Olenko kohtuuton, jos rahat ei riitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Löllöpallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos laskuja on n. 1000e edestä, niin pitäisi onnistua myös se 50/50 jako, eli kumpikin laittaa yhteiselle taloustilille sen 500e ja siitä maksetaan laskut. Ruuat voi sitten vaikka pääsääntöisesti se suurempituloinen. Ei se 50/50 jako ole reilua, oikeempi olisi, että sä laitat 1/3 ja mies 2/3 eli n. 350/650e. Mutta ehkä sekin olisi parempi vaihtoehto? Ja miehellä jäisi kuitenkin vielä reilusti tilistä "omaan käyttöön/tilille", joiten kanssa voi sitä vastuullisuutta "harjoitella" ;)

Siksi en juurikaan lyö hanskoja tiskiin, koska miehellä uusi työ ja tasaisemmat tulot. Itselläni opinnot jo loppusuoralla ja kesällä taas töihin tienaamaan. Itse aikoinaan opiskelun alku alkoina pärjäsin hyvin tuolla ~800 eurolla kuussa (KELA tuki ja viikonlopputyö). Asuin pienessä yksiössä eikä koskaan senttejä tarvinnut laskea. En tiedä olisiko reilua jos maksan puolet vuokrasta (375), puolet laskusta ja ruoasta ja yritän kattaa kaiken tuolla 800 eurolla. Toki silloinhan menot olisivat samaa luokkaa kuin opiskelun alkuaikoina ja hyvin pärjäsin silloin, miksi en nyt. Voisiko sitten olla, että olen tottunut liian ylelliseen tasoon?? Olisipas siinä hyvä näpäyttää kun itse pärjään 800 kuussa ja mies 1500. Ihan kehityskelpoinen idea. Eihän tuo reilua ole, mutta hyvä tapa näpäyttää miestä ja saada tajuamaan että jokin on rahan käytössä pielessä.. Kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja ap. Löllöpallo;28150304:
Sepä se. Olemme vielä nuoria ja seurustelu alkoi kun mies intissä. Eli suoraan kotoa muutti minun nurkkiin pyörimään ja täytyy myöntää että olen kyllä tietyn lainen "äidin" korvike. Vaikea se on itselleen myöntää, mutta mies on kyllä aika uusavuton. Mutta eikös kaikki miehet ole?? Ainakin kotitöiden suhteen :D

ei ole, itse olen tällähetkellä käsi paketissa ja mies hoitaa kaikki asiat kotonakin työnsä lisäksi, kaksi lastakin löytyy.

Siis jos laskuja (oletan että sis. vuokra) on kuussa tonnin edestä ja sinä laitat yhteiseen pottiin 700e, niin miehellehän jää katettavaksi enää 300e + ruoka. Ja ruokaan ei kahdella ihmisellä mene varmaan tuota 400e enempää, joten sinähän maksat jo nyt vähintään puolet yhteisistä kuluistanne! Ei siis mitään järkeä antaa niitä rahoja miehelle, vaan puolitatte ihan näkyvästi kaikki laskut. Tai vaikka niin että jatkossa mies pistää sun tilille 700e/kk ja sinä maksat vuorostasi kaiken. Näin sulle jäisi 1500e josta laskuihin 1000e, ja satasen omien menojen jälkeen keksit varmasti kuukauden ruoat 400 eurolla. Etkä joudu ihmettelemään onko laskut maksettu vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ap. Löllöpallo;28150304:
Sepä se. Olemme vielä nuoria ja seurustelu alkoi kun mies intissä. Eli suoraan kotoa muutti minun nurkkiin pyörimään ja täytyy myöntää että olen kyllä tietyn lainen "äidin" korvike. Vaikea se on itselleen myöntää, mutta mies on kyllä aika uusavuton. Mutta eikös kaikki miehet ole?? Ainakin kotitöiden suhteen :D

Me alettiin seurusteleen jo ennen miehen inttiin menemistä ja muutti kotoaan inttiin, sitten muutettiin yhteen. Eikä todellakaan ole uusavuton, raha-asioissa tai muissa. Ikinä ei ole ollut maksuvaikeuksia pienilläkään tuloilla, sillä molemmat ymmärretään mihin on varaa ja mihin ei, ja mitkä menot on prioriteetteja. Kotitöistä mies tekee osansa - myöskin imuroi, pesee vessaa ja laittaa ruokaa. Mieheen verrattuna taidan minä olla se uusavuton osapuoli, sillä mieheltä luonnistuu myös autonkorjaus ja pikkurempat mistä en itse selviäisi.

Mies myöskin osallistui näihin kotihommiin jo kotonaan asuessaan, oli kyllä anopilta todella fiksu veto ettei tehnyt pojilleen kaikkea eteen.

Eli ei nuo miehet sen tyhmempiä tai avuttomampia ole kuin naisestkaan, naiset vaan usein mahdollistaa sen ja pyrkii tekeen miehistään lapsiaan... ja ongelmia seuraa sitten kun niitä oikeita lapsia syntyy ja kaivattaisiinkin tasavertaista kumppania.

Neuvon siis vakavasti jatkon kannalta kääntämään suhdetta uusille urille, miehelle vastuuta teoistaan ja kotitöistä myös. Näemmä ei pysty sitä omin päin kantamaan vielä.

En nyt tiedä onko vika anopissa tai kasvatuksessa. Itse sain nuorempana kaiken valmiiksi. Jos jotakin tarvitsin niin pyysin, ei ollut itsellä rahaa millä tuhlailla. Köyhästä perheestä olin niin ei kyllä ihan kaikkea saanut. Joskus pari euroa karkkirahaa tai muuta vastaavaa. Kotona ei tarvinnut kotitöitä tehdä. Äiti ne hoiti, kun itse touhusin mitä halusin.

Miehellä taas toisin päin. Joutui tekemään jo nuorena navettassa hommia ja sai siitä korvauksen, jonka sai sitten käyttää miten halusi. Voisiko tuossa olla jyvää nykyiselle käytökselle. Oppinut käyttämään rahansa aina niin kuin haluaa, sen enempää miettimättä?? Itse olen oppinut tulemaan toimeen vähällä. En ole oppinut tuhlaamaan rahaa, kun sitä ei ole koskaan liiaksi ollut. Ajatuksia?

Meillä ainakin homma toimii niin, että mies maksaa vuokran ja minä ruat ja yhteiset menot. Kaikesta otan kuitin ja kuun lopussa kirjataan ylös mihin on rahat mennet ja jos jää ylimääräistä niin se menee säästöön. Kun kummatkin käyttävät suunnilleen samanverran talouden hoitoon niin ei tule kinaa. Omat menot sitten maksetaan omasta pussista ja jos ei ole rahaa niin voi voi...

Minusta et voi velvoittaa miestä maksamaan enemmän kuin puolet. Mies ei tienaa hirveästi ja varmasti vie motivaatiota raha-asioiden hoitoon, jos ei saa käyttää kaikkia omia rahoja. Toki siis oman osuutensa pitää hoitaa. Jos tulosi eivät riitä, niin mene opintolainan ohella lisätöihin. Ota vastuu omista raha-asioistasi ja anna miehellekin se mahdollisuus, mutta älä tee hänestä keinotekoisesti vastuullisempaa kuin mihin on näyttänyt pystyvänsä. Olet pian luottotiedoton ja siitä ei voi syttää kuin itseään, kun selvät merkit on jo näkyvissä. Jos joku on sinun nimelläsi, niin SINULLA on velvollisuus huolehtia sen maksamisesta tai valvomisesta, että tulee maksettua.

Maksa omat laskusi. Ja vuokra, vaadi miestä laittamaan sinun tilille puolet asumismenoista. Omat laskunsa mies sitten saa hoitaa miten hoitaa, mutta älä nyt omia luottotietojasi polta! Lisäksi tuolla menolla SINÄ et saa ikinä säästettyä mitään, kun mies pistää menemään myös sinun rahasi ties minne...

Sinä maksat omalla nimelläsi tulevat laskut ja mies laittaa tilillesi vuokrarahasta oman osuutensa ja sinä maksat vuokrat. Mies on jo osoittanut, ettei häneen voi luottaa.

En katselisi tuota miestä. En tarkoita sanoa jssap, mutta minulle ei kelpaisi. Ap on ehdottanut vaikka minkälaisia järjestelmiä, kun jätkä ei osaa pitää rahastaan kiinni, ja mikään ei kelpaa. Pitää vaan saada tuhlata rahat miten huvittaa ja vielä päälle suurin osa ap:nkin rahoista. Eläisin mieluummin ilman tuollaista miestä, en niinkään sen rahan takia, vaan sen takia että omasta selkeästä kyvyttömyydestään huolimatta ei voi luottaa puolisoonsa sen vertaa, että tämä saisi hoitaa noita asioita yhtään.

Kuulostaa siltä, että mies on onnistunut jo tyrimään teidän molempien raha-asiat. Todennäköisesti mies on jo tehnyt sinulle velkaa vaikka kuinka paljon kun ei olekaan käyttänyt rahojasi laskujen maksuun. Sanoit että, karhukirjeitä on jo tullut ja todennäköisesti niitä on oikeasti paljon enemmän, mies on vain onnistunut piilottamaan ne sinulta. Varaudu siihen, että kohta velkasi ovat jo ulosotossa ja menetät luottotiedot.

Meillä on yhteiset tilit ja molemmat pääsevät verkkopankkitunnuksilla niitä katsomaan / laskuja maksamaan.

meillä minä maksan laskut sen tililtä jolla rahaa sattuu olemaan. Huolehdin vaan että miehen tilillä on rahaa esim.bensaan. Jos on tiukkaa niinkuin nyt,ilmoitin että ei voi käyttää kuin ´sen ja sen verran´.

Toiminut meillä jo vuosia :) Riitoja ei ole.

Höplä mies sulla. Raha-asioiden hoito on taito laji, joten jos hän ei ole ikinä joutunut tällaisia asioita aikaisemmin miettimään, niin tottakai se takkuaa. Joillakin miehillä on myös sellainen käsitys, että mies on suuremmassa vastuussa rahallisesti taloudesta. Se ettei halua sinun määräävän raha-asioissa saatta johtua siitä, että se olisi kolhaus hänen miehisyyteen. On myös mahdollista, että hän tiedostaa olevansa huono hoitamaan taloutta ja häpeää sitä. Ei halua myöntää olevansa huono. Kannattaa siis lähestyä asiaa hienotunteisesti jos haluat jatkaa hänen kanssa.

En nyt tuolla tarkoita kuitenkaan että sinun kannattaa olla lepsu. Teillä kuitenkin on tilanne jo aika huonossa jamassa. Tuo kolmas tili johon molemmilla on oikeudet olisi varmaan hyvä ratkaisu teille, yritä puhua siitä miehelles uudestaan. Sovitte mitä asioita varten sinne laitetaan rahaa ja maksatte laskut sieltä. Jos toinen käy sieltä ottamassa omiin menoihin nii hirvee raivari päälle!

Näihin asioihin vaikuttaa omat kokemukset ja arvot, mutta itse en ikinä laittais vaan kaikkia rahojani toisen tilille ja ostelis asioita silleen että toinen maksaa ne. Tiedän pariskuntia joilla tuo järjestely toimii, mutta minulle se ei kyllä sopisi.

Meillä minä kans opiskelen ja mies on töissä. Yhteiset kulut maksetaan puoliksi ja lopuilla rahoilla saa molemmat tehdä mitä lystää. Monesti mieheni tarjoaa minulle huvituksia, kuten ruuat, drinkit, leffaliput ja tuollaisia, koska muuten meillä ei olisi varaa tehdä yhdessä niin paljon maksullisia juttuja. Pyrin kuitenkin siihen, ettei hällä menisi hirveästi rahaa minuun. Haluan olla itsenäinen ja pystyä maksamaan omat menoni vaikka meillä on iso tuloero. Tämä tarkoittaa sit sitä että meillä on kämppä täynnä uusinta elektroniikkaa ja mulla kirpikseltä ostetut vaatteet, mutta olen onnellinen näin :D tilanne tasoittuu kuitenkin kun pääsen töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toki tilanne ei ole niin musta-valkoinen kuin tässä annan ymmärtää. Väkisinkin tämä teksti on kärjistetty kun vaan huonot puolet tilanteesta olen tuonut ilmi. Kuten mainitsi tilanne näytti pidemmän aikaa hyvälle, mutta viime aikoina (viimeiset puoli vuotta) olen huomannut otteen lipsuneen. Toki olen valmis käänämään kelkan kokonaan ympäri. En kuitenkaan haluaisi miestgä pakottaa antamaan rahat yksin minulle, kerta se ei hänelle mitenkään päin passaa. Tilanne on monimutkainen ja siksi keskustelua tästä halusinkin.

Anna mä arvaan.

"Mies on kuitenkin ihana mies ja (loistava isä joka) rakastaa mua kaikesta huolimatta ja niin mäkin sitä."

Sä oot ap ehkä typerin nainen jonka oon pitkään aikaan tavannut. Siis ihan täysi idiootti. Mutta mikäs siinä, anna mennä vaan.

Olkaa kuukausi ostamatta mitään muuta kuin ruokaa.
Ei vaatteita, huonekaluja ei mitään härpäkettä.
2 ihmisen pitää pärjätä viikon syömisten suhteen alle 100€.

Ei ulkona syömiselle ja hese ruuille.
Ei osteta kaljoja yms.

Kuukausi menee nopeasti huomaat et rahaa jää.