Haluaisin olla kummilapsen kanssa, mutta sen sisarukset..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hhh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hhh"

Vieras
Olemme mieheni kanssa kummeja hänen siskon lapselleen. Siskolla on kaksi lasta, 5 ja 6 vuotiaat, joista nuorempi on tämä kummilapsemme. Haluaisimme tehdä kaikkea tämän kummilapsen kanssa, esimerkiski nyt kysyimme jos hän olisi lähtenyt mukaamme huvipuistoon. Mutta ei käynyt, koska isosiskolle tulisi pahamieli kun hän ei pääse. Olemme tottakai myös toisen lapsen kanssa kun käymme kylässä ja näin, eli emme sinänsä suosi kummilasta, mutta olisi kiva viettää hänen kanssa ns. laatuaikaa. Te joilla on useampi kuin yksi lapsi, niin viettääkö lapsien kummit heidän kanssa aikaa kahdestaan? Ja mitä mieltä olette tästä..

Ei meillä kummit vietä lasten kanssa aikaa kahdestaan. Toisaalta ihanaa, että olisitte kummilapsen kanssa ja veisitte häntä paikkoihin. Toisaalta harmi perheen toisen lapsen kannalta, jos hänellä vaikka kummit, jotka eivät halua viettää aikaa yhdessä. Lapsen on vaikea ymmärtää, että ette ota häntä mukaan, kun ette ole hänen kummejaan. Hankala yhtälö, mutta ihana että olette mukana kummilapsenne elämässä!

Meillä 2 lasta jotka eivät juuri vietä kummien kanssa aikaa itsekseen kun asustavat sen verran kaukana, kyläillään puolin ja toisin koko perheen voimin. Mutta kyllä mä mielelläni laskisin kumman tahansa lapsen kummiensa (tai jonkun muun) kanssa huvittelemaan. Ja jos olisi sellainen tilanne että toinen lapsi pääsisi useammin tuollaisille spesiaalireissuille niin voisin vaikka itse järkätä samaan aikaan jotain muuta kivaa tekemistä toiselle.

No kummin kuuluu viettää sitä laatuaikaa kummilapsen kanssa.. ei siihen tarvi enää sisaruksia, jos ei halua. :)

Kun oletan, että sisarellakin on sitten oma kumminsa jonka kanssa touhuaa ilman sisarustaan? Voishan toiselle sanoa, että nyt saa laatuaikaa vanhempien kanssa ilman sisarusta silloin?

Aikoinaan.. miun kummitätikin otti minut erikseen kummi-lomalle, vaikka olikin meidän kaikkien lasten tätikin samalla.

Musta tuo rajan vetäminen on aina hankalampaa silloin, kun kummi ja kummilapsi ovat sukulaisia. He ovat kuitenkin molemmat miehesi siskonlapsia eli siinä mielessä samanarvoisia. Mun arvoasteikossa sukulaisuus merkitsisi tässä kohtaa enemmän eli se kummilapsenne olisi mun kohdallani ensisijaisesti siskontyttö ja sen jälkeen vasta kummilapsi. Siinä mielessä ajatellen olisi kiva ottaa molemmat tytöt mukaan.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
Eivät vietä aikaa. Eivät kummankaan kummit. Mutta mielestäni olisi ok, jos haluaisivat vain kummilapsen kanssa jonnekin mennä. Toisen lapsen kummit tuovat yleensä meille tullessaan kummilapselle jonkun tuliaislahjan, siinä onkin ollut selittämistä, miksi toisen kummit eivät muista kuin omaa kummilastaan, kun toisen kummit muistavat molempia tai eivät tuo mitään kummallekaan. (Itse en odota keneltäkään mitään, eikä tämän ollut tarkoitus kuulostaa arvostelulta.)

Minä olen myös sitä mieltä, että koska kyseessä ovat miehesi siskonlapset, niin tilanne on hankala. On aika vaikeaa selittää lapselle miksi eno vie toisen huvipuistoon, lapset kun eivät tätä kummiasiaa vielä pienenä ymmärrä ja vaativat tasapuolista kohtelua. Jos asiat ovat vielä niin ikävästi, että vanhemman lapsen kummit eivät halua järjestää omalla kummilapselleen mitään erikoista ohjelmaa, niin kyllä minä ainakin teidän tapauksessa olisin tasapuolinen sisarruksille ja ottaisin kummatkin mukaan.

Miehen veli vaimoineen on tuon vanhemman lapsen kummi ja he eivät niinkään vietä aikaa lapsen kanssa, ostavat kalliita lahjoja. Siitä onkin usein nuoremmalla pahamieli kun isosisko saa hienoja ja isoja lahjoja. Lapset ovat yhdessä aika villejä, joten kauhistuttaa ajatus lähtemisestä molempien kanssa juuri esimerkiksi huvipuistoon. Meiltä taas on huvipuistoon (Särkänniemi) muutamia satoja kilometrejä, joten molemmille omat reissut eivät hoidu noin vain ja rahaakin menisi huomattavasti enemmän..

Viisivuotias on aika pieni vielä 'yksikseen' huvipuistossa. Ei välttämättä ole ihan niin hauskaa ilman lapsiseuraa vaikka aikuisten huomion keskipisteenä saakin olla. Olisiko mahdollista, että menisitte vähän pienimuotoisemmalle retkelle? Pitkälle matkalle sitten muutaman vuoden päästä? Tai että menisitte huvipuistoon isommalla porukalla (kummilapsen vanhemmat ja sisarus mukaan, toki omalla kustannuksellaan :D) ja siellä viettäisitte aikaa pienemmän kanssa käyden vaikka muutamassa laitteessa keskenänne tms?

Ei vietä, eikä mekään olla vietetty omien kummilastemme kanssa. Sen sijaan sisarusten lapsia ollaan hoidettu kaikkia riippumatta siitä, kuka on kummilapsi. Samoin miehen sisko on hoitanut meidän lapsia, vaikka onkin vain yhdelle kummi.

Kyllä tuollainen tilanne kuulostaisi epäreilulta sisarusta kohtaan. Etenkin huvipuistokäynti on iso elämys lapsille. Olisi mimua ainakin harmittanut lapsena kovasti, jos sisko olisi päässyt useammin huvipuistoon.

Mulla on kaksi lasta ja yksikään kummi ei ole koskaan koittanut huomioida vain toista tai viedä vain toista jonnekin kivaan paikkaan. Onneksi. :) Meillä lapset saman ikäisiä, eli ikäeroa vain vuosi, ovat aikalailla tottuneet tekemään asiat yhdessä ja pitäisin minäkin epäreiluna sitä että vain toinen pääsee huvipuistoon tms. Sanoisin tuossa tilanteessa kummivanhemmille että on parempi ettei kumpikaan lapsista lähde reissuun. :) Itselläni on useita kummilapsia, ja veisin vastaavassa tilanteessa kaikki lapset huvipuistoon. Voisin vaikka sitten jutella vanhempien kanssa, jos heille sopisi että "tarjoan" reissun kummilapselle lahjana ja muiden lasten kustannuksiin osallistuisivat vanhemmat. Itselleni kummilasten sisarukset on ihan yhtä tärkeitä kuin kummilapsi itse :)

Mulla on kaksi kummilasta, joilla kummallakin on sisarus. Toinen kummilapseni on ystäväni lapsi, toinen siskonsa kanssa serkkujani. Yhtä paljon vietän aikaa jokaisen lapsen kanssa eivätkä kummilapseni ole minulle sisaruksiaan tärkeämpiä. Kaikkia otan yökylään, kaikkia vahdin joskus, ostan jokaiselle lahjoja jne. Ymmärrän kyllä senkin, että joskus haluaa tehdä jotain ekstraa kummilapsensa kanssa, etenkin, jos sisarusten kummitkin toimivat samoin.

Viimeksi muokattu:
Yksi mun kummilapsistani on perheestä, jossa päti ehdoton tasa-arvo.Olisin halunnut olla "enemmän" kummi kummilapselleni, mutta niitä sisaruksia oli useita. Eikä mulla ollut varaa kustantaa kaikkea kuudelle yhden sijasta.

En tykkäisi jos mun sisko sanoisi että ottaisi mukaan mun lapsista vain kummilapsensa. Samoin kun mulle ei ikinä tulisi mieleen tehdä sellaista hänen lapsilleen.

Kun taas meidän lapsilla on jokaisella erikseen erillinen kummi, joka ei ole sukua mutta joka tykkää tehdä juuri sen kummilapsensa kanssa asioita. Ja sen muut lapsetkin ymmärtävät hyvin etteivät pääse mukaan.

Tietenkin kummit saavat viedä vain kummilapsensa, jos haluavat. Itsekin viedään toisinaan vain kummilapsiamme. Ja kaikki sukulaisetkin muut ystävätkin saavat halutessaan ottaa vain toisen. Jäähän sille toiselle silloin laatuaikaa meidän vanhempiensa kanssa, joten molemmat lapset siinä loppupeleissä voittavat. Onhan lapsilla omat kaveritkin, joiden luona kyläilevät erikseen...

Kyllähän lapsellekin olisi kiva, kun saisi välillä lomaa omasta perheestä ja yksityishuomiota kummilta. Silloin pääsee rauhassa supattelemaan omia juttuja ja nauttimaan kummin huomiosta ihan eri tavalla. Enkä voisi kuvitellakaan, että lykkäisin kummin mukaan koko sisaruskatraan, jossei erikseen välttämättä tahdo...

Mä otan kummilapsen siskon mukaan, kun käydään leffassa, shoppailemassa tai muualla.
Onhan se kivempi siskon kanssa muistella niitä reissuja ja kohelluksia, kuin se ettei se sisko yhtään tajuis mille asialle kikatellaan.
Tuskin se kummilapsi sais paljon iloa irti, kun siskolla ois ulkopuolinen olo.

Kyllä minä ymmärrän, ettei huvipuistoreissuun suostuttu. Se on tosi hankala paikka, kun pienempi pääsee ja isompi ei. Kukaan muu ei välttämättä pysty tai ehdi viemään tuota isompaa yksinään huvipuistoon.

Mikset järjestä jotain pienimuotoisempaa yhteistä laatuaikaa? Piknikille jonnekin tai vaikka shoppailemaan, ravintolaan, puistoon tms.

Miksi nykyajan vanhempien on ihan pakko tasoittaa koko ajan lastensa taivalta, kun oikeasti elämässä ei kaikki mene tasan!!!! Teette vaan lapsillenne hallaa, kun ne kasvaa aikuisiksi ja joutuu sit ekaa kertaa kestämään pettymyksiä eivätkä osaakaan niitä käsitellä. Meillä on neljä lasta, joista yksi on käynyt tänä kesänä Särkänniemessä ja silti en suunnittele epätoivoisesti muille "korvaavaa" reissua. Saamarin curling-vanhemmat :/

Ennen oli, ettei kaikkea voi saada mitä toinenkin saa. Nyt on niin, että kaiken saa mitä muutkin. Tulevaisuudessa nämä "jos mä en saa, et saa sinäkään" -lapset tulevat olemaan todella vaikeita...

Mulla on kummityttö sisaruskatraasta, jossa on häntä pari vuotta vanhempi veli ja kolmisen vuotta nuorempi veli eli kummityttöni on perheen keskimmäinen lapsi. Kyllä olen saanut hänet viedä reissuun ilman veljiään. Veljet pääsevät sitten omien kummiensa kanssa jonnekin tai vanhempien tai isovanhempien kanssa viettävät laatuaikaa pienemmällä porukalla siskon ollessa poissa. Myös itse päästän lapset erikseen menoihin, ei heillä tarvitse olla yhteisiä kavereita jne.

Meidän lapsia kummit ei ymmärrettävästi ole mihinkään reissuille vieneet.

Omilla kummilapsilla on sisaruksia, vanhemmalla kummipojalla 12, nuoremmalla 2, vanhemmalla kummitytöllä 5 ja nuoremmalla 1. Ollaan mahdollisuuksien mukaan viety pelkkiä kummilapsia reissuille, jopa ulkomaanmatkoille eikä todellakaan olla otettu sisaruksia mukaan. Onneksi kenenkään vanhemmat eivät ole noin tasapuolista kohtelua vaatineetkaan. Ja näin siis kysymys silloinkin kun on kyse ihan näistä sisaruksen tai muuten lähisukulaisen lapsista.

Itse olen kuusilapsisesta perheestä ja onneksi meilläkään ei oltu lasten kesken noin tasapuolisia, muuten ei varmaan kukaan olisi koskaan päässyt kummien kanssa minnekään. Eikä toisaalta oltaisi saatu omia kavereitamme (vanhempiemme kummilapsia) mukaan perheemme reissuille jos odotuksena olisi tuolloinkin ollut kaikkien sisarusten mukaan ottaminen.

Yhteistyössä