Hajonnut digiboksi - vakuutuksesta, kaupasta vai huollosta uusi/korjaus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tekisitte?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tekisitte?

Vieras
Tallentava digiboksini hajosi muutama kuukausi takuuajan umpeutumisen jälkeen. Laite maksoi reilu 2 v sitten n. 300 euroa. Hinta uusilla vastaavilla on lähes saman verran.

Ensin laite alkoi pätkimään ja lopuksi koko kiintolevy hajosi.

Mitä on tehtävissä? Mielestäni laitteen pitäisi kestää käyttöä ehjänä kauemmin kuin 2 v 3 kk. Gigantista annettiin minulle Topfieldin huollon yhteystiedot, mutta siellä peritään maksu korjauksesta. En halua maksaa sitä, koska tuote on mielestäni virheellinen. Voin vedota virhevastuulakiin. Pitääkö ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaiseen?

Vai pääsisinkö helpoimmalla, jos ostan uuden laitteen laajasta kotivakuutuksestani? Omavastuu on 150 euroa.

Miten te toimisitte? Ostaisitteko vain kiltisti uuden laitteen itse ja kärsisitte tappiot lompakossanne?
 
Kyllä varmaan kuluttajaviranomaisen kautta väännettynä uuden voisi ehkä saada mutta aikaa siinä varmaan menee kauan. Itse varmaan ostaisin vaan uuden laitteen ja entistä paremman.
 
[QUOTE="vieras";26095762]Kyllä varmaan kuluttajaviranomaisen kautta väännettynä uuden voisi ehkä saada mutta aikaa siinä varmaan menee kauan. Itse varmaan ostaisin vaan uuden laitteen ja entistä paremman.[/QUOTE]

Ostinkin jo uuden laitteen, mutta harmittaa, että vanha kesti vain näin vähän aikaa. Todennäköisesti uudet laitteet eivät ole yhtään sen kestävämpiä. Haluasin saada jotain hyvitystä tuosta vanhasta. Tarvitsemme kuitenkin myös toisen digiboksin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26095778:
miten hajoaminen ilmeni?

Ensin lähetykset pätkivät ja kone tilttaili jatkuvasti. Muutaman kuukauden jälkeen kone ilmoitti, ettei kiintolevyä löydy. Sinne katosivat siis kaikki tallennukseni, eikä koneelle voi enää tallentaa mitään.
 
[QUOTE="aapee";26095787]Ostinkin jo uuden laitteen, mutta harmittaa, että vanha kesti vain näin vähän aikaa. Todennäköisesti uudet laitteet eivät ole yhtään sen kestävämpiä. Haluasin saada jotain hyvitystä tuosta vanhasta. Tarvitsemme kuitenkin myös toisen digiboksin.[/QUOTE]

Jep, kyllähän sitten harrastuksen vuoksi voisi kokeilla saako vanhasta hyvitystä jos vain viitsii.

Kaksi vuotta on aika yllättävänkin pitkä takuuaika, monilla paljon kalliimmillakin tuotteilla on usein vain 1 vuoden takuuaika...
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26095828:
Jos vain kiintolevy rikki, sen voi kyllä vaihtaa. Itse laitoin liian pienen levyn tilalle isomman :D

Googetteluni tuloksena veikkaan, että sekä konkat (buuttailu) ja kiintolevy on rikki. Arvio korjauskustannuksita on n. 150 euroa, jos sen osaa tehdä itse. Ei osata. Taitaa siis olla järkevintä yrittää saada uutta laitetta kotivakuutuksen kautta, kun kerran hinta on sama.
 
[QUOTE="aapee";26109734]Onko kenelläkään kokemusta, saako vakuutuksesta uutta digiboksia?[/QUOTE]

Ei saa ellei ole joku uber-hyvä vakuutus. Vakuutus yleensä korvaa vain ulkoisen syyn aiheuttaman rikkoontumisen, eli esim. ukkosvaurion, mehua kaatuu päälle tai vaikka lapsi vetää vahingossa hyllystä alas ja tuote hajoaa.
 
[QUOTE="Vieras";26109775]Ei saa ellei ole joku uber-hyvä vakuutus. Vakuutus yleensä korvaa vain ulkoisen syyn aiheuttaman rikkoontumisen, eli esim. ukkosvaurion, mehua kaatuu päälle tai vaikka lapsi vetää vahingossa hyllystä alas ja tuote hajoaa.[/QUOTE]

Meillä on laaja kotivakuutus eli se paras. Se ei korvaa normaalista kulumisesta aiheutunutta vikaa, mutta mielestäni digiboksin pitäisi kestää pidempään kuin reilut 2 v käyttöä.

Taidan yrittää vakuutuksen kautta. Jos ei onnistu, niin vaihdan yhtiötä. Muutenkin pitäisi tehdä uusi tarjouskierros vakuutuksille.
 
[QUOTE="aapee";26109852]Meillä on laaja kotivakuutus eli se paras. Se ei korvaa normaalista kulumisesta aiheutunutta vikaa, mutta mielestäni digiboksin pitäisi kestää pidempään kuin reilut 2 v käyttöä.

Taidan yrittää vakuutuksen kautta. Jos ei onnistu, niin vaihdan yhtiötä. Muutenkin pitäisi tehdä uusi tarjouskierros vakuutuksille.[/QUOTE]

Sitten kannattaa alkaa katselemaan uutta vakuutusyhtiötä.

Kuten sanoit, vakuutusyhtiö ei korvaa normaalista kulumisesta aiheutuvaa vikaa joka tuokin periaatteessa on. Tuo sinun tapaus onkin enemmän laitevalmistajan vastuulla kuin vakuutusyhtiön vastuulla. Vakuutusyhtiöt olisi aika äkkiä konkursissa jos tuollaiset tapaukset jouduttaisiin korvaamaan.
 

Yhteistyössä