V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Ehkä hänen mielestään oli.
Alkuperäinen kirjoittaja tämmöinen kysymys;26657971:Monissa romanikodeissa on keskitasoa kalliimmat rokokoohuonekalut.
Semmoisissakin, missä kukaan ei käy työssä.
Mistä romanit löytävät rahat mm näihin hankintoihin?
Kestävätkö ne tavat päivänvalon?
No, meidän kulttuurihan oikeastaan kiteytyy vanhempien ihmisten kunnioittamiseen, senhän ympärillä kaikki tavat suurimmaksi osaksi pyörii. Ja se periaatteena onkin hyvä. Eli vanhempien ihmisten kunnioitus ja se ettei kaikkea tuoda esim. omien vanhempien eteen. Tietysti tuossa on omat ongelmansa ja puutteensa, ja kyllä niitä miettii vaikka on tässä itse kasvanutkin, ehkäpä juuri siksi.
Tämän vastauksen oletinkin kuulevani. Minulle, ja uskon myös enemmistölle suomalaisista vanhempien ihmisten kunnioittamisen tulevan ihan luonnostaan, eikä sitä tarvitse erikseen mainita miksikään kulttuuriseksi ylpeydenaiheeksi.
Tietysti koen sen ikävänä, sillä minkäpä minä sille voin, jos joku Mäkkylän Mertsi tai Rymättylän Ramona on päättänyt käyttäytyä huonosti, varastaa kaupasta tai aloittaa tappelun paikallisessa kapakassa?
Minusta on väärin, että ihminen, joka ei millään tavalla ole vastuussa esim. näiden kuvitteellisten henkilöiden tekosista, joutuu niistä kuitenkin omalla tavallaan vastaamaan.
Ymmärrän kyllä jollakin tavalla sen, miksi yleistetään. Todella moni tuntuu tekevän kaikkensa, ettei kuva meistä romaneista millään tavalla muuttuisi; varastellaan, ollaan välinpitämättömiä, ei välitetä mistään, häiritään ihmisiä, ollaan hankalia, puhutaan törkeästi,... listaa voisi jatkaa vieläkin. Kukapa ei yleistäisi, jos tarpeeksi monta huonoa kokemusta kohdalle sattuisi - tai jos kaikki lähipiirin kokemukset olisivat negatiivisia tavalla tai toisella.
Toki moni asia on itse aiheutettua, ei sitä käy kiistäminen.
Mutta ei, en mä koe, että olisin esimerkiksi itse ansainnut oletuksia siitä, että asioidessani kaupassa muiden rehellisten kansalaisten tapaan, olisin siellä varkaissa. Minusta se on loukkaavaa, tosin täällä onneksi minut jo tuntevat sen verran hyvin että vartijatkaan eivät enää kävele metrin päässä.
Sen sijaan se Mäkkylän Mertsi tai Rymättylän Ramona, joka näitä tekoja tehtailee, on kyllä hyvinkin aiheellista laittaa suurennuslasin alle.