Hankala tilanne (neuvoja ja kokemuksia kaipaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelen

Vieras
Eli siis tilanne on nyt perheessämme tämä, että olen perheen vanhin lapsi ja en siis enää asu äitini luona, mutta nyt on alkanut pikkusisarusten (13-, 16- ja 19-vuotiaat) + äitini vointi huolettamaan ja olen tosissaankin neuvoton, että mitä kannattaisi tehdä.
Kaikki alkoi siis siitä, kun äitini erosi isäpuolestani about 2-vuotta sitten ja äidilläni todettiin noin vuosi sitten vakava masennus.

Äitini on siis suoraansanottuna koko päiväinen alkoholisti, vaikkakin käy töissä, mutta töiden jälkeen kirmaa suoraan lähikapakkaan istuen siellä iltaan saakka. Myös saikulla istuu lähikapakassa aamusta lähtien ja saikkua ei tosiaankaan ole harvoin.

Nyt äidilleni on myös tullut kolme ilmoitusta noudettavasta käräjäoikeuden paperista, jota ei kumminkaan ole noutanut (siellä odottaa todennäköisesti häätöpaperit kun ei ole vuokraa maksanut ilmeisesti useampaan kuukauteen). Sähkötkin asunnosta on katkennut melkein kolmen kuukauden välein maksamattomien laskujen vuoksi. Kaiken huipuksi asunnossa on myös suoraan sanottuna niin paskaista, ettei pikkusisaruksenikaan viihdy kotona, eivätkä varsinkaan kehtaa pyytää ketään kylään. Ruokaa äiti saa tuotua töistä, mutta mitään sen lisäksi ei ole tarjolla, kun kaikki raha menee kaljaan.
Niin ja taloudessahan on myös koira (rottweiler), jota kyllä ruokitaan ja ulkoilutetaan, mutta ei koira ei pääse tarpeeksi usein ulos eikä varsinkaan saa vaatimiansa pitkiä lenkkejä (lenkit max. 20min pissalenkkejä).

Rahatilanne perheessä on muutenkin paska, mm. 13-vuotias pikkuveljeni sai juuri perintätoimistolta kirjeen joidenkin maksamattomien laskujen vuoksi, joista veljelläni ei ollut mitään tietoa. Myös minun ja pikkuveljeni (19v) luottotiedot olivat menneet jo ennen täysi-ikäisyyttä, koska äitini + isäpuoleni olivat tilailleet tavaraa nimillämme ja jättäneet laskut maksamatta.

Nyt olen siis täysin neuvoton, että mitä asiassa voisi tehdä, lastensuojeluun en tahtoisi ilmoitusta tehdä, koska tiedän etteivät pikkusisarukseni halua äidin luota pois, vaikka tietävätkin olojen olevan huonot. Toisaalta en myöskään halua pilata tuolla välejäni äitiini ja en myöskään uskalla edes ajatella, mitä valmiiksi masentuneelle ihmiselle käy jos lapsetkin viedään. Aikuista ihmistä en myöskään voi hoitoon pakottaa, joten sekin on valitettavasti pois suljettu vaihtoehto.
Alan vain olemaan itse totaallisen rikki tästä tilanteesta ja toista lastani odottaessa viimeisilläni en millään jaksaisi stressata ylimääräisestä, mutta tilanne stressaa joka tapauksessa, enkä pääse tilannetta karkuun, koska pikkusisarukseni käytännössä asuvat meillä kaiken sen aikaa mitä voivat (meille ei kolmioon kovin isoa väkimäärää mahdu). En myöskään pidä ajatuksesta, että pikkusiskoni 16v toimii tällä hetkellä äitihahmona 13-vuotiaalle veljelleni, koska mielestäni 16-vuotiaan ei todellakaan kuulu stressata tuollaisista asioista.

Tulipa nyt pitkä vuodatus ja teksti on varmasti sekavaa + osa asioista unohtui, mutta olisiko jollain neuvoja tilanteeseen? En myöskään halua kuulla äitini haukkumista, koska äiti on aina äiti, vaikka masennuksen vuoksi menisikin kaikki alamäkeen.

Voit tehdä ilmoituksen nimettömänä, joten äitisi ei saa tietää, kuka teki. Ls-ilmoitus ei ole huostaanottoautomaatti. Eli huoli sikäli pois, ei välttämättä ole huostaanotto edessä. Perheesi tarvitsee tukea ja alkoholisti sitä tuskin itse hakee, joten hae sinä. Jos asutte lähellä, ole sisarustesi tukena. Ota vaikka sun luo yökylään ja yritä antaa heille pärjäävän ja rakastavan aikuisen mallia. Olet heille varmasti rakas ja myös tärkeä roolimalli. Voimia.

Sori, he jo melkein asuvat teillä, en lukenut tarkkaan. 16 v ja 19 v voisivat jo muuttaa omilleen, kunhan saisivat tukea kunnalta järjestelyihin. Ja jos siis pärjäävät yksin. Jokin sijaisperhe olisi heille kaikille kyllä varmasti paras vaihtoehto, ei äitisi hoito kovin hyvältä vaikuta ja lapsuudessa ei ole aikaa odotella alkoholistin raitistumista, sillä lapsuus on niin lyhyt.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;25053444:
Jos sä et tee ls ilmoitusta, niin joku muu varmasti tekee...

Jos ei ole vielä tehnyt, niin en luottaisi siihen. Tee itse nimettömänä. Valitettavasti ls-ilmoa on paisuteltu liikaakin. Sen voi tehdä esim. omasta itsestään, jos ei muuten tunnu tulevan apua kunnalta.

Kurja tilanne :/ Ihan aluksi mulle tuli mieleen, että otat sisarukset sun luokse, jos vain pystyt ja lopussa kerroitkin näin jo olevan. Oletko yrittänyt puhua äidillesi? Äiti on aina äiti, kuten sanoit, mutta silti tai vaikka juuri sen takia, sun on nyt laitettava kovaa kovaa vasten. Kerrot äidillesi, että auttaisit mielelläsi, koska tilanne ei voi jatkua noin, tai lapset lähtee. Tosi lojaalia, että ajattelet äitiäsi, mutta ajattele nyt ennen kaikea sisaruksiasi. Ja tuo tavaroiden tilaaminen lasten nimiin on myös loputtava, ihan heti. Ensiksi, se on laitonta ja toiseksi, sisarustesi elämä hankaloituu, kuten varmasti omasta kokemuksesta tiedät.

Näin ulkopuolisen silmin, sanon nyt suoraan: äitisi on todella pahasti sairas. En hauku, enkä moiti, mutta äitisi tarvitsee nyt apua, vaikka sitten pakolla tai toinen vaihtoehto tosiaan on se, että lapset lähtevät. Koirallakin on kurjat oltavat, vaikka ruokaa saakin, niin lenkityksen puute tekee koiralle hallaa. Puhu äidillesi, yritä ensin hyvällä. Tarjoa siivousapua. Miettikää äitisi kanssa yhdessä hyvää ratkaisua. Pakota hänet näkemään tilanne. Äitisi käy kuitenkin töissä, voisitko yrittää puhua hänelle silloin kun on selvinpäin, jos olisi silloin vastaan ottavaisempi? Sisaruksesi ovat jo niin isoja, että varmasti voisitte yhdessä miettiä, mikä olisi paras ratkaisu. Haluavatko he asua äidin kanssa tuossa tilanteessa? Jutelkaa yhteisenä rintamana äidillenne. Paras keino osoittaa rakkautta, mitä selvästi tunnet äitiäsi kohtaan, on se, että otat nyt ohjat käsiisi. Autat! vaikka sitten väkisin, mutta luulen, että äiti kiittää sinua vielä siitä, sisaruksistasi puhumattakaan.

Olet hieno tytär ja sisko!

ap, voisitko laittaa jotakin yhteystietoa johon voisi kirjoitella? itselläni on kokemusta äidin alkoholismista ja sen seurauksista ja haluaisin jakaa sen kanssasi :) ehtisin vasta myöhemmin vastaamaan.

Ota nyt kummiinkin yhteyttä lastensuojeluun, kyllä tuollaiset olot jo vaarantavat lasten kasvun ja kehityksen. Voisit vaikka neuvotella lastensuojelun kanssa että sisarukset sijoitettaisiin teille, jolloin saisitte asianmukaiset korvaukset ja voisitte vaikka muuttaa isompaan asuntoon. Ja ehkä 19v vois jo muuttaa omilleen?

Tsemppiä kovasti, mutta kyllä sun on nyt pakko tehdä jotakin, ei tuollainen voi jatkua. Ja myöhemmin syytät itseäsi jos et nyt tosissaan puutu tilanteeseen.

juupsis: siivousapua olen tarjonnut, mutta äitini ei suostu sitä ottamaan vastaan, koska ei kuulema halua minua "kaivelemaan" heidän tavaroitaan... olen yrittänyt myös puhua äidilleni kun on selvinpäin, mutta se johtaa aina vaan riitaan, joka päättyy siihen ettei voida keskustella ollenkaan, koska asia ei mukamas minulle kuulu pätkääkään kun en heidän kanssaan enää asu. pikkusiskoni (16v) kanssa olen asiasta jutellut ja kuulemma ei halua jättää äitiä yksin pulaan, koska ei myöskään usko äidin jaksavan ilman lapsia. 13-vuotias ei tiedä asioiden todellista laitaa / kuinka paha tilanne oikeasti on ja itse en uskalla olla se joka hänelle tilanteen selittää... 19v hakee koko ajan omaa asuntoa kaupungilta, mutta samalla pelkää jättää nuorempia tuohon tilanteeseen...

hps: loin kokonaan uuden mailiosoitteen, koska oikea osoitteeni olisi liian tunnistettava, eli: nimeton89@gmail.com
ja olisi todellakin kiva jakaa kokemuksia jonkun kanssa :)

maissihiiri: 19v tosiaan hakee koko ajan omaa asuntoa, mutta pelkää samalla jättää nuorempia tuohon tilanteeseen ilman selvän täysi-ikäisen jatkuvaa läsnäoloa..

No ihan todella pitää jonkun se Ls-ilmoitus tehdä, silloin vanhimmat lapset todennäköisesti pääsisivät omilleen johonkin tuettuun asumismuotoon. Toki sisaruksesi haluavat asua siellä äidin luona kun mitäään sääntöjä ja rajoja ei ole, mutta se tuskin on heille hyväksi. Saavatko he mistään vaatteita yms?

Meillä oli aikanaan ihan vastaava tilanne. Omasta kokemuksestani tiedän kyllä miten vaikea se lastensuojeluilmoitus on tehdä, mutta meidänkin perheessä se oli lopulta hyvä asia, pikkuveljeni sai apua koulunkäyntiin, rahaa vaatteisiin ja siihen että pääsi käymään meidän vanhempien sisarusten luona. Asui siis silti lukion loppuun asti äitini luona.

juupsis: siivousapua olen tarjonnut, mutta äitini ei suostu sitä ottamaan vastaan, koska ei kuulema halua minua "kaivelemaan" heidän tavaroitaan... olen yrittänyt myös puhua äidilleni kun on selvinpäin, mutta se johtaa aina vaan riitaan, joka päättyy siihen ettei voida keskustella ollenkaan, koska asia ei mukamas minulle kuulu pätkääkään kun en heidän kanssaan enää asu. pikkusiskoni (16v) kanssa olen asiasta jutellut ja kuulemma ei halua jättää äitiä yksin pulaan, koska ei myöskään usko äidin jaksavan ilman lapsia. 13-vuotias ei tiedä asioiden todellista laitaa / kuinka paha tilanne oikeasti on ja itse en uskalla olla se joka hänelle tilanteen selittää... 19v hakee koko ajan omaa asuntoa kaupungilta, mutta samalla pelkää jättää nuorempia tuohon tilanteeseen...

hps: loin kokonaan uuden mailiosoitteen, koska oikea osoitteeni olisi liian tunnistettava, eli: nimeton89@gmail.com
ja olisi todellakin kiva jakaa kokemuksia jonkun kanssa :)

maissihiiri: 19v tosiaan hakee koko ajan omaa asuntoa, mutta pelkää samalla jättää nuorempia tuohon tilanteeseen ilman selvän täysi-ikäisen jatkuvaa läsnäoloa..

Mistä tämä päättely? 13 vuotias ymmärtää ja vaistoaa jo HYVIN paljon, vaikkei sitä myönnä tai vaikka ei puhu. Voihan olla, että 13 vuotias tietoisesti tai tiedostamatta ei edes halua myöntää tilanteen vakavuutta, vaikka sen varsin hyvin tietää. Ja se on jo paha tilanne.

Kurjaa, että juttelu menee riitelyksi. Nähtävästi olet jo yrittänyt "hellästi" joten nyt olisi sitten aika laittaa kova kovaa vasten, eli sanot äidillesi, että autat mielälläsi, mikäli hän haluaa, mutta jos ei, niin sitten sinun on ikävä kyllä otettava ohjat omiin käsiisi. Kerrot tilanteen sossulla niin kuin kerroit sen täällä meille. Että lähtökohtaisesti haluat äidillesi apua, koska hän ei itse sitä ymmärrä hakea. Kerrot pelostasi, että äitisi tilanne pahenee jos lapset viedään. Niin kuin joku jo sanoi, se ei ole huostaanotto automaatti. Ehkä jo se, että ulkopuolinen puuttuu tilanteeseen avaa äitinne silmät. Vanhempien on valtavan vaikea ottaa apua vastaan omilta lapsilta, koska siinä roolit kääntyy ihan väärinpäin. Jos ulkopuolinen puuttuisi peliin ja tarjoaisi vaikka aluksi vaan keskusteluapua, voisi se auttaa sysäämään äitinne "oikealle polulle."

Sinuna ottaisin pikaisesti yhteyttä lastensuojeluun ja samaten paikalliseen eläinsuojeluvalvojaan. Viranomaisten väliintulo saattaa avata äitisi silmät ja sitä kautta myös hän voi saada apua, jota ihan selvästi tarvitsee.

McMarina: vaatteita saavat käytettyinä tutuilta ja kavereilta, sekä silloin tällöin äitini ostamana (vaikkakin osto venyy yleensä turhan pitkälle esim. uusien kenkien suhteen).

Onko kellään kokemusta tuosta nimettömästä lastensuojeluilmoituksesta? Kun sitä äsken Googlettelin, niin ilmeisesti nimetöntä ei oteta tosissaan ja sossuilla on velvollisuus kertoa kysyttäessä ilmoittajan nimi...

Ja tuohon että 16 vuotias ei halua jättää äitiään yksin: alkoholistien läheiset ovat monesti kovin läheisriippuvaidis, alkoholismiin liittyy se jatkuva muiden syyllistäminen yms jolla saa lapset kiedottua verkkoonsa. Äiti ei parane sillä että häntä hyysätään ja varjellaan, Omas itseään suojellakseen kannattaa vaan huolehtia omista asioistaan eikä siitä äidistä. Aikuinen ihminen on ihan itse säddinyr elämänsä ja hän itse on ainoa kuka voi auttaa.

juupsis: oletus / tieto perustuu siihen, ettei kukaan ole esim. tulevasta häädöstä / sähkökatkoista kertonut, vaan 13v on aina laitettu esim. kaverilleen yöksi kun sähköt ovat menneet, jottei hän sähköjen menosta saa tietää.. tottakai hänkin jo aistii tilanteen, mutta suurimmilta osin ei tiedä asian todellista vakavuutta.

Toivottavasti oikeasti nyt teet asialle jotakin, etkä vain voivottele ja ihmettele. Tuo tilanne on saanut jatkua jo liian kauan. Varaat ajan sossuun juttelemaan äitisi ja sisarustesi asioista, aloitat nyt vaikka siitä. Ja soita jo tänään!

Kyllä niiden on pakko reagoida nimettömänkin ilmoitukseen. Eli tehdä kartoituskäynti tms. Mutta jos äiti kieltää ongelman, siivoaa asunnon lattiasta kattoon jne, niin on tietysti vaikea uskoa nimetöntä ilmoittajaa, mutta tietysti sisaruksesi pääsisivät silloin kertomaan oman näkemyksensä asiasta, eri asia sitten, uskaltavatko hekään kertoa totuutta.

Kyllä ihan oikeasti kertomasi perusteella voisit ajatella sisarustesi parasta ja ottaa yhteyden sosiaalitoimeen :( Äitisi tarvitsee selkeästi apua, alkoholisti ei koskaan halua sitä myöntää joten jonkun on pakko hänet herätellä tähän. Perhe saa apua tilanteeseen. Ei ole lasten tehtävä huolehtia perheenasioista vaan kyllä sen kuuluisi olla vanhempien tehtävä. Millainen lasten isä on? Voisivatko lapset asua hänen luonaan sen aikaa että äiti saa elämänsä ojennukseen? Ja sitten tuo teidän luottotietojen meneminen jo alta alaikäisenä on minusta sekin selvittämisen arvoinen asia. Ei lähtökohta voi olla se että alaikäisen tiedot tuhotaan jonkun toisen toimesta jo ennen kuin hän ehtii omaan elämäänsä, tätä olisi hyvä selvitellä...alaikäisen asioistahan on vastuussa vanhemmat kuitenkin ja vaikka äitisi olisi tilaillut nimissänne tavaroita hän niistä alaikäisten kohdalla viime kädessä on vastuussa. Suosittelisin ottamista yhteyttä myös ulosottoviranomaiseen siis.

ls-ilmoitusta koko ajan pohdin vain enemmän ja tosiaan pelkään sitä, etteivät ota nimetöntä ilmoitusta tosissaan tai ilmoittavat käynnistään etukäteen, jolloin asunto todennäköisesti siivottaisiin etukäteen.

osaisiko joku neuvoa, miten tuo ls-ilmoituksen teko käytännössä menee?

mama: 19v:n isästä ei ole tietoa ja kahden nuorimmaisen isä on samanlainen alkoholisti kuin äitikin, eli siis isä on pois suljettu vaihtoehto apukätenä asiassa... ja mitä itse selvittelin tuota ulosotto asiaa täyttäessäni 18-vuotta, niin ilmeisesti on täysin laillista tilata tavaraa lasten nimillä ja ne menee automaattisesti lapsen nimellä perintään / sieltä ulosottoon ajallaan. tällöin kun kuulemma katsotaan sopimuksen syntyneen lapsen kanssa, vaikka huoltaja olisikin suostumuksensa kirjoittanut esim. koulukuvia tilatessa.

ls-ilmoitusta koko ajan pohdin vain enemmän ja tosiaan pelkään sitä, etteivät ota nimetöntä ilmoitusta tosissaan tai ilmoittavat käynnistään etukäteen, jolloin asunto todennäköisesti siivottaisiin etukäteen.

osaisiko joku neuvoa, miten tuo ls-ilmoituksen teko käytännössä menee?

En valitettavasti osaa neuvoa ilmoituksen kanssa, mutta ihan varmasti tässä tilanteessa löytyy jo faktaakin (ulosotto, sähköt jne.) niin paljon, että ottavat tosissaan. Äitiäsi on hyysätty jo tarpeeksi. Olen ollut siinä käsityksessä, että sosiaalitoimessa on jokin puhelinnumero, jonne voi soittaa tällaisissakin asioissa. Soita vaikka sosiaalitoimen keskukseen ja sieltä yhdistävät kyllä oikealle henkilölle. Tai tarvittaessa varaat ajan ja käyt siellä vaikka sisarukset mukanasi ja myös mahdollisia esim. papereita ulosotosta jne.

pitää ottaa selvää tuosta ilmoituksen teosta ja ensi viikolla yrittää saada joku kiinni. jos vaikka sillä saisi tätä vyyhtiä purettua hiukan.

kiitoksia kaikille neuvoista.