Haluaisin vain lähteä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentunut

Vieras
Olen niin väsynyt. En jaksa enää käydä ulkona ollenkaan. En jaksa leikkiä lapsen kanssa.
Meillä ei ole rahaa. Emme koskaan voita lotossa. Asumme hirveässä läävässä jossa naapurit huutavat ja riehuvat. Emme pääse muuttamaan.
Meillä on paljon velkoja. En saa koskaan maksettua omiani. Mieheni maksaa juuri omiaan, ja siksi meillä ei ole varaa mihinkään.
Olen sairas. Minulla on sosiaalifobia. En voi käydä koulua tai hakea töitä sen vuoksi. Minua painostetaan opiskelemaan kokoajan, vaikka en voi tehdä sitä.
Halusin hakea bb-bloggaajaksi, mutta asun liian kaukana helsingistä, eikä minulla ole varaa matkustaa sinne. En tiedä selviäisinkö myöskään televisiolähetyksistä. Mieheni sanoi, etten pysty siihen.
Oma pieni yrityskokeiluni ei tuota mitään. Harrastan käsitöitä ja yritän myydä niitä netissä, mutta ketään ei kiinnosta ostaa halpoja, halvoista materiaaleista tehtyjä asioita. Minulla ei ole varaa tehdä aitoja.
Minulla on kokoajan kipuja niskassa, hartoilla ja selässä. Lääkäri määräsi minulle mielialalääkkeet, joista sain painajaisia ja pelkotiloja. Lopetin lääkkeet jo ajat sitten, mutten vieläkään pysty nukkumaan.
Olen hirveä läski. En jaksa harrastaa liikuntaa. Syön vain. En jaksa olla syömättä.
En vain jaksa enää mitään.
Miten pääsisin lepäämään?

Mieti, mikä on ongelmistasi päälimmäinen ja aloita vyyhdin purkaminen siitä. Mene takaisin lääkärin puheille, pyydä lisätutkimuksia fyysisistä kivuista, uudet masennuslääkkeet ja sairaslomatodistus. Mielialalääkkeet tarvitsee useamman viikon/kuukauden käytön, ennekun teho alkaa näkyä. Jos lääke ei sopinut sinulle, voi hyvin olla joku toinen lääke, joka toimii sinulle. Ehkä tarvitsisit unettomuuteen tai nukahtamiseen erillisen lääkkeen? Pyydä myös, että pääsisit puhumaan huolistasi jolle kulle, esimerkiksi perhetyöntekijälle tai mielenterveyshoitajalle. On epärealistista tuputtaa työnhakua, jos et ole työkuntoinen.

Lottovoitto on aika epätodennäköistä. Suuri osa ihmisistä joutuu kitkuttelemaan pienemmillä rahoilla kuin toivoisi. Miettikää yhdessä, mitkä on teidän perheen tärkeysjärjestys raha-asioiden hoidossa. Hoitakaa ensin vuokra ja asumismenot ja tehkää sen jälkeen käteen jääville rahoille kuukausittain taloussuunnitelma, esimerkiksi marttaliiton sivuilta löytyy mallia. Myös ruoka-ostoksia järkeistämällä tai ruokaviikkoa suunnittelemalla voi säästää paljon. Taloudellisissa asioissa voi löytyä hakea apua sosiaalitoimesta tai velkaneuvonnosta.
Sosiaalitoimen kautta voi päästä myös perhetyön piiriin, jonka kautta voi saada tukea vanhemmuuteen ja jaksamiseen.

Tsemppiä!

Yhteistyössä