Haluisin syödä ravintolassa rauhassa, kiitos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joku tolkku:
Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Kun te jotkut lapsiperheet tulette raflaan syömään, niin voisitteko millään opettaa lapsillenne, että siellä ei juosta pöytien välissä, kiljuta kuin tapettava sika ja vieraitten ihmisten pitää antaa syödä rauhassa, ilman että siinä on jonkun lapsi tuijottamassa ja utelemassa. Kiitos.

:headwall: |O

Samaa mieltä kanssasi. Ravintolassa pitää saada syödä rauhassa ilman tollasia pentuja. Siinä on kyllä vanhemmissa vika, jos antavat lastensa kiljua ja juoksennella. Ne on eri paikat äänille ja muulle vouhotukselle.

Aika pitkälti samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hööpänpööppä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun te jotkut lapsiperheet tulette raflaan syömään, niin voisitteko millään opettaa lapsillenne, että siellä ei juosta pöytien välissä, kiljuta kuin tapettava sika ja vieraitten ihmisten pitää antaa syödä rauhassa, ilman että siinä on jonkun lapsi tuijottamassa ja utelemassa. Kiitos.

Ymmärrän että lapset ärsyttää sua kun ite vasta yrität.

Hohhoijaa, kyllä minuukin ärsyttää sellaset ravintoloissa eestaas kirmaavat kakarat. Kyllä asia on niin, että käytöstapoja pitää penskoilla senverran olla ennenkuin ekaa kertaa ravintolaan mennään, että osaavat olla suht nätisti. Ravintola on kuitenkin ruokapaikka, jossa on tarkoitus nauttia hyvästä ruuasta ja juomasta. Lastentarhat ja leikkipuistot on sitten asia erikseen, ja jotkut heset ja mäkkärit tietty. Tuolla asialla ei mielestäni ole juurikaan tekemistä sen kanssa yrittääkö joku lasta, vai onko jaloissa jo pyörimässä lauma kiljuvia kakaroita. Ja jos kakaroita kotoa löytyy, niin sitäkin suuremmalla syyllä sitä haluaa nauttia joskus hetkisen ilman sitä mekkalaa :D :D .

olen niin samaa mieltä. jos lapset tuo mukanaan ravintolaan syömään,pitää niitä lapsia myöskin vahtia. ei ravintola ole mikään ravuu ja mekastuspaikka! :attn:

Me käydään lasten kanssa paljon ulkona syömässä. He ovat oppineet käyttäytymään ravintoloissa koska heidän ei ole koskaan sallittu hölmöillä siellä. Kyllä muiden ruokarauhaa pitää kunnioittaa ja järjestää tilanteet niin, että lapsilla on hölmöilyn sijaan jotain mukavaa pientä puuhaa siinä pöydän ääressä. Isompi (3v) nauttii jo ihan vaan yhteisestä ruokailusta, mutta piemepi tarvii pientä kirjaa tai tarravihkoa näpertelyhommiin. Kannattaa valita myös sellaisia ravintoloita, jotka tiedetään lapsiystävällisiksi. Niissä yleensä tarjotaan väritys- ja tehtävämateriaalia lapsille. JOissain on jopa puuhanurkkia, joskaan meidän muksut eivät ole niissä aikaansa viettäneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Onko teidän joidenkin mielestä isoa asia vaatia lapsia käyttäytymään ravintolassa niin etteivät huuda, juoksentele ja mene viraiden ihmisten ruokia ja syömistä tuijottelemaan?
Meillä lähdetään ravintolasta pois jos lapset ei osaa käyttäytyä. Vaikka ne on lapsia, ei niiden tarvi saada tehdä sitä mitä lystäävät.

Mä olen samaa mieltä. Jännästi tässä on nyt tehty ketjun aloittajasta turhasta nipottaja.

Ääntä lapsista lähtee mutta jonkinlaiset käytöstavat on oltava. Ravintolassa ei todellakaan juosta ympäriinsä eikä kiljuta.

Joo, kai tässäkin on taas muitakin vaihtoehtoja kuin se, että antaa lasten olla yleisillä paikoilla kuin pellossa tai pitää niin kovaa kuria et lapset tukehtuu kun eivät uskalla hengittää eli käytännössä jumittaa lasten kanssa vaan kotona.

Eikö se ole ihan toivottavaa et lapset osaa käyttäytyä myös muiden, vieraiden ihmisten kanssa? Eikös me siihen pyritä tässä yhteiskunnassa, että ihmiset tulis toimeen keskenään...????? Ja olis jotkut pelisäännöt?

Mut toisaalta mä ymmärrän kyllä, et vanhemmat haluu kans syödä rauhassa ja rupatella hetken..kersat kun ovat nopsia syömään...siltikään mä en näe mitään syytä "olla huomaamatta" omia, metelöiviä ja muiden ruokarauhaa häiritseviä pilttejä. Siinähän on juuri se kasvatuksen paikka; kun lapset käyttäytyvät siten, että häiritsevät muita heitä KUULUU opastaa olemaan ns. oikein. =)

meillä lapset syö ravintolassa nätisti, oli kyseessä sitten "hieno" ravintola tai vähemmän hieno :saint: ihan pienestä asti ovat tottuneet, että joskus mennään ravintolaan syömään ja se on sit ihan ns. itsestään selvyys miten siellä käyttäydytään. ja ei meillä kotonakaan ruokapöydässä huudeta eikä siitä lähdetä mihinkään juoksentelemaan, joten ei ne sellasta yritä ravintolassakaan tehdä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Siksihän sinne mennään, opettelemaan! :saint:

Ei mennä! Käytöstavat opetellaan kotona!!!!

Olen osittain juu tätä mieltä.
Kyllä lasten käytökseen pitää siellä ravintolassa sitten puuttua,jokaisella on oikeus nauttia rauhassa ostamansa ruuan.
Meillä ainakin lapset osaavat olla nätisti ravintolassa

:)
Ihmettelen välillä itsekin miksi joku antaa lastensa juosta ja riehua ruokapaikoissa :whistle:

mua taas hirvittää se kun lapset juoksee ravintolassa, jos törmää tarjoilijaan, voi olla kuumat ruuat niskassa tai juomat, lasit jne.. ja sit kun annetaan lasten kulkee ilman kenkiä.. sanonkin aina jos sen huomaan että täällä voi olla lasia vaik on siivottu, tai ruokaa tms lattialla.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttamooses7:
Ihmettelen välillä itsekin miksi joku antaa lastensa juosta ja riehua ruokapaikoissa :whistle:

Saa itse syödä rauhassa kun lapset on muiden riesana :D

Tätähän se loppujenlopuksi on, turha sitä on kaunistella sillä, et muut ovat tiukkapipoja jos eivät kestä lasten juoksentelua tms....

Mutta loppujenlopuksi taitaa olla melko marginaalinen ilmiö tuo ap:n kuvaama rafla-revittely...tai ainakaan en ole itse törmännyt vastaavaan. Omien lasten kanssa me käydään harvoin raflassa ( ehkä tulevaisuudessa useamminkin ) koska se on niin uuvuttavaa..siinä täytyy lyödä semmonen vaihde päälle, et ei sitä kauhiast jaksa. Eli suomeksi, mä kontrolloin lasteni käytöstä sen verran, et oma ja muiden ruokarauha pysyy.

Ei kenenkään hiljaa tarvitse olla ja raivaritkin hyväksytään, mutta vanhempien tulee silti opastaa ja puuttua lastensa käytökseen jos se menee överiksi. As simple as that!

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Me käydään tosi usein ravintolassa, hienoissakin ja lapset kun ovat vielä pieniä 1,5v ja 3v niin en nyt oleta heidän istuvan selkäsuorana pöydän ääressä. Toki pidän huolen, että muita ei häiritse ja valitaan pöytä mahdollisimman syrjästä tai ikkunan vierestä, josta 3v voi katsella ikkunasta ja laskea vaikka autoja =)

Kuulostaa ihanalta lapsielämältä. B) :D :whistle:

Oho, onpas tää ketju kasvanu :D
Joku tuolla sanoi, et ei saa yleistää et kaikki lapsiperheet käyttäytyy noin. Niin mä en siis oo edes sanonu, vaan sanoin jo aiemmin et suurin osa lapsista osaa olla nätisti ravintolassakin =)

...tuijottavat lapset, muuallakin kuin ravintolassa... enkä nyt tarkoita mitään tavallista katselemista, vaan sellaista ihan vierestä moljottamista. Minä olen omille opettanut, että bussissa, raflassa tai millään paikalla ei töllistellä haavi auki vieraita ihmisiä!

en koko ketjua jaksanut kahlata läpi, mutta mielipiteeni sanon silti. olen tarjoilijana ravintolassa. pidän lapsista ja ravintolakin on lapsiystävällinen: on puuhanurkkausta, puuhapaperia ja kyniä, jne.
Suurin osa lapsista osaa käyttäytyä nätisti ja leikkivät puuhanurkkauksessa tai istuvat pöydässä. sitten on näitä (syyllistän kyllä vanhemmat), jotka juoksevat pitkin ravintolasalia ja huutavat. ei ole yksi tai kaksi kertaa kun lapsi on juossut minua päin (minulla tietysti 3-4 kuumaa lautasta käsissäsi). Onneksi vahingoilta on vältytty tähän asti. Ja jos sanot lapselle, ettei ravintolassa saa juosta/huutaa, saat varmasti tämän Nico-Petterin vanhemmilta paheksuvia katseita. Kuinka uskallat kieltää MUN lasta?!
Ja selvennykseksi vielä sanon, että siedän todella pitkälle lasten käytöstä. ei ole minun tehtäväni olla kaitsemassa ja komentamassa. ymmärrän, jos joku saa raivarin kesken ravintolaillan (minullakin on lapsia). Ymmärrän ettei niitä saa välttämättä pidettyä pöydässä tai puuhanurkkaus ei kiinnosta. Ymmärrän, että ravintolaa on kiva tutkia. mutta jos energiaa on pakko purkaa juoksemalla sisällä (kellä saa edes kotona juosta sisällä päättömästi?!?), niin minä hermostun.

...tuijottavat lapset, muuallakin kuin ravintolassa... enkä nyt tarkoita mitään tavallista katselemista, vaan sellaista ihan vierestä moljottamista. Minä olen omille opettanut, että bussissa, raflassa tai millään paikalla ei töllistellä haavi auki vieraita ihmisiä!

Nii-in lapset on monin tavoin niin ärsyttäviä.

Ne riehuu ravintolassa. Tuijottaa bussissa. Potkii palloa. Niiltä valuu räkä nenästä. Ne käyttää kuomia ja kypärämyssyjä. Niiden vaunut tukkivat kiireisten kansalaisten kulkureitit. Ne kuluttavat kohtuuttomasti yhteiskunnan varoja. Ne huutavat kirkossa.

Nii-in lapset on monin tavoin niin ärsyttäviä.

Ne riehuu ravintolassa. Tuijottaa bussissa. Potkii palloa. Niiltä valuu räkä nenästä. Ne käyttää kuomia ja kypärämyssyjä. Niiden vaunut tukkivat kiireisten kansalaisten kulkureitit. Ne kuluttavat kohtuuttomasti yhteiskunnan varoja. Ne huutavat kirkossa.[/quote]

Niinpä. Ja niiden äidit tykkää, että elämästä voi tietää jotain vasta kun niitä on tehnyt vähintään neljä tänne yhteiskunnan varoja kuluttamaan ja häiriköimään.

Alkuperäinen kirjoittaja terra incognita:
Mä olen ap:n kanssa samaa mieltä.. =) Valitettavan usein näkee ravintolassa perheitä joitten lapset juoksevat ympäri salia, huutavat, riehuvat, käyvät toisten pöytäseurueiden luona kyselemässä "mitä sä syöt", ryömivät pöytien alla ym.. Ja lasten vanhemmat istuvat tyynesti omassa pöydässään ja syövät kaikessa rauhassa eivätkä edes yritä hillitä lasten menoa.. Eivät kertaakaan kiellä lapsiaan mistään tai edes vie heitä leikkipaikalle vaan antavat tehdä mitä tekevät.. Näinkö ne lapset sitten oppivat niitä käytöstapoja ja sen kuinka ravintolassa käyttäydytään??

Itselläni on erityislapsi,
joka osaa olla ravintolassa kauniisti.
Säännöt ollaan sovittu jo ennen ravintolaan menoa,
joten ei tuota ongelmia olla kauniisti ruokapaikassa.

Aina ne riehuvat ja mekastavat lapset eivät ole siis erityislapsiakaan,
vaan juuri tälläisiä "kullannuppuja",jotka saa tehdä,mitä tahtoo,eikä
vanhemmilla ole suuta sanoa omille lapsilleen,missä menee rajat.

Itsekkäintä mitä olen itse ravintolassa nähnyt,
oli se,kun isi ja äiti söi ja n.12 vuotias tyttö makasi vuoroin
pöydän päällä,milloin sohvalla,kun oli MAHATAUDISSA ravintolassa.
Äiti vielä tilatessaan sanoi tarjoilijalle,että tytölle hiilihapotonta juotavaa
ja alkusalaatin vain ottaa,kun on mahataudissa.
Tämä kuului hyvin viereiseen pöytään,
jossa söimme.Miksi sairas lapsi joutuu ravintolaan huonovointisena..?
Sääliksi kävi.

välillä kuitenkin pitää muistaa että lapselle voi olla 10minuuttiakin paikoillaaan istuminen tuskaa.Lapset on lapsia ja kyllä ne käytöstavat jokainen oppii ihan varmasti.Musta se ei maata kaada jos ravintolassa lapset "riehuvat" ...
Ottakaa ruuat mukaanne ja menkää kotiin syömään niin saatte syödä rauhassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
välillä kuitenkin pitää muistaa että lapselle voi olla 10minuuttiakin paikoillaaan istuminen tuskaa.Lapset on lapsia ja kyllä ne käytöstavat jokainen oppii ihan varmasti.Musta se ei maata kaada jos ravintolassa lapset "riehuvat" ...

Ei, vaan pysy sinä kotona niiden riehuvien lastesi kanssa, että muut maksavat asiakkaat saavat syödä rauhassa, ja henkilökunta saa tehdä työnsä rauhassa :whistle:
Ei kai se äitiä haittaakaan, jos lapset riehuu jossain ravintolan toisessa päässä, vieraiden pöytien vieressä ja alla. Äitihän saa silloin syödä oman ruokansa ihan rauhassa :|

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Ei, vaan pysy sinä kotona niiden riehuvien lastesi kanssa, että muut maksavat asiakkaat saavat syödä rauhassa, ja henkilökunta saa tehdä työnsä rauhassa :whistle:
Ei kai se äitiä haittaakaan, jos lapset riehuu jossain ravintolan toisessa päässä, vieraiden pöytien vieressä ja alla. Äitihän saa silloin syödä oman ruokansa ihan rauhassa :|

:D nooo hei elämä on..ei stressiä :kieh:

Ei stressiä :saint:
Mutta mulle on kunnia-asia, että osaan pitää lapseni sen verran kurissa, etteivät he häiriköi muita ravintolassa tai muuallakaan.
Ja osaan myös pistää ne vieraat mukulat kuriin, kun ne tulee häiriköimään meidän pöytään tai pöydän välittömään läheisyyteen ravintolassa, omien vanhempien ollessa jossain ihan muualla kuin lapsiaan vahtimassa.
Ruokarauha kaikille.

Ei stressiä :saint:
Mutta mulle on kunnia-asia, että osaan pitää lapseni sen verran kurissa, etteivät he häiriköi muita ravintolassa tai muuallakaan.
Ja osaan myös pistää ne vieraat mukulat kuriin, kun ne tulee häiriköimään meidän pöytään tai pöydän välittömään läheisyyteen ravintolassa, omien vanhempien ollessa jossain ihan muualla kuin lapsiaan vahtimassa.
Ruokarauha kaikille.
peesailen Åboa, juuri näin.

mä olen samaa mieltä...
"ihmisten" ilmoilla on osattava käyttäytyä..ei mustakaan ole kiva jos jonku nappulat pilaa mun "romanttisen" illan ja hetken olla ilman lapsia riehumalla siinä ravintolassa missä mä olen syömässä..
meidän lapset osaavat käyttäytyä ravintolassa...ja sitä on harjoiteltu hesessä...ja testattu sit hotellin ravintolassa... :D

Tätä ketjua lukiessa olen tullut ihmetelleeksi sitä, että ihan tosiaan jonkun lapset eivät kestä istua paikallaan edes kymmentä minuuttia.

Mulla on vilkkaat lapset, erityisesti heistä nuorempi. Mutta ei heille silti tuota ongelmia pysyä jossain tietyssä paikassa, ei ole mitään pakkoa lähteä juoksemaan hulluna ympäriinsä.

Jos lapsi ei kestä olla edes lyhyttä aikaa jossain rauhoittuneena, niin onko tuo nyt ihan normaalia? Ja tarkoitan nyt siis ihan diagnoosittomia lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Tätä ketjua lukiessa olen tullut ihmetelleeksi sitä, että ihan tosiaan jonkun lapset eivät kestä istua paikallaan edes kymmentä minuuttia.

Mulla on vilkkaat lapset, erityisesti heistä nuorempi. Mutta ei heille silti tuota ongelmia pysyä jossain tietyssä paikassa, ei ole mitään pakkoa lähteä juoksemaan hulluna ympäriinsä.

Jos lapsi ei kestä olla edes lyhyttä aikaa jossain rauhoittuneena, niin onko tuo nyt ihan normaalia? Ja tarkoitan nyt siis ihan diagnoosittomia lapsia.

eli tuollako meinaat että jos esim.1v ei pysy paikoillaan 10min niin se on sitten joku adhd tai sun muuta?
:laugh:

Yhteistyössä