Haluattejo tietää paljonko kuusihenkinen perhe tienaa pelkillä tuilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin se menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hetkinen, ap ei ole laskenut veroja pois työttömyysrahoista, siitä menee 20 prossaa veroa. Mutta kuten hän sanoikin niin ei sillä ole väliä, koska sossu maksaa sen mitä kela ei. Tuon kokoisen perheen lakisääteiset peruosat kohoavat korkeiksi, jotkut sen ovat huomanneet ja tekevät vielä lisää lapsia :| Ihan oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei se noin mene:
Työmarkkinatuki henkeä kohti lapsikorotuksineen on ao. tapauksessa on n. 730? eli himpun verran enemmänkin kuin ap.arveli. Ei siinä siis ole kyse ansiosidonnaisesta!

Lapsikorotukset tekevät yli 300? kk? lisää työmarkkinatukeen?

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Ajatelkaa kuinka paljon vetelee massia työttömänä! :o Terv. opiskelija, joka käy lisäksi töissä

Jep, helpommalla mäkin pääsisin kotona työttömänä ollessa kuin opiskellessa ja osa-aikaisessa työssä.

Työmarkkinatuki henkeä kohti lapsikorotuksineen on ao. tapauksessa on n. 730? eli himpun verran enemmänkin kuin ap.arveli. Ei siinä siis ole kyse ansiosidonnaisesta!

Täysi työmarkkinatuki on 24,51? / päivä ja lapsikorotus neljältä lapselta 8,79?. Lapsikorotus on siis vähän alle 200? kuussa. Näissä on siis kyse brutosta, onko oma 400 euroasi netto?

Ok, lastensuojeluun ei perhe ajaudu kuitenkaan ihan vahingossa.. Jotenkin hyväksyn sen, että tuollaisissa perheisä tuetaan lasten harrastamista, pääsevät välillä pois kotoaan ainakin..

Alkuperäinen kirjoittaja Ei se...:

Täysi työmarkkinatuki on 24,51? / päivä ja lapsikorotus neljältä lapselta 8,79?. Lapsikorotus on siis vähän alle 200? kuussa. Näissä on siis kyse brutosta, onko oma 400 euroasi netto?

Noup. Onko nuo noussu viimesen vuoden aikana? , vai mitähän... :o

Mulla on tuttava, joka "ei ole löytänyt omaa alaa", eikä halua tehdä esim. siivoojan hommia, koska on rankkaa ja loppujen lopuksi rahaa saa hyvin sossustakin. Sossu maksaa vuokran, käteen jää perusosa (eli vuokran jälkeen se päälle 300e kuukaudessa). Sossu maksaa myös mm. sähkö- ja puhelinlaskuja, lehtitilauksen ym.. Opiskeluunkaan tuo ei motivoi, koska opiskelijana saisi vähemmän rahaa (samaan rahaan päästäkseen pitäisi sitten nostaa opintolainaa, mikä on maksettava takaisin, sossun rahoja ei). Musta tuossa on joku vinksallaan, että mitään tekemättä saa paremmin rahaa kuin esim. opiskelijana tai osa-aikatyössä. En kadehdi tietenkään tuttavani tilannetta, mutta minua harmittaa se, kun tuo järjestelmä ei kannusta opiskelemaan tai hakemaan töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Ajatelkaa kuinka paljon vetelee massia työttömänä! :o Terv. opiskelija, joka käy lisäksi töissä

Jep, helpommalla mäkin pääsisin kotona työttömänä ollessa kuin opiskellessa ja osa-aikaisessa työssä.

Niimpä... joku tässä yhteiskunnassa mättää.
Minä elän sossun tuella,maksavat vuokran omavastuun,ja minulle jää 390.10e käteen kuukaudessa ruokaan,hygieniatarv ja vaatteisiin.
Olin hetken myös työmarkkinatukiharjoittelussa,olen alle 25v niin sain kuukaudessa työmarkkinatukea käteen vajaa 400 en muista tarkalleen,mutta saman verran kuin sosiaalitoimistosta.. eli jouduin hakemaan työmarkkinatuen lisäksi toimeentulotukitäydennystä koska minulla olisi jäänyt käteen vuokran jälkeen vain reilu 200e.. sain ton vuokran OV:n verran TTT.
Luuletteko että lähden tosiaan enään työmarkkinatukiharjoitteluun 6h/joka arki pvä,kun tienaan suhteessa vähemmän työtä tekemällä kuin kotona istumalla??
Toinen pointti on myös se että palkat ei nouse sitä tahtia kuin tässä maassa pitäisi, siis peruspalkat kk pitäisi olla vähintään se 2000e.. ei kukaan työtön tollaisilla tuilla eläessään ole innokas menemään töihin tietäen että he pärjäävät todellisuudessa vielä huonommin kuin nytten (Mutta vois kehua muille käyvänsä töissä)
Jos palkat olisivat kunnollisia niin kyllä se kannustais minun mielestä ihmisiä menemään töihin..

Mä nyt OLETAN että kyseessä on ns epäsosiaalinen perhe. Tuskin nyt muut makaa vuos kausia kotona ja lisääntyy vain yhteiskunnan tukia silmällä pitäen. Miksi siis täytyy kadehtia tai olla asiasta katkera? Siis jos ja kun elämä menee sohvalla makaamiseen ja tukien nosteluun. Veikkaan että siel sohvalla maistuu sitten olutkin :whistle:
Tietenkin JOS kateeksi käy tota "helppoa rahaa" niin voihan sitä itsekin jäädä sinne sohvalle makaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä enemmän lapsia, sitä suuremmat tuet.

Noista "suurista tuista" me saadaan lapsilisää, ja sit mulla on tuloina äitiyspäiväraha miniminä. Kotihoidontuesta se perusosa + sisaruskorotus ennen nyt alkanutta äitiyslomaa.
Asumistukea ei saada (nyt siis kylläkin asutaan "omassa" tai "pankin omassa", mutta ei saatu silloinkaan, kun asuttiin vuokralla ja vuokra oli 4h+k+sauna asunnosta pari ? vaille 1000? (kaupungin vuokra-asunto).
Toimeentulotukea ei olla edes haettu, eikä varmaan saataisikaan... mutta tullaan kyllä toimeen näinkin.

10:n lapsen lapsilisät on jo aika huimasti, ja lapsilisät yh-korotuksella: 1991? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Mulla on tuttava, joka "ei ole löytänyt omaa alaa", eikä halua tehdä esim. siivoojan hommia, koska on rankkaa ja loppujen lopuksi rahaa saa hyvin sossustakin. Sossu maksaa vuokran, käteen jää perusosa (eli vuokran jälkeen se päälle 300e kuukaudessa). Sossu maksaa myös mm. sähkö- ja puhelinlaskuja, lehtitilauksen ym.. Opiskeluunkaan tuo ei motivoi, koska opiskelijana saisi vähemmän rahaa (samaan rahaan päästäkseen pitäisi sitten nostaa opintolainaa, mikä on maksettava takaisin, sossun rahoja ei). Musta tuossa on joku vinksallaan, että mitään tekemättä saa paremmin rahaa kuin esim. opiskelijana tai osa-aikatyössä. En kadehdi tietenkään tuttavani tilannetta, mutta minua harmittaa se, kun tuo järjestelmä ei kannusta opiskelemaan tai hakemaan töitä.

Ei maksa puhelinlaskuja eikä mitään lehtitilauksia,ne joutuu maksamaan tosta perusosasta.. vuokran ov:n, sähkölaskun,terveydenhoitomenot ja reseptilääkkeet kyllä maksaa.

Mutta olet oikeassa,järjestelmä ei toimi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin . Noinhan se menee. Ja media ihmettelee toimeentulotuen pienuutta.

Mutta jos on lapsiperhe jossa vain yksi keskituloinen koulutettu palkansaaja, ja toinen on kotiäiti, opiskelija tai työtön, jää yleensä asumiskulujen ja verojen jälkeen saman verran käyttöön. Mutta silti sossun elätit huutavat, että valtavan iso palkka, lapsilisät pois tuollaisilta. vaikka oikeasti kun itse 3000 palkasta maksat verot ja asumisen ja maksat kaiken itse, ei käyttöön ruokaan ja harrastuksiin ym. jää yhtään enempää kuin perheellä, jossa molemamt makaavat kotona. se on väärin.

Mä peesaan tätä. Itse asiassa ketjussa olevien laskelmien mukaan meillä jää käteen vähemmän kuin noilla tuetuilla. Mitään tukia (lapsilisiä lukuun ottamatta) ei yhteiskunnalta saada ja vastaavasti taas joka asiassa melkein joutuu sinne korkeimpaan maksuluokkaan. Meidän perheessä siis opiskelijaäiti, työssä oleva isä (brutto n. 2500e/kk) ja kolme lasta. Ei paljon naurata noita juttuja lukiessa. Kyllä mä hyväksyn noi tuet niille, jotka niitä oikeasti ja väliaikaisesti tarvitsevat, mutta sellasilta elämäntapamakaajilta niitä vois vähän leikata.

Alkuperäinen kirjoittaja anna:

Noista "suurista tuista" me saadaan lapsilisää, ja sit mulla on tuloina äitiyspäiväraha miniminä. Kotihoidontuesta se perusosa + sisaruskorotus ennen nyt alkanutta äitiyslomaa.
Asumistukea ei saada (nyt siis kylläkin asutaan "omassa" tai "pankin omassa", mutta ei saatu silloinkaan, kun asuttiin vuokralla ja vuokra oli 4h+k+sauna asunnosta pari ? vaille 1000? (kaupungin vuokra-asunto).
Toimeentulotukea ei olla edes haettu, eikä varmaan saataisikaan... mutta tullaan kyllä toimeen näinkin.

10:n lapsen lapsilisät on jo aika huimasti, ja lapsilisät yh-korotuksella: 1991? :D

Mutta siinä on sitten myös 10kertaiset menot.. aattelepa sitä,ei sillä juhlita jos siitä hyvästä oli hymynaama...

Ja taitaa olla ne menotkin aika huimat.... :whistle:

Aikanaan hetkellisessä ahdingossa meillä ei ollut varaa käydä hammaslääkärissä eikä lääkärissä, saati ostaa silmälaseja. Kun ei tee töitä ja makaa vain, on varaa niihinkin..
Onneksi ei enää olla ahdingossa, mutta olisi pitänyt tajuta hakea kaikki sossusta silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja veemäistä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin . Noinhan se menee. Ja media ihmettelee toimeentulotuen pienuutta.

Mutta jos on lapsiperhe jossa vain yksi keskituloinen koulutettu palkansaaja, ja toinen on kotiäiti, opiskelija tai työtön, jää yleensä asumiskulujen ja verojen jälkeen saman verran käyttöön. Mutta silti sossun elätit huutavat, että valtavan iso palkka, lapsilisät pois tuollaisilta. vaikka oikeasti kun itse 3000 palkasta maksat verot ja asumisen ja maksat kaiken itse, ei käyttöön ruokaan ja harrastuksiin ym. jää yhtään enempää kuin perheellä, jossa molemamt makaavat kotona. se on väärin.

Mä peesaan tätä. Itse asiassa ketjussa olevien laskelmien mukaan meillä jää käteen vähemmän kuin noilla tuetuilla. Mitään tukia (lapsilisiä lukuun ottamatta) ei yhteiskunnalta saada ja vastaavasti taas joka asiassa melkein joutuu sinne korkeimpaan maksuluokkaan. Meidän perheessä siis opiskelijaäiti, työssä oleva isä (brutto n. 2500e/kk) ja kolme lasta. Ei paljon naurata noita juttuja lukiessa. Kyllä mä hyväksyn noi tuet niille, jotka niitä oikeasti ja väliaikaisesti tarvitsevat, mutta sellasilta elämäntapamakaajilta niitä vois vähän leikata.

Anteeksi, puhuin läpiä päähäni. Saanhan mä vielä yhteiskunnalta yhtä tukea, nimittäin opintorahaa, 268e/kk käteen.

Jep, eli mies pihalle ainakin paperilla, lapset subjektiivisen päivähoto-oikeuden oikeuttamana hoitoon ja mie kortistoon. Ja sit aina kurssi- tai työtarjouksen tultua haastateluun valittamaan, että sori kun myöhästyin, mutta lapset on TAAS kipeinä... eli työpaikkaa ei herunne.
Ja sit mie sohvalla maaten saan isot tulot - eikä menotkaan oo entistä luokkaa, kun lapset saapi syödäkseen hoidossa.

Kuulostaa helpolle... eritoten jos vielä sais vielä vaikka perhetyöntekijän tmv vaikka auttamaan siivouksissa ym hommissa.

B)

Jep, eli mies pihalle ainakin paperilla, lapset subjektiivisen päivähoto-oikeuden oikeuttamana hoitoon ja mie kortistoon. Ja sit aina kurssi- tai työtarjouksen tultua haastateluun valittamaan, että sori kun myöhästyin, mutta lapset on TAAS kipeinä... eli työpaikkaa ei herunne.
Ja sit mie sohvalla maaten saan isot tulot - eikä menotkaan oo entistä luokkaa, kun lapset saapi syödäkseen hoidossa.

Kuulostaa helpolle... eritoten jos vielä sais vielä vaikka perhetyöntekijän tmv vaikka auttamaan siivouksissa ym hommissa.

B)

Niin, mieti mikä säästö :D Jos mies muuttaa saunamökkiin :p ei vais, vitsi vitsinä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen:
[
Ei maksa puhelinlaskuja eikä mitään lehtitilauksia,ne joutuu maksamaan tosta perusosasta.. vuokran ov:n, sähkölaskun,terveydenhoitomenot ja reseptilääkkeet kyllä maksaa.

Mutta olet oikeassa,järjestelmä ei toimi

Tuttava sanoi, että olivat arvioineet lehtitilauksen tarpeelliseksi ja kohtuulliseksi hänelle.. tämä Keski-Suomessa, tarkempaa paikkaa en viitsi nimimerkillä sanoa. Puhelinlaskusta saatan olla kyllä väärässä, voipi olla, että sekoitan tuohon sähkölaskuun. Mutta joka tapauksessa yhteenlasketut tuet hänellä oli n. 800 euroa kuukaudessa (on siis yksin asuva ja tuo summa sisältää yksiön vuokran). Opiskelijan tuki ilman lainaa on n. 460 euroa ja se sisältää asumistuen .

Ja siis: on paljon perheitä ja ihmisiä, jotka ei syystä tai toisesta pysty oikeasti hankkimaan elantoaan tai opiskelemaan esim. terveydentilasta johtuen. Heitä varten on hienoa, että Suomessa on sossun kaltainen järjestelmä. Joskus myös elämässä tulee yllättäviä tilanteita, jolloin sosiaalitoimiston väliaikainen tuki on tarpeen (esim. työttömyys).

Mutta sitten on niitäkin (onneksi hyvin vähän), jotka periaatteessa pystyisi (ei esimerkiksi masennusta tai muita sairauksia) tekemään töitä tai opiskelemaan, mutta valitsevat mieluummin kotonaolon, koska rahaa saa saman verran ellei enemmänkin silläkin tavalla. Näitä henkilöitä ei opiskelu tai työelämä itsessään kiinnosta tai motivoi, joten muulla kuin rahalla heitä on vaikea houkutella töihin/kouluun. Esim. tuttavani ei millään halua opiskelemaan, koska joutuisi luopumaan asunnostaan (keskustayksiö) tai ottamaan lainaa, tulot siis putoaisivat, jos hän lähtisi opiskelemaan.

joo,mun mielestä yhteiskunnan pitäis tukea ennenkaikkea niin sitä töihin menoa,että se olis huomattavasti kannattavampaa.eihän sitä koskaan tiedä kuka niitä tukia oikeesti joskus tarvii,niin että ei silloin kun tulee työttömyyttä tai muuta odottamatonta,tarviis lapsia pelkästään puuroa laittaa syömään.eli oikein on että niitä saa kun tarvii,mutta tehtäs niin että työtä tekemällä pärjäis paljon paremmin.itse hoitaisin lapsiani mieluusti kouluikään saakka kotona,jos sais edes sen 400e/kk.mies ei ole korkeapalkkainen,mutta niin vois just pärjätä,kun uskon kuitenkin kotihoitoon.enpähän olis rumentamassa työttömyystilastoja.ja saahan usein päivähoitoonkin tukea,eikö?

Yhteistyössä