Haaveissa vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juulia33
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juulia33

Vieras
Haaveissa on vauva..pillerit on nyt jätetty pois ja on aika ottaa seuraava askel.
Millaisia vinkkejä annatte 33 vuotiaalle naiselle, joka toivoo tulevansa raskaaksi?
Olen aika tietämätön monenkin asian suhteen, sillä menetin oman äitini kouluikäisenä.
Tietoa netistä löytyy roppakaupalla, mutta suhtaudun niihin kriittisesti.
Olisi mukava kuulla käytännön kokemuksia ja hyviä vinkkejä teiltä jo äitiyden onnen kokeneilta...
Kiitos jo etukäteen!

Itse olen poden vauvakuumetta, mutta mielessä on niin paljon ajatuksia asian tiimoilta. Olen kanssa kolmekymppinen ja mietin että tuleeko sitä raskaaksi edes kun ikää on kummiskis ja pillereitäkin tullut popsittua jo kymmenisen vuotta yhteen menoon. (kun olen muutamilta kuullut miten vauvaa yritetään vuosia) ja paljon tuota lapsettomuutta on kun sitä lukee palstoilta ja lehdistä, että mitä jos itse kuuluu juuri siihen ryhmään.
Mielessä pyörii että muuttuuko kuukautiset säännölliseksi vai tarvitseeko jotakin hormoneita alkaa popsimaan tms?
Ja sekin että miten pystyy pitämään asian salassa muilta, vaikka se on niin itselle tärkeä asia ja haluaisi kuuluttaa koko maailmalle että me yritämme vauvaa.
Ihan sellaisia ajatuksia että onko sitä ovulaatiota aikaa odotettava että olisi suurempi todennäköisyys tulla raskaaksi?
Ja onko tosiaan jotaan poppas konsteja, mitä on tullut joskus luettua, jonkun vitamiinin syöminen, jalat kohti kattoa yhdynnän jälkeen jne?
Ja myös olisi mukava tietää että kuinka kauan tarvitsee yrittää tulla raskaaksi ennenkuin voi ottaa yhteyttä lääkärii ennen kuin aletaan selvittämään miksei raaskaaksi tule.

Mä olen samassa tilanteessa, ikää hieman vähemmän, 27 vuotta tulee tänä vuonna täyteen.
Mulla ei koskaan luonnostaan ollut säännöllistä kiertoa, nyt tietty pillereiden kanssa on ollut useamman vuoden. Mulla on vielä pari viikkoa pillereitä ja sitten ne jää pois! Paljon ollaan miehen kanssa puhuttu raskaaksi-tulemisesta: tapahtuuko se heti, meneenkö vuosi, tapahtuuko sitä ollenkaan....eihän sitä voi ennalta tietää!
Olen jo myöskin etukäteen jo peloissani raskausajasta. Miten se menee? Meneehän kaikki hyvin?
Oikeastaan vasta kun päätös on nyt todella tehty, ymmärtää kuinka paljon sitä ei tiedä!

Meilläkin mietitään, että miten tässä pitäisi toimia. Olen 28, ja pillerit voisin jättää pois jo nyt, vaikka lasta alettaisiinkin tosissaan yrittämään vasta ensi syksynä. Lähinnä mietityttää se, onko kierto yhtä epäsäännöllinen kuin ennen pillereitä, ja kauanko kestää ennen kuin oma hormonitoiminta alkaa olla kondiksessa?
Ennen ajattelin, että ihan simppeliähän tuo lapsen suunnittelun on, pillerit roskiin, housut pois ja petiin, mutta nyt tuntuu että tässähän on vaikka mitä muttia. :) Hirvittää että jos ei lasta kuulu, mutta hirvittää että jospa heti tärppääkin..;)

Kiitos viesteistä..samassa tilanteessa olevia on monia?
Itseäni mietityttää myös tuo ovulaatio, että milloin se oikea optimaalinen aika kuukaudesta oikein on? Pitää ilmeisesti yrittää opetella tuntemaan omaa kehoaan paremmin. Ja yhdeltä hyvältä ystävältä sain vinkin, että apteekin ovulaatiotestit on oiva apuväline. Kenties kannattaa kokeilla.
Vauvan yrittäminen on minullekin tärkeä juttu..sellainen jonka haluaisin jakaa, mutta toisaalta joku toinen asenne jarruttaa..kyselyjä sen perään että jokos teille pian perheenlisäystä tulee ym. vihjailuja on jo ollut ilmassa, vaikkei olla yritettykään. Että ehkä parempi olla kertomatta aikeista (jos vaikka käykin niin, että ongelmia ilmenee raskaaksi tulon suhteen), jottei sitten joudu alvariinsa selittelemään missä mennään, onko mitään tapahtunut jne..
Omaa raskaaksi tuloani varjostaa myös pieni peikko. Minulla todettiin nuorempana lievä endometrioosi. Moni varmaan tietääkin että se aiheuttaa lapsettomuutta.
Mutta toivotaan parasta...että kaikki kääntyisi parhain päin..meillä kaikilla:)

Kirjoitellaan!

Alkuperäinen kirjoittaja edessä:
Itse olen poden vauvakuumetta, mutta mielessä on niin paljon ajatuksia asian tiimoilta. Olen kanssa kolmekymppinen ja mietin että tuleeko sitä raskaaksi edes kun ikää on kummiskis ja pillereitäkin tullut popsittua jo kymmenisen vuotta yhteen menoon. (kun olen muutamilta kuullut miten vauvaa yritetään vuosia) ja paljon tuota lapsettomuutta on kun sitä lukee palstoilta ja lehdistä, että mitä jos itse kuuluu juuri siihen ryhmään.
Mielessä pyörii että muuttuuko kuukautiset säännölliseksi vai tarvitseeko jotakin hormoneita alkaa popsimaan tms?
Ja sekin että miten pystyy pitämään asian salassa muilta, vaikka se on niin itselle tärkeä asia ja haluaisi kuuluttaa koko maailmalle että me yritämme vauvaa.
Ihan sellaisia ajatuksia että onko sitä ovulaatiota aikaa odotettava että olisi suurempi todennäköisyys tulla raskaaksi?
Ja onko tosiaan jotaan poppas konsteja, mitä on tullut joskus luettua, jonkun vitamiinin syöminen, jalat kohti kattoa yhdynnän jälkeen jne?
Ja myös olisi mukava tietää että kuinka kauan tarvitsee yrittää tulla raskaaksi ennenkuin voi ottaa yhteyttä lääkärii ennen kuin aletaan selvittämään miksei raaskaaksi tule.

Moi,

minä myös popsin pillereitä yli 10 vuotta, itse asiassa taitaa 15 olla aika lähellä totuutta. Olin ihan varma että luomu-kuukautisia saa odotella ainakin puoli vuotta, mutta kappas, heti tuli säännöllisesti, kierroksi vakiintunut 33-34 päivää. Pillerit lopetin siis lokakuussa.

Ovulaatioon liittyen, käy lukemassa sivut www.yourdays.com siellä on paljon tietoa ja voit seurata omaa kierotasi kalenterista. Voit jopa määritellä haluatko mieluummin tytön vai pojan ja kalenteri kertoo koska on otollisimmat päivät :-) En tosin tiedä kuinka tarkka tuo on, mutta kiva käydä fiilistelemässä. Foolihappoahan suositellaan syömään, ja apteekista voi ostaa Multi-Tabsia, joka on tarkoitettu raskautta yrittäville ja raskaana oleville, siinä on tuota foolihappoakin mukana. Mulle gyne sanoi että vuoden voi yrittää, jos ei sinä aikana tärppää niin sitten aletaan tutkia miksei tärppää.

Meillä siis myös yritys päällä, ja varmaan tässä pikkuhiljaa pitää ruveta tekemään täsmäiskuja ovulaation aikoihin. Toivottavasti näistä oli sulle jotain apua :-)

Juulia33, sama homma täälläkin, endo todettu, joten todellakin jännittää onnistuuko luomumenetelmällä, vai pitääkö turvautua poppakonsteihin.

(typo edellisessä viestissä, siis kiertoasi, ei kierotasi...)

Heips, minulla on myös vauva haaveissa. Mieskin haluaa lapsia ja on todella lapsirakas. Mutta emme kuitenkaan ole päätyneet yhteisymmärrykseen milloin aloittaisimme varsinaisen yrittämisen, minä tietysti olisin valmis heti, mutta mies vaan epäröi, tosin haluaisi olla naimisissa ennen yrittämistä. Emme kuitenkaan käytä ehkäisyä, vaan turvaudumme keskeytettyyn (viimeiset 9kk) :) Mies paljon puhuu miten kiva olisi kun olisi lapsia, mutta... Kait salaa toivoo että tulisi "vahinkoraskaus", ei tarvitsis tehdä päätöstä... ;) Tiedä häntä.

Mutta siis itse olen paljon täältä netistä hakenut tietoa ja lukenut muiden kokemuksista. Olen myös oppinut kuuntelemaan ja tutkailemaan omaa kroppaani, milloin ovuloin yms. Eli varmasti saa ihan käyttökelpoista tietoa, kunhan vaan tosiaan suhtautuu välillä kriittisesti joihinkin juttuihin ja osaa suodattaa oikean tiedon kaiken muun joukosta.

Itse olen pikkuista reilu 30 ja kyllä kieltämättä pelottaa jos en ikinä raskaaksi tulekaan, onhan tässä näinkin pitkään ilman ehkäisyä touhuttu, vaikkakin keskeytetysti. Miehellä on yksi lapsi ennestään, aiemmasta avoliitostaan, eli hän periaatteessa on "todistanut" kykynsä saada jälkikasvua:))

Caktus ja Yonni; kiitokset viesteistä ja tsemppiä yritykselle. Toivotaan että tärppää!

Täytynee käydä tutustumassa noihin yourdays-sivuihin. Ihan mielenkiinnosta. Pakkomiellettä tästä ei kannata kehittää.
Caktus; onko sulla minkäasteinen endo? Mä olen saanut alusta asti kuulla niitä "saarnoja" siitä kuinka tärkeää ois ollu ne lapset nuorena edes yrittää tehdä. Mutta kun elämäntilanne ei aiemmin ole ollut sopiva..Tottahan se harmittaa, mikäli ei nyt sitten raskaaksi normaalikonsteilla tule. Mutta elämä on elämää, ja tietyt asiat on hyväksyttävä. Mikäli raskaus on mahdoton niin kyllä se tieto tulee sattumaan lujasti, pitkään. en ole ollenkaan varma itsestäni, että olen valmis hoitoihin ym. No sitä on turha murehtia vielä...

Alkuperäinen kirjoittaja Juulia33:
Caktus ja Yonni; kiitokset viesteistä ja tsemppiä yritykselle. Toivotaan että tärppää!

Täytynee käydä tutustumassa noihin yourdays-sivuihin. Ihan mielenkiinnosta. Pakkomiellettä tästä ei kannata kehittää.
Caktus; onko sulla minkäasteinen endo? Mä olen saanut alusta asti kuulla niitä "saarnoja" siitä kuinka tärkeää ois ollu ne lapset nuorena edes yrittää tehdä. Mutta kun elämäntilanne ei aiemmin ole ollut sopiva..Tottahan se harmittaa, mikäli ei nyt sitten raskaaksi normaalikonsteilla tule. Mutta elämä on elämää, ja tietyt asiat on hyväksyttävä. Mikäli raskaus on mahdoton niin kyllä se tieto tulee sattumaan lujasti, pitkään. en ole ollenkaan varma itsestäni, että olen valmis hoitoihin ym. No sitä on turha murehtia vielä...

Käsittääkseni ihan suht hyväntasoinen on mun endoni. Eli sitä löytyy sellanen pieni läntti, on aikoinaan poltettu tähystyksessä pois, osa lähti, mutta tuo jäi, mutta on pysynyt samankokoisena jo vuosikausia. Ens viikolla meen gynelle niin saa kattoa onko se muuttunut johonkin suuntaan pillereiden lopettamisen jälkeen. Mun gyne on vakaasti sitä mieltä että kyllä mä raskaaksi tulen, jos en luomuna niin sitten pienellä avustuksella, mutta hänen mukaansa ei pitäisi mitään suuria toimenpiteitä tarvita. Mutta mistäs sen sitten tietää... sanoi että 20-30% onnistuu tulemaan raskaaksi puolen vuoden sisällä yrityksen aloittamisesta. Kertoi myös että jos mä en ala raskautumaan niin sitten ruvetaan vahvistamaan ovulaatiota. Mitäköhän sekin sitten tarkoittaa, ilmeisesti jotain noita lääkkeitä, niihin en ole (vielä..) perehtynyt sen tarkemmin. Mäkin olen muuten oman osani kuullut noista saarnoista että lapset tehtävä nuorena, no milläs teet kun sinkkuna tuli eleltyä. Tai no samalla tavalla kuin parisuhteessakin, mutta jos elämäntilanne ei ole otollinen tehdä lapsia niin ei kai niitä voi ruveta vaan iän takia tekemään. Varsinkaan kun ei niitä muutenkaan vaan tehdä, vaan saadaan jos ollaan saadakseen...

Täältä kanssa tsempit yritykseen! Ja plussatuulia meille kaikille :-)

Mä olen saanut alusta asti kuulla niitä "saarnoja" siitä kuinka tärkeää ois ollu ne lapset nuorena edes yrittää tehdä. Mutta kun elämäntilanne ei aiemmin ole ollut sopiva..Tottahan se harmittaa, mikäli ei nyt sitten raskaaksi normaalikonsteilla tule. Mutta elämä on elämää, ja tietyt asiat on hyväksyttävä. Mikäli raskaus on mahdoton niin kyllä se tieto tulee sattumaan lujasti, pitkään. en ole ollenkaan varma itsestäni, että olen valmis hoitoihin ym. No sitä on turha murehtia vielä...
[/quote]

Minä olen pari vuotta sinua nuorempi, jos tuo 33 nimimerkissäsi tarkoittaa ikääsi:) Kyllä minäkin olen huolissani että raskaaksi en tulekaan sitten aikanaan... Eniten tällä ahdistaa kun ei tiedä haluaako mieheni ylipäätään yrittää lapsia kanssani ja milloin. Koko ajan tulee ikää lisää...

Minullakaan ei ole aiemmin elämäntilanne mahdollistanut lapsia, siksipä olen vielä lapseton. Mutta eipä pitäisi murehtia ennen aikojaan, oikeassa olet:)

Moikka haaveilijat,

kurkkasin huvikseni, mitä tänne palastalle kuuluu, vaikka olenkin jos onnellisesti Odotusaika-palastalla :)

Ajattelin vaan antaa kuulemani vinkin: + ja - 3 päivää oviksesta joka päivä yritystä ja muuten koko kierto (paitsi menkkoja) n. 3 krt/vko. Näin saa kuulemma optimaaliset mahdollisuudet.

Mene ja tiedä...onhan tuo ainakin hauskaa kokeilla ;)

Tuskinpa teillä vielä huolta on, ei hedelmällisyys ole niin laskenut. Itse yritin kolmisen vuotta, lopulta tärppäsi ja ikää jo 41... huh, ärsyttää oikein mitä juttuja tässä vielä joutuu kuulemaan iästä... elikä ovulaatiotikut on kyllä ehdoton juttu. Itse on aika vaikea joskus arvioida oikeaa ovulaatioaikaa, tai se voi olla jo menossa ohi kun jotain tapahtuu. Siittiöthän elää muutaman päivän, joten etukäteen parempi... ;-)

Kiva oli taas lukea viestejä..
Kävin kirjautumassa niille YourDays sivuille. aika mielenkiintoset.
Mulla on mielenkiintoinen tilanne muutenki. Jätin pillerit pois marraskuussa ja nyt viimeset menkat oli joulukuun lopussa. Tokihan tähän voi vaikuttaa se, että vasta pillerit pois jätin..mutta aina se pieni toivonkipinä sisällä palaa että mitä jos..
Joulukuun menkat oli ylirunsaat ja kivuliaat pitkästä aikaa. Ja jo pari pvää ennen tiesi että ne on tulossa, päätä särki armottomasti.

Täällä kans yks haaveilija joka pääsee kohta yritteleen kunnolla, kylläkin vasta kesäkuussa. Miten sen ajan sais kulumaan siihen asti... :)

Mietin tässä itsekkin että kauanhan menee että kierto tasaantuu kun nuita pillereitä on tullu popsittua varmaan jotain 11 vuotta. Ikää siis kohta 29 vuotta ja vauvakuume meinaa olla jo korkealla kun kaverit raskautuu solkenaan ja pyöräyttelee sulosia palleroita :) Jospa meilläkin sitten ensi vuonna olis oma nyytti....

Alkuperäinen kirjoittaja Juulia33:
Kiitos viesteistä..samassa tilanteessa olevia on monia?
Itseäni mietityttää myös tuo ovulaatio, että milloin se oikea optimaalinen aika kuukaudesta oikein on? Pitää ilmeisesti yrittää opetella tuntemaan omaa kehoaan paremmin. Ja yhdeltä hyvältä ystävältä sain vinkin, että apteekin ovulaatiotestit on oiva apuväline. Kenties kannattaa kokeilla.
Vauvan yrittäminen on minullekin tärkeä juttu..sellainen jonka haluaisin jakaa, mutta toisaalta joku toinen asenne jarruttaa..kyselyjä sen perään että jokos teille pian perheenlisäystä tulee ym. vihjailuja on jo ollut ilmassa, vaikkei olla yritettykään. Että ehkä parempi olla kertomatta aikeista (jos vaikka käykin niin, että ongelmia ilmenee raskaaksi tulon suhteen), jottei sitten joudu alvariinsa selittelemään missä mennään, onko mitään tapahtunut jne..
Omaa raskaaksi tuloani varjostaa myös pieni peikko. Minulla todettiin nuorempana lievä endometrioosi. Moni varmaan tietääkin että se aiheuttaa lapsettomuutta.
Mutta toivotaan parasta...että kaikki kääntyisi parhain päin..meillä kaikilla:)

Kirjoitellaan!

Itselläni ei ole hyvää sanottavaa noista apteekin ovulaatio testeistä, ovat hirmu kalliita, 3:na kuukautena ei bongattu ovulaatiota lainkaan, ja se kierros mistä plussa tulos tuli (2 vuoden yrittämisen jälkeen) oli ovulaatio testi näyttänyt plussaa 10 päivää liian aikaisin. Ovulaatio on 14 päivää ENNEN kuukautisten alkua, eli jos kierto on tasaisen 28 päivää niin helppohan tuo on laske mutta itsellä kierto oli kaikkea 19 ja 60 väliltä, ja vaikka söin Teroluteja kierron säännöllistämiseen ei silti ovulaation bongaus onnistunut (vaikka näillä pillereillä kiero oli 28 päivää)

Ajattelin vain lisätä tuohon, että ovulaatio on 14 pvää ennen menkkojen alkua, ettei sekään välttämättä kaikilla ole niin. Saattaa olla suht säännöllinen kierto, mutta silti ovulaatio tapahtuu kierrossa sen verran myöhään, että juuri tuo luteaalivaihe jää liian lyhyeksi. Silloin mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu ei ehdi kiinnittyä kohtuun, ennen kuin limakalvo alkaa rapistua pois ja valua ulos = menkat. Tähän vaivaan haetaa sitten apua hormonilääkkeistä, joilla manipuloidaan ovulaatiota ja luteaalivaihetta sopivammiksi.

Mutta yleisenä neuvona teille ihan yrityksen alussa oleville sanoisin, että älkää nyt heti alkako STRESSATA ja pyrkiä johonkin huippunopeaan raskautumiseen kaikin keinoin!!! NAUTTIKAA siitä yrityksen ihanasta alusta!

Jos on tärpätäkseen heti, niin kyllä se tapahtuu ihan itsestään. Jos taas tärppiä ei kuulu, niin sitten voi alkaa ottaa asioista selvää ja hakeutua lopulta tutkimuksiin jne.

Minulla on nyt pulma tai mietintä kun huomenna olisi viimeinen pillerin otto vai haenko sitten vielä uuden satsin. Ei niinkuin osaa päättää että joko jättää ehkäisy pois vai odottaako vielä ja selvittelee ajatuksia. Tuntuu jotenkin siltä että haluaisi jo alkaa yrittämään mutta sitten joku niinkuin sisimmässä toppuuttelee ajatusta.

Samaa mieltä "ei enää aloittelijan" kanssa; hetki ja päivä kerrallaan..liika yrittäminen ja stressaaminen pilaa tämän kauniin ja ihanan asian. Vauva tulee kun / jos on tullakseen. Kärsivällisyyttä tarvitaan ja rentoa elämänasennetta:)
Mukavaa viikonloppua kaikille...

Alkuperäinen kirjoittaja edessä:
Minulla on nyt pulma tai mietintä kun huomenna olisi viimeinen pillerin otto vai haenko sitten vielä uuden satsin. Ei niinkuin osaa päättää että joko jättää ehkäisy pois vai odottaako vielä ja selvittelee ajatuksia. Tuntuu jotenkin siltä että haluaisi jo alkaa yrittämään mutta sitten joku niinkuin sisimmässä toppuuttelee ajatusta.

sama vika ! minulle on käynyt juuri noin useampaankin kertaan. olen jo sata varmasti päättänyt että nyt pillerit roskiin ja uusia ei enää haeta! mutta sitte kuitenkin viime hetkillä on pupu mennyt pöksyyn ja apteekkiin on juostu juuri ennen kuin ovet sulkeutuu, ja taas pillereitä napstaan!! etttä huh huh!! se ei vaan ole niin yksinkertaista.....

No me ei oteta stressiä, mutta kun yhteisiä vuosia on takana jo monta, sais jollain saada vähän lisäsäpinää tuonne makariin. Lupasin just vitsinä miehelle, että hankin jotain hepeneitä ja piiskan, että jaksetaan viedä tää urakka läpi.;) Nyt se sitten onnellisena miettii, että milloin aloitetaan...joko heti!?:D Mukavat ajat edessä, saiskohan töistä vapaata näin tärkeään projektiin? ;)

Yhteistyössä