Halpoja ruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masuilija.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

masuilija.

Aktiivinen jäsen
18.02.2011
2 388
0
36
Elikkäs meillä kokeillaan kuinka halvalla päästään ruokakaupassa viikon aikana. Haluaisin tietää mitkä on niitä oiekesti halpoja ruokia, meillä ei oo koskaan tapana miettiä ruoan hintaa paitsi että ostetaan tietty tarjouksia jos on. Enkä halua nyt linkkejä mihkään nettisivuille, vaan mitä teillä syödään kun on tiukkaa? Ihan perus ruokaa kiitos, mies todella nirso.

Perusruoka on kovin erilaista eri perheille - juurekset & sipuli on edullista, näistä saa helposti tosi herkullista kasvissosekeittoa. Proteiinia siihen till sitten keittämällä vaikka kananmunat mukaan. Itse tehty leipä tulee edulliseksi myös.

No minä tykkäisin hirmusesti kasvissosekeitosta, mutta tuo mies ei sitä syö. Ei suostu kasviksiin koskemaan ! Meiltä kaapista löytyy parille päivää perunoita, niin ajattelin tehä uunimakkaraa ja sit vielä tarviis parille päivää evästä. Makaroonilaatikko olisi hyvä, mutta sitä vasta oli.

Oikeesti onko meillä jotenkin suppee ruokavalio, kun mies ei syö riisiä, ei kaalia, ei mitään muitakaan vihanneksia. Ainut oikeestaan on mitä syö niin lihat, peruna, makarooni ja spagetti !

no halvat ruuat jää kyllä sit aika suppeellealueelle jos mies ei tosiaan kaviksiin koske. eikö mihinkään? tomaatti? murska ei oo kohtuuttoman hintasta. ja tomaattikastikkeeseen voi piilottaa vaikka mitä, kun vaan maustaa hyvin.

Possun ulkofile on kilohinnaltaan halpaa, siitä leikkaa viipaleita ja niistä suikaleita, pystyy tekemään tosi monenlaisia ruokia. Itse paistan sellaisen reilun kilon köntsän suikaleina valmiiksi pakastimeen, ja teen sitten kastikkeita ja pataruokia siitä possusta.

Kananmunat, munakkaat jne munaruoat halpoja, puurot edullisia. Pannukakkua voi tehdä suolaisena eism. eilisen päivän jauhelihakastikkeen jämästä. Pizzakaan ei kovin kallista itse tehden ole.

Tomaatti on pahimmasta päästä. Porkkanaraastetta oon sen saanut syömään ja kurkkua ja ihan perus salaattia, mutta sieltäkin noukkii tomaatit pois. Tähän kyllä on tultava muutos koska en lastani halua opettaa samanlaiseks nirsoilijaks !

Teille tulisi kaikkein halvimmaksi opettaa se mies syömään vähän fiksummin. Se olisi sen masussasi olijankin (?) kannalta järkevää, koska sinulta ja mieheltäsi hän omaksuu ruokatottumuksensa. Eli vauvan tullessa taloon on hyvä syy miettiä perheen ruokavaliota ja -rytmiä.

ei siis syö esim tomaattipohjaista jauhelihakastiketta spagetin kanssa? jos oot lapsen kanssa kotona, niin päivisin saat tehdä ruokaa rauhassa miehen fobioilta. näin ainakin meilla, vaikka meillä onneksi menee iso osa kasviksista ainakin raakana, osa myös kypsänä.

vauva on jo talossa ja pian 6kk. Itse syön kyllä kasviksia ja vauva tykkää kanssa hirmuisesti kasviksista, mutta tulee kalliiks tehdä eri ruokaa meille ja sit miehelle omaansa, enkä kyllä tuohon meinaa lähteä !

joo no tomaattipohjaista jauhelihakastiketta voi syödä mutta siellä ei saa olla muuta kun ketsuppia tai hienoa tomaattimurskaa. Uskoisin että joitakin vihanneksia saisin sen syömään raakana mutta kypsänä se ei niitä suuhunsa laita. Keittoihin oon laittanut keittojuureksia eikä se niitä enää nouki pois, mutta alussa noukki. Mies pohjanmaalta kotosin ja sen koko perhe ei syö kasviksia.

[QUOTE="...";24822269]hahaa...saanko mä tulla katsomaan, kun opetat isoa miestä syömään kasviksia ja vähemmän nirsoksi? :laugh: Saattaa olla aika innoissaan sun hankkeesta.[/QUOTE]

Joo voin kanssa kuvitella itseni tähän tilanteeseen ja jos yhtään tunnette pohjanmaalaisia niin ne on aika jääväpäistä kansaa. HUOH.

[QUOTE="...";24822269]hahaa...saanko mä tulla katsomaan, kun opetat isoa miestä syömään kasviksia ja vähemmän nirsoksi? :laugh: Saattaa olla aika innoissaan sun hankkeesta.[/QUOTE]
se on todella mielenkiintoista puuhaa: miehelleni ei ole lapsuudenkodissa syötetty muuta salaattia kuin saarioisten punajuurisalaattia ja maustekurkkuja :O ja kun minä rakastan kaikenmaailman kasviksia yli kaiken, niin eipä auttanut kuin opettaa mies syömään.

Taisi n. neljässä vuodessa suostua syömään kasviksia ihan laidasta laitaan. Pakotin aina maistamaan vähän. Nykyään mies tykkää kaikenmaailman kasvissosekeitoista yms kasvisruoista ja jopa pyytää voisinko tehdä.

vauva on jo talossa ja pian 6kk. Itse syön kyllä kasviksia ja vauva tykkää kanssa hirmuisesti kasviksista, mutta tulee kalliiks tehdä eri ruokaa meille ja sit miehelle omaansa, enkä kyllä tuohon meinaa lähteä !

Minä olen tehnyt 18 vuotta eri ruuan itselleni ja lihansyöjäväelle. Se on vain ja ainoastaan asennekysymys, ei raha. Sinähän säästät siinä kun syöt halvemmin ja terveellisemmin, ja edistät omaa ja lapsesi terveyttä.

no it en henkilökohtasesti aina halua syödä kahta kertaa päivässä samaa ruokaa, joten lounas on yleensä jotain., mistä mies ei pidä, esim joku kaaliruoka(HALPAA), kalaruokaa(taas halpaa, jos fisut itse pyydettyjä), kasviskeittoja, vaikka linssipihvejä.

sitten iltaruuaksi on jotain, mitä kaikki syödään, välillä saatan tehsä lisukkeita, mitä meis ei syö, esim paistettuja sipuleita, keitettyjä kasviksia, ukko syö sitten kaikkea muuta mitä pöydässä on. ei kaikkea oo pakko syödä mitä on tarjolla :)

[QUOTE="Piika-äiti";24822300]Minä olen tehnyt 18 vuotta eri ruuan itselleni ja lihansyöjäväelle. Se on vain ja ainoastaan asennekysymys, ei raha. Sinähän säästät siinä kun syöt halvemmin ja terveellisemmin, ja edistät omaa ja lapsesi terveyttä.[/QUOTE]

Itse olin ennen kanssa kasvisyöjä, mutta en ole niin taidokas suunnittelemaan ruokia että ajauduin syömään lihaa :/ Enkä enää oikeestaan tunne huonoo omatuntoa tuosta, mutta kasvikset on aina parempia kun liha !

joo no tomaattipohjaista jauhelihakastiketta voi syödä mutta siellä ei saa olla muuta kun ketsuppia tai hienoa tomaattimurskaa. Uskoisin että joitakin vihanneksia saisin sen syömään raakana mutta kypsänä se ei niitä suuhunsa laita. Keittoihin oon laittanut keittojuureksia eikä se niitä enää nouki pois, mutta alussa noukki. Mies pohjanmaalta kotosin ja sen koko perhe ei syö kasviksia.

Mä oon laittanu juttuja ihan hienona rassteena ja hauduttanu pitkään, ni hyvin on menny, ku on kertonu vasta jälkeen päin... nykyään uskaltaa jo kertoa valmistusvaiheessa, mitä ruoka sisältää x) mut pyydä maistamaan joka kerran ihan vähän. sillee herttasesti pusun kera.

Meillä on perheessä sääntö, että kun joku viitsii tehdä lämmintä ruokaa sitä ei arvostella vaan sanotaan, etä kiitos hyvää kun kysytään miltä maistuu. Miehen tekemät ruuat on välillä heikosti maustetuja, mutta hurjaa parannusta ja repertuaarin laajentumista tullut 10 yhdessäolovuoden aikana. Välillä teen miehen inhokkiruoka-aineistakin ruokaa ja on ruvennut syömään myös niitä. Se nyt on todella epäkohteliasta ronklata, jos toinen on tehnyt ruuan.

Ei kai sitä miestä tarvitse mihinkään opettaa, järkevä aikuinen kyllä tajuaa itsekin pitää mölyt mahassa, jos ruoka ei ole mieleistä, mutta sitä tarjotaan.

Itse kysymykseen, juurekset, pavut, linssit. Kastikkeiden ja paistosten jatkaminen vihanneksilla lihan sijaan, ksvispainotteinen ruokavalio, puurot (riisi, ohrasuurimo), aamupuro leivän sijaan, omat sämpylät, leivät.

No kerronpa mitä meillä syödään. Tänään on kalaa ja muusia huomenna muusia ja uunimakkaraa sit hernekeittoo, perunasipulijauheliha laatikkoo tuota syödään parina päivänä ja sitten onkin perunoita ja makkarakastiketta. Siksi niin peruna painotteinen viikko kun niitä löytyi jo valmiiks kaapista !

[QUOTE="Piika-äiti";24822300]Minä olen tehnyt 18 vuotta eri ruuan itselleni ja lihansyöjäväelle. Se on vain ja ainoastaan asennekysymys, ei raha. Sinähän säästät siinä kun syöt halvemmin ja terveellisemmin, ja edistät omaa ja lapsesi terveyttä.[/QUOTE]Toisaalta yleensä lihaa syövienkin ruoassa saa ja pitääkin olla kasviksia. Minusta olisi outoa tehdä ruokaa ilman kasviksia, ruokia jossa olisi melkein vain sitä lihaa.

[QUOTE="vieras";24822459]Meillä on perheessä sääntö, että kun joku viitsii tehdä lämmintä ruokaa sitä ei arvostella vaan sanotaan, etä kiitos hyvää kun kysytään miltä maistuu. Miehen tekemät ruuat on välillä heikosti maustetuja, mutta hurjaa parannusta ja repertuaarin laajentumista tullut 10 yhdessäolovuoden aikana. Välillä teen miehen inhokkiruoka-aineistakin ruokaa ja on ruvennut syömään myös niitä. Se nyt on todella epäkohteliasta ronklata, jos toinen on tehnyt ruuan.

Ei kai sitä miestä tarvitse mihinkään opettaa, järkevä aikuinen kyllä tajuaa itsekin pitää mölyt mahassa, jos ruoka ei ole mieleistä, mutta sitä tarjotaan.

Itse kysymykseen, juurekset, pavut, linssit. Kastikkeiden ja paistosten jatkaminen vihanneksilla lihan sijaan, ksvispainotteinen ruokavalio, puurot (riisi, ohrasuurimo), aamupuro leivän sijaan, omat sämpylät, leivät.[/QUOTE]

Kyllä mun mielestä tuossakin nyt joku kohtuus pitää olla eli jos ruoka ei todellakaan maistu millekään tai on ihan hirveää, niin ei se siitä valehtelemalla paremmaksikaan muutu. Yleensä myös ilmeet ja ihmisten ruokahalukin kertoo aika paljon, onneksi.

Meillä oli yhtenä päivänä päiväkodissa oksennuksen näköistä ruokaa (piti olla kasvissosekeittoa), joka ei maistunu millekään ja jos tuo linja jatkuu, niin pakko on valittaa asiasta, koska myös lapset jäävät nälkäisiksi kun ruoka ei maistu ja se ei ole ruuan tarkoitus.

Yhteistyössä