Häälahjaksi voi riittää pelkkä halauskin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lahja ei oo pakollinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lahja ei oo pakollinen

Vieras
Perhejuhlat tulossa? Näin teet lahjalistasi oikein | Perhe | Iltalehti.fi

Aika moni vaan on täällä sitä mieltä, että mitä hienommat juhlat, sen enemmän on annettava vaikka lahjarahaa. Tai lahjan arvo on suoraan verrannollinen juhliin osallistuvan perheen kokoon. Ja ilman lahjaa ei saa juhliin mennä, että parempi vaan sit pysyä kotona. Mutta ei asia olekaan niin!! Juhliin voi mennä ihan ilman lahjaakin ja rahalahjaksi voi antaa just sen verran kuin on varaa. Vaikka 10 euroa kymmenhenkiseltä perheeltä.

En lukenut tota juttua, mutta mitä olen täältä lueskellut niin aika hullulta noi lahja"säännöt" kuulostaa, .. Eli rahaa pitäis aina antaa ja niin perkeleesti. Jos mä joskus suostusin naimisiin menemään, niin kyllä minä loukkaantusin siitä, että joku ei tulis rahattomuuden takia hääjuhlaan, juhlimaan meidän kanssamme. Mulle olis oikeesti aivan sama, tuoko joku sinne 10 euroa tai mitään, kun nyt paikalle tulisi ja onnittelisi :-) Sama myös tää, että tyyliin 50euroa vähintään per henkilö pitäs antaa... HUH!
Eiköhän jokainen anna sen mitä voi, ... Minulla ainakin on paljonkin vähävarasia ystäviä, tuttavia, sukulaisia, ja kyllä hävettäs ottaa heiltä hurjia summia rahaa vastaan.
Niin en todella edelleenkään lukenut tota juttua, mutta musta tuntuu tosi hurjalta / kurjalta nämä rahalahjaodotukset, ... Ahneuksissaanko sitä mennään naimisiin. Jos ei ole vara itse järjestää niitä juhlia, niin juhlikoon pienemmin, eikä odotettas että vieraat kustantaa.

En lukenut tota juttua, mutta mitä olen täältä lueskellut niin aika hullulta noi lahja"säännöt" kuulostaa, .. Eli rahaa pitäis aina antaa ja niin perkeleesti. Jos mä joskus suostusin naimisiin menemään, niin kyllä minä loukkaantusin siitä, että joku ei tulis rahattomuuden takia hääjuhlaan, juhlimaan meidän kanssamme. Mulle olis oikeesti aivan sama, tuoko joku sinne 10 euroa tai mitään, kun nyt paikalle tulisi ja onnittelisi :-) Sama myös tää, että tyyliin 50euroa vähintään per henkilö pitäs antaa... HUH!
Eiköhän jokainen anna sen mitä voi, ... Minulla ainakin on paljonkin vähävarasia ystäviä, tuttavia, sukulaisia, ja kyllä hävettäs ottaa heiltä hurjia summia rahaa vastaan.
Niin en todella edelleenkään lukenut tota juttua, mutta musta tuntuu tosi hurjalta / kurjalta nämä rahalahjaodotukset, ... Ahneuksissaanko sitä mennään naimisiin. Jos ei ole vara itse järjestää niitä juhlia, niin juhlikoon pienemmin, eikä odotettas että vieraat kustantaa.

Sulla on poikkeuksellinen asenne, kun vertaa tämän palstan asenteisiin! :D

Mun mielestä on jo paljon annettu sillä että tulee paikalle. Monilla on kesällä monia juhlia missä joutuu (tai pääsee, riippuu tapauksesta) loma- tai vapaapäiviään viettämään. Minua ei haittaisi jos ei tulisi lahjan lahjaa kunhan tärkeimmät kutsutut tulisivat paikalle. Ja mieluummin ottaisin halauksen kuin jonkun 10 tai 20 tai 50 euroa, ei aikuisten ihmisten elämä voi olla tuollaisista rahalahjoista kiinni. Nuo tuollaiset rahat annetaan jollekin rippilapselle, ei aikuiselle itsenäiselle avioparille.

Rahan pyytäminen ei jää vain häihin - rippilapselle tai ylioppilaalle onkin asiallista antaa rahalahja, nuoret tarvii rahaa ja niin nuoret ei vielä yleensä omaa kotia varten tavaraa kuitenkaan.
MUTTA olinpa järkyttynyt kun tuli kutsu miehen sukulaisen, naisen 60v juhliin, ja kutsussa oli tilinumero. Varsinkin kun tiedän taustoista; rahaa kyllä löytyy, ja juhlat pidetään heillä kotona tarjoten kakkukahvit. Eli vaatimattomasti, pienellä budjetilla.
Ei juomiakaan - päivänsankarin perhe ei käytä alkoholia.
Mihin asti menee aikuisten ihmisten ahneus? Nämäkin juhlat siis tuntuvat niin raha keräykseltä sellaisille ihmisille joilla sitä jo on.

Itse suunnitten "80-vuotisjuhlia" eli mun ja miehen 40+40 tälle syksylle. Haluamme pitää kivat juhlat ystäville ja perheelle, muta tuo lahjajuttu on ainainen ongelma kun kuitenkin vieraat haluavat tuoda jotain - itsekään en osaa mennä mihinkään juhliin mitään viemättä - mutta en halua pyytää rahaa emmekä tarvi/halua tavaraa.
Emme ole rikkaita, eikä juhliinkaan mahtavia rahasummia käytetä, mutta ajattelin laittaa kutsuun vinkin että antaa johonkin hyväntekeväisyyteen "puolestamme" jos haluaa. Kohde on vielä auki, oisko joku sairaalan lastenosasto tai eläinsuojelu tai vastaava, mutta tällaista mietin.
Miltä kuulostaa?

Kyllä mullakin olis tärkeetä se et ne jotka on kutsuttu tulis paikalle. Mut mielummin niin että tulee edes kortin kanssa kun ilman sitäkään. Oon kyl kans järkyttyneenä lukenu täällä et moni odottaa ihan törkeen suuria rahasummia lahjaksi. Ei oo todellakaan tarkoitus et vieraat kustantaa hääjuhlat!

On onneksi muitakin, jotka ei ahnehdi. Mä itse olen sitä mieltä, että varojen mukaan lahjat - ja jos ei ole rahaa, niin pääasia on, että tulee paikalle. Lahjan vuoksi mä en kutsu ketään. Kyllä se on sen vuoksi, että haluan ne ihmiset sinne!

Häät meillä ol tosin vain perheen kesken eli vieraita ei oikeestan ollut. Myöhemmin on sitten järjestetty monia juhlia - enkä mä ole sen kummemmin noteerannut, minkä arvoista lahjaa on tuotu, vai tuotiinko mitään. Pääasia mulle ainakin on, että on hauskaa. Juhlat on aina kalliita järjestää. Ei niistä kukaan rahallisesti voitolle pääse.

Entäs jos ei oo varaa juhlavaatteisiinkaan? Onko silloinkin ihan ok mennä arkivaatteissa juhliin, kunhan vaan pääsee paikalle?

Huomattavasti suurempi menoerä noi matkat juhlapaikalle, juhlavaatteista puhumattakaan on kuin arvokkaampikaan lahja! Aina ei käy tuuri että löytyisi kirppikseltä pitkillä etsinnöilläkään ainakaan itselle sopivaa, pienille lapsille ehkä jotain ja maksaa ne jotain sielläkin ne oikeasti siistit ja juhlavat vaatteet. En sikäli ymmärräkään, miksi täällä vouhkataan vaan tuosta lahjasta. Yhtälaillahan noi molemmat on semmoisia "näin kuuluu tehdä" -asioita, että juhliin kuuluu viedä lahja ja että juhliin kuuluu laittaa juhlavaatteet ja molemmat voi oikeasti olla jollekin este osallistua.

Alkuperäinen kirjoittaja hyväntekeväisyyttä?;24109055:
Itse suunnitten "80-vuotisjuhlia" eli mun ja miehen 40+40 tälle syksylle. Haluamme pitää kivat juhlat ystäville ja perheelle, muta tuo lahjajuttu on ainainen ongelma kun kuitenkin vieraat haluavat tuoda jotain - itsekään en osaa mennä mihinkään juhliin mitään viemättä - mutta en halua pyytää rahaa emmekä tarvi/halua tavaraa.
Emme ole rikkaita, eikä juhliinkaan mahtavia rahasummia käytetä, mutta ajattelin laittaa kutsuun vinkin että antaa johonkin hyväntekeväisyyteen "puolestamme" jos haluaa. Kohde on vielä auki, oisko joku sairaalan lastenosasto tai eläinsuojelu tai vastaava, mutta tällaista mietin.
Miltä kuulostaa?

Hyvä idea.

Itse sain kerran kutsun, jossa luki, että "en toivo tavaralahjoja" tms. Päivänsankari sai sitten lahjaksi säestyksen yhteislauluhetkeen ja jonkun toisen esityksen, useamman hyvätekeväisyyslahjan (niitä vuohia sun muita). Taisi kyllä saada myös viinipullon tms "katoavaa" tavaraa sekä musiikkielvyjä (kai se musiikki on tavallaan aineetonta, vaikka tallenne tavara onkin).

[QUOTE="vieras";24109561]Entäs jos ei oo varaa juhlavaatteisiinkaan? Onko silloinkin ihan ok mennä arkivaatteissa juhliin, kunhan vaan pääsee paikalle?

Huomattavasti suurempi menoerä noi matkat juhlapaikalle, juhlavaatteista puhumattakaan on kuin arvokkaampikaan lahja! Aina ei käy tuuri että löytyisi kirppikseltä pitkillä etsinnöilläkään ainakaan itselle sopivaa, pienille lapsille ehkä jotain ja maksaa ne jotain sielläkin ne oikeasti siistit ja juhlavat vaatteet. En sikäli ymmärräkään, miksi täällä vouhkataan vaan tuosta lahjasta. Yhtälaillahan noi molemmat on semmoisia "näin kuuluu tehdä" -asioita, että juhliin kuuluu viedä lahja ja että juhliin kuuluu laittaa juhlavaatteet ja molemmat voi oikeasti olla jollekin este osallistua.[/QUOTE]

Ainahan saa vaatteet vuokrattua, jos ei halua omaksi ostaa. Tai sitten ostaa kerran ajattomat juhlavaatteet ja käyttää niitä sitten joka juhlassa vaikka erilailla asustettuina, jos sama juhlaväki joka juhlissa. Mun miehellä on 1 tumma puku, jota on jo käyttänyt useammissa juhlissa ja aina yhtä tyylikkäänä. Uuden kravatin saattaa ostaa aina silloin tällöin. Lapsille kelpaa siistit vaatteet, joita voi käyttää sitten muulloinkin.