma oli aika perusjuttuja; musiikkiesityksiä, juonnettu valokuvakooste, puheita. Ruoka oli oivallista mutta ei sekään mitenkään tavatonta ole.

Ehkä siksi olivat niin onnistuneet että se pari on oikeasti aivan ihania ihmisiä. En oikein tunne ketään joka ei heistä tykkäisi, ja sen takia oli niin hyvä mieli kun sai heitä juhlia. Ne olivat todella ilon ja onnen juhlat.

Viimeksi muokattu:
Ihanaa: kaunis koristelu - pöytäliinat, kauniit astiat ja lasit, kynttilät, kukat. Hyvä (ei liian raskas! eikä muhjaantuneita kasvisgratiineita) ruoka, hyvä viini ruokajuomana. Ei liian pitkä tilaisuus.

Huonoa: humalaiset (vapaa juomatarjoilu), leikit ja vieraiden liika osallistaminen.

Viimeisimmistä häistä jäi uupumaan lähes täysin musiikki ja viini. Viiniä sai vain 1-2 lasillista, muuten alkoholia oli mietoja esim. lonkeroa ja siideriä, joista en välitä sitten yhtään. Musiikkia oli noin parin tunnin ajan vaan ja sekin jotain örinää suurimmaksi osaksi.

Minulle juhlat tekee juurikin kaunis musiikki ja viini.

Itse menin toista kertaa naimisiin muutama vuosi sitten. Mielestäni parhaat häät missä olen ollut. Mietimme tarkkaan etukäteen aikataulutuksen.

Juhlapaikka ja vihkiminen oli samalla alueella ulkona. Kun vieraat tulivat vihkimisen jälkeen hääpaikalle, he katsoivat oman pöytänsä ja saivat onnittelumaljan käteen. Kun kaikki vieraat olivat omilla paikoillaan, toivotimme itse vieraat tervetulleiksi ja bestman nosti maljan. Meillä ei ollut istumapaikkoja vaan pöytäkunnat, olimme jakaneet vieraat puolet ja puolet kummankin kavereita jotta ei tule vanhoja kuppikuntia. Vieraiden onnittelut tapahtuivat illan mittaan. Näin vältyttiin pönöttämiseltä onnittelujonossa ja saimme vaihdettua muutaman sanasenkin jokaisen vieraan kanssa kun tulivat onnittelemaan meitä. Viimeiset onnittelijat kävivät puolen yön jälkeen onnittelemassa.

Vieraita oli melkein 200 joten väkisinkin jonotusta tuli ruokapöydässä. Mutta muuten ei. Eli kuvauksen hoidimme sillä aikaa kun vieraat söivät. Noin isolla porukalla syöminen kestää 1,5-2 tuntia kokonaisuudessaan. Meillä kuvaukset kesti n. 45min. Söimme itse ensin ja poistuimme sitten nopeasti kuvaukseen. Paras vaihtoehto on mennä kuvaukseen ennen vihkimistä, mutta itse en halunnut sulhasen näkevän pukuani kuin vasta alttarilla.

Ohjelmaa olin toivonut itse paljon, mutta sitä ei sitten kuitenkaan hirveästi ollut. Muutama ei niin perinteinen leikki meille, vieraita ei osallistutettu. Puheita pari, muutama yllärinumero sisaruksilta. Me itse olimme paljon äänessä. Mm esittelimme lyhyesti jokaisen vieraan. Minä omat kaverini ja sukulaiseni ja mies omansa. (Vieraissa ei ollut kuin alle 10 sukulaista sisarusten ja vanhempiemme lisäksi, ei siis ainuttakaan "pakkopulla" vierasta)

Illalla musiikkia livebändin soittamana. Alkoholia oli tarjolla hanasta, osalla oli omat juomansa. Vapaaehtoisella maksulla. Loppuillasta ihmiset vaihtoivat lämpimämpää päälle ja osa vieraista oli villasukissa ja huopikkaissa <3 Häiden juhliminen meidän osaltamme päättyi 2 aikaan yöllä rentouttavaan saunaan ja yöuintiin häävieraiden kanssa. Viimeiset vieraat lopettivat juhlimisen 8 aikaan aamulla...

Tunnelma oli hyvin epävirallinen, meidän näköinen, ihmiset nauttivat ja saimme paljon palautetta jälkeen päin että olivat parhaat häät ikinä.

Ruuasta vielä lisäys edelliseen. Meillä ei ollut 20 sortin pitopöytää vaan hyvin yksinkertainen pöytä. 2 eri salaattia, leivät ja lämminliharuoka ja potut. Halusimme satsata siihen että saimme mahdollisimman paljon kavereita paikalle eikä monen sortin ruokapöytään. Häät myös tehtiin kokonaisuudessaan talkoilla. Suurin kuluerä oli kuitenkin paikan+teltan vuokra sekä ruoka.

Mä oon ollu harvois häis mutta väittäisin että parhaat juhlat on sellaiset joissa hääpari (tai ainakin jompikumpi) tuntee kaikki vieraat oikeesti. Ettei sielä oo niitä serkkuja jotka on nähty vain sukujuhlis tai isovanhempien sisaruksia jos ne ei hääparille mitään merkkaa.

Hyvät häät ovat hyvät juhlat! Rento ilmapiiri, tanssia ja hauskanpitoa, ja tietysti ruokaa. Itse olen ollut häissä joissa oli yksi ruoka (tietysti erityisruokavaliot huomioitiin) ja jotain paria salaattia, ja ne ovat yksi parhaimmista häistä missä olen ollut. Ei sillä ole paljoa merkitystä että on mahdollisimman PALJON ruokaa, ilmapiiri ratkaisee. Huonot taas on semmoiset pönötyshäät joissa on niitä tekohauskoja leikkejä ja kaikki pitää tehdä samalla tavalla kuin on tehty ennenkin koska niin vain pitää tehdä, sellaiset jotka ei ole hääparin näköiset vaan juhla on suvun vanhimmille tehty perinteisen kaavan mukaan ja kutsuttu ne jotka "kuuluU" kutsua (=sukulaiset joihin ei pidä mitään yhteyttä muuten).

[QUOTE="vieras";29098229]Viimeisimmistä häistä jäi uupumaan lähes täysin musiikki ja viini. Viiniä sai vain 1-2 lasillista, muuten alkoholia oli mietoja esim. lonkeroa ja siideriä, joista en välitä sitten yhtään. Musiikkia oli noin parin tunnin ajan vaan ja sekin jotain örinää suurimmaksi osaksi.

Minulle juhlat tekee juurikin kaunis musiikki ja viini.[/QUOTE]

Ai, paljonks sitä viiniä sun mielestä ois pitänyt olla, pullo per kärsä..?

Oletko ajatellut, että ehkä sulla on jokin ongelma.

[QUOTE="vieras";29084083]Parhaat häät on ne, joihin en saa kutsua. En ole ollut yksissäkään mukavissa häissä, mutta se on ihan oma vikani.[/QUOTE]

Parhaat häät ovat ne mitkä jätetään pitämättä!

Yhteistyössä