Halauspakko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Surumieli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Surumieli"

Vieras
Miks päiväkodissa täytyy halata anteeksipyydettäessä?

Meidän 2,5vuotias on aina ollut tarkka siitä kuka häneen koskee ja milloin, ihan vauvasta saakka. Jopa mummo jota nähdään puolen vuoden välein ja josta poika on aina tykännyt joutuu malttamaan halailuja aina hetken saavuttuaan, että poika taas "tottuu" häneen. Alkulämpiämisen jälkeen saa sitten halailla ja telmiä ihan miten vaan. Kavereista vain osa saa paijata poikaa. Jos joku sitten liian pian halailee tai nostelee syliin, ei meinaa millään saada kaveria pojasta.

Ollaan jo aikasemmin päikkärissä puhuttu että meidän poikaa ei tarvitse halata jos on jollakulla anteeksipyydettävää tms. koska poika kokee sen ahdistavana ja reagoi siihen voimakkaasti. Nyt sit oli meidän poika satuttanut vahingossa (työntekijöiden mukaan vahingossa, minkä uskon koska poika on ihan ylikiltti) toista poikaa ja siihen sitten oli ruvettu pyytelemään anteeksi ja meidän poika oli pitkällisen shown jälkeen pakotettu myös halaamaan (tarhatäti oli vienyt pojan paikalle ja kietonut kädet toisen pojan ympärille). Nyt poikaa selvästi ahdistaa päikkäriin meno ja tapaus on ollut siitä lähtien mielessä. Osaa kyllä pyytää anteeksi ja pyytääkin oma aloitteisesti mutta halailee vain harvoja muutenkaan.

Ihmettelenkin että miksi halaus on pakollinen kuvio lasten anteeksipyynnöissä? Harva aikuinen halailee ketä tahansa jos joutuu pyytämään anteeksi. Enkä itsekään välitä halailla ja liikkistellä ihan ketä vaan. Jos minulla on itsemääräämisoikeus kuka minuun koskee, miksi pienellä lapsella ei saa olla?

Minusta meillä ei oo halauspakkoa. Moni pienempi sitä käyttää kun ei osaa vielä sanallisesti ja se hali kaveria kohtaan tulee anteeksipyyntönä. Ite oon 3-5v ja osa halaa osa ei. Ketään ei pakoteta.

Typerä halauspakko. Miettikää aikuistenn maailmassa, miten moni ällötys voisi käyttää tuollaista pakkoa hyväkseen. kävisi aina loukkaamassa, että saisi sitten tulla iholle. hyi!

Mun mielestä kenekään ei tarvitse antaa koskea itseään, jos ei halua. Varsinkaan sen jälkeen, jos toinen on loukannut. En tajua, miksi lapsille on aina aivan tyhmiä sääntöjä.

Joo, on keskusteltu tästä asiasta pariin otteeseen päikkärissä ja perustelu on että kun heillä on tämmöinen tapa, eikä voida tehdä poikkeuksia kun sitten kukaan muukaan ei pyydä anteeksi! Mun ymmärtääkseni anteeksi pyyntö ja halaus on kaksi eri asiaa?

Ärsyttää kun ovat itse päikkärissä tehneet niitä huomioita kuinka herkkä poika on ja kannustavat tukemaan lasta jne. sit ite meneevät tämmöstä tekemään. Eikä nyt kuulemma leiki enää sen pojan kanssa, pelkää varmaan että joutuu taas halaamaan?

Sano niille tädeille, että oisko niistä kivaa, että lasten vanhemmat tulisivat aina halaamaan? Varsinkin sen jälkeen, kun olisivat ensin oikein haukkuneet. Rupea sinä halailemaan heitä, luulis, että tajuisivat.

[QUOTE="Surumieli";24955420]Joo, on keskusteltu tästä asiasta pariin otteeseen päikkärissä ja perustelu on että kun heillä on tämmöinen tapa, eikä voida tehdä poikkeuksia kun sitten kukaan muukaan ei pyydä anteeksi! Mun ymmärtääkseni anteeksi pyyntö ja halaus on kaksi eri asiaa?

Ärsyttää kun ovat itse päikkärissä tehneet niitä huomioita kuinka herkkä poika on ja kannustavat tukemaan lasta jne. sit ite meneevät tämmöstä tekemään. Eikä nyt kuulemma leiki enää sen pojan kanssa, pelkää varmaan että joutuu taas halaamaan?[/QUOTE]

Just niin, anteeksipyyntö ja halaaminen on eri asioita. Kyllä tuo pitäisi niitten tätienkin kalloon saada taottua.

Ei voi olla pakko halata.
Itse kannatan omienkin lapsien + kavereiden kohdalla kättä päälle-juttua kun jotain riitaa sovitaan.
Ei noiden veljestenkään tarvi anteeksipyyntötilanteessa halata jos ei tunnu siltä. Halailevat ihan riittävästi hyvässä hengessä.

Ymmärrän hyvin, koska en ole todellakaan itse mikään halaajatyyppi, vaikken ole läheisyyskammoinen tms. vaan sosiaalinen ja vilkas.
Mun mielestä halaaminen lähes kaikissa tilanteissa nykyään on vaan teennäistä.

Yhteistyössä