Haaveena opiskelu yliopistossa. Miten sen toteutan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

terd

Vieras
Nyt on tämä tyttörassu täysin hukassa tulevaisuudensuunnitelmiensa kanssa.
Opiskelen tällä hetkellä merkonomiksi, valmistun keväällä.

Olen aina haaveillut vielä opiskelevani yliopistossa ja kauppatieteet kiinnostaisi tällä hetkellä eniten. Haluan kehittää itseäni ja avartaa maailmaani, saada varmemman tulevaisuuden rahallisesti.

Ongelmana on että olen aina kuvitellut opiskelun yliopistossa olevan itseäni huomattavasti fiksumpien ja "parempien" ihmisten juttu, enkä osaa toteuttaa haavettani.

Minulla ei ole selkeää kuvaa minkälaista oikeasti se opiskelu siellä on, ikääkin minulla jo 28v, miten se edes rahallisesti järjestyy?

Olisiko joku ollut samassa tilanteessa ja saanut opiskelun järjestymään?
Kannattiko päätöksesi?

Mistä minun kannattaa aloittaa?

Luet vain pääsykokeisiin ahkerasti ja sitten menet käymään pääsykokeissa ja toivot pääseväsi sitä kautta sisään.

Toinen mahdollisuus päästä opiskelemaan on avoimen yliopiston väylän kautta.

Mitenkö rahallisesti järjestyy? Opintotuella, opintolainalla ja työnteolla. Säästöillä, jos sellaisia on tarpeeksi ja jossain tapauksessa myös vanhemmat ovat antaneet rahaa.

Yliopistossa opiskelevat ovat ihan samanlaisia nuoria ja aikuisia kuin kaikki muutkin. Yliopistosta löytyy rööki suussa kiroilevia bilehileitä siinä missä raamattu marimerkon olkalaukussa kulkevia uskiksia.

Et ole liian vanha opiskelemaan yliopistossa, kyllä siellä on ihan kaiken ikäistä porukkaa. Saat opintotukea jos et ole käyttänyt opintotukiasi loppuun, lisäksi voit tietysti työskennellä samalla.

Päätä ensin mitä haluat opiskella, ihan kokemuksesta sanon ettei välttämättä kannata valita pelkällä mutulla sitä mikä ensin kuulostaa mielenkiintoisimmalta, vaan perehdy vaihtoehtoihin. Sitten otat selvää valintakokeista haluamasi yliopiston sivuilta ja ihan tosissasi panostat niihin valintakokeisiin. Riippuu ihan valitsemastasi alasta, tämänhetkisestä opintomäärästäsi ja omasta jaksamisestasi, kannattaako vielä tämän kevään valintakokeisiin yrittää lukea, mutta jos tahdot ensi syksynä jo opiskelemaan, niin suosittelen kiirehtimään nyt hiukan sen alanvalinnan kanssa.

Yliopistossa opiskelu ei vaadi mitään tavallista suurempaa älyä tai "paremmuutta", mutta pitkäjänteisyyttä se vaatii, ja niitä kuuluisia istumalihaksia. Opiskelun järjestäminen on yleensä järjestelykysymys - olen tuntenut monia, jotka ovat opiskelleet tutkinnon ihan normaalissa ajassa työn ja perheen ohessa. Riippuu tietysti alavalinnastakin kuinka joustavaa se opiskelu oikeasti on, joissain aineissa on huomattavasti enemmän pakollista läsnäoloa kuin toisissa.

Viimeksi muokattu:
Mä pääsin ylioppilaaksi vasta kolmannella yrityksellä:) Kirjoitin C A A A. En ole koskaan käynyt ulkomailla. Tai no olen mä Ruotsissa. Ainiin.. opiskelen yliopistossa ja pääsin ekalla sisään lukemaan saksaa!

Yhteistyössä