Hankalat menkat - kohdun poistoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kärsin jatkuvista hankalista menkoista, mitkä kestävät kaikenkaikkiaan yli 10 päivää, ensin tulee alkutuhrua (tarkoittaa ei seksiä, suojien käyttöä) pari kolme päivää, sitten ne itse menkat ja sen jälkeen vielä 2-3 päivää tuhrua ja sitten sen päälle vielä joka kuukausi jonkunsortin tulehdus. Tämä siis JOKA kuukausi. Olen käyttänyt kaikkia mahdollisia voiteita ja kapseleita noihin tulehduksiin jne ja kyllä ne sitten auttaakin kun aikansa käyttää..kunnes tulee jo seuraavat menkat. Olen täysin kyllästynyt ja väsynyt tähän rumbaan. Valitin asiasta gynegologille, joka sanoi että ainut apu on hormonit. Niimpä yritin syödä Primolut Nor:ia hetken. Sanoin kyllä gynelle että minulle ei ole tähänkään asti sopinut kierukka (aiheutti vaan jatkuvaa vuotoa) että epäilen ettei sovi Primolut. Eihän se sopinutl. Tuli rajua hengenahdistusta ja yskimistä , uskalsin pari kiertoa kokeilla ja oli pakko lopettaa.

Mikähän helvata tähän auttaisi?? Olen miettinyt kohdun poistoa, mutta tuleeko siitä vaan lisää ongelmia. En pysty siis käyttämään mitään hormoneita tähän vaivaan mutta en jaksaisi enää näitä hankalia menkkoja joihin menee kaiken kaikkiaan se 10-12 päivää kuussa kunnes kohta alkaakin jo uudet menkat.

Eiköhän nykyään kokeilla ensin kohdun limakalvon ablaatiota eli lämpöpallohoitoa. Ei se kaikilla toimi, mutta on pieni operaatio verrattuna kohdunpoistoon.

Eiköhän nykyään kokeilla ensin kohdun limakalvon ablaatiota eli lämpöpallohoitoa. Ei se kaikilla toimi, mutta on pieni operaatio verrattuna kohdunpoistoon.
Kannattaa tutkia olisiko kyseessä endometrioosi, jota voidaan hoitaa ja voi aiheuttaa lapsettomuutta. Minä en ole kehdannut mennä tutkittavaksi, mutta olen epäillyt endoa, koska suunnilleen kuolen melkein joka kuukausi. Olen kohta 17 ja ollut menkat 5v.

Minkä ikäinen olet?

Tulee mieleen, että kyseessä voi olla endometrioosi tai vaihdevuodet. Harmi, ettei hormonikierukka sovi sinulle. Minulla auttoi vuotohäiriöihin Mirena.

Eikö ole ultrattu, vaikka olet käynyt gynellä. Kannattaa tosiaan tuo endometrioosiasia tutkia ja tuo kohdun polttohoito on hyvä vaihtoehto, jos sitä endoa ei ole.

Kohdunpoisto vaikuttaa hormonien toimintaan, joten kannattaa katsoa nämä muut vaihtoehdot ensin.

Olen 37 v, ja lapsetkin on jo tehty, lisää en missään nimessä halua eikä ole tulossakaan (mies on steriloitu).

Olen käynyt tänä kesänä viimeeksi gynellä missä ultrattiin kaikki paikat. Pari isoa rakkulaa löytyi, mutta gynen mukaan ovat vaarattomia. Hän määrästi näitä Primoja mitkä eivät siis sopineet ja tosiaan Mirena kierukka on jo kokeiltu 3 vuotta sitten..

Ei pitäisi olla myöskään vaihdevuosista vielä kyse. Kukaan ei tiedä mikä siellä vuotaa niin pitkään ja tämän takia todnäk tulee niitä jatkuvia tulehduksiakin. :(

Tuo lämpöpallohoito kiinnostaisi kovasti, meinaan kysyä siitä ensi kerralla kun menen.

Mulla ei ole suostuttu kohdun poistoon, koska runsaat kuukautiset "eivät ole riittävä syy." Helkkari, eikö 8-9 päivän verenpaisumus kerran kuussa ole riittävä syy?!

Olen saanut avun Caprilon-lääkkeestä. Ihana lääke.

Yhteistyössä