Hammaslääkäripelko ja kipu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kammoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kammoinen

Vieras
Kärsin hammaslääkäripelosta :(

Kävin yksityisellä hoidattamassa hampaani 2 vuotta sitten sellaisessa 'huumauksessa'... :D En siis ollut nukutettu mutta en muistakaan mitään.

Ennen tuota käyntiä minulla tuontui ylhäällä yhdessä poskihampaassa kipua jos söin esim. makeaa.
Kylmä tai kuuma ei kummemmin vihlonut kuitenkaan.
Silloin otettiin röntgen jne. ja hoidettiin hampaita ( olikohan 2 hampaan paikkaus ja 3 viisauden hammasta poistettiin ).

Mutta tuolle hampaalle joka tuntui ennestän pahalta ei tehty mitään eli oli ok.

N. puoli vuotta tuon jälkeen hammas taas vihoitteli ja kävin kunnallisella päivystysajalla mutta ei siitä löytynyt mitään vikaa. Hammaslääkäri meinasi että vihlontaa vähentävä hammastahna auttaa ja laittoi jotain 'pinnoitetta' vihlontaa estämään.

Nyt sitten taas hammas on kipeä, vähän jomottaa ja kun puren hampaat yhteen niin on aran tuntuinen. Eli huomenna on varattava särkyaika.

mutta pelottaa ihan kamalasti.

Täällä ei ole mitään pelkoon erikoistuneita lääkäreitä. yksi lääkäri on ja sille on mentävä.

Miten voisin helpottaa lääkärille menoa? Voiko joku auttaa rentoutumaan?

itse olen kipuherkkä ja pelkopotilas.. sain viimeisen viisurin poistoa varten reseptin antibioottiin(oli tulehtubnu niin hurjana ettei ois puudutus auttanu) sekä 10mg diapamiin, jollainen piti ottaa tunti ennen toimenpidettä,, hammaslääkäri ei ole pelkopotilaisiin erikoistunut, mutta osaa ottaa huomioon sen ku kerroin

Rauhallinen palleahengitys auttaa myös. Kun keskittyy hengittämään niin, että pallea nousee rintakehän sijaan ja samalla laskee hengityskertoja niin saattaa käydä niin, että unohtaa pelkäämisen. Näissä hammaslääkäri- sun muissa peloissa on tympeää se, että siinä pelkää aika usein vain pelkoa. No, ei joku porauskaan toki miellyttävää ole. Mutta kun saa hengitysrytmin rauhalliseksi, se vähentää ahdistusta ja myös kipua. Terv, nimim. "Kokemusta on" :)

Täällä yksi pelkopotilas myös :) rauhoittavien voimalla minäkin olen hammaslääkärissä käynyt. Viime vkolla tosin jouduin päivystykseen ilman lääkkeitä. Kerroin samantien tälle hammaslääkisopiskelijalle että pelkään pirusti. Hän selitti koko ajan mitä tekee ja porasi pikkuhiljaa lohjenneen hampaan. Jäi hyvät fiilikset :)

Toistan samaa kuin muutkin, kerrot että pelottaa pirusti, ovat ammattilaisia ja ottavat sen huomioon. Mulla puuduttivat hyvin varovasti, varmistivat että on varmasti puutunut ja olivat muutenkin asialla. Joka kerta ahdistaa vähemmän kun tulee uusia "hyviä kokemuksia"

Minä kun en osaa oikein edes sanoa että mitä pelkään. Mutta kamalasti ahdistaa. En yleensä saa soitettua itselleni edes aikaa hammaslääkäriin . Se vaan ahdistaa valita se numero ja soittaa.
Nyt pelkään että hampaassa on jotain tosi kamalaa vikaa vaikka ei se ole lohjennut tms. Eikä nyt aamulla kauheasti edes jomottanut. Tuntuu vain oudolta nytkin ja jos puren hampaat yhteen niin jomottaa.

En esim. pelkää verikokeita ollenkaan. Eikä niiden ottaminen ole mielestäni kivuliasta. Olen niihin tottunut kun käyn säännöllisesti vähintään pari kertaa vuodessa labrassa. Mutta esim. rokotteen ottaminen pelottaa ja ahdistaa.

Pelkään myös hammaslääkärissä sitä kun se ronkkii hampaita. Se on äärimmäisen epämiellyttävää ja ahdistavaa. Siksi tuollainen särkyaika on hyvä kun lääkärillä ei ole aikaa siihen vaan keskittyy vain tuohon kipeään hampaaseen.

Mutta en silti tiedä miten tästä selviä. Itse lähden töihin enkä sieltä käsin pysty ajanvarausaikaan soittamaan joten mies varaa minulle ajan. Ilmoittaa sitten minulle monelta se on.