Hankkisitko tälle pojalle lisää harrastuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tohveliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tohveliina

Vieras
On ekalla, täyttää vasta kohta 7v. Käy koulua ja sen jälkeen iltapäiväkerhoa, josta minä haen 16 aikaan/joskus isosisko hakee jo 14-15 aikaan.

Asumme aika korvessa omakotitalossa ja lähellä ei ole kavereita. Leikkii/puuhailee 11-vuotiaan isosiskon kanssa, vanhempien kanssa ja itsekseen. Ehkä viikon-parin viikon välein leikkii koulun ja ip-kerhon ulkopuolella jonkun kaverin kanssa.

Harrastuksena on uimakoulu kerran viikossa / 10 kertaa per puoli vuotta. Eli vuodessa uimakoulukertoja tulee yhteensä 20. Käy uimaseuran uimakoulussa ja se on viikonloppuna 45 min kerrallaan.

Aika usein olen kuullut kommenttia, että mitä! Eikö muita harrastuksia jne. Nyt olenkin miettinyt, että olisiko hyvä pojan kehityksen jne kannalta olla useampia harrastuksia? Poika on vielä aika ns. pieni, loppuvuoden poika tosiaan ja aika lapsekas monissa jutuissa. Pienikokoinenkin.

Olen miettinyt mm. näitä: partio, joku tanssi (sopiiko vaikkei poika ketterä olekaan?), joku kerhotyylinen liikunta- tai puuheilujuttu?

Toisaalta, käy tosiaan ip-kerhoa. Läksyt tekee usein jo ip-kerhossa, mutta aika usein jatketaan niiden tekemistä vielä kotonakin...

Jos ei lapsi itse nimenomaan harrastuksia toivo tai halua, niin en. Jos itse haluaa jotain harrastaa, niin sitten joo jos se on kohtuulliseen aikaan ja kohtuullisen matkan päässä.

Tanssi sopii kyllä, vaikkei mikään superketterä olekaan, sen(kin) harrastuksen tarkoitus on nimenomaan kehittää liikkumisen taitoja.

Tanssiharrastus voi olla hyvä, vaikkei lapsi olisikaan ketterä. Nimittäin, siellähän se motoriikka ja ketteryys kehittyy ja parantuu - itselläni ainakin huomasin tämän jutun. Hyvin mä sinne muiden joukkoon sulauduin ja löysinpä itsestäni vielä tosi notkean puolenkin, vaikka olin kuvitellut alkuun jotain aivan muuta. :)

Mitä mulle tulee mieleen, on just partio, tanssi tai joku muu liikunnallinen harrastus (yleisurheilu, jalkapallo, jääkiekko, sähly, koris, pesis, lentopallo, kamppailulaji,...) tai musiikkiopistossa soittaminen - yleensähän siihen tulee soittimen opiskelun lisäksi myös musiikin teoria, jossa myös tutustuu muihin. Tai sitten vois olla joku kuvataidekoulu? Riippuu, missä asutte ja mitkä mahdollisuudet esim. lapsen kuskaamiseen.

Mistä lapsi on kiinnostunut?

Lapsi ajoittain toivoisi lisää harrastuksia, ajoittain taas ei. Uimakouluun lähtee aina riemusta pompahdellen. Ikinä ei ole ollut kertaa, etteikö olisi tahtonut mennä. Jos kysyn, miltä kuulostaisi uusi harrastus, sanoo poika "joo, kivaa". Toisaalta, eihän hän itse osaa vielä arvioida sitä miten jaksaa tms. Poika itse on juuri tanssista tykännyt ihan, vaikkei ole ketterä. Isän kanssa paniskelee, joten sekin voisi mennä. Futista tykkää potkailla omalla pihalla joskus. Kovin liikunnallinen ei ole ja on aika arka ja rauhallinen pojaksi.

Vuoden alusta ajattelin aloituttaa jotain uutta - jos nyt aloitetaan.

[QUOTE="Sara";24836519]Mun mielestä ei tarvi enempää harrastuksia, jos ei itse niitä pyydä.[/QUOTE]

Joskus pyytää, kun isosisko menee harrastuksiin, että "miks mä en pääse kans sinne". Ei oikeastaan muuten. Isosiskon ryhmään ei pääsisi ja lisäksi sisko harrastaa (pelkästään) joukkuevoimistelua, jossa on pelkästään tyttöjä mukana, joten se ei ehkä ihan olisi meidän pojan laji ;)

Yhteistyössä