hampaiden pesusta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markki80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

markki80

Vieras
onkohan tää taas joku ohimenevä vaihe kenties kun poika 1v3kk ei anna millään pestä hampaitaan,itse kyllä pitää harjaa suussaan mutta ei ne sillä oikeen puhtaaksi tule...heti kun äippä koittaa harjalla avittaa niin kamala rimpulointi alkaa ja suu visusti kiinni.mites muilla?

Poika on rimpuillu alusta asti enemmän tai vähemmän hampaitten pesua vastaan. Edelleenki (1v8kk) antaa pestä muuten, mutta eestä ku pitäis saada pestä vetää huulet visusti eteen. Periksi ei anneta! Meillä pestään vaikka väkisin aamuin illoin ja neuvolan tätikin sano, että se on asia, missä ei saa ite antaa perix. Kyllä se lapsi siihen vielä tottuu ihan kiltistikin.

Annan ensin 1,2v poikani itse "pestä" hampaitaan ja hetken päästä pesen ne nopeasti itse. Kyllä poika usein pistää vastaan, mutta se on kuitenkin niin tärkeää, että teen sen silti.

Ainakin kerran päivässä vanhemman olisi hyvä pestä hampaat kunnolla, ja esim. aamupesu voi olla sitten vähän nopeampi lapsen itse tekemä sutaisu. Hammastahnaa suositellaan varsinaisesti vasta kun poskihampaat puhkeavat, mutta vain "haju" mietoa (500ppm fluoria) lasten tahnaa harjalla saa ihmeitä aikaiseksi pesun sujumiseen. Suosittelen kokeilemaan, sillä aivan pienestä määrästä ei ole mitään haittaakaan - päinvastoin.

Mä alotin kyllä hammastahnan annon heti kun fluoritabletit loppu. Saatiin puol vuotiaana purkillinen käyttöön ja koska oli aika dyyriitä, päätin ostaa hammastahnaa ja alkaa pojalla käyttää sitä. Vikoista poskihampaista ei tietoakaan! Meillä sitä sanotaan karkkihammastahnaks. Kyllä poitsu tulee ihan innoissaan hampipesulle, mut koittaa kuitenki laittaa vastaan. Eikä meillä poju tee ite ainakaan muuta, ku pureskelee hammasharjaa, et kyllä vanhemmat joutuu oikeen pesun aamuin illoin suorittaa.

vähän asian vierestä...eli noista fluoritbuista, meillä ei ole puhuttu halaistua sanaa moisista neuvolassa(hammashoitajaa en ole nähnytkään) ja tyttö on nyt 10 kk. *Suositellaanko niitä annettavaksi?

Kysyin meidän neuvolasta fluoritableteista. Täti sanoi, ettei ole enää vuosiin käytetty. Niitä ei suositella. Hammastahnasta saa tarvitsemansa fluorin. Ja hammastahnaksi hammaslääkäri suositteli perus aikuisten hammastahnaa (esim pirkka tai vihreä pepsodent, ei siis mitään suuversi-valkaisu-yms höpöjä). Sellaista, missä on fluoria ja ksylitolia. Lasten tahnassa edellämainittuja liian vähän. Pieni nokare tahnaa ssuhun. Jos ei harjalla onnistu,niin aluksihan voi pestä aikuinen sormin pienen suun. Pääasiam, että tahnaa menee ikeniin. Suositeltavaa pestä enen hampaiden tuloakin. Fluori vaikuttaa myös puhkeamattomiin hampaisiin vahvistaen kiillettä. Ja lopuksi suuta ei saisi huuhdella tahnasta pesun jälkeen, vaan sen olisi hyvä jäädä sinnen vaikuttamaan. Kaikki nämä edellämainitut koskivat aikuisiakin., Erityisesti tuo tahnan valinta, sillä noissa "hienommissa" tahnoissa jää selvästi fluori ja ksylitoli ominaisuudet jälkeen...

Tämä tätin puheesta toistettua. Siihen en osaa kommentoida, voiko fluorin ja ksylitolin määrän korvata pillereillä. Sellaista olen kyllä kuullut, ettei tuo fluori noissa tableteissa ole auttanut toivotulla tavalla, vaikka niitä vuosikaudet syötettiin (itsekin pieniä tabletteja syönyt...)

Hyvinkäällä fluoritabletit ainakin määrätään kaikille lapsille. Eka tarkastus on 6kk, jossa fluoritabletit saadaan. Lapsille kyllä ehdottomasti lasten tahnaa. Aikuisten on liian vahvoja. Mun tietääkseni tahnan käytössä on joku "alaikäraja". Oiskohan ollu että vuoden iästä aikasintaan. En oo kyllä ihan varma. Fluoritablettien käyttöhän johtuu paikkakunnan veden fluoripitoisuudesta. Jollei se ole riittävä, määrätään tabletit.

"Pääasiam, että tahnaa menee ikeniin."

Ei pidä paikkaansa -olet käsittänyt väärin. Fluorista ja ksylitolista on hyötyä vain hampaille. Hammaslääkärisi on varmasti korostanut ienrajan puhdistusta, jossa ko. aineista on erityisesti hyötyä. Ei kuitenkaan ikenessä;)

Minimaalinen vaikutus on fluorilla, joka kulkeutuu verenkierron mukana kehittyviin hampaisiin, mutta pääasiassa fluori vaikuttaa vain paikallisesti suussa.

Se on totta, että "perus pepsoden", eli se vihreä on tosi hyvä tahna niin lapsille kuin aikuisillekin. Siinä on riittävän suuri määrä xylitolia, joka yhdessä fluorin kanssa on toistaiseksi voittamaton yhdistelmä.

Mulle hammashoitaja sanoi, että hammastahnaa ei sen takia saa antaa liian aikaisin, kun vauva ei osaa sylkeä sitä pois. Sitten, kun muistaakseni just ne poskihampaat puhkeavat, voi laittaa hammasharjaan iiiihan pikkuruisen nokareen tahnaa, niin ettei se haittaa, vaikka vauva sen nielisikin.

...niin että kokemus olisi lapselle kuitenkin sellainen ettei huutoa ym. ja että se on miellyttävä toimenpide niinkuin pottailukin...?

Mä "pesen" pojan hampaat aamuisin noin puolen tunnin pääsä aamupalasta, ennen ulos lähtöä.Mielellään ottaa lastentahnala sipaistun harjan suuhunsa ja pureskelee itte silä aikaa kun äiti pesee omiaan, ottaa mallia siis.

Mutta auta armias kun mä alan pstä hänen hampaita! Otan pojan syliin, kattellaan peilistä mutta ei kyllä anna harjata kunnolla!

Annan sitte 2 kertaa päivässä lisäks xylisuu -pastillin ruuan jälkeen.Nyt ollaan ottamassa iltapesu uudestaan kuvioihin kun iltamaito unen auttamiseksi taitaa jäädä pois onneksi!

Kun toi pesu ei varsinaisesti onnistu, yritän rajoittaa ne suuhunpantavat siihen 6 kertaan päivässä.

Tiesittekö ettei hampaita sais heti harjata ruuan jälkeen-happohyökkäys???

Aikuisenkin olisi hyvä pestä hampaat ennen ruokailua esimerkiksi aamulla. Näin vältytään kaikista parhaiten haittavaikutuksilta. Toinen vaihtoehto on, että esim. aamupalan jälkeen pitää kunnon tauon, olikohan se puoli tuntia vai tunti, ennen kuin pesee hampaat. Jos pesee hampaat heti syönnin jälkeen, on se hampaille tosi paha juttu. Luin tästä aiheesta just vähän aikaa sitten, oli joku tutkimus tai vastaava. Itse olen siirtynyt nyt pesemään hampaat ennen aamupalaa ja aamupalan jälkeen otan esim. purkan suuhun tai juon viimeiseksi lasin vettä. Kyllä siihenkin tottuu!

Meillä on käytetty lasten hammastahnaa siitä asti kun eka hammas puhkesi. Neuvolassa suositteli. Kun sitä laittaa vaan sen sipaisun niin ei ole mitään haittaa. Hampaat pestään meillä aina aamuisin heti kun herätään ja iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa. Vähän on vaikeuksia siinä harjaamisessa.. Mutta jotenkuten onnistuu (1v5kk). Välillä saa itsekin harjailla =) Xylitolpastilli ruoan jälkeen ja isommille purkka.

Fluoritabletteja ei käytetä. Sitä aina toitotetaan että täällä on vedessä tarpeeksi fluoria. Kaverin lapsella käytetään kun heillä kaivovesi.

Näin toimien saatiin kiitosta ekassa "hammaslääkärissä" pari kuukautta sitten.

Ai toi olikin hyvä tietää ettei heti ruoan jälkeen sais niitä pestä... Ei kyllä onnistu tytön kanssa iltasella koska pakkohan ne on pestä puuron ja maidon jälkeen eihän siinä ole mitään järkeä pestä ennen niitä kun sittenhän se maidon happohyökkäys jää päälle kun menee nukkumaan vai?
Meillä tyttö 1v3kk ja päästy nyt muutama kk sitten eroon unimaidosta niin että annan juoda tuttipullollisen maitoa puuron kanssa kun luetaan iltasatua, sen jälkeen pestään hampaat ja sitten saa siksi hetkeksi tutin suuhun että nukahtaa. Sen jälkeen otan tutinkin salakavalasti pois.
Meillä auttoi huomattavasti myös hammastahnan käyttöönotto. Ihan lastenhammastahnaa käytetään ja laitan sitä niin vähän kuin vaan saan. Tosin meillä on poskihampaat jo tulleet. Vähän on taistelua meilläkin hampaiden pesu silti, mutta koska kyseessä on todella niin tärkeä asia niin se tehdään vaikka väkipakolla. Sitäpaitsi jos lapsi oppii että siinä annetaan periksi niin taistelusta tulee yhä pitkäkestoisempi ja vaikeampi. Nyt jo välillä antaa pestä suht helposti kun tietää ettei äiti kuitenkaan anna periksi. Annan tytön pitää ensin itse hammasharjaa suussa ja sitten otan tytön syliin ja yritän sanoa että sano aa aa tai näytä miten hienot hampaat tai muuta ja sitten harjaan nopeasti mutta mahdollisimman hyvin ja jokapaikasta reilusti vaan vaikka vähän itkisikin tai sätkisi. Rauhoittuu kuitenkin välittömästi kun sen minuutin on saanut niitä harjattua ja sen jälkeen annan aina kraanan alla kastettua hammasharjaa imeskellä (tykkää imeä harjasta vedet pois kun äiti kastaa sitä monta kertaa uudestaan), tehnyt tästä harjan imeskelystä itselleen sellaisen palkkioleikin jota aina odottaa pesun päätteeksi... hih ;) eiköhän se kohta helpotu. Eikä tästä mitään traumoja voi jäädä. Samanlaista sätkimistä se on välillä pukiessakin, kunhan vain yrittävät kaikkea epämukavaa saada tekemättömäksi kun lapset tunnetusti ovat mukavuudenhaluisia.

Meillä on hampaiden pesu nykyään tosi helppoa. Poika on nyt 1v 5kk ja ekat hampaat tuli kunnolla esiin vasta 10 kk iässä. Silloin muutaman hampaan pesu suoritettiin syöttötuolissa, mutta kun hampaita tuli lisää niin siirryttiin pesemään sylissä. Eli pojan otan makuuasentoon syliin ja siitä näen kunnolla kaikki hampaat. Aluksi pesu oli kovaa taistelua mutta joka aamu ja ilta hampaat pestiin, joskus helpommin joskus vaikeammin. Vähitellen poika tajusi, että rimpuilu ei auta ja nykyään tulee itse syliin ja avaa suun kun on hampaiden pesun aika. Meillä on pojalle tosi tärkeää, että jokaisen pesun jälkeen kehun häntä. Hän lähtee sylistä rinta rottingilla jatkamaan leikkejä, kun on saanut äidiltä kovasti kehuja hampaiden pesusta.

Meillä poika 1v3kk ja hampaiden pesu ollut alusta asti vaikeaa. Eka hammas tuli 5kk ja siitä asti aamuin illoin pesty. Koko ajan laittaa vastaan, rimpuilee ja huutaa täysillä, mutta meillähän pestään ne hampaat vaikka väkisin. Tuntuu kurjalle, mutta minkäs teet. Kaikenlaiset temput on kokeiltu ja joskus satunnaisesti onnistuu paremmin, yleensä ei. Ja hampaita on jo 10 ja lisää tulossa. Koskahan helpottaa!?

Muistaako joku muu, kun 70-luvulla ainakin meillä oli kotona kylpyhuoneessa sellainen suunkuva, johon sai kiinnittää tarrahampaan joka harjauksen jälkeen... Onkohan joku nähnyt sellaisia enää? No varmasti voisi tehdä itse jonkun vastaavan systeemin. Ei taida tomia ihan vuoden vanhalla, mutta jonkinlaista "lahjontaa" vois jossain vaiheessa varmasti käyttää "kiristyksen" ohessa.

Joo, mulle tuli hämärä muistikuva mieleen tuosta suukuvasta! Joitain muita tarroja oli kanssa, ja niissä oli runoja kuten kissan harjaa ei näy tässä, kissa on hampaita pesemässä... Muistaako kukaan muu?

En viitsi pestä väkisin, koska mun mielestä se homma menee vaikeammaksi joka kerta vaan sellaisesta.

Poika saa itse pestä samaan aikaan toisella harjalla - äiti sitten lopuksi pesee nopeasti kunnolla joka puolelta. Itse "säveltämäni" hammaslaulu on auttanut myös, laulussa kerrotaan mikä hammas on milloinkin menossa :)

Joskus antaa pestä suosiolla, kun itse samalla läträä lavuaarissa jotakin kylpylelua tai mukia. Jos mikään ei auta ja suu pysyy tiukasti kiinni, sitten ollaan pesemättä - mieheni kun pesee väkisin ja mun mielestä poika on kauhusta vaan kankeana kun seuraavan kerran pitäis taas pestä. Ei se hammaspeikko satunnaisesta väliin jäämisestä välitä. Kyllä homma enimmäkseen sujuu, varapinnaa ja ideoita välillä tarvitaan kyllä kun illalla väsyttää kaikkia ja kakara vaan karjuu :P

Niin, poika on nyt 1 v 8 kk ja ihan alusta asti on tapellut hampaiden pesua vastaan...

Olenkohan ainoa, joka ei vielä ollenkaan pessyt 1v. lapsensa hampaita ? Ekat kaksi alaetuhammasta tulivat 6kk:n iässä, sen jälkeen seuraavat hampaat ilmestyivät vasta nyt vuoden iässä, jolloin onkin elo ollut pelkkää hampaiden tekoa kun niitä on tullut aivan jatkuvalla syötöllä. En minä ole viitsinyt ruveta sorkkimaan lapsen suuta hammasharjalla, kun ikenet ovat niin hellänä ja kipeitä, että useana päivänä on vasta kipulääke tuonut helpotusta.

Meillä puhkesivat 2 alahammasta kun poika oli 2,5kk ja heti saatiin harja neuvolasta ja alettiin sitä käyttää. Nyt poika 8kk ja 2 kertaa päivässä harjataan 4 hammasta. Annan pojan ensin itse maistella harjaa kun siihen aina tarraa, sen jälkeen antaa kyllä minun sutia. Eihän tämä nyt vielä mitään tehokasta pesua ole mutta ainakin poika on tottunut eikä toivottavasti vastustele sitten niin kovin vanhempanakaan.

Kuulemma jos streptokokki maitohampaisiin tarttuu niin tarttuu sieltä rautahampaisiinkin, eli kannattaahan tuosta hammashygieniasta huolehtia että varmistaa jälkikasvunsa kauniin hymyn :-)

Alkuperäinen kirjoittaja ÅÅ:
Olenkohan ainoa, joka ei vielä ollenkaan pessyt 1v. lapsensa hampaita ? Ekat kaksi alaetuhammasta tulivat 6kk:n iässä, sen jälkeen seuraavat hampaat ilmestyivät vasta nyt vuoden iässä, jolloin onkin elo ollut pelkkää hampaiden tekoa kun niitä on tullut aivan jatkuvalla syötöllä. En minä ole viitsinyt ruveta sorkkimaan lapsen suuta hammasharjalla, kun ikenet ovat niin hellänä ja kipeitä, että useana päivänä on vasta kipulääke tuonut helpotusta.

Samaa mietin itsekin, että mikä ihmeen ketju tämä oikein on? Meillä neiti on pian 11 kk, hänellä on kaksi pienen pientä alahammasta ja yksi puolikas ylähammas eikä meillä kyllä mitään hysteeristä hampaanpesua olla aloitettu. Meidän kunnassa ensimmäinen hammaslääkäri on vasta 1 v. 3 kk:n iässä. Kyselin 10 kk-neuvolan yhteydessä hampaista (yksi oli silloin vasta tullut) eikä mitään sanottu saatikka jotain tahnaa oltais tyrkytetty. Mutta pitänee huomenna soittaa uudestaan neuvolaan ja katsotaan, mitä ne siellä suosittelee. On meillä sellainen vauvaharja jo hankittu, jossa toisessa päässä pururengas, mutta tahnoista ym:sta ei ole hajuakaan.

Mutta näin asiat ja neuvot vaihtelevat kunnittain ja me asutaan sentään Suomen 2.suurimmassa kaupungissa eli silleen...

Meidän kunnassa jo perhevalmennuksessa hammashoitaja kävi kertomassa kuinka tärkeää on aloittaa hampaiden pesu heti kun ensimmäiset puhkeaa. Eka hammashoitajakäynti oli puoli vuotiaana ja silloin sanoi samaa. Meillä oli juuri puhjennut ensimmäinen ja pesut jo aloitettu. Tahnaahan alle 2v ei tarvitse. Kuulemma kun lapsi pienestä pitäen tottuu pesuun, antaa isompanakin pestä, voi olla vaikeaa aloittaa joskus pari vuotiaana. Meillä tosin vaikeaa koko ajan. Jos meillä jätettäisiin pesemättä aina kun lapsi ei anna pestä, ei pestäisi ikinä. Joten meillä pestään 2xpv joka tapauksessa, ehkä joskus siihen tottuu.

Miten muut, oletteko välttäneet kariesbakteerin tarttumista lapseen 3-vuotiaaksi asti? Eli ei omasta suusta lusikkaa lapsen suuhun enää, saman jäätelötötterön syöntiä tai samasta leipäpalasta haukkailua. Me ollaan, pienempänä tosin joskus vauva ehti työntää sormensa äidin suuhun ja heti omaansa ennekuin ehdittiin käsien pesulle. Sellasta sattuu. Ei kuitenkaan tahallisesti bakteeria tartuteta, ettei tule siksi reikiä.

Niin ja xylitolituotteet aloitetaan heti kun niitä osaa syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mama13:
Kuulemma jos streptokokki maitohampaisiin tarttuu niin tarttuu sieltä rautahampaisiinkin, eli kannattaahan tuosta hammashygieniasta huolehtia että varmistaa jälkikasvunsa kauniin hymyn :-)

Ei se streptokokki hampaisiin voi tarttua (ja antibioottikuuri häätää strepton helposti!!!) vaan hampaisiin tarttuu karies jos joku...

T: Nimim: Streptokokin synnytyksessä lapseensa tartuttanut

Yhteistyössä