Häälahja-asiaa... -Pää hajoo!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen häävieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen häävieras

Vieras
Eli saimme elämäni ensimmäsen hääkutsun, jossa suoraan lahjaksi toivotaan vain ja ainoastaan rahaa suoraan hääparin tilille. Nyt en tiedä yhtään miten pitäisi toimia!? Paljonko sitä rahaa oikein "pitäisi" antaa?? Kyseessä on mieheni hyvä kaveri puolisoineen. Ystäväpariskunnaksemmekin heitä voisi kai nykyään kutsua. Molemmat ovat työssäkäyviä ja ymmärtääkseni ihan ok toimeentulevia, iältään kolmekymmippisiä ja lapsettomia, ehkä hieman pinnallisiakin...

Me osallistumme häihin kaksin mieheni kanssa. Ja taloudellinen tilanteemme on heikko (surkea suorastaan tällä hetkellä). Minä olen kesän ajan käytännössä tuloton (olen opiskelija) ja mieheni työskentelee matalapalkkaisella allalla... Mieheltäni meni rahaa sulhasen polttareihin jo 120e + omat ruokansa ja juomansa polttareissa eli varmaan lähemmäs 200e!! Voiko ajatella, että polttarit oli jo osa häälahjaa, jolloin voisimme ehkä muistaa nyt hieman pienemmällä summalla...? Vai jätetäänkö tuo polttarikustannuksiin osallistuminen täysin huomioimatta?

Tiedän, että jokainen muistaa hääparia itselleen sopivalla summalla. Haluaisin kuitenkin mielipiteitä siitä mikä olisi se sopiva summa tässä tilanteessa? Siis ihan selkeitä rahamääriä, kiitos! :) Onko paikalla viimeaikoina vihittyjä -paljonko te saitte rahaa? Tai paljonko odottaisitte vieraidenne antavan? Entä paljonko sinä olet antanut rahaa häälahjaksi? Minusta 50e meiltä kahdelta yhteensä tuntuu jotenkin liian "vähältä", mutta esim. 100e on meille jo aivan mahdoton summa, vaikka mielelläni heitä siten lahjoisinkin... Ja miten tuo käytännössä toimii, kun pari toivoo rahan suoraan tilillensä: Koska se pitää sinne laittaa? Jo ennen häitä, hääpäivänä vai häiden jälkeen? Entäs kortti sitten - sellainen varmaan kuuluu jokatauksessa viedä häihin, vaikka lahja onkin laitettu tilille? Pitäisikö kortissa jotenkin mainita, että olemme laittaneet rahaa hääparin tilille?

- Tyhmiä kysymyksiä, mutta olen aivan pihalla tällaisten suoraan ilmaistujen rahalahjatoiveiden suhteen! :headwall:
Ja lämmin Kiitos, jos joku vaivautuu auttamaan siskoa hädässä! :D

Viime kesänä olin kahdissa häissä joissa toisessa kaasona ja annettiin mieheni kanssa 50?, koska molemmat opiskelijoita. Myös olen kuullut, että 50? on ihan hyvä lahjaraha silloin kun ei ole sukua.

50 euroa on mielestäni ihan sopiva summa. Olen itse pitänyt rajana sitä summaa, jonka suunnilleen laittaisin lahjaankin. Lahjaan voisin jopa investoida tarvittaessa enemmänkin (en tykkää antaa rahaa).

Polttarikustannuksia ei oteta huomioon... En ainakaan itse tiedä ketään kuka olisi ottanut. Jos susta se 50e tuntuu liian vähälle niin laita jotain sen ja satasen väliin sitten. Musta se 50e on ihan hyvä.

Minäkään en haluaisi antaa rahalahjoja -varsinkaan kavereille. Mutta varsin selvästi kutsussa ilmaisivat, että sitä nimenomaan haluavat...
Mutta kiitos! Taidan päätyä siihen, että 50e on ihan riittävä lahja.

Alkuperäinen kirjoittaja hemu:
Yks vaihtoehto on kerätä kaveriporukassa raha ja laittaa sen ns. isompana lahjasummana.

Niin, tää olis tietysti yks hyvä vaihtoehto mutta...hmmm...eikö se sit loppupeleissä oo sama vaikka jokainen laittaisi itse se summansa sinne hääparin tilille? Kimmppalahjat on mun mielestä ihan kiva juttu, mutta tällaisena rahaa-suoraan-tilille -lahjana se mun mielestä vaan hankaloitaa asiaa...

Alkuperäinen kirjoittaja hemu:
Yks vaihtoehto on kerätä kaveriporukassa raha ja laittaa sen ns. isompana lahjasummana.
Eli porukalla laittaa isomman summan niin ei siin sit jonkun pienenpi summa tunnu /jos sovitte et kaikki laittas sen saman 50?.Meillä oli tuttavapariskunnan häät tässä juuri ihana rokahtava nuoripari ja minä olen todella pienituloinen eikä miehenikään mikään isotuloinen ole silti laitetiin tilille 100? koska pienenpää ei yksinkertaisesti KEHTAA laittaa!!!
Olette sitten menemättä kokonaan ja varsinkin jos pari on kuvailusi mukaan hieman snopahtava niin kattovat teitä kyllä kieroon tuon jälkeen voipi ystävyyssuhteet kärsiä,eivät tuollaiset ihmiset ajattele tuossa tilanteessa sitä paljonko kullakin on rahaa laittaa sinne tilille.Olisin antanut oikein lahjan mutta parin toivomus oli rahaa:(joten kunnioitimme sitä!Kortin tein ja vein sinne hääpäivänä tietokoneella laitoimme tilille rahat.Parilla on aina kustanuksia juhlista vaikka kuinka pienellä koittaa pärjätä ja varmaan kyseessä olevalla parilla enenmmänkin katettavaa!

Minä kävin sinkkuna juuri ystävän häissä ja laitoin heille 35 euroa. Olin kesän työttömänä, joten rahaa ei ollut itsellä paljoa. Täällä kyselin, mitä mieltä palstalaiset olivat ja haarukoin vastauksista tuon 35. 50 e kahdelta vähätuoloiselta on minun mielestäni ihan ok.

Parilla on aina kustanuksia juhlista vaikka kuinka pienellä koittaa pärjätä ja varmaan kyseessä olevalla parilla enenmmänkin katettavaa!

Täytyis tällaisia asioita miettiä (kustannus), ennenkuin järjestää juhlia, edes häitä! Eikä rahastaa "häävierailla". Jos on pakko mennä naimisiin, voi mennä maistraatissa, joka on ilmaista :saint:

Millaisia ystäviä ihmisillä oikein on jos ystävyys on vaarassa jos laittaa liian vähän rahaa lahjaan??? :o 50e on aivan riittävästi. Mun häihin sai tulla ihan ilman lahjaakin. Näin teki yksi yustäväpariskunta kun heillä ei todellakaan ollut varaa mitään hankkia. Ei loukkaannuttu, eikä ystävyys kärsinyt tästä ja olivat todellakin sydämellisesti tervetulleita häihimme. Halusimme heidät mukaan juhlimaan meille tärkeää tapahtumaa.

Ja ehkäpä se on hääparin ajatus, että "jälkeenpäin" voivat katsoa, kuka/ketkä laittoivat miten paljon rahaa, kuten itsekin mainitsit hääparin olevan hieman pinnallista sakkia. Mutta normina laittaisin 50? tilille, menin tai en.

Jos saa kutsun häihin on tapana antaa lahja vaikka ei paikalle menisikään.
Me saatiin sukulaisiltakin 50? ja joiltakin taidettiin saada 40?. Se on ihan soppeli minusta.

Yhteistyössä