Haluatte laihtua, mutta ette ole valmiita kuitenkaan syömään oikein? En ymmärrä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi teitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi teitä

Vieras
Aina täälläkin joku kyselee neuvoja laihtumiseen, tai ihmettelee, missä mättää, kun tuloksia ei tule. Sitten näiden laihduttajien ruokavalio sisältää järjettömät määrät leipää, mehua ja muuta laihduttajalle sopimatonta. Joo, ei ihme ettei tule tuloksia.

Miten te kuvittelette laihtuvanne, jos ette ole valmiita muuttamaan ruokavaliota? "Mut ku mä tykkään leivästä ja haluun pitää sen ruokavaliossa" tai "ei laihduttamisen tarvii olla nälässä kärvistelemistä". Ei nälässä tarvitsekaan olla, mutta fakta on, että laihtuakseen on tehtävä myönnytyksiä ja luovuttavakin jostain, valittava parempilaatuista ravintoa.

Jos tykkää leivästä, riisistä ja mehusta eikä halua luopua niistä, niin turha taivastella sitten, että ei tapahdu mitään. Varsinkin, kun katsoo sitä, millaisia annoksia porukka sitä vetää. Se pitää sitten karsia muusta (vähentää sitten ruoan määrää aika paljon) tai lisätä hitosti liikuntaa.

En myöskään ymmärrä, miten voi olla vaikeaa syödä kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa ja muita puhtaita perusraaka-aineita leivän ja mehun sijasta.

Kaikki mulle heti nyt ja ai niin, mä sitten en syö tuota enkä tuota ja haluan syödä sitten tätä ja tätä päivittäin.. Niin, ja sit mä haluun olla timmi, mut en kyllä halua mennä salille, vaan käyn aerobicissä kerran tai kaksi viikossa. Hei, miks mä en laihdu enkä kiinteydy?

Mä en tajua miksi laihduttajan pitääs luopua leivästä, riisistä ja mehusta. Noitakin on erilaasia ja eri kalorimäärillä. Ja voihan sitä leivän syöntiä vähentää, miksi pitääs lopettaa? Mehua voi tehdä itte.

Mutta kun keho ei polta jos se ei saa ravintoa.
Mutta kun mun annoskoko on nyt sopiva kaloreiltaan (joo norsulle)
Mutta kun mä tulen kiukkuseksi ilman viittä ateriaa päivässä.

Ja näitä riittää. Monet mun laihduttavista sisätyötä tekevistä tutuista syö ihan helvetisti naiseksi ja sitten vinkuu kun paino ei putoa. Mutta ku mä kumminkin pyöräilen töihin niin pakko munkin on syödä.

Jep jep..

[QUOTE="vieras";23329221]Leipää ja riisiä voi syödä myös laihduttaessa! Sun tekstisi mukaan jos syö leipää ja riisiä niin ei voi syödä kasviksia ja lihaa? Jep jep.[/QUOTE]

Niinpä. Ja aivan kuin olis vain yksi ruokavalio minkä avulla voi laihtua. :D

mutta fakta on se et jos lisätään tuhottomasti liikuntaa niin silloin on pakko sitä kalorimäärää nostaa!

Tottakai kaiken a ja o on se mitä sinne suuhun laittaa, liikunta ja niiden TASAPAINO.

Niin, ihmiset haluaa paljonkin asioita, mutta eivät ole valmiita tekemään mitään asioiden eteen, valittamaan vaan ja surkuttelemaan omaa tilannettaan. Laihdutus on sellainen juttu, että siinä ei ne valitukset auta (joissain asioissa voi auttaa), kaiken pitää lähteä omasta itsestä ja pitää opetella itsehillintää. Eilen katsoin dieetit vaihtoon ohjelman ja mua ärsytti suunnattomasti kun 15v poika halusi laihtua, hänen äitinsä halusi myös, että poika laihtuu. Ja kun he olivat 3kk dieetillä ja "uudella ruokavaliolla", se olikin sisältänyt ranskalaisia ja hampurilaisia sekä makkaraa, samaa siis kuin ennenkin. Todella jättikokoinen poika laihtui 1.5kg kolmessa kuukaudessa, siihen riitti, että kävi vessassa punnituksen aamuna. Ei vaan olleet oikeesti saaneet itsestään irti sitä halua laihtua... Mikään ei tule helpolla ja unelmien eteen on tehtävä töitä.

Ihmisiltä puuttuu tervettä järkeä ja ehkä vähän itsekuria. Ja kykyä ajatella pitkällä tähtäimellä. Päämääriin voi päästä montaa eri tietä, mutta kyllä sen pitää itsestä lähteä ja riittävän realistisin odotuksin. Ihmeitä ei valitettavasti tapahdu.

Tällä hetkellä on vallassa se ajatus, että ei leipää, ei riisiä, ei pastaa, ei perunaa.
Näitä välttämällä laihtuu nopeasti.
Olen kyllä itsekin huomannut, että siinä on totuuden siemen, vaikka en karppaakaan enkä ole kaikkia nopeita hiilareita pois jättänytkään. olen sen sijaan saanut ravintoterapeutilta ohjeet siitä, mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Ja siinä listassa ei juurikaan ole niitä hiilareita. Eikä mehuja. Mahdollisimman luonnonmukaista ruokaa, kasviksia, hyviä rasvoja, maitotuotteita ja proteiineja, koska treenaan.

Jos haluaisian laihtua nopeasti, jättäisin varmasti vielä enemmän pois noita leipiä, pastoja, perunaa jne.

Satuitteko muuten katsomaan viime viikolla Subilta tullutta dieettiohjelmaa, jossa oli pistetty 100 kcal pussiin ruokatarvikkeita? Voisi olla monelle aikamoinenen ylläri. Tyyliin kilo tomaatteja vs. yksi leipäpala.

[QUOTE="vieras";23329221]Leipää ja riisiä voi syödä myös laihduttaessa! Sun tekstisi mukaan jos syö leipää ja riisiä niin ei voi syödä kasviksia ja lihaa? Jep jep.[/QUOTE]

No niin, tätähän minä juuri tarkoitinkin. Älä tulkitse tahallasi väärin. En sanonut, että ei saisi syödä kyseisiä ruoka-aineita, mutta monella kohtuus ja se ruokavalion perusrunko on ihan hakusessa. Ruokavalio ei voi koostua vain riisistä ja leivästä, eivätkä ne voi olla ruokavalion hallitsevat komponentit laihduttaessa. Sitä tarkoitin.

Juu, ei ole olemassa vain yhtä ruokavaliota, mutta jokainen hiemankin asiaan perehtynyt/koulunsa käynyt ymmärtää, että raaka-aineet eroavat energiasisällöiltään ja ravintoarvoiltaan. Näin ollen esim. kasvis-ja proteiinpainotteinen ruokavalio on suositeltavampi laihduttajalle kuin sellainen, joka koostuu suurista määristä tyhjiä kaloreita ja nälkää pitämättömiä hiilareita.

Tokihan voi koostaa ruokavalionsa leivästä, margariinista, juustosta ja mehusta ja laihtua, mutta sitten pitäisi tajuta, että niitä ei voi syödä todellakaan yhtä paljon kuin jos söisi vaikka kasviksia ja kanaa.

Häh, kyllä mulla ainakin paino pysyy erittäin hyvin alhaalla ruokavaliolla, joka koostuu hyvin hallitsevasti viljatuotteista. Sitäpaitsi täysjyväviljassa on aika hyvin proteiiniakin, nauttimalla palkokasveja sen kanssa saa kaikki tarvittavat aminohapotkin. Toki kasviksia olisi hyvä syödä reilusti enemmän, mut se on vaan fakta että kaikki muu paitsi juurekset sekä karppaajalta kielletty peruna (jotka ovat kasviksista hiilaripitoisimmasta päästä) maksaa tähän aikaan vuodessa ihan hemmetisti. Jos korvaisin sen leipäpalan kilolla tomaatteja, kurkkua tai salaattia joka välipalalla, niin aika kalliiksi tulisi. Vilja on halpaa, suhteessa ekologisinta ja helppokäyttöistä vatsantäytettä, jolla pysyy nälkäkin poissa ja ruoansulatus kunnossa.

Tietysti sokerin ja valkoisten jauhojen puputtaminen ei ole hyväksi kellekään...

:wave: Täältä löytyy yksi, jolla ei löydy itsekuria syömisen suhteen. Mulle painajainen olisi, jos toiset söisivät vaikka sitä leipää ja itse en jonkun dietin takia syödä:O Onneksi mulla ei ylipainoa ole, mutta muutaman ylimääräisen kilon pudotuskaan ei tahdo onnistua itsekurin puutteen takia. Jokunen vatsatauti ja flunssa on onneksi muutaman raskauskilon tiputtanut, mutta mutta...

[QUOTE="Jep";23329315]Älähän yleistä. Syön mitä haluan painonvart.pisteitä lasken ja vuoden alusta - 10,5 kg! Vielä 3 kg ja DADAAAA![/QUOTE]

Onneksi olkoon! Olet onnistunut elimistösi pilaamisessa. Kitukuurilla kun menet niin elimistö muistaa kyllä. Ja tavoitepainossa pysyminen vaatiikin sitten vahtaamista kun elimistö ottaa herkästi takaisin kaiken menetetyn.

Kompaan chrissyä! Ravinnon ja liikunnan ja levon tasapaino mahdollistaa laihtumisen ja kilojen poispysymisen. Sen leivän ei tartte olla vehnäleipää, se voi olla ravitsevampaakin. Eikä sitä leipää pussillista syödä.. Nyt vaan ihannoidaan sitä karppaamista jolloin syödään rasvaa ja proteiinia. eikä karppaaminenkaan ongelmatonta ole, pitää siinäkin syömistä säännöstellä ja makroja/mikroja laskea jos paino ei tipu vaan nousee.
Jokainen tyylillään.

Onneksi olkoon! Olet onnistunut elimistösi pilaamisessa. Kitukuurilla kun menet niin elimistö muistaa kyllä. Ja tavoitepainossa pysyminen vaatiikin sitten vahtaamista kun elimistö ottaa herkästi takaisin kaiken menetetyn.

Miten niin kitukuurilla? Itsekkin olen pv:n pisteillä pudottanut painoa 12kg pari vuotta sitten, eikä se tosiaan ollut mikään kitukuuri. Päinvastoin, mä jouduin syömään enemmän kuin olin tottunut, että sain tarvittavat pisteet kasaan. Siinähän on periaatteena se, kuinka paljon kaloreita voit syödä että laihdut. Kyllähän jokainen tietää, että on syötävä vähemmän kuin kuluttaa, mutta noiden pisteiden avulla se on helpompi laskea. Ja oli se laihdutus millä tahansa tyylillä tehty, tottakai tulee kilot takaisin jos alkaa taas syödä enemmän kuin kuluttaa.

Tunnustan tyhmyyteni:( Olen pitänyt tiettyjä ruokia ja juomia terveellisinä siihen asti kun kävin raskausdiabetekseni vuoksi keskustelemassa ruokavaliosta rd:n aikana. Aloin ennen ohjausta "hoitaa" ruokavaliotani kuntoon aloittamalla maidon(rasvattoman) juonnin ja juomaan täystuoremehuja. Näistä tuli kuitenkin täystyrmäys! En kiinnittänyt huomiota, että näissähän on hiilareita hirveästi ja kaikki tuho arvoihini ja laihdutukseen tapahtuu mm. näissä juomissa! Tyhmänä ajattelin, että litra-puolitoista maitoa päivässä on tosi terveellistä ja siihen vielä lasi tai kaksi täystuoremehua ja ehkäpä vielä appelsiini, muutamat mandariinit jne. hedelmät niin johan olen vitamiininen ja kalsiumit ja kaikki kohdallaan. En enempiä ajatellut sitä kokonaisuutta ja laskenut mitä söin. Söin muuten siis terveellisesti ja normiannoksia. Kun hokasin tuon mokani noissa juomissa ja hedelmissä niin paino alkoi laskea raskaudesta huolimatta. Appelsiinin voin korvata helposti porkkanalla/porkkanoilla, jäävuorisalaatilla tai vaikka kurkun pätkällä. Ei sillä ole minulle väliä. Silti päässä vaan raksuttaa, että se appelsiini olisi parempi kun siinähän vitamiineja ja kaikkea, mutta nytpä tiedän että ne hedelmät ovat kiellettyjä suurissa määrissä eli voin syödä esim. sen 1kpl appelsiinin päivässä, mutta kaikki siitä eteenpäin ei ole hyväksi.
Liikunnallahan ei ole itse laihtumisen kannalta mitään väliä. Liikunta kiinteyttää ja onhan se muutenkin hyväksi, mutta painoahan se ei laske sitä tahtia kuin ruokavalio. Eli jos syöt saman kuin ennen, mutta liikut paljon niin ei se paino siitä laske ainakaan paljoa.

[QUOTE="siiri";23329726]Kompaan chrissyä! Ravinnon ja liikunnan ja levon tasapaino mahdollistaa laihtumisen ja kilojen poispysymisen. Sen leivän ei tartte olla vehnäleipää, se voi olla ravitsevampaakin. Eikä sitä leipää pussillista syödä.. Nyt vaan ihannoidaan sitä karppaamista jolloin syödään rasvaa ja proteiinia. eikä karppaaminenkaan ongelmatonta ole, pitää siinäkin syömistä säännöstellä ja makroja/mikroja laskea jos paino ei tipu vaan nousee.
Jokainen tyylillään.[/QUOTE]

Nyt ei ollut kyse karppaamisesta tai sen ihannoinnista, vaan kohtuuden käsitteestä ja sen ymmärtämisestä, että esim. se leipä on energiapitoisempaa ja ravintoarvoiltaan erilaista kuin vaikka puuro. Näitä asioita voi siis myös syödä eri määrät.

Fakta on myös, että vaikka leivän syönnillä voi saada kilot pois, jättämällä sen pois tai vaihtamalla puuroon laihtuminen on nopeampaa. Ihna miten tykkää.

Mut joo, kyse oli nyt siitä, että ihmiset eivät ole valmiita muuttamaan ruokavaliota, vaan haluavat syödä kaikkea mitä ennenkin ja sitten ihmettelevät, kun itseltä ei ole lähtenyt kuin puoli kiloa siinä ajassa kuin kaverilta 3.

Eikös Painonvartijat ole se jossa kehotetaan vaihtamaan kaikki lightiin?
Ja eikö niiden ideologia ole nimenomaan laihhdutuskuuri? Itse olen enemmän elämäntaparemontin kannalla, kaikkea kohtuudella joten muutokset jää elämään pysyvästi.
Kiloklubeilu ei ole edes tuntunut laihduttamiselta vaikka paino on pudonnut hyvin.

syön leipää (ruis) perunaa,pastaa ja riisiä. ja silti paino on tippunu -9kg annoskoko on se mitä sanoo paljon. jos syöt ku hevonen ja liikut vain vähän niin ei paino tipu. liikunta ja ruoka, tarpeeksi vettä niin paino tippuu. nyt on mukana sitte lihaskunto harjotukset joten puntari on sysätty syrjään. mittanauha on nyt komppis :P

Leivässä on kuitua ja se on hyvä aamupala tai välipala. Riisi on mun lempiruokaa ja sitä syödään usein mieheni kotimaassa. Olen laihtunut vaikka syön leipää ja riisiä.

Yhteistyössä