Haluattejo tietää paljonko kuusihenkinen perhe tienaa pelkillä tuilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin se menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin se menee

Vieras
Piruuttani laskeskelin. Perheessä neljä lasta, kaksi aikuista. Aikuiset kotona työttömyyskorvauksella, lapset ilmaiseksi päivähoidossa, paitsi yksi joka jo koulussa. Tuloina lapsilisät n. 440e, asumistuki heidän vuokrallaan(joka 900e) 650e, työttömyystuet yhteensä n. 1320 euroa, lisäksi sossusta toimeentuoltukea perhekoon mukaan n. 50 euroa. Lisäksi sossusta sähkölaskut, lasten harrastusmenot, harkinnanvaraisina esim silmälasit, terveydenhuoltomenot kokonaan(reseptilääkkeet, terveyskeskuskäynnit)kotivakuutus.

Ja tämä on totta, sillä tunnen tämän perheen. Perheen isä on kehunut että neljällä lapsella maksimoi tukien määrän. Isä ollut työllistettynä muutaman keran huonolla menestyksellä, äiti ollut kotona kotihoidontuella ja sittemmin työttömyyskorvauksella. Pariskunta makoilee päivät kotona kun lapset muualla hoidossa/koulussa. Ja yhteiskunta maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee:
Piruuttani laskeskelin. Perheessä neljä lasta, kaksi aikuista. Aikuiset kotona työttömyyskorvauksella, lapset ilmaiseksi päivähoidossa, paitsi yksi joka jo koulussa. Tuloina lapsilisät n. 440e, asumistuki heidän vuokrallaan(joka 900e) 650e, työttömyystuet yhteensä n. 1320 euroa, lisäksi sossusta toimeentuoltukea perhekoon mukaan n. 50 euroa. Lisäksi sossusta sähkölaskut, lasten harrastusmenot, harkinnanvaraisina esim silmälasit, terveydenhuoltomenot kokonaan(reseptilääkkeet, terveyskeskuskäynnit)kotivakuutus.

Ja tämä on totta, sillä tunnen tämän perheen. Perheen isä on kehunut että neljällä lapsella maksimoi tukien määrän. Isä ollut työllistettynä muutaman keran huonolla menestyksellä, äiti ollut kotona kotihoidontuella ja sittemmin työttömyyskorvauksella. Pariskunta makoilee päivät kotona kun lapset muualla hoidossa/koulussa. Ja yhteiskunta maksaa.

Onneksi äänestin Kokoomusta.

Toinen tuttavaperhe tienaa saman verran kuussa, mies hyvässä ammatissa, nainen opiskelee. Miehen veroprosentti kova ja hoitomaksut kahdelle lapselle suuret.
Samoin muutaman satasen enemmän tienaa perhe, jossa nainen kotona neljän pienen lapsen kanssa ja mies korkeastikoulutettu ja töissä. Veroprosentti syö kolmasosan tuloista ja asumistukea ei saa.

En mä ainakaan tukien varassa mitenkään leveästi elä enkä halua lopun elämääni elää sossun rahoilla. Mä haluan tehdä töitä ja saada palkkaa. Ei olisi musta tuollaiseen ap:n kuvailemaan tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
En mä ainakaan tukien varassa mitenkään leveästi elä enkä halua lopun elämääni elää sossun rahoilla. Mä haluan tehdä töitä ja saada palkkaa. Ei olisi musta tuollaiseen ap:n kuvailemaan tilanteeseen.

Sulla onkin vain yksi lapsi. Mitä enemmän lapsia, sitä suuremmat tuet.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Sulla onkin vain yksi lapsi. Mitä enemmän lapsia, sitä suuremmat tuet.

No en kyllä lähtisi tukien takia "tehtailemaan" lapsia. :snotty: :kieh:

Niin . Noinhan se menee. Ja media ihmettelee toimeentulotuen pienuutta.

Mutta jos on lapsiperhe jossa vain yksi keskituloinen koulutettu palkansaaja, ja toinen on kotiäiti, opiskelija tai työtön, jää yleensä asumiskulujen ja verojen jälkeen saman verran käyttöön. Mutta silti sossun elätit huutavat, että valtavan iso palkka, lapsilisät pois tuollaisilta. vaikka oikeasti kun itse 3000 palkasta maksat verot ja asumisen ja maksat kaiken itse, ei käyttöön ruokaan ja harrastuksiin ym. jää yhtään enempää kuin perheellä, jossa molemamt makaavat kotona. se on väärin.

Neljältä lapselta lapsilisät ovat 493?. Muista tuista en tiedä, mutta lieneekö kirjoittaja temmannut tuulesta nekin.

Yhtään en kadehdi tuollaista perhettä. Heillä täytyy olla jotain pahoja ongelmia, jos tuollaiseen elämään ovat päätyneet.Onneksi lapset saavat olla hoidossa, kun vanhemmat eivät jaksa tai halua heitä kokopäiväisesti hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei se noin mene:
Neljältä lapselta lapsilisät ovat 493?. Muista tuista en tiedä, mutta lieneekö kirjoittaja temmannut tuulesta nekin.

Yhtään en kadehdi tuollaista perhettä. Heillä täytyy olla jotain pahoja ongelmia, jos tuollaiseen elämään ovat päätyneet.Onneksi lapset saavat olla hoidossa, kun vanhemmat eivät jaksa tai halua heitä kokopäiväisesti hoitaa.

Jaah, lapsilisien kohdalla erehdyin sitten Nuo muut laskin kelan laskurilla ja toimeentulotuen perusosat sain tietää kaupunkini sivuilta.Lisäksi ollaan saatu itse sossusta joskus rahaa ja siellä nuo perusosat meillekin laskettiin. Kyllä nämä pitävät paikkaansa. En ladehdi mäkään, mutta monet heitä kadehtii. Ei ole herkkua nousta aamukuudelta töihin kun toiset vetää saman kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Miten työttömyyskorvauksia noin paljo??? :o [/quote

Kaksi kertaa peruspäiväraha. Ja vaikka olisinkin laskenút ne väärin niin saisivat toimeentulotukena sitten sen mitä kelalta saavat. Toimeentulotukien perusosat ovat heidän lastensa osalta
1. lapsi 234
2. lapsi 216
3. lapsi 197
4. lapsi 197

Vanhempien peruosat ovat 316 ja 316
Peruosa siis tarkoittaa summaa, joka täytyy jäädä heille kuukaudessa per nuppi vuokranmaksun jälkeen. heillä vuokra n. 900e, siitä voi laskea, että kaikkien tukien avulla heidän tulee lain mukaan saada rahaa kuussa tuo vuokra plus edelläluettelemani perusosat.

Mitä enemmän lapsia, sitä suuremmat tuet.

Noista "suurista tuista" me saadaan lapsilisää, ja sit mulla on tuloina äitiyspäiväraha miniminä. Kotihoidontuesta se perusosa + sisaruskorotus ennen nyt alkanutta äitiyslomaa.
Asumistukea ei saada (nyt siis kylläkin asutaan "omassa" tai "pankin omassa", mutta ei saatu silloinkaan, kun asuttiin vuokralla ja vuokra oli 4h+k+sauna asunnosta pari ? vaille 1000? (kaupungin vuokra-asunto).
Toimeentulotukea ei olla edes haettu, eikä varmaan saataisikaan... mutta tullaan kyllä toimeen näinkin.

Eli selvennykseksi vielä, että heidän tulee saada tukina (kela plus sossu) yhteensä rahaa kuussa noin 2376, lisäksi siihen ne luettelemani erityiset menot kuten sähkö ja vesimaksut, heiltäkin menee vesimaksua kuussa jo 16e per henkilö, eli aika paljon.

Korjaus vielä, jos lapsilisät olivatkin isommat niin he eivät saa kuin muutaman euron toimeentulotukea, mutta se oikeuttaa jo saamaan sähkölaskut yms sieltä. Ja harrastusmenot lapsille.

No en ole minä tässä kyseessä. Tiedän tulot suunnilleen ja kelan laskurilla laskin loput. Perheenisä itse kehuskelee tuolillaan.Laskin molempiin työttömyyskorvauksiin lapsikorotukset, mutta vaikka vain toinen saiskin korotukset niin toinen saisi ne toimeentulotuen muodossa sossusta.

Työmarkkinatuki henkeä kohti lapsikorotuksineen on ao. tapauksessa on n. 730? eli himpun verran enemmänkin kuin ap.arveli. Ei siinä siis ole kyse ansiosidonnaisesta!

Eli selvennykseksi vielä, että heidän tulee saada tukina (kela plus sossu) yhteensä rahaa kuussa noin 2376, lisäksi siihen ne luettelemani erityiset menot kuten sähkö ja vesimaksut, heiltäkin menee vesimaksua kuussa jo 16e per henkilö, eli aika paljon.

Ei sossu maksa noita kaikkia noilla tuolioola.
mulla kolme lasta ja olen yh ja sossu ei maksa mulle mitään, ei kun olin äprahalla eikä varmaan nytkään kun olen koht:lla hetken.

Yhteistyössä