Hankala tilanne.. Alkoholi rikkoo välit, ero edessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ollaan miehen kanssa asuttu yhdessä 3 vuoden ajan. Ei yhteisiä lapsia, minulla pari lasta aiemmasta suhteesta, miehellä ei omia lapsia. Kaikki oli seurusteluaikaan hyvin, yhteenmuuton myötä havahduin miehen alkoholin käyttöön. Itse en käytä alkoholia, joten voi olla että määrät ja kerrat on minun silmin nähden isoja. Mies siis käyttää alkoholia viikottain, lähes päivittäin. Kerralla nautittavat määrät on vähentyneet mutta kerrat ei. Nykyään juo lähinnä olutta, aiennin meni myöa viiniä yms. Lähinnä häiritsee se että mies juo kotona, tuo alkoholia kotiin ja juo myös lasten nähden. Ymmärtäisin jos joskus ottaisi saunakaljan mutta se ei riitä. Miehen mielestä nalkutan ja olen tiukkapipoinen. Olen miettinyt eroa ja poismuuttamista lasten vuoksi. Mies tietoinen tästä Rakastan lapsiani ja en halua että he näkevät tuollaista mallia. Ja lapsetkin kokee että on rennompaa olla kotona kun mies on esim. reissussa. Silti rakastan miestäni ja sen takia tuntuu lähteminen niin vaikealta. Ja osaa mies olla mitä ihaninkin.
Onko kellään kokemuksia, neuvoja mitä tehdä?

Menen just nukkumaan, mut kerro silti päiväkohtaiset määrät. :)

Semmoisen lievän alkkiksen kriteerit täyttyy sillä perusteella, että lähes jokailtaisesta ottamisesta (vaikka se olisi vaikka 1-2 pulloa/ilta) on tullut tapa.
Kyse on psyykkisestä riippuvuudesta. Jos se jokailtainen napsu otetaan pois, miten ihminen reagoi?

Usein ei-alkkiksen tunnistaa siitä, että sen ajatusmaailma ei pyöri alkon ympärillä. Se naukkasee pullon viiniä "joskus ja jouluna", välillä väliä on 1 kk, välillä 3-4 kk ja usein se liittyy joihinkin juhliin. Satunnaista siis.
Se unohtaa usein että alkoholi on olemassa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Ja siis miehen kanssa on hyvä käydä puhuttelu. Lasten nähden ei juoda - no joku ruokaviini tai 1 saunakalja on semmonen että lapset ei yhdistä sitä ryyppäämiseen.

Mutta vähentää saisi, ja anna miehelle vakavan keskustelun jälkeen vaikka 0,5-1 vuoden "koeaika".
Muutokset eivät välttämättä ole pysyviä vielä 1 hyvän viikon jälkeen.

Onko masentuvaista sorttia, vai löytyykö muutoin miehestä topakkuutta?

• Tykkää
Reactions: Elena777
Alunperinhän mies sanoi itse ettei missään nimessä juo lasten nähden, tämä "lupaus" kariutui jo ekalla viikolla.
Nimenomaan minua ei haittaisi että mies joskus ottaisi esim. sen saunakaljan tai jonkun juhlan yhteydessä tai ulkona. Ollaan puhuttu ja olen tosi kiitollinen että yhteiselon ensimmäisen vuoden aikaiset suuret alko määrät on pienentyneet ja ei ole enään niitä öitä ku mies oksentelee ja örisee. Nyt juominen on siis sitä että ostaa oluen esim. palautusjuomaksi harrastuksen jälkeen, ja monesti sieltä kaupasta lähtee samalla se 2-3 olutta vielä lisää nautittavaksi. Eli olut toimii palautusjuomana, rentoutumiseen ja joskus vitutukseen, joskus hyvän päivän vuoksi tai ihanan kelin, syitä löytyy. Näitä päiviä on viikossa useita. En edes tiedä milloin olisi ollut päivä jolloin mies ei olisi juonut mitään. Olen itse niin stressaantunut ku ei koskaan tiedä onko juonut kun esim. olen töissä miehen ollessa kotona.

Tuntuu että minulta puuttuu selkäranka lähteä. Haluaisin uskoa että mies ymmärtäisi juomisen vaikutukset ja joskus hänen alkon käyttö olisi hallinnassa.

Alkava alkoholismi kyseessä? Katso netistä määrät kuinka paljon voi nauttia alkoholia
kohtuullisesti tai kun on suurkuluttaja ym.
Huom Olut ei ole palautusjuoma! Neljä olutta päivittäin on jo yli suositusten. Alkoholismilla on taipumus pahentua. Kokemusta on. Itse alkikset vähättelevät juomistaan. Itse olen eronnut miehestä alkoholismin takia. Onhan se rankkaa mutta ei ollut muuta vaihtoehtoa.

Täysin normaalia alkoholin käyttöä.
Jos ap:n miehelle tekis testin, että ostais vain vaikka kerran viikossa 4-5 kaljaa ja sillä pärjäis viikon, niin mikä ois reaktio?

Se reaktio vois olla riippuvaisen ihmisen reaktio, eli sama kuin vauvalta viedään tutti pois.

36v keskituloinen perheenäiti täällä. Juon melkein päivittäin lasin tai kaks, viikonloppuisin kolmekin lasia viiniä. Ei liity mihinkään saunomiseen eikä juhlimiseen.

Jos nyt ei ihan "normaalia" (siinä mielessä että ehkä ei näin paljon monella mee), niin ainakin erittäin ok miehen, omien vanhempien, ystävien ja työterveyslääkärini mielestä.

Kyllä raivostuttais jos olisin miehesi ja asiasta motkotettaisiin.

Noilla määrillä ei humalassa sekoilla eikä maksaa tuhota.

36v keskituloinen perheenäiti täällä. Juon melkein päivittäin lasin tai kaks, viikonloppuisin kolmekin lasia viiniä. Ei liity mihinkään saunomiseen eikä juhlimiseen.

Jos nyt ei ihan "normaalia" (siinä mielessä että ehkä ei näin paljon monella mee), niin ainakin erittäin ok miehen, omien vanhempien, ystävien ja työterveyslääkärini mielestä.

Kyllä raivostuttais jos olisin miehesi ja asiasta motkotettaisiin.

Noilla määrillä ei humalassa sekoilla eikä maksaa tuhota.
Mitä tapahtuisi jos olisit pari-kolme viikkoa ilman? :)
Ärtymystä? Turhautuneisuutta?
-> olisko pientä addiktiota kuitenki?

En ole absolutisti enkä hermostu ihmisten alkoholin käytöstä.
Mutta alkoholia kun ei oikeasti ihminen tarvitse.

Kahvi sen sijaan on töissäkäyville pelastus, ja vaikka sekin addiktoi, niin siitä ei ole oikein minkäänlaisia terveyshaittoja, jos ei pannukaupalla vedä. Se ei isoilla määrilläkää pistä päätä sekaisin.

Mä oon enemmän huolissani sellaisesta 2-3 annosta päivässä -tyypistä, kuin vaikka pari kk välein iltakännin vetäjästä.
Jälkimmäinen ei mieti alkoholia niin paljon.

Ja nuo "palkitsen siiderillä itseni hyvästä päivästä" tai "lohdutan itseäni rankan päivän jälkeen." Tai ap:n mies "on kaunis päivä." Öööö, nättejä päiviä on tänä kesänä ollut aika monta. Kaljaa joka päivä?
Ok, mä hoidan nuo tilanteet suklaalla, ei hyvä ja terveellinen sekään. :D

Mutta oon jutellu joidenkin tupakanpolttajien kanssa.
"Tupakka rentouttaa työpäivän aikana."
Öööö, ihan sama stressi me ei-tupakoijat joudutaan töissä kokemaan, mutta me ei mitään savukäärylettä oteta joka hermostumiseen. Se stressintunne menee ohi. :)

Kiitos vastauksista. Vastausten perusteella olen tosiaan vähän turhasta nipottaja. Itse olen sitä mieltä että jaksaisin katsoa miestä paremmin jos vaikka vetäis ne kännit pari kertaa vuodessa mutta nyt se tissuttelee lähes päivittäin. Ja kun se tapahtuu kotona ja myös lasten läsnäollessa. Ja siis noi määrät on ne mitä itse näen. Joskus juotuja kätkettyjä pulloja löytyy wc:stä, vaatekaapista, sängynalta jne. Sillon kun en itse ole paikalla, niin menee enemmän ja välillä olutta vahvempia lisänä. Ja kunto on huononpi näinä päivinä kun en itse ole paikalla.

Ehkäpä siis yritän vielä jatkaa tätä yhteiseloa. Ja yritän oppia että on normaalia juoda alkoholia lähes joka päivä.

Jaa, mun mielestä et ole nipottaja vaan ihan aiheesta huolissasi. Jos juo joka päivä, se on selvä ongelma. Kaatokännit kolme kertaa vuodessa ei ole. Keskustele miehesi kanssa, tuo yleensä vain pahenee. Ja se ketjussa juomisestaan avautunut rouva on alkoholisti, ilman mitään epäilystä. Maailmassa on paljon hyvin menestyviä, työssään loistavia alkoholisteja.

• Tykkää
Reactions: Echo
Nyt vasta luin tuon pullojen piilottelun. Se on jo hälyttävä merkki. Ota nyt itseäsi niskasta kiinni ja toimi, niin itsesi kuin ennenkaikkea lastesi vuoksi. Terveisin entisen alkoholistin tytär.

• Tykkää
Reactions: Echo
Nyt vasta luin tuon pullojen piilottelun. Se on jo hälyttävä merkki. Ota nyt itseäsi niskasta kiinni ja toimi, niin itsesi kuin ennenkaikkea lastesi vuoksi. Terveisin entisen alkoholistin tytär.
Surullista lukea näitä viestejä. Vanhat muistot nousevat mieleen.
Hyvä, että ap. on tajunnut tilanteen. Mies juo paljon enemmän mitä itse väittää.
Kodin ahdistava tunnelma heijastuu pitkään lasten elämään aikuisiässä.
Katsoin Yle Areena ohjelman Toivomus. Saska Saarikosken isä menehtyi alle viisikymppisenä.
Muistan, kun kävimme Valamin luostarissa. Kirjailija oli viettänyt luostarissa viimeiset vuotensa muutama vuosi aiemmin.
Kun 90-luvulla uhkasin avioerolla miehen juomisen takia sain vastauksen: "Voit lähteä kun ensin hommat tilalle uuden äidin".
Repliikin jälkeen suljin suuni ja jatkoin kärsimysnäytelmää. Ei viinan runteleman miehen kanssa enää voinut neuvotella järkevästi. Vastaavia tarinoita on Suomi täynnä ja tilanne vain pahenee.
Suosittelen lämpimästi tekemään perusteellisen intervention.

Surullista lukea näitä viestejä. Vanhat muistot nousevat mieleen.
Hyvä, että ap. on tajunnut tilanteen. Mies juo paljon enemmän mitä itse väittää.
Kodin ahdistava tunnelma heijastuu pitkään lasten elämään aikuisiässä.
Katsoin Yle Areena ohjelman Toivomus. Saska Saarikosken isä menehtyi 45-vuotiaana.
Muistan, kun kävimme Valamon luostarissa. Kirjailija oli viettänyt luostarissa viimeiset vuotensa muutama vuosi aiemmin.
Kun 90-luvulla uhkasin avioerolla miehen juomisen takia sain vastauksen: "Voit lähteä kun ensin hommat tilalle uuden äidin".
Repliikin jälkeen suljin suuni ja jatkoin kärsimysnäytelmää. Ei viinan runteleman miehen kanssa enää voinut neuvotella järkevästi. Vastaavia tarinoita on Suomi täynnä ja tilanne vain pahenee.
Suosittelen lämpimästi tekemään perusteellisen intervention.
Korjasin kirjoitusvirheeni. Tärkeintä on lasten etu ja hyvinvointi. Renttujen miesten takia ei kannata pilata lasten ja itsensä elämää.
Voimia ap:lle. Hiljaa hyvä tulee päivä kerrallaan.

Yhteistyössä