Haluaisin opetella virkkaamaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tianna

Aktiivinen jäsen
14.10.2006
10 133
0
36
mutta tosi hankalalta se vaikuttaa. Ketjusilmukoita osaan tehdä vaikka unissani, ja joskus yli kymmenen vuotta sitten olen pienen laukun virkannut, mutta tuntuu, että kaikki on unohtunut. Rakastan pitsiä, ja käsitöiden tekemisestä tykkään, joten tästä se alkaa. Osaako kukaan kertoa, onko virkkaaminen hitaampaa vai nopeampaa kuin neulominen? Lapasten ja sukkien tekeminen kun minulta sujuu.

Jos sattuu, että jotakuta muuta kiinnostaa, niin tuossa pari linkkiä.

http://www.kallamedia.com/virkkaus/
http://www.kaspaikka.fi/virkkaus/index.html

Nyt kaivan langat esiin, ja yritän matkia noita ohjevideoita. :D

Tulin vaan tiedottamaan, että ketjusilmukoiden lisäksi onnistuu nyt myös kiinteät silmukat. :wave: :D Tosin kieli keskellä suuta. Yritin aluksi tehdä pylväitä, mutta niistä tuli niin omituisia, että ajattelin aloittaa jostain yksinkertaisemmasta.

:flower: onnea kiinteistä silmukoista :D

Mun mielestä neulominen on nopeampaan, tai siis sen kanssa pystyn keskittymään muuhunkin. Virkatessa pitää seurata sitä työtä enemmän. Tai ainakin mun.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
:flower: onnea kiinteistä silmukoista :D

Mun mielestä neulominen on nopeampaan, tai siis sen kanssa pystyn keskittymään muuhunkin. Virkatessa pitää seurata sitä työtä enemmän. Tai ainakin mun.

No minä en ainakaan vielä pysty edes puhumaan samalla kun noita kiinteitä silmukoita väkerrän. :laugh: Toivottavasti tähän sentään vähän enemmän rutinoituu.

Voi apua... Nyt olen tehnyt rivin päähän asti, mutta miten täältä pääsee takaisinpäin? :laugh: :headwall: En meinaa millään löytää ohjetta. Mies väitti, että pitää tehdä nurjia silmukoita, niin kuin neuloessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Voi apua... Nyt olen tehnyt rivin päähän asti, mutta miten täältä pääsee takaisinpäin? :laugh: :headwall: En meinaa millään löytää ohjetta. Mies väitti, että pitää tehdä nurjia silmukoita, niin kuin neuloessakin.

Käännä työ ja palaa takaisin
:D

Ekan silmukan kohdalla teet 1-2 ketjusilmukkaa, ja sit normaalisti taas eteenpäin.

Teet kerroksen loputtua kaksi ketjusilmukkaa, vastaa yhtä kiinteää silmukkaa ja jatkat takaisin päin. Huomioi, ne ketjusilmukat kun lähdet palaamaan, ettei työ ala pikkuhiljaa levenemään... Tsemppiä!! b :) d Tähän jää koukkuun!!!

Ahaa! Suurkiitos metsänpeitto ja melle, sehän toimi juuri noin! Ensin yritin vaan lähteä suoraan takaisinpäin, mutta se näytti huonolta, nuo ketjusilmukat ovat siis tarpeen. Voisitteko vielä kertoa, mikä vastaa noita kahta ketjusilmukkaa, jos vaikkapa tekisin pylväitä tai puolipylväitä?

http://www.aijaa.com/v.php?i=889821.jpg

Tässä on nyt mun eka pikkuruinen yritelmä, ilman teidän ohjeita en olisi selvinnyt ensimmäistä riviä pitemmälle. Otin vanhaa rumaa jämälankaa harjoituskappaleeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja melle:
Pitkä pylväs = 4 kjs, pylväs 3 kjs...

Käys kurkkaamassa mun blogista kännypusseja.. ;)

http://caramia.vuodatus.net

Ooh... :D :flower: Ihania töitä. Sulla on kyllä kaikenlaisia. Tuo hartiahuivi on aivan ihana, kauanko sen tekemiseen meni? Minä oikeastaan innostuin virkkaamisesta ihan sen takia, että löysin kirpputorilta aivan ihanan virkatun hartiahuivin, ja halusin oppia tekemään itsekin noita ihanuuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja syklaaminkukka:
No niin, siitä se lähtee :D Mä olen kohta virkannut 180 cm torkkupeittoa, mies jo kieli pitkällä odottaa, että pääsee sen alle :whistle:

Kadehdin ihan häpeämättömästi!! :D Minkälaista kuvioa virkkaat siihen? Meillä on kaksi kissatuholaista, joten meillä tuollaisen ihanuuden joutuisi varmaan ripustamaan kattoon...

Alkuperäinen kirjoittaja syklaaminkukka:
No niin, siitä se lähtee :D Mä olen kohta virkannut 180 cm torkkupeittoa, mies jo kieli pitkällä odottaa, että pääsee sen alle :whistle:

Kadehdin ihan häpeämättömästi!! :D Minkälaista kuvioa virkkaat siihen? Meillä on kaksi kissatuholaista, joten meillä tuollaisen ihanuuden joutuisi varmaan ripustamaan kattoon...

Pylväillä teen siihen "reikiä" ja väliin aina muutama kerros kiinteitä silmukoita. Malli oli uusimmassa Novitan lehdessä, joskin hieman muuttelin sitä =)

Täällä yksi virkkaaja. Olen aloittanut matoista. en ole pikkupitsin virkkaaja. Sit tein isoäidin neliöistä lapsille päiväpeiton. seuraava työ oli lapsille torkkupeitto ja nyt aloitan omaan sänkyyn päiväpeittoa. Ihan perusjuttuja viel teen.
Käy kirjastossa katsomassa. siel on hyviä kirjoja jossa selkeitä kuvia. Jos tuntuu hankalalta aluksi niin kokeile paksummalla langalla ja sit ku taidot karttuu niin siirtyä ohuempiin. tai ainakin minulle oli mukavempi noin.
Laittaisin kuvia töistäni mut en osaa.

Nyt olen tehnyt kaksi pylvästä!! :D :wave: :xmas:

Akkavalta: minä vähän harmittelinkin, kun ei ole nyt talossa paksuja lankoja eikä koukkua, olisi varmasti ollut helpompi aloittaa niillä. Ilman silmälaseja kun saa tihrustaa, että edes ymmärtää, mitä silmukoita on tehnyt. Nyt vaan iski inspiraatio, niin ei voi vastustaa houkutusta.

Just huomasin, että oudosti vähentyneet nää silmukat jossain ihmeen vaiheessa... :o Nyt on vain seitsemän vaikka aluksi oli kahdeksan. Noo, ei pienistä välitetä.

Nyt on neljä ruutua! :o :wave: Tosin vähän vinksallaan, mutta kyllä ne ruuduiksi tunnistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja melle:
Pitkä pylväs = 4 kjs, pylväs 3 kjs...

Käys kurkkaamassa mun blogista kännypusseja.. ;)

http://caramia.vuodatus.net

Ooh... :D :flower: Ihania töitä. Sulla on kyllä kaikenlaisia. Tuo hartiahuivi on aivan ihana, kauanko sen tekemiseen meni? Minä oikeastaan innostuin virkkaamisesta ihan sen takia, että löysin kirpputorilta aivan ihanan virkatun hartiahuivin, ja halusin oppia tekemään itsekin noita ihanuuksia.

Se jätti-Fifi on 10 puikoilla ja aika paksua lankaa, n. viikko meni. Neulomalla tehty.
Tekemällä oppii, kohat huomaat ottavasi projektiksi jonkun supertyön. ullaneule.net-sivuilla on mielestäni aika simppeleitä ohjeita.

Kokeilepa joskus virkata pyöreitä räsymattoja. Onnistuu aloittelevaltakin virkkaajalta =)

Matonkuteeksi käyvät vanhat lakanat tai puuvillapaidat, jotka leikataan n. 1-2cm leveiksi suikaleiksi ja suikaleet ommellaan tai solmitaan yhteen (ompelemalla tulee kestävämpiä, minä olen laiskana vain sominut). Suikaleet kääritään kerälle väreittäin.

Siten vain virkkaamaan isoimmalla koukulla mitä kaupasta löytyy. Aloitetaan keskeltä muutamalla ketjusilmukalla, jotka liitetään yhteen ja jatketaan siitä (onko ne nyt nimeltään kiinteitä silmukoita vai puolipylväitä vai mitä...) ympyrää koko ajan suurentaen. En ole koskaan laskenut kuinka paljon silmukoita pitää kierroksella lisätä, näppituntumalla olen mennyt.

Ja kun matto on tarpeeksi iso, päätellään ja ommellaan suikaleen pää kiinni mattoon.

Tosi kivoja olen saanut tällä tavalla aikaiseksi =)

Yhteistyössä