hankala tilanne. alkoholista ja lapsista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
sain tietää, että eräässä hyvin läheisessä perheessä on ollut ainakin kerran tälläinen tilanne, ja yritän nyt pää punaisena keksiä parasta keinoa puhua asiasta.

tilanne siis tämä:
Mies lähtee saunailtaan, ja ryyppää siellä. vaimo jää lasten kanssa kotiin, ja kun lapset ovat nukahtaneet, alkaa hänkin juomaan. vaimon juomien määrästä ei ole tietoa, mutta kun mies tulee päissään saunaillasta yöllä kahden maissa kotiin, istuu vaimo kotona juoden kaljaa. henkilö joka tästä minulle kertoi, oli itse miehen mukana tämän tullessa kotiin. aikaa vierähtää parikin tuntia, ja mies ja vaimo juovat molemmat. kun mies lähtee nukkumaan, jää vaimo vielä juomaan.
kotona kaksi alle kolme vuotiasta lasta nukkumassa :(

ihminen joka tästä kertoi on luotettava, ja tiedän tämän tarinan olevan totta.

Nyt mietin kuinka ottaa asia puheeksi. Jos tuo on heillä yleistä, on siihen todellakin saatava muutosta, lasten takia. Hankkisivat edes hoitajan lapsille.

Mutta miten siitä voi alkaa juttelemaan, toinen suuttuu varmasti. Enkä halua, että välit menevät kokonaan. Jo niiden lastenkin takia.

no ei tarvii aina puuttua toisten asioihin. kuhan ovat sitten seuraavan päivänä selvinpäin. mitä väliä jos yöllä ovat kännissä. jos jotain yöllä sattus niin ei se ole humalatilasta riippuvaista.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Tuo on ihan suora lastensuojeluilmoituksen paikka. Alaikäiset lapset eivät voi olla humalaisen vastuulla. Ei edes yöllä kun lapset nukkuvat.

näin mä ajattelin itsekin.
Haluaisin kuitenkin "antaa mahdollisuuden", ettei tarvitsisi mitään ilmoituksia alkaa tekemään.

Mutta jos suututan perheen ottamalla asian puheeksi, niin mistä mä tiedän miten heillä jatkossa toimitaan.
Tuollainen "piilossa" tissuttelu kun on helppo peittää viranomaisiltakin, siinä olisi vain sana sanaa vastaan.

Anteeksi kun kysyn, mutta olisiko se sallitumpaa jos se olisi mies joka jää kotiin juomaan lasten nukkuessa? Tai jos pariskunta juo yhdessä lasten nukkuessa? Ihan uteliaisuudesta. Ei sillä että itse noin toimisin, mä kun en juurikaan juo. Mutta hyvin monessa monessa pårheessä tiedän toimittavan näin.

Tämä "luotettava" henkilö joka tuli miehen mukana ryyppyreissulta ja juoruaa nyt naisen käytöksestä ja perheen sisäisistä asioista voisi painua vittuun! Toivottavasti tuolle perheelle paljastuu kuka tuo idiootti on.

ei mun mielestä asiasta tee yhtään hyväksytympää, vaikka tilanne olis toisin päin.
Lasten seurassa ei ryypätä, vaikka lapset miten nukkuis. Aina on oltava joku selvä henkilö paikalla, jos jotain sattuu tms.

Ja ihminen joka mulle tästä kertoi, ei muille siitä ole puhunut. Enkä minäkään tunnistettavasti ole tässä kertonut mitään. Suomessa on aika monta perhettä, joissa on kaksi alla kolmevuotiasta lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
ei mun mielestä asiasta tee yhtään hyväksytympää, vaikka tilanne olis toisin päin.
Lasten seurassa ei ryypätä, vaikka lapset miten nukkuis. Aina on oltava joku selvä henkilö paikalla, jos jotain sattuu tms.

Ja ihminen joka mulle tästä kertoi, ei muille siitä ole puhunut. Enkä minäkään tunnistettavasti ole tässä kertonut mitään. Suomessa on aika monta perhettä, joissa on kaksi alla kolmevuotiasta lasta.

Tuo on sinun mielipiteesi. Monet palstamammat tietysti hurskastelevat ja ovat kaksinaismoralisteja, mutta totuus on se, että noin 40%:ssa suomalaisista perheistä käytetään alkoholia reippaastikin lasten ollessa paikalla ja niin, että molemmat vanhemmat ottavat alkoholia. Pitäisikö miljoonalta suomalaiselta perheeltä ottaa lapset huostaan? Kuka maksaa kymmenen tuhanne lastenkodin rakentamisen? Ja ei - itse en käytä alkoholia - en puolustele omia tekojani.

Alkuperäinen kirjoittaja omilla aivoillaan ajatteleva:
Tämä "luotettava" henkilö joka tuli miehen mukana ryyppyreissulta ja juoruaa nyt naisen käytöksestä ja perheen sisäisistä asioista voisi painua vittuun! Toivottavasti tuolle perheelle paljastuu kuka tuo idiootti on.

no mut kauheen kiva asenne sulla... eli on perheen sisäisiä asioita mihin ei ole toisten puuttuminen.. eli sekin jos mie täällä vedän pääni täyteen viinaa ja pössyttelen vähän pilveä, latasen parivuotiasta pataan kun hermot menee niin sekin on ihan vaan perheen sisäinen juttu mihin kukaan ei saa puuttua?? tai jos mie illalal nautin muutaman pullon viiniä, sammun aamuyöstä enkä herää aamulla kun lapsi herää niin sekin on ihan vaan normaalia ja mun oma asia...? kyllähän nyt tuolalinen parivuotias osaa itse vaippansa vaihtaa ja aamiaisen ottaa ja osaahan se yksin tulla vielä portaatkin alas...?

En mäkään tässä yritä, että lapset otettaisiin huostaan, en todellakaan.
Haluaisin vain keksiä hyvän tavan ottaa asia puheeksi, jotta tuo perhe ymäärtäisi, ettei lasten seurassa pidä juoda itseään humalaan.

Mitä jos lapsi herää, ja täytyykin ottaa syliin. Kuinka moni on rehellisesti sitä mieltä, että ihan sama ottaako lapsen selvänä vai humalassa syliin ja hoitaa. Joku saattaa kyetä ajattelemaan kunnolla humalassakin, mutta moni ei siihe pysty. Mitä jos lapsella on hätä, se hätä vain pahenee kun aikuinen on humalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja omilla aivoillaan ajatteleva:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:

Tuo on sinun mielipiteesi. Monet palstamammat tietysti hurskastelevat ja ovat kaksinaismoralisteja, mutta totuus on se, että noin 40%:ssa suomalaisista perheistä käytetään alkoholia reippaastikin lasten ollessa paikalla ja niin, että molemmat vanhemmat ottavat alkoholia. Pitäisikö miljoonalta suomalaiselta perheeltä ottaa lapset huostaan? Kuka maksaa kymmenen tuhanne lastenkodin rakentamisen? Ja ei - itse en käytä alkoholia - en puolustele omia tekojani.

no ehkäpä jos ne lapset otettais pois niiltä alkkis vanhemmilta niin palautuisi se järki ihmisten päähän.. jos vaikka tötöilyistä seuraisi ihan kunnon rangaistus niin ehkä vanhemmat miettisivät tekojaan enempi, eivät pilais lastensa elämää... ja jos eivät ymmärtäis tapojansa parantaa niin lapset pysyvästi pois ja steriloinnit päälle ettei enempää tule..

no mistä sen tietää josko se vaimo olis ottanu vaan pari olutta. mistä tämä "luotettava taho" osasi sanoo että vaimo alottanu juomisen kun lapset ovat nukkumassa? kun ei kerran hänen juomisestaan ollut tietoa?

Mä en tehnyt mun kaverista lastensuojeluilmoitusta vaikka tiesin sen juovan lapsia hoitaessaan. Kerran siellä sitten oli poliisit ja lastensuojeluviranomaiset,,oli puhaltanut melkein 4. Joku muu oli tehnyt ilmoituksen, minä menin hoitamaan lapsia.
Mua hävettää että tehnyt sitä ilmoitusta :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mistä sen tietää josko se vaimo olis ottanu vaan pari olutta. mistä tämä "luotettava taho" osasi sanoo että vaimo alottanu juomisen kun lapset ovat nukkumassa? kun ei kerran hänen juomisestaan ollut tietoa?

No tässä kohtaa oletus, toivon mukaan ei ollut aloittanut juomista jo kun lapset olivat vielä hereillä. Juomien määrästä ei ollut tietoa, ei tämä paikallaollut henkilö tentannut, montako olutta otit.
Kuitenkin niin paljon, että päällepäin huomasi, että tämä nainen oli ottanut. Enemmän kuin sen kaksi olutta.

Yhteistyössä