Haluan antaa lapsilleni mahdollisimman hyvät eväät elämään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äityli"

Vieras
En ole rikas, mutta haluan panostaa lapsiini kaiken mitä voi. Olen silti kauhean epävarma mitä pitäis tehdä. Nyt eka lapsi on menossa kouluun ensi syksynä ja nuorempi taas eskariin. Vanhempi lapsi osaa jo hyvin lukea ja laskea, nyt vaan mietin että pitäiskö lapselle järjestää jotain ekstraa.

Mua niin harmittaa kun oon pikkupaikassa ja en voinu laittaa lasta englanninkieliseen kouluun. Mut kaipa hän ehtii. Mut tuntuu, että koulu menee häneltä vähän hukkaan kun osaa jo asiat. No pitäiskö sitten hypätä 1-2 luokkaa?

Nuorempi saa mennä normisti eskariin, mutta samat merkit ilmassa hänen suhteen.

Koulussa opitaan aika paljon muutakin kuin lukemaan ja laskemaan. Että en kyllä suosittelis mitään luokkien hyppimistä, enkä usko että opettajatkaan siihen noilla perusteilla suostuu.

Taidat olla Tiikerimamma?

[QUOTE="vieras";26474762]Koulussa opitaan aika paljon muutakin kuin lukemaan ja laskemaan. Että en kyllä suosittelis mitään luokkien hyppimistä, enkä usko että opettajatkaan siihen noilla perusteilla suostuu.

Taidat olla Tiikerimamma?[/QUOTE]

No mun lapset kyllä osaa aika paljon muutakin. Mutta olkoon sitten noin. Mikään tiikerimamma en ole, en käytä mitään ankaria rangaistuksia. Pikemminkin motivoin muuten.

Meitä on varmaan aika paljon jotka on osanneet lukea 5-vuotiaasta ja laskea yms, kouluun menin normisti ja kyllä sitä on ehtinyt sitten opiskella. Ota huomioon, että älyllinen kehitys kertoo lapsesta vain yhden puolen, anna rauhassa olla lapsi ja kasvaa yhdessä ikätovereiden kanssa.

Mä osasin kanssa lukea ja laskea kun menin kouluun. Mutta olis ollut kamalaa mennä esim. suoraan 3 luokalle. Varmaan olis tuntunut hieman yksinäiseltä siellä isojen joukossa. Ekaluokalla oli turvallista aloittaa muiden yhtä pienten kanssa.

[QUOTE="meeri";26474745]Mun mielestä olis hassua laittaa lapset englanninkieliseen kouluun jos molemmat vanhemmat ovat suomenkielisiä. Aikamoista...[/QUOTE]

Miksi se olisi susta hassua? Onko hassua laittaa myös englanninkieliseen päiväkotiin?

Jaa no "lapselle mahdollisimman hyvät eväät elämään" ei kyllä mun mielestäni tarkoita noita asioita mitä sinä ap tohon laitoit.

Näin. Ap kirjoittaa itse olevansa kauhean epävarma, ja on luultavasti sitä muutenkin kuin vaihtoehtojensa suhteen? Epävarmuuttaan hallitsemaan opetteleva vanhempi antaa suuremman lahjan lapselleen kuin sellainen, joka näkee lapsen elämän kohtalokkaana kilpajuoksuna, jossa varaslähtö on ainoa tie pärjäämiseen.

Parhaat eväät lapsillesi annat olemalla heidän kanssaan paljon, pelaamalla, keskustelemalla, olemalla kiinnostunut heidän asioistaan. Tehkää asioita yhdessä kiireettä, pakotta, päämäärättä. Löllikää sohvalla ja kikatelkaa.

Harrastaa voi ja saa ja monet lapset siitä tykkäävät. Jos koet tärkeäksi vieraan kielen varhaisen omaksumisen, voittehan te "harrastaa" sitä vaikka lainaamalla kirjastosta lapsille tarkoitettuja opetuslevyjä/DVDtä.

Hyödyllisin harrastus tulevaisuuden kannalta tuon ikäisille on kuitenkin monipuolinen, säännöllinen liikunta. Motorinen hahmottaminen ja rytmin hahmottaminen auttavat myöhemmin mm. matematiikassa, kirjoittamisessa ja musiikin opiskelussa.

[QUOTE="vieras";26475165]Parhaat eväät lapsillesi annat olemalla heidän kanssaan paljon, pelaamalla, keskustelemalla, olemalla kiinnostunut heidän asioistaan. Tehkää asioita yhdessä kiireettä, pakotta, päämäärättä. Löllikää sohvalla ja kikatelkaa.

Harrastaa voi ja saa ja monet lapset siitä tykkäävät. Jos koet tärkeäksi vieraan kielen varhaisen omaksumisen, voittehan te "harrastaa" sitä vaikka lainaamalla kirjastosta lapsille tarkoitettuja opetuslevyjä/DVDtä.

Hyödyllisin harrastus tulevaisuuden kannalta tuon ikäisille on kuitenkin monipuolinen, säännöllinen liikunta. Motorinen hahmottaminen ja rytmin hahmottaminen auttavat myöhemmin mm. matematiikassa, kirjoittamisessa ja musiikin opiskelussa.[/QUOTE]

....ja lisäksi joukkueurheilu auttaa opiskelemaan sosiaalisia taitoja ja ryhmätyötaitoja, häviämistä, voittamista, empatiaa.....