Häiden istumajärjestyksestä, avec eri pöytään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmettelevä"

Vieras
Kihlattuni paras ystävä on menossa naimisiin, ja mieheni on luonnollisesti lupautunut bestmaniksi. Mies oli tänään kahvittelemassa ja miettimässä häiden istumajärjestystä morsiusparin kanssa, ja ilmoitti kotiin palattuaan, että minulle ei ole vielä keksitty istumapaikkaa ja luultavasti näillä näkymin istun sulhasen ystävien pöydässä.

Miehen mukaan tämä on ihan normaali käytäntö, bestman siis istuu morsiusparin kanssa jonkinlaisessa "pääpöydässä", ja vaikka olen toki seuralaisena tervetullut paikalle, ei minulle kyseisessä pöydässä paikkaa. Pääsen siis ilmeisesti istumaan sitten sinne, mistä sattuu yksi ylimääräinen paikka löytymään.

En itse tunne naimisiin menevää pariskuntaa tai muita häävieraita lainkaan, joten tämä järjestely kuulostaa mielestäni melko kummalliselta. Miksi edes kutsua häihin yksi "ylimääräinen" vieras yksikseen heilumaan ja ihmettelemään? Onko tällainen käytäntö normaali?

Kyseiset häät ovat ihan nurkan takana, mitenköhän epäkohteliasta olisi vielä kieltäytyä kutsusta? Ymmärrän, että pelkkänä seuralaisena en tietenkään ole kekkereiden odotetuin vieras, mutta suoraan sanottuna nyt on sen verran epätoivottu olo, että mieluummin jätän menemättä.

Miten on mahdollista ettet tunne lainkaan miehesi parasta ystävää tai muitakaan kavereitaan? Kihloissakin olette, joten tuskin tuoreesta suhteesta kyse.

Itse en osais laittaa pariskuntaa eri pöytiin istumaan ja yleensä (en keksi äkkiseltään yksiäkään joissa toisin) morsiuspari istuu omassa pöydässään ja vieraat omissaan. Ketä tässä pääpöydässä istuu? Toisaalta ymmärrän että eivät sinua siihen sijoita jos kerran täysin vieras heille olet mutta miksi sitten bestman siinä istuu.

Miten on mahdollista ettet tunne lainkaan miehesi parasta ystävää tai muitakaan kavereitaan? Kihloissakin olette, joten tuskin tuoreesta suhteesta kyse.

Itse en osais laittaa pariskuntaa eri pöytiin istumaan ja yleensä (en keksi äkkiseltään yksiäkään joissa toisin) morsiuspari istuu omassa pöydässään ja vieraat omissaan. Ketä tässä pääpöydässä istuu? Toisaalta ymmärrän että eivät sinua siihen sijoita jos kerran täysin vieras heille olet mutta miksi sitten bestman siinä istuu.

Miehen kaverit kyllä tunnen erittäinkin hyvin, tämä "paras kaveri" on kauempana asuva lapsuudenystävä. Olen siis tämän sulhasen nähnyt muutaman kerran (kovin paljoa sen useammin ei mieskään häntä ole yhdessä olomme aikana tavannut), lähinnä ohimennen, ei ole tutustuttu. Käsittääkseni noihin häihin tulee vain pari sulhasen kaveria, kaikki kuuluvat tähän samaan ns. "lapsuudenporukkaan" joka on jo pitkään asunut eri puolilla Suomea.

Käsittääkseni tässä pöydässä istuvat morsiuspari, bestman, kaaso ja morsiusneidot. Ymmärrän kyllä, etteivät sijoita tuntemattomia pääpöytään, mutta mielestäni on kuitenkin todella kummallista kutsua joku paikalle seuralaisineen ja iskeä sitten seuralainen toiselle puolelle salia istumaan.

Minä olin exän kanssa häissä, jossa exä oli yksi bestmaneistä ja minut oli kutsuttu samalla kutsulla niihin häihin. Oltiin erottu ennen häitä, mutta ei ennen kutsujen saamista, joten mentiin yhdessä ja istuttiin samassa pöydässä kun muutkin bestmänit, kaasot ja niiden puolisto.

Minun mielestä taas ei ole yhtään erikoinen järjestely.
Sinähän olet ns. kaveri, sinun paikka on kaveripöydässä, ei suinkaan edes tuntematta hääparia heidän pöydässään. Siinä pöydässä istuu ne lähimmät ja rakkaimmat. Äläkä valita että muut ovat sinulle vieraita, kohteliaisuudesta sinun velvollisuuksiin kuuluu tutustua heihin. Ei aikuinen nainen tarvitse miestään pitämään kädestä kiinni koko aikaa.

Oudolta kuulostaa. Mä suunnittelen parhaillaan omien häiden istumajärjestystä, eikä tulis kyllä mieleenkään laittaa ketään seuralaisestaan eri pöytiin istumaan. Enkä todellakaan kyllä myöskään menis häihin, joissa mun seuralainen sais istua yksin..

Typerä järjestely. En menisi ollenkaan koska ei olisi tunne että olen tervetullut. Ihmettelisin miestä myös, miksi ei sano mitään asiasta jos on ollut mukana suunnittelemassa? Vois olla kyseisen miehenkin kanssa aika nihkeetä ton jälkeen.

Minun mielestä taas ei ole yhtään erikoinen järjestely.
Sinähän olet ns. kaveri, sinun paikka on kaveripöydässä, ei suinkaan edes tuntematta hääparia heidän pöydässään. Siinä pöydässä istuu ne lähimmät ja rakkaimmat. Äläkä valita että muut ovat sinulle vieraita, kohteliaisuudesta sinun velvollisuuksiin kuuluu tutustua heihin. Ei aikuinen nainen tarvitse miestään pitämään kädestä kiinni koko aikaa.

No mä olen kyllä sitä mieltä, että on epäkohteliasta laittaa muille häävieraille entuudestaan täysin tuntematon seuralainen eri pöytään deittinsä kanssa. Siis kaverit erikseen tottakai, eikä sinne hääparin pöytään välttämättä toivota ihan ketä tahansa, mutta miksi ihmeessä kutsua bestmanille avecia ollenkaan jos tää avec on sitten "ylimääräinen" vieras jolle täytyy keksimällä keksiä vaan joku paikka jostain.

No en alkaisi tuosta kiukuttelemaan tai sen kummempia johtopäätöksiä vetämään vaan istuisin reippaasti siihen pöytään mihin minulle olisi paikka osoitettu. En mikään yltiösosiaalinen ole mutta kyllä tuollaisissa tilanteissa jotain puhuttavaa morsiamen mekosta, upeasta tilasta, bändistä jne keksisi että tunnelma pöydässä vapautuisi ja ei ne viralliset osuudet niin pitkiä kuitenkaan ole ennenkuin lopulta pöydät raijataan pois ja porukka istuu missä haluaa. Kurjaa jotenkin omankin miehen kannalta kiukutella tuollaisesta kun hänellä olisi hankala välikäsi vaikuttaa istumajärjestykseen enkä nyt kyllä miehellekkään haluaisi niin kädettömältä vaikuttaa että en ilman häntä muutamaa tuntia pärjäisi. Kyllä niitä tanssittajia kun alkaa ilmaantua niin omakin mies varmaan seuraan liittyisi :)

[QUOTE="xxx";30811478]No mä olen kyllä sitä mieltä, että on epäkohteliasta laittaa muille häävieraille entuudestaan täysin tuntematon seuralainen eri pöytään deittinsä kanssa. Siis kaverit erikseen tottakai, eikä sinne hääparin pöytään välttämättä toivota ihan ketä tahansa, mutta miksi ihmeessä kutsua bestmanille avecia ollenkaan jos tää avec on sitten "ylimääräinen" vieras jolle täytyy keksimällä keksiä vaan joku paikka jostain.[/QUOTE]

Ei, vaan epäkohteliasta olisi jättää KIHLATTU kutsumatta. Yleensä raja vedetään siihen ketkä asuu yhdessä ja ketkä ei. Tottakai ap kihlattuna kutsutaan.
Sen sijaan on epäkohteliasta alkaa nillittää jostain istumajärjestyksestä, ja kuvitella että vieraalla (täysin vieraalla) olisi jotain oikeutta kitistä istumapaikastaan. Nämä ihmiset unohtavat kokonaan, että kyse ei ole tippaakaan heidän päivästään, vaan hääparista.
Joskus bestmannin ja kaason puolisoiden osat on jäädä vähän syrjään, näin vaan se menee.

Ja jos sielä on tanssia, nii ap voi jo alkaa totuttelee ajatukseen, että se oma mies tanssittaa sielä kaikki naiset: kaason(t), molempien anopit, mummot, jne. Että hymyä huulen vaan, muuten tulee aika yksinäinen olo ;)

Ps. Istut myös yksin kirkossa. Olet yksin kun morsian ryöstetään. jne. Pääpöydässä oikeasti istuisit aivan yksin kun pääporukka on virallisissa ohjelmanumeroissa, että se kaveripöytä voi olla ihan hyvä vaihtoehto.

Juu, ei kuulu hyviin tapoihin laittaa avecia eri pöytään. Jos pääpöytään ei mahdu, järkevämpää tehdä hääparille oma pöytä ja sijoittaa kaasot, bestmanit ym toiseen pöytään. Mutta eihän kaikkia nämä asiat kiinnosta.....

Kiitos vastauksista!

Nillitystä tai kiukuttelua viestini ei suinkaan ollut, enkä tuollaisia ole harrastanut miehellenikään, kun mieheni ei loppujen lopuksi tuohon istumajärjestykseen mitenkään tule vaikuttamaan. Kuten viestissäni ilmaisin, tarkoitus olikin kysellä, onko tällainen käytäntö normaali.

Kyseessä on melko pienet häät (käsittääkseni lähinnä morsiamen sukua ja ystäviä plus mies, minä ja nämä pari lapsuudenkaveria sulhasen vieraina, heillä ei seuralaisia), kaason seuralainen on morsiamen hyvä ystävä ja istuu tämän vuoksi hääseurueen mukana pääpöydässä.

Ja sehän nyt on sanomattakin selvää, ettei kyseessä ei ole millään tapaa minun päiväni, ja sehän tässä lähinnä olikin pointti - minulla ei ole minkäänlaista virkaa häissä, joista en tunne ketään ja joissa mieheni istuu minusta erillään ruokailun ajan ja on loppuajan omien sanojensa mukaan mukana muissa ohjelmajärjestelyissä. Tässä tapauksessa siis jätän mieluummin kohteliaasti häät väliin.

Meidän häissä kaaso ja bestman istui meidän kanssa samassa pöydässä, samoin bestmanin avec ja koska kaaso oli sinkku, niin hänelle 'parina' oli bestmanin veli. Ei meidän läheisimpiä ystäviä, mut istumajärjestys on aina jonkun sortin kompromissi.

Mä olin kerran yksissä häissä, joissa oli iso neliön muotoinen pöytä, jossa istui hääpari, näiden molempien vanhemmat, kaasot ja bestmanit ym. Muut vieraat istui omissa pöydissä. Toisissa häissä oli sitten hääparilla oma pöytä. Ekat häät tosin oli Ruotsissa, suomalaisten häät kuitenkii.

No avec tietenkin viereen. Haloo kaikki jotka muuta väittää. Meillä oli häät viime kesänä. Monta asiaa piti tsekata etikettiohjeista,mutta toi nyt sentää iha perusjuttu.

Meidän häissä kaaso ja bestman istui meidän kanssa samassa pöydässä, samoin bestmanin avec ja koska kaaso oli sinkku, niin hänelle 'parina' oli bestmanin veli. Ei meidän läheisimpiä ystäviä, mut istumajärjestys on aina jonkun sortin kompromissi.

Tämä!!

Se nyt on ihan ymmärrettävää, että hääpari haluaa omaan pöytäänsä ne itselleen läheisimmät ihmiset, mutta kai sen nyt pitäis olla ihan itsestäänselvyys että näiden ihmisten avecit istuvat sitten siinä samassa pöydässä? Mun mielestä olisi epäkohteliasta olla kutsumatta bestmanin kihlattu, mutta ihan yhtä tökeröä on erottaa pariskunta toisistaan häiden ajaksi.

Häät on tottakai morsiamen ja sulhasen päivä, mutta mä itse ainakin halusin omissa häissäni varmistaa, että häät oli myös mun vieraille ihana kokemus.

ja outoa, että hääparin pöydässä istuu yhtään kukaan. Eikös ne yleensä istu kahdestaan omassa pöydässä.

Itse jättäisin menemättä, ei ole kauaa aikaa kun olin häissä jossa istumapaikka oli sellainen, etten voinut jutella kuin oman äitini, mieheni tai lapsieni kanssa. Tuskastuttavat 4h. Ei siis vain ollut ketään muuta jutteluetäisyyden päässä.

Ihan häröä. Olisi todella epäkohteliasta istuttaa bestmanin avec-vieläpä kihlattu eri pöytään.. Joku muu ratkaisu pitää löytää. Jos vieraita ei ole aivan todella paljon ja pöytiä on mahdollisuus siirrellä, niin laittaisin morsiusparin istumaan keskenään, ja ihan heidän välittömään läheisyyteen laittaisin pari pöytää- toiseen morsiusparin vanhemmat- toiseen bestmanin seuralaisineen ja kaasot ja neidot yms.

Minä minä minä... Mies bestman ja hommia hääjuhlissakin kädet täynnä, mutta hänen eiku minun pitää istua hänen vieressä ja mieheni pitää seurustella minun kanssa. Edes yhtä iltaa en voi antaa lapsuuskaverin juhliin miestäni vaan on oltava minun kanssa.
En halua jakaa miestäni ja hän ei saa tehdä rauhassa bestmanin tehtävää. Minä jään vaikka juhlista pois. Huomioikaa minut.

Vai olisiko parempi, että hienoa, että mieheni kelpaa bestmaniksi lapsuuskaverille ja tuen häntä siinä. Istun siinä missä paikkani on ja tutustun uusiin ihmisiin. Minusta on hienoa että mieheni hoitaa bestmanin tehtävät ja tansittaa kaikki mummot ja tädit.
En halua olla nipo vieras vaan toivon, että ehkä häissäni on kohteliaat vieraat, jotka hyväksyvät että häät ovat hääparin juhlat ja suuri päivä. Ei siis bestmanin tyttiksen kiukuttelupäivä...

Alkuperäinen kirjoittaja Juupa ja jööpä;30811943:
Minä minä minä... Mies bestman ja hommia hääjuhlissakin kädet täynnä, mutta hänen eiku minun pitää istua hänen vieressä ja mieheni pitää seurustella minun kanssa. Edes yhtä iltaa en voi antaa lapsuuskaverin juhliin miestäni vaan on oltava minun kanssa.
En halua jakaa miestäni ja hän ei saa tehdä rauhassa bestmanin tehtävää. Minä jään vaikka juhlista pois. Huomioikaa minut.

Vai olisiko parempi, että hienoa, että mieheni kelpaa bestmaniksi lapsuuskaverille ja tuen häntä siinä. Istun siinä missä paikkani on ja tutustun uusiin ihmisiin. Minusta on hienoa että mieheni hoitaa bestmanin tehtävät ja tansittaa kaikki mummot ja tädit.
En halua olla nipo vieras vaan toivon, että ehkä häissäni on kohteliaat vieraat, jotka hyväksyvät että häät ovat hääparin juhlat ja suuri päivä. Ei siis bestmanin tyttiksen kiukuttelupäivä...

Kyllä on olemassa ihan tietyt tavat ja säännöt, joita noudatetaan juhlia järjestäessä ja juhliessa. Ihan jo kutsun lähettämisessä otetaan tiettyjä seikkoja huomioon. Se kuuluu niihin hyviin etikketisääntöihin, joita ei sitten taideta enää tänä päivänä huomioida tai sitten ei vaan tajuta.....Eri asia, jos jotkut vapaamuotoiset juhlat, joissa muutenkaan ole mitään järjestyksiä tai perinteitä noudattavia käyttäytymismalleja. Ei olis tullut mieleenkään erottaa pariskuntaa toisistaan omissa häissä, vaikka joukossa oli ihan nuoria ja heidän muutaman kuukauden rinnalla kulkeneita aveceja.

Yhteistyössä