haittaako tutti imetystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja blondi80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

blondi80

Vieras
Mitäs ellit on mieltä tutin käytöstä; häiritseekö se imetystä? Olen kuullut monelta taholta että pullon käyttö voi häiritä imetystä niin miten on sitten tutin kanssa kun sieltä ei mölöä tule mutta imemisen tarvetta tyydyttää kuitenkin..

Kysyn mielipidettä sen vuoksi, että tarkoitus olisi jatkaa 6kk täysimetystä jota takana on nyt 4kk. Menestystä on nyt varjostanut "pienet" rinnalle raivoamiset ja pohdin tässä että pahentaako tutin antaminen sitä. (..tutti on kyllä tehokas hiljentäjä)

No, jos tuttia ei käyttäisi niin millä sen korvaisi ettei imetys häiriinny? Vauvalla on pupulelu jonka kättä tykkää myös lutkuttaa ja myös minun sormi kelpaa mainiosti, onko näistä haittaa?

Kiitos kaikille jotka jaksaa vastata :)

Meillä vauva alkoi syömään tuttia n. 2,5 kk iässä, sitä ennen ei kelvannut (tai ei pysynyt suussa). Meillä tutti on käytössä nukkumaan mennessä (putoaa sitten jossain vaiheessa pois kun vauva nukkuu), automatkoilla hiljentäjänä ;) ja muutenkin turvana tai lohtuna tarvittaessa esim. kauppareissuilla tms. Imetykseen tutin antaminen ei ole vaikuttanut mitenkään. Meillä ei ole raivottu rinnallakaan kuin ihan pariviikkoisena, mutta silloinhan tutti ei ollut vielä käytössäkään. Vauva imee myös meillä kaikkea muutakin kuin tuttia... Eli esim. äidin leukaa tai käsiä, leluja jne. :)

Niin, lisäisin vielä, että pullosta syöttäminenkään ei ole meillä imetykseen vaikuttanut. Pullosta vauva sai jo sairaalassa (kun imetystä ei heti päästy aloittamaan), mutta imetys lähti sitten pikkuhiljaa käyntiin eivätkä satunnaiset pulloruokinnat ole siis siihen vaikuttaneet.

Ei meillä ainakaan ole kovin imetystä häirinnyt. Tutti on kovin tärkeä vauvalle, koska imemisen tarve on vielä suuri. Meillä poika 4kk haluaa yleensä aina rinnan jälkeen imeä hetken tuttia, ja se rauhoittaa. Olen huomannut että jos juuri ennen rintaa syö tuttia, imee poika hetken erikoisesti joka saattaa ainoastaan sattua minua hieman. Terveydenhoitajat ja lääkärit suosittelee tuttia esim. peukun sijasta, koska peukusta voi olla haittaa hampaille, mutta toiset sanoo tutinkin tekevän sitä. Mutta tutista taas on helpompi vieroittaa. Pullo tietysti saattaa haitata imetystä, koska saa maidon helpommin pullosta, mutta eihän tutista tosiaan mitään tule, niin tuskin se mitenkään lapsesi imemistä vähentää tms. Me olemme ainakin antaneet tuttia, meidän sormea, lapsen omaa sormea ja puruleluja ja joskus harvoin myös pulloa vauvalle, ja kaikki sujuu hyvin.
Saatoin poiketa aiheesta, mutta mutta... en minä suosittelisi tuttia poistamaan vielä, kun siihen on opetettu. Turha lasta on siitä vieroittaakaan vielä, kun on niin pieni ja saa turvaa imemisestä.

Niin ja vielä piti sanoa tuosta rintaraivosta.. MEillä poika raivoaa selvästi, jos ei ole kova nälkä. Eli luulen, että itkee nälkää ja yritän antaa ruokaa niin tulee sellainen huuto ja kiukku että alta pois. Toisinaan raivoaa sitä, kun rinnasta suihkuaa maitoa tms. Ei varmasti mitenkään liitoksissa tuttiin.

Meillä ei ainakaan tutti eikä pullo häirinneet imetystä millään lailla. Minusta alkuvaiheessa tuntui järkevältäkin antaa tutti, kun vauvalla oli selvästi kova imemistarve ja söi rintamaitoakin aina ihan liikaa. (tietysti varmasti haki siinä myös äidin läheisyyttä) Meillä on käytetty tuttia nukahtamiseen (vauva oppi itse rauhoittumaan ja nukahtamaan sen avulla) ja vaunuissa hereillä ollessa tuomaan turvaa kun ollaan liikenteessä.

Multa ainakin on maitoa tullut aina niin runsaasti, että varmaan vauva sai sitä rinnasta helpommin kuin pullosta...

Kaverini vauva (2,5 kk) saa rintaraivareita ja arvelee sen johtuvan siitä, että ensin maitoa tulee suihkuten suuhun ja sitten kun suihkuaminen lakkaa, pitääkin tehdä vähän työtä että maitoa tulisi. Heillä on myös käytössä tutti ja satunnaisesti pullo; jos nyt jollain voisi olla vaikutusta tähän niin luulisi että sillä pullolla. En usko että tutti ja maito sinällään liittyvät toisiinsa / häiritsevät toisiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäisen äiti:
Meillä ei ainakaan tutti eikä pullo häirinneet imetystä millään lailla. Minusta alkuvaiheessa tuntui järkevältäkin antaa tutti, kun vauvalla oli selvästi kova imemistarve ja söi rintamaitoakin aina ihan liikaa. (tietysti varmasti haki siinä myös äidin läheisyyttä) Meillä on käytetty tuttia nukahtamiseen (vauva oppi itse rauhoittumaan ja nukahtamaan sen avulla) ja vaunuissa hereillä ollessa tuomaan turvaa kun ollaan liikenteessä.
.

Vauvat eivät kuulemma voi oikeastaan ylensyödä jos syövät rinnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ilimadon äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäisen äiti:
.

Vauvat eivät kuulemma voi oikeastaan ylensyödä jos syövät rinnasta.

Aiheesta poiketen, vauvat eivät kuulemma syö ylen vaikka söisi soseita. Osaa kieltäytyä kun on täynnä.Näin terveydenhoitaja minulle sanoi, vauva 4kk

Meillä myös tutti käytössä, oli esikoisella ja nyt tällä pienemmällä (3,5kk) eikä ole imetystä häirinnyt. Samaten pullokin on ollut käytössä, esikoisella puoliks imetystä ja puoliks pulloa ja nyt tää toinen on lähes täysimetyksellä mutta osaa pullostakin juoda hyvin jos joku muu antaa kuin äiti. Ei ole pullotkaan imetystä häirinneet.

Esikoisen kanssa oli 3-4kk iässä tilanne että rintaraivareiden yhteydessä pullo häiritsi imetystä. Piti valita että joko pullo tai imetys, joten pullo meni täysin pannaan. Tutti ei ole häirinnyt missään vaiheessa.

Kuopuksen kanssa pullokaan ei ole häirinnyt imetystä. Tosin likka itse teki lakon pullolle pariksi kuukaudeksi 4-5kk iässä. Molemmat lapset ovat syönneet tuttia osastolta lähtien.

Luulen että teillä tällä hetkellä "normaalit" rintaraivarit. Ainakin vauvan ikä täsmää siihen, joten tuskin syynä tutti. Meillä molemmat lapset saivat pahimmat rintaraivarit 3-4kk iässä.

Juu, taitaa olla "normaalit" raivarit menossa.. Välillä vaan tekis mieli löytää joku "syypää" raivoon! Mietityttää se että kannattaako vauvan itkeä raivo pois siinä tissillä vai rauhoitella ja yrittää uudestaan (se ei oo paljoo meillä kyl jeesannut ku sama raivo tulee kuiteskin uudestaan)?

Niin ja tuokin saattaa olla syy niinkuin ...., mainitsi että ei välttämättä ole nälkä ja siksi raivoaa.

Välillä tuntuu että voimat ei riitä vaikka toivoisin voivani imettää pitkään...

Meillä oli ihan hillittömiä rintaraivareita juuri tuossa iässä. Siis ihan karsee huuto ja taistelu. Kuin olisi myrkkyä tullut tissistä. Tosi rasittavaa ja monta kertaa olin heittämässä hanskoja tiskiin. Mutta purin huulta ja jatkoin. Uskon että raivoominen liittyy kehituskausiin, että mm. noihin aikoihin vauva alkaa tutkimaan maailmaa kyltymättömällä innolla ja tissittelyyn ei yksinkertaisesti riitä kärsivällisyyttä. Imetys onnistui parhaiten niin, että kävelin imettäessä tai pompin jumppapallolla, telkkari piti olla kiinni ja minkäänlaista keskustelua ei voitu pitää. Selkäni huusi armoa ja sain tenniskyynärpään (parani sitten heti, kun kanniskelu väheni). Yöaikaan ei ollut (onneksi!) mitään ongelmia.

Nyt en muista kuinka kauan pahinta raivoomista kesti (muutama viikko??), mutta yhtäkkiä huomasin, että imetys sujuikin taas ilman kummempia kommervenkkejä.

Raivo-kaudet voivat toistua ja nyt 8kk ikäisenä samoja merkkejä on taas ilmassa... Noinkohan poika vierottaa itsensä.

Alkuperäinen kirjoittaja blondi80:
Juu, taitaa olla "normaalit" raivarit menossa.. Välillä vaan tekis mieli löytää joku "syypää" raivoon! Mietityttää se että kannattaako vauvan itkeä raivo pois siinä tissillä vai rauhoitella ja yrittää uudestaan (se ei oo paljoo meillä kyl jeesannut ku sama raivo tulee kuiteskin uudestaan)?

Niin ja tuokin saattaa olla syy niinkuin ...., mainitsi että ei välttämättä ole nälkä ja siksi raivoaa.

Välillä tuntuu että voimat ei riitä vaikka toivoisin voivani imettää pitkään...

Minä mainitsin tuosta mahdollisesta ei-nälästä. Itse otan yleensä aika nopeasti vauvan pois rinnalta ja tissit piiloon ja yritetään sitten myöhemmin uudelleen. Kyllä terve vauva ilmoittaa nälästään sitten. ITse en ainakaan ole nähnyt mitään iloa kenellekään siitä jos yritän väkisin antaa rintaa suuhun. Sitten joskus taas voi vauvalla olla niin kova nälkä, että huutaa jo sitä eikä saa syötyä. Meillä tähän auttanut käveleminen, siis että vauva syö samalla. Pari kertaa käynyt näin ja se on rauhoittanut vauvan rinnalle.

"minäpä taas...," miten käytännössä tapahtuu imetys kävellessä? Miten sun kädet on ja vauvan pää? Minä tarvitsen toisen käden pitelemään rintaa, miten saan lapsen pysymään yhden käden varassa? Vinkkejä kaivataan ;)

Aiheesta poiketen, edellä kirjoitettiin että vauvat eivät voi ylensyödä. Niin eivät varmaan sillä lailla, että alkaisivat lihoamaan, mutta kyllä minä uskon että vauvani ahmi maitoa liikaa - miksi muuten olisi puklannut valtavia määriä joka syötön jälkeen? Mistään sairaudesta ei ollut kyse ja kasvoi ihan normaalisti, suorastaan hienosti :) Eli söi liikaa mutta puklasi ylimääräiset pois.

Alkuperäinen kirjoittaja blondi80:
"minäpä taas...," miten käytännössä tapahtuu imetys kävellessä? Miten sun kädet on ja vauvan pää? Minä tarvitsen toisen käden pitelemään rintaa, miten saan lapsen pysymään yhden käden varassa? Vinkkejä kaivataan ;)

no minäpä taas. hmm.. Onko sinun käytettävä toista kättäsi koko ajan? Minä ohjaan rinnan vauvan suuhun istueltaan, tai jos kunnon raivo päällä siinä vaiheessa, saan sen vauvan suuhun kävellessäkin ihan vauvaa asettelemalla. Meillä jo iso poika, 67cm, joten äsken kun kokeilin, ei enää onnistunut yhdellä kädellä kantaminen syömisen yhteydessä.Aikaisemmin taiteilin vauvan niin, että ohjailin rintaa omalla kädelläni. Vauvan pää oli mahdollisimman pitkällä käteni varassa ja pidin samalla kädellä pepusta tai ylemmästä reidestä kiinni. Tai voithan yrittää laittaa vauvan niin, että muu vartalo menee kainalosi alta taaksepäin ja pää on vain etupuolella, mutta silloinkin on vaikeaa toimia yhdellä kädellä. Yritä jotenkin ohjata rintaasi liikuttelemalla kehoasi tai vauvaa, niin että kätesi ovat vapaina vauvalle. :D
Jonkin sortin kantoliinatkin ovat toisten mielestä hyviä imetyksessä, mutta itse en suosittele,minulla ei toiminut.
Voithan myös unohtaa koko ehdottamani kävelyn, kokeile vaikka imetyksen aikana keinuttaa vauvaa. Meillä on rauhoituttu usein syömään myös niin.

Ja sitten kirjoittajalle tuosta ylensyömisestä. Meillä poika ainakin ahmii kovasti, ja se aiheuttaa närästystä ja röyhtyjä, ja koska juuri on syönyt tulee pukluja kovasti. Tosin toki vauva syö varmasti useinkin liikaa, koska rinnasta tulee paljon eikä ehdi huomata täyttymystä. Mutta kyllä minulla itsellänikin käy joskus niin että kun juo hirveästi, tulee osa ylös jos käy röyhtyttämään. :)