Haluan avautua (riitaa miehen kanssa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "katti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"katti"

Vieras
Mä päätin tänään yllättää miehen. Siivosin ja puunasin hulluna monta tuntia täällä vauvan kanssa, joka oli yllättävän pahalla tuulella. Laitoin ruokaa ja jopa jälkkäriä. Meidän olisi siis pitänyt siivota yhdessä viikonloppuna, mutta ajattelin että jää näin perheelle aikaa. Mulla meni tuohon koko päivä. Laitoin sille kans viestiä vitsillä, et sillä on kyllä paras vaimo mitä tiedän, niin arvas et mulla on sille yllätys.

Sitten mies tulee kotiin ja sanoo, että eikö sulla ookaan mitään seksiin liittyviä hepeneitä päällä. Kai se oli vitsi. Ei naurattanut. Olin ihan rättipoikkiväsynyt. No mies kävelee valmiiseen pöytään ja syö ruokaa ja jälkkäriä. Lupaa vahtia vauvaa sillä välin kun käyn vielä kaupassa. Väsyneenä lähden kauppaan ja ajattelen, että sitten kun vauva ottaa pienet iltatorkkunsa, minäkin lepään. Mulla oli jäänyt keittiö vielä vähän laittamatta ja imuri lattialle ja sellasta pientä, ajattelin, että mies laittaa ne sillä välin kun käyn kaupassa, sillä mies halusi lähteä vielä illalla omiin harrastuksiinsa.

Kun tulen kotiin, mihinkään ei ole koskettu. Lapsi on syötetty (jee! : /) mutta jopa likainen Piltti-purkki on pöydällä. Ja mies ja lapsi ovat nukkumassa. No se on ihan hyvä, mutta ärsyttää, että en pääse itse lepäämään vauvan unien aikana. Meillä oli nimittäin omasta sängystä lakanat pois, joten rupean sitten laittamaan niitä kunhan olen siivonnut keittiön. Ollaan sovittu miehen kanssa, että illalla pitää vähän seurata vauvan unia, ettei nuku liikaa, että nukahtaa yöunille. Vauva meinaa herätä kaksi kertaa tunnin aikana, mutta MIES NUKUTTAA HÄNET TAKAISIN. Päätän, etten puutu, kun mies sanoo olevansa vastuullinen ja osaavansa vauvan hoitaa. Reilun tunnin kuluttua käyn nykäisemässä miehen hihasta ja sanon, että tuo lapsi ei sitten yöunille enää nukahda. No sitten nousevat ylös. Räjähdän ja sanon, että siinä tunnin aikana, kun olivat kotona, olisi mies voinut muutakin tehdä kuin ruokkia vauvan. Suuttuu siitä ja sanoo, ettei enää ehdikään harrastuksiinsa. Ihan kun se mun vika olis.

Nyt lähtivät sitten ulos, ettei tarvi mua kattoa. Siksi ihan siivosin, että jäisi viikonloppuun aikaa perheen kesken. Niinku näkyy. Hienoa aikaa perheen kesken tämä on. Ärsyttää tuo miehen käytös. Hän on niin väsynyt toimistopäiviensä jälkeen, että menee aina nukkumaan eikä vahdi lasta ja meidän pitää olla täällä hiljaa, että herra saa nukuttua. Nukkuu saman verran kuin minä, herään vauvan kanssa aamulla samaan aikaan.

Ärsyttää.

ja mieti minkä rauhan olisit saanut kun mies ja vauva nukkuu. Itse olisin suoristanut itseni sohvalle ja ottanut lehden käteen tai nokosille. En yhtään ihmettele, että jotkut väsyy vauva-aikana. Itse olin esikoisen kanssa juurikin tuollainen... ja kuinkas kävikään, uupumus tuli. Nyt kolmannen kanssa kyllä lepään aina kun voin ja vauva saa nukkua ihan niin pitkään kuin vaan nukkuu!

Joskus tosiaan ärsyttää pienetkin asiat. Ei kai tarvitse jonkun läheisen kuolla ennen kuin saa huonosta mielestään tulla tänne kertomaan. Vähän ymmärrystä ihmiset...

[QUOTE="katti";26113786]Naisen paikka lienee edelleen hellan ääressä ja jos uskaltaa mieheltä jotain vaatia, niin luulot otetaan pois.[/QUOTE]

ei vaan joskus kannattaa oikeasti ottaa vaan rennosti ja olla välittämättä jostakin samperin pilttipurkista!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Avainsana miehen kanssa toimimiseen on suora puhe, eikä se tosiaan tarkoita nalkutusta. Mä olisin tuossa tilanteessa sanonut miehelle, että korjaisitko kulta imurin pois ym sillä aikaa kun käyn kaupassa. Jos imuri on paikoillaan kun tulen´, sanon asiasta oikeasti huumorilla, tyyliin "sullon ukko-muru kyllä kanan muisti, voikko sä ny laittaa tuon imurin pois?" Ja samaten, olisin hipsiny herättään sen ja kuiskannu nätisti että sopiiko jos mäkin otan pienet tirsat? Mä olen jo ajat sitten lopettanu olettamisen, että ukko tietää mitä mun mielessä liikkuu ellen sano sitä ääneen. Ja pitää myös sanoa ihan oikeasti nätisti! Sitten tietysti on aihettakin suuttua, jos mies siitä hermostuu kun ihan kauniisti sanoo.

Mutta joo, ymmärrän suakin, mutta miehet on erilaisia kuin me, ihan totta! Muakin on usein ärsyttänyt, kun mies menee päikkäreille töiden jälkeen, mutta siinähän lepää ja saan sitten itsekkin hyvällä omallatunnolla käydä ottamassa tirsat kun haluan, eipä tuolla siihen sanottavaa oo sen enempää kuin mullakaan sen päikkäreihin, näin esimerkkinä.

Itsekin pienten lasten äitinä ärsyttää, jos on puunannut(tai ainakin parhaani yrittänyt)eikä mies huomaa tai välitä. Ja miehen pitää saada nukkua yöllä ja päivällä tarpeen mukaan jos on väsynyt. Hiljaa meidän ei tarvii olla, miehellä mahtavat unen lahjat. Mies ei oo heränny yöllä kuin silloin kun vauva oli ihan pieni, nyt jo 10kk, ja minä sitten hoidan sekä esikoisen 3v ja tämän 10kk yöherätykset. Ja silti saa kinuta, että saisi nukkua sunnuntaiaamuna edes kahdeksaan(pienokainen kun herää jo 5-6 aikaan+yöherätykset)Miehen kun on kuitenkin saatava lauantaina nukkua kun on rankka työviikko takana.Ihan kuin sitä itse vetäisi lepoa näitten muksujen kanssa, kun isompi ei edes nuku päiväunia juuri koskaan..aargh..miehet...

Ymmärrän myös hyvin ärsytyksen tuosta nukkumisesta. Sen tärkeyttä ei ymmärrä ennen kuin joutuu heräilemään jonkun pienen aikataulujen(niin minkä aikataulujen :) mukaan.

Tsemppiä, kyllä se viikonloppu vielä paremmaks muuttuu :)
ja pistät ukkos kattoo pikkusta et pääset lepäämään.

Ei kaikki miehet tee tuollaista ilkeyttään. Harvemmin vaan on niin, että mies edes huomaisi lattialle jääneen imurin saati älyäisi laittaa pilttipurkit roskiin.

Ihanaa miten ajattelit yhteistä etua ja siivosit vauvan äksyilystä huolimatta. Miehesikin on varmasti vaikuttunut, mutta eihän ne sellasia osaa kiitellä.

Nyt vaan hengität sisään ja ulos, istut hetkeksi sohvalle, nostat jalat ylös ja löysäät pipoa :)

Periaatteessa ymmärrän teitä molempia. Itsellekin oli joskus tosi tärkeää että mies osallistuisi kotihommiin "ajatuksen voimalla", pistäisi tärkeysjärjestystä samaan muotiin kuin itsellä se sillä hetkellä sattuu olemaan jne., mutta jossain vaiheessa tajusin että ei se nyt vaan toimi niin.

Muutenkin leppoisa yhdessäolo vaikka tiskit olisikin pöydällä on huomattavasti mukavampaa kuin pingottaminen ja itsensä väsyttäminen ja sitä myöten suoranainen vittuunnuttaminen jollain niinkin turhalla kuin siivoaminen (siksi turhaa, kun sitä saa kuitenkin tehdä koko ajan ;)).

Älkää pilatko koko viikonloppua tappelemalla tuollaisesta. Rentoudu, anna vähän periksi, pyydä mieheltä rauhalliseen ja ystävälliseen sävyyn jos jotain haluat hänen tekevän ja muista, ettet sinäkään osaa hänen ajatuksiaan lukea (kuten tämä 'et sitten hepenissä odottanut' -kommentti).

Väärinkäsityksistä saattaa syntyä jopa eroon johtavia riitoja. Ei se ole sen arvoista. Kommunikaatio, sitä pitäisi harrastaa niin homma on paljon selkeämpää molemmille :)

Nyt on suurimmat höyryt puhallettu. Onneks. Jospa illalla kunhan saan vauvan nukkumaan, ottaisin siiderin. Niin, mä myös nukutan vauvan, kun se ei isänsä nukuttamisesta huoli.

Ja se on kyllä totta, että kommunikaatio ongelmia on. Nimen omaan mun puolelta :( Että teen ja teen ja teen ja toivon, että saan arvostusta ja huomiota. Sitten kun en saa, hermostun. Kun tulivat lenkiltä, kiitti oikein kovasti, että olen nähnyt tänään hurjasti vaivaa. Se tuntui ihan kivalta. Pitäisi itsekin opetella sanomaan ennen kuin tulee räjähdys.

Ei kaikki miehet tee tuollaista ilkeyttään. Harvemmin vaan on niin, että mies edes huomaisi lattialle jääneen imurin saati älyäisi laittaa pilttipurkit roskiin.

Ihanaa miten ajattelit yhteistä etua ja siivosit vauvan äksyilystä huolimatta. Miehesikin on varmasti vaikuttunut, mutta eihän ne sellasia osaa kiitellä.

Nyt vaan hengität sisään ja ulos, istut hetkeksi sohvalle, nostat jalat ylös ja löysäät pipoa :)

Mun on pakko väittää vastaan. Mun mielestä ongelma alkoi tuosta, että vauvan kärttypäivänä äidillä oli pakkomielle siivota, ja palkkio mielessä uhrautumisesta. Tämä nosti odotukset korkealle. Missään kohtaa ap ei kuitenkaan kertonut miehelle odotuksistaan tai sanonut, mistä pitäisi kiitellä ja miksi teko oli hänen mielestään kiitoksen arvoinen (=yhteisten suunnitelmien luominen).

Sen sijaan ap raukka suunnitteli kaiken päässään, mutta viestintä jäi puuttumaan. Nyt mies ihmettelee, miksi naiset ovat aina niin vaikeita. Jokaisella on peen maku suussa, ja vain siksi, että ap ajatteli siivota yksin.

Luulen että kouluihin pitäisi ottaa yhteissiivoaminen oppiaineeksi. Niin että opittaisiin tekemään sitä yhteisenä harrastuksena hyvillä mielin. Samalla voitaisiin suunnitella valmiiksi hyvä palkkio porukkaa yhdistäneestä toiminnasta.

Kun alkaa sooloilemaan vaikka sen tekee mielestään yhteiseksi hyväksi, siitä saattaa olla arvaamattoman paljon huonoja seurauksia.

Voi Katti kulta, olet varmasti mukava ja kiva äiti ja vaimo, ja sulla on ihan mukava ja kiva mieskin. Sillä vaan on se oma pää ja oma elämä. Se on siellä töissä, omine murheineen, ajattelee että siellä hän raataa jotta kotona olis kaikki mitä pitää kotona olla... ja on varmaan ihan täyden työpäivän tehnyt. Ja väsynytkin voi olla. Sulla on oma elämä ja omat väsymisen aiheet. Hänen on ihan yhtä vaikea ajatella että sulla olis kotona jotenkin hankalaa ja omia odotuksia, ja sun on vaikeeta ehkä ymmärtää mikä hänellä siellä töissä nyt niin väsyttävää voi olla.

Jos vaikka sen siiderin voimalla saisitte juteltua vähäsen? Tsemppiä ja muistakaa rakastaa.

[QUOTE="katti";26113924]Ja se on kyllä totta, että kommunikaatio ongelmia on. Nimen omaan mun puolelta :( Että teen ja teen ja teen ja toivon, että saan arvostusta ja huomiota. Sitten kun en saa, hermostun. Kun tulivat lenkiltä, kiitti oikein kovasti, että olen nähnyt tänään hurjasti vaivaa. Se tuntui ihan kivalta. Pitäisi itsekin opetella sanomaan ennen kuin tulee räjähdys.[/QUOTE]

Omien puutteidensa tiedostaminen on ensimmäinen askel niiden korjaamiseksi :) Tulee itsellekin parempi olo kun ei tarvitse suuttua ja teillä on varmasti yhdessä parempi olla jos kumpikaan ei odota toisen pystyvän aina tietävän mitä toinen haluaisi ilman pienintäkään vinkkiä ;) Pitäkää kiva ilta ja rentoutukaa :)

Kiitos. Mies yrittää nyt nukuttaa vauvan, huudoksihan tuo meni taas. Mutta sanoi, että kun antoi hänen nukkua niin pitkään. Toivottavasti tämä ilta tästä mukavammaksi muuttuisi.