Haluaisitko kuulla lapsesi huolista vieraalta ihmiseltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mononoke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mononoke

Vieras
Jos tilanne olisi sellainen, että lapsesi olisi suht uuden kaverin luona ja uskoutuisi kyläpaikan vanhemmille puolihuolimattomasti perheen sisäisistä asioista, haluaisitko kuulla siitä? Kyseessä ei ole mikään tyyliin rikos tai lastensuojeluasia, mutta lapsen mieltä vaivannut juttu. Entä kertoisitko itse tuona uskottuna asianosaiselle/-osaisille vanhemmille?

Satuin itse tuoksi uskotuksi. Painin hieman asian kanssa sen väliltä, onko parempi olla sanomatta asiasta ja siten toimia jatkossakin lapsen uskottuna aikuisena, jolle voi huoletta kertoa myös mieltäpainavia juttuja, vai kertoako vanhemmalle/-mille jolloin mieltäpainaneeseen asiaan saattaisi tulla muutosta ehkä (toisaalta tämä juttu nyt ei ehkä perheen sisällä ratkeaisi pelkällä sanomisella), mutta silloin lapselle voisi tulla tunne, että minulle kerrotut asiat vuotavat samantien vanhemmille eikä mulle voikaan puhua.

Mielipiteitä?

Minkä ikäinen lapsi?
En varmaankaan levittelisi lapsen huolia kellekään, edes tämän vanhemmille.
Olettaen nyt ettei kyseessä ole mikään oikeasti vakava asia.
Eli lapsen luottamus minua kohtaan menisi tämän vanhemman halun ja uteliaisuuden yli.

Olisin sopinut lapsen kanssa asiasta miten haluaa minun toimivan. Ja tottakait itse olla aikuinen siinä tilanteessa eikä sälyttää koko vastuuta lapsen päätettäväksi. Jos siis kysymys vakavammista jutuista.

Kuulostaa selkaiselta, että en haluisi kuulla. Ongelma on varmasti perheen tiedossa muutenkin, mutta sen korjaamista ei tehdä tuosta vain, koska asioilla on monta puolta ja tilanne voisi tulla jopa huonommaksi. Lapsi ei luultavasti tiedä kaikkea, mitkä vaikuttavat tilanteeseen.

Yhteistyössä