Hampparipaikassa tänään nähtyä. Järkytyin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kröhöm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kröhöm

Vieras
Poikkesin Helsingissä tänään pikaruokalaan töiden jälkeen asioita hoidellessani. Paikassa oli vain pari asiakasta minun lisäkseni. Kun olin saanut aterian ostettua, siirryin pöytään syömään. Ystävällisesti palvellut kassatyttö (ehkä parikymppinen, kaunis) meni keittiön puolelle ja näin siitä sen verran yli niiden hampparisäilytyspaikkojen, että jotain tuntui siellä puuhaavaan työkaverinsa kanssa.

No, tällä aikaa paikalle saapui arviolta parikymppinen tyttökaksikko. Molemmat reilusti ylipainoisia, pukeutuneena tiukkoihin "rokkikuteisiin", pantterikuvioihiin leggareihin ja toinen tekonahkaleggareihin ja toppeihin. Runsaat epäsiistit meikit oli naamassa ja lyhyet tukat tuperaattu ja kovetettu lakalla koppuroiksi. No, toinen alkoi sitten märistä erittäin kovaäänisesti, että "eikö täällä ole myyjää. Mitä asiakaspalvelua tää on. Miks ei kukaan tuu myymään. Ai tuolla se myyjä on, ei se tee mitään" Sitten asikasneitokainen paiskasi tarjottimen kovaäänisesti tiskiä vasten.

Sen kolahduksen myyjä sitten kuuli. Ilmeisesti myyjällä oli jotain tärkeää kesken, sillä meni vielä muutama sekunti ennen kuin lähti tulemaan kassalle. Koko tämän ajan tämä asiakasneitonen jatkoi "Ei niinku mitään reaktiota, mikä asiakaspalvelija toi on olevinaan" Myyjä sitten tuli, tervehti kohteliaasti ja otti tilaukset. Ja edelleen neitokainen jatkoi kovaäänistä möykkäämistään "Ei huh mikä asiakaspalvelija, ei taida tajuta olevansa asiakaspalvelutyössä, huhhuh" Siis samalla kun myyjä latoo heille juomaa ja pehmiksiä, tämä asiakas mölisee "huhhuh mitä asiakaspalvelua ei huh. uskomatonta ettei täältä saa palvelua." Kun myyjä sai ruoat valmiiksi, hän toivotti kohteliaasti hyvää ruokahalua ja neitokaiset siirtyivät pöytään. Myyjä piti pokkansa uskomattoman hyvin ja pystyi vielä hymyilemään.

Ilmeisesti taisi myyjän kaunis ulkonäkö lisätä vielä vettä myllyyn. Yleensä asiakaskin kun voisi antaa sen negatiivisen palautteen asiallisesti puhuen, ei haukkuen tuolla tavalla myyjän kuullen, muttei suoraan myyjälle. Se oli NOLOA käytöstä. Ja ylipäänsä, nämä asiakkaat joutuivat odottamaan yhteensä ehkä minuutin, joten tuollainen show myyjän lyttäämiseksi oli täysin ylimitoitettua. :headwall: Mutta propsit pikaruokalan myyjälle, kaikkea hekin joutuvat näköjään kestämään.

Yleensä puutun itse asiakkaana tuollaiseen käytökseen.

Kieltämättä itselläni kävi mielessä, että voisin lähtiessä käydä vinkkaamassa myyjälle, että parempaa työpäivän jatkoa ja kiitos hyvästä palvelusta, mutta siihen oli tullut muita asiakkaita sitten jonoksi asti, kun tein lähtöä. Ja tilanteen ollessa päällä en uskaltanut mitään kommentoida, nämä asiakkaat olivat jopa vähän pelottavia mölytessään tuolla tavalla.

Näitä asiakkaita kyllä näkee varsinkin kioskeilla, Siwoissa ja muissa yksintyöskentelypaikoissa. Kerran oli Ärrän ovella hetkinen lappu ja siinä yksi mies meuhkasi, että on se kumma kun ei myyjää ole ja ovi on kiinni. Sanoin ukolle, että kai sille myyjällekin pissahätä voi tulla. Ukko meni ihan hiljaiseksi. Usein ei ajatella, että henkilökuntaa ei todellakaan ole välttämättä kuin yksi tai kiireisissäkin paikoissa mennään ihan minimillä.

Näitä asiakkaita kyllä näkee varsinkin kioskeilla, Siwoissa ja muissa yksintyöskentelypaikoissa. Kerran oli Ärrän ovella hetkinen lappu ja siinä yksi mies meuhkasi, että on se kumma kun ei myyjää ole ja ovi on kiinni. Sanoin ukolle, että kai sille myyjällekin pissahätä voi tulla. Ukko meni ihan hiljaiseksi. Usein ei ajatella, että henkilökuntaa ei todellakaan ole välttämättä kuin yksi tai kiireisissäkin paikoissa mennään ihan minimillä.

Kaupoissa kuten Alepa, Siwa jne ei saa olla henkilökuntaa vain yksi. Aina siis aina pitää olla vähintään kaksi. Kioskit sitten asia erikseen.

[QUOTE="aapee";26448569]Kieltämättä itselläni kävi mielessä, että voisin lähtiessä käydä vinkkaamassa myyjälle, että parempaa työpäivän jatkoa ja kiitos hyvästä palvelusta, mutta siihen oli tullut muita asiakkaita sitten jonoksi asti, kun tein lähtöä. Ja tilanteen ollessa päällä en uskaltanut mitään kommentoida, nämä asiakkaat olivat jopa vähän pelottavia mölytessään tuolla tavalla.[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä tämän.
Minulla vain on surkea itsesuojeluvaisto. Monesti tällaiset räyhääjätyypit menevät aivan puihin, kun heille ystävällisen päättäväisesti mainitsee pari asiaa käytöstavoista :saint:

[QUOTE="aapee";26448648]Jep, tuo on totta. Kunpa olisinkin sanonut jotain, nyt asia jäi kaivelemaan ja piti oikein pitkä viesti tänne palstalle avautua. :D[/QUOTE]

Ääh. Älä itseäsi soimaa tuosta :)
Asiakaspalvelussa oleville on monesti muodostunut pelottavan paksu nahka.

Mä olin asiakaspalvelussa töissä ja joidenki ihmisten käytös oli todella käsittätöntä. Ja mä kyllä osaan pysyä ärysttävänki tyynenä ja rauhallisena. Se tekee ihmisiin kahdenlaisen vaikutuksen. Joko he tajuavat hävetä ja rauhottuvat tai se äryttää heitä entistä enempi. Onneksi on tiski välissä,että eivät kimppuun sentään voi käydä.

[QUOTE="tiina";26448827]Tämä ei ikävä kyllä pidä paikkaansa. Meillä Turussa on monta myymälää, joissa myyjät on yksin. Ovet pistetään lukkoon lakisääteisten taukojen ajaksi. Näin se vaan menee.. siksi Siwassa en käy.[/QUOTE]

Menee offtopiciksi, mutta miksi kukaan käy Siwassa? Kalliimpaa kuin Stockmannilla ja valikoimaa kuin kioskissa.

[QUOTE="pop";26448690]Siis jossain Hesassa ehkä ei, mutta usko pois ettei täällä muualla, isojen kaupunkine ulkopuolella todellakaan ole aina kahta vuorossa...[/QUOTE]

Muistanpa peräti niinkin isosta kaupungista kuin Turusta (ja sen yhdestä isosta lähiöstä), että lähisiwassa oli aika usein tilanne, että myyjä meni tukka putkella ja jos oli pitkä jono ja joku tuli kysymään jonkun tuotteen sijainnista tai muusta asiasta, hän vain posket hehkuen lappoi tavaraa ja totesi, että ei voi irrottautua tästä, kun on yksin. Ja totesi vielä, että on työvuorossaan yksin keskiyöhön asti. Tuntuu vähän hurjalta! Kunnioitan suuresti noita raatajia, jotka joutuvat useinkin ikäviin ja uhkaaviinkin tilanteisiin yksin työskennellessään.

[QUOTE="tiina";26448827]Tämä ei ikävä kyllä pidä paikkaansa. Meillä Turussa on monta myymälää, joissa myyjät on yksin. Ovet pistetään lukkoon lakisääteisten taukojen ajaksi. Näin se vaan menee.. siksi Siwassa en käy.[/QUOTE]

Meillä Alepassa ei ole koskaan vain yksi myyjä ja tiedän sen siksi kun olen ollut töissä Alepa kaupassa ja usein iltaisin on myös vartija paikalla myyjien lisäksi. Taitaa olla tuolla Suomen Lähikauppa Oy:llä kaikki muutenkin rempallaan.

Kyllä pikkukaupoissa tehdään ihan hirveästi yksin töitä täällä meidänkin kaupungissa.

Hirvittää myyjien puolesta kun viikonloppuiltaisinkin myöhään ovat yksin töissä ja välillä asiakkaat on sen näköisiä etten itse ainakaan uskaltaisi mitään sanoa jos jotain päättäisivät varastaa.

Kerran jäin kassan jälkeen notkumaan muutamiksi minuuteiksi kun perässäni oli melko aggressiivisen oloinen juoppo, jota sillä hetkellä tuntui ärsyttävän kaikki ja ajattelin että edes henkisenä tukena olen myyjätytölle jos huutamaan/riehumaan ryhtyy.

Onneksi tyytyi vaan hiukan huutamaan, mutta sympatiaa tunnen myyjiä kohtaan.

niinkun kerran olin viemässä kelaan papereita ja aulassa oli pientä jonoa. edellä oleva mustalaisnainen kovaan ääneen valitteli kiirettään monisanaisesti.
aikani kuunneltuani sanoin rouvalle että ei sulla ainakaan töihin ole kiire.

loppu siihen se valitus. :D

• Tykkää
Reactions: erinys
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;26448976:
niinkun kerran olin viemässä kelaan papereita ja aulassa oli pientä jonoa. edellä oleva mustalaisnainen kovaan ääneen valitteli kiirettään monisanaisesti.

:D

Kaupoissa kuten Alepa, Siwa jne ei saa olla henkilökuntaa vain yksi. Aina siis aina pitää olla vähintään kaksi. Kioskit sitten asia erikseen.

No ainakin täällä Helsingin Alppilassa on lähi-Siwassa päivällä aina vain yksi henkilö pitämässä kauppaa pystyssä. Siinä se pomppii aina hyllyjä täyttämästä kassalle kun ehtii ja pahoittelee, kun on vähän hankalaa kun yksin siellä on. Ja mun mielestä myös r-kiskassa vieressä on aina vain yksi henkilö töissä päivällä.

Meillä täällä melkein joka pikkukaupassa ollaan aina yksin töissä. Itsekin eräässä erikoisliikkeessä, ja työvuoroissa ollaan aina yksin töissä. Ja meillä ei sitten muuten todellakaan pistetä ovia lukkoon taukojen ajaksi, vaan jos sattuu asiakas kassalla seisomaan, niin sitä mennään palvelemaan, jatketaan taukoa sitten sen jälkeen.

Ihan normaalia settiä tuo on. Valitettavasti pahin asiakasryhmä on pienten lasten äidit, jotka ovat yksin lasten kanssa liikkeellä.

Kaikki pillimehuja myöten pitäisi saada ilmaiseksi, alennuksia pitäisi tippua naukumalla, kakaroitten annetaan sotkea myyntitiski ja työntää kätensä ties mihin ja huvitellakseen lapset vetävät mahaliukua muiden asiakkaiden jaloissa. Itsekseni myhäilen, kun mietin miten juuri puoli tuntia sitten edellinen porukka räsäytti lasin rikki lattialle - ei ne kirkkaat sirpaleet lähde kaikki vaikka pinseteillä ottaisi, koneellisessa pesussa illalla vasta. Olen yksin töissä ja siinä sitten maksellaan, tilaillaan lisää, maksellaan, pyydetään lusikkaa, lämmitellään purkkiruokia, toista, kolmatta, otetaan vielä yks pikkulimu, pari vessapolettia tietty eri kerroilla ja sitten onkin jo aika huokailla, kun tuotteita ei näy - olen edelleen yksin, enkä ole ehtinyt tehdä yhtään mitään kun olen pompannut kassalla kun asioita ei voi hoitaa kerralla.

Ei kaikki ole näitä, mutta liian moni on. Vähintään kerta viikkoon joku vastaava käy.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;26448976:

kahvit näppiksellä ja lapsi melkein heräsi :D kiitosta vaan!

Yhteistyössä