Hääkutsu tipahti postista tänään... kuinka tässä toimitaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Moukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Moukka

Vieras
Kutsu on siis miehen siskolta, kutsussa on mun nimi ja sitten miehen nimi, eli etiketissä menty kaiketi siinäkin jo metsään? Noh mutta siis, siinä ei oltu mainittu lapsia lainkaan vaikka mies oli puhunut siskonsa kanssa alustavasti että lapsemme tulevat mukaan.
Kehtaanko ilmoittaa kaksi aikuista ja kaksi lasta, ihan vaan pokkana?

[QUOTE="vieras";23862910]Ei kehtaa. Ei edes ihan pokkana. Juhliin menee ne, kenen nimet siinä mainitaan.[/QUOTE]

Mutta mikäli ei ole varma, että lähettäjä on tarkoittanut asian näin, niin aina voi kysyä.
Siispä soitat miehesi siskolle ja kysyt ystävällisesti, että onko vain aikuisten kesken vai miten.

Eikös naisen nimi kuulukin olla ensin normaalissa tilanteessa ,joten miten meni etiketti metsään?

Ja jos kutsussa ei ole lapsista mainintaa, niin silloin ei kuulu lapsia. Mutta jos kerran olette lapsista jo keskustelleet ja kyseessä miehen sisko, niin tietysti kannattaa kysyä, et mitä tämä nyt tarkoittaa.

Mä kysyisin kutsujalta. Vaikka etiketti sanoo, että kutsu koskee vain niitä, jotka on mainittu, eivät kaikki kutsujatkaan tunne etikettiä, joten minusta on ihan kohteliasta ja asiallista tarkastaa, jos on syytä epäillä, että kutsuja on tarkoittanut toisin.

[QUOTE="vieras";23862934]Eikös naisen nimi kuulukin olla ensin normaalissa tilanteessa ,joten miten meni etiketti metsään?

Ja jos kutsussa ei ole lapsista mainintaa, niin silloin ei kuulu lapsia. Mutta jos kerran olette lapsista jo keskustelleet ja kyseessä miehen sisko, niin tietysti kannattaa kysyä, et mitä tämä nyt tarkoittaa.[/QUOTE]

Aa, mä olen käsittänyt että kutsuun laitetaan ensin sen nimi joka on läheisempi. Mun moka siis :)

Kannattaa kysyä.Meille kävi niin,että siskoni sai serkultamme kutsun häihin;kortissa oli siskoni ja sen miehen nimi+minun(ei tiennyt osoitettani),minun miestäni ei ollut mainittu lainkaan.Me joiden nimet oli mainittu ilmoittauduimme häihin ja kun menimme paikalle niin mieheni nimi koristi pöydällä olevassa paikkalapussa.Sitten hääpari ym.ihmettelivät miksei mieheni tullut paikalle...hmmm...

Periaatteessa ajattelen että kutsun mukaan toimitaan eli lapset eivät olisi kutsuttu, mutta miehen siskolta uskaltaisin kysyä tai mies kysyisi jos asia vähääkään epäselvä, minusta läheisten kutsut eivät tarvitse olla muodoltaan niin virallisia että se pitäisi antaa asiaa häiritä. Itse asiassa itse varmasti kysyisin että onko kaikille kutsut lähetetty huomaamatta samalla tyylillä. Asia varmasti on toinen jos siskon kanssa ei juuri muuten olla tekemisissä.

Meille kävi just niin, että saatiin kutsu mun serkun häihin! siinä vain mun ja mun miehen nimi.
Aloin sit mun äidin kanssa puhua vaan ,et tarvii lastenvahti jostain hommata, meillä siis käsitys ennakkoon et lapset kutsutaan näihin häihin!
Mulle siis sekin ok, et oltais menty kaksin.
Äiti kuitenkin kyseli mun serkun äidiltä vähän kautta rantain, mikä on tilanne..ja selvisi että olleet tienneet sen tarkoittavan ettei lapset olisi kutsuttu..heille se oli automaattisesti että tottakai lapset!
Myöhemmin sain vielä serkultani viestin että tottakai otette lapset mukaan,heillä siinä pihassa paljon tekemistä 30 muun lapsen kanssa!

[QUOTE="myy";23863006]Kannattaa kysyä.Meille kävi niin,että siskoni sai serkultamme kutsun häihin;kortissa oli siskoni ja sen miehen nimi+minun(ei tiennyt osoitettani),minun miestäni ei ollut mainittu lainkaan.Me joiden nimet oli mainittu ilmoittauduimme häihin ja kun menimme paikalle niin mieheni nimi koristi pöydällä olevassa paikkalapussa.Sitten hääpari ym.ihmettelivät miksei mieheni tullut paikalle...hmmm...[/QUOTE]

Joo nää on kyllä ihan malliesimerkkejä idiotismista. Appivanhemmilleni tuli kutsu häihin niin että kuoressa oli lueteltu nimeltä sekä nämä appivanhemmat, että myöskin heidän kaksi aikuista poikaansa ja minä. Ensimmäinen mikä ärsytti oli, ettei edes minun sukunimeäni oltu selvitetty, vaan oli laitettu saman sukunimen alle kuin muutkin. Anoppi oli pokkana ilmoittanut meidän kaikki, ilman että edes kysyi meiltä, että olemmeko lähdössä. Miehelle sattui työvuoro jonka siirtäminen olisi ollut tosi vaikeaa ja tuumittiin että jätetään väliin. Kuvittelin, että mies sanoi asiasta äidilleen joka sitten hoitaa ilmoittautumisen. Luulimme ettei mitään ilmoittautumisia oltu vielä tehty. No pari viikkoa häiden jälkeen morsiamen äiti päivitteli isoon ääneen, kun oli niin NOLOA ettemme saapuneet, vaikka oli ruoatkin varattu yms. Oli pakko laukaista, että oli kyllä pirun NOLOA kuulla kutsusta jolta kulta muulta ja vieläpä väärällä nimellä.

[QUOTE="vieras";23862991]Miksi lapset pitää raahata mukaan?[/QUOTE]
Josko vaikka siksi että täti menee naimisiin? Eikä toki ole mikään pakko, mielelläni jätän lapset hoitoon kun heidät joka tapauksessa pitäisi tuoda illalla pois kun alkaa vain aikuisten juhla-aika. Mutta jos miehen sisko on tarkoittanut kutsun koko perheelle (miksi ei voisi mainita Plaa ja plaa + lapset tai miehen nimi perheineen) niin olisihan se noloa jättää lapset pois.
En ole miehen siskon kanssa kovin läheisissä tekemisissä, mutta kai tuo mies voisi sitä tiedustella jos kehtaa :D

voi herttileijaa. Kyllä pitää taas asioista tehdä vaikeaa. Ehkä kaikille ei ole selvillä nuo typerät etiketit ja olkoon sitte juntteja. Mutta ei se nyt hirveästi vaadi keneltäkään ottaa selvää, että ketä sinne juhliin nyt on kutsuttu. Jos ei häät kiinnosta niin sitten voi ilmoittaa että valitettavasti emme pääse paikalle. Ei sekää hirveitä vaadi..

Tästäkin voidaan lätistä kymmenen sivua, vaikka asia olis hoitunut puolessa minuutissa soittamalla miehen siskolle ja kysymällä otetaanko ne kakarat mukaan vai ei.

[QUOTE="juu";23863147]voi herttileijaa. Kyllä pitää taas asioista tehdä vaikeaa. Ehkä kaikille ei ole selvillä nuo typerät etiketit ja olkoon sitte juntteja. Mutta ei se nyt hirveästi vaadi keneltäkään ottaa selvää, että ketä sinne juhliin nyt on kutsuttu. Jos ei häät kiinnosta niin sitten voi ilmoittaa että valitettavasti emme pääse paikalle. Ei sekää hirveitä vaadi..[/QUOTE]
Näin minäkin oon ajatellut kun olen vastaavia pohdintoja täältä lukenut, mutta kun osuu omalle kohdalle niin on jotenkin niin noloa alkaa soittelemaan ja kyselemään. En halua että kukaan ajattelee että -niin no tietenkin teidän kakarat on niin tärkeitä että pitää oikein perään soitella vaikka kutsussa selvästi lukee ketä on kutsuttu.
Emme ole siis miehen siskon kanssa jatkuvasti tekemisissä, on jopa vieraampi meille kuin miehen serkku.

Josko vaikka siksi että täti menee naimisiin? Eikä toki ole mikään pakko, mielelläni jätän lapset hoitoon kun heidät joka tapauksessa pitäisi tuoda illalla pois kun alkaa vain aikuisten juhla-aika. Mutta jos miehen sisko on tarkoittanut kutsun koko perheelle (miksi ei voisi mainita Plaa ja plaa + lapset tai miehen nimi perheineen) niin olisihan se noloa jättää lapset pois.
En ole miehen siskon kanssa kovin läheisissä tekemisissä, mutta kai tuo mies voisi sitä tiedustella jos kehtaa :D

Mä en ymmärrä, mitä kehtaamista tässä on.
Mä ainakin epäselvissä tilanteissa soitan ilmoittautuessani, että "Hei, me ilmoittauduttaisiin miehen kanssa juhliin. Onkohan nyt niin, että juhlitaan ihan aikuisten kesken vai otetaanko lapset mukaan? Meille se on kyllä ihan sama ja saadaan lapsenvahtikin, mutta ajattelin nyt kysäistä, että miten olitte ajatelleet.." Ja sitten vastauksen mukaan "Joo, kyllä se on kiva juhlia välillä ihan aikuisten kesken." tai "Joo, kyllä se on kiva ottaa lapsetkin välillä mukaan sukujuhliin."

Yhteistyössä