Hankkisitteko tässä tilanteessa lapsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sivustaseuraaja"

Vieras
Itsellä on kaveri (22v) joka kihlattunsa kanssa haluaisi lapsen. Molemmat ovat työssä käyviä ihmisiä, ja heillä on pienet asumismenot (koska heidän vanhempansa maksavat 70%l laskuista), mutta rahat vaikuttavat loppuvan silti kesken loppukuusta ja pyydetään vanhemmilta satasta tai kahta "lainaan" ruokaa varten jotta pärjättäisiin seuraavaan tiliin.

Noh, lapsesta he ovat monta vuotta puhuneet, mutta nyt ovat päättäneet hankkia lapsen. Koska perinteisillä menetelmillä se ei onnistu, heidän täytyy käydä keinohedelmöityksessä, mikä tottakai maksaa sen muutaman tonnin.

Kun kysyin että oletteko ajatelleet säästää edes yhden tai kahden palkan verran lapsen tarvikkeisiin tai vaatteisiin ja muuhunkin elämiseen, niin kaverini vaan totesi että kyllä he selviää ilman mitään säästelyitä kun tähänkin asti on pärjätty.

Itseä vaan huolettaa tilanne jo valmiiksi kun heidän taloutensa on jo nyt retuperällä ja muistutuksen muistutus laskuja tulee postiluukusta...

Tosin voihan olla että kaverillasi on lapsettomuusongelmankin takia kiire. Siinä tapauksessa minäkin "hankkisin".
Oikeastaan tuo on aika tarkalleen meidän tilanne, lukuunottamatta rahatilannetta...

Mielestäni en juorruillut, koska en paljastanut tarkempia yksityiskohtia tästä tutustani.

Ja ponttini oli se että minkälainen tulevaisuus on lapselle tarjota jos jo alkuunlähtö tilanteessa on rahavaikeuksia. Toki vanhemmat voivat ryhdistäytyä, mutta elämän tapojen muuttaminen ei ole helpommasta päästä ja tulot pienenevät entisestään kun äiti on vahempainvapaalla.

no joo, ehkäpä he oppivat kun se lapsi tulee.
mä en ymmärrä miksi aikuisten lasten vanhemmat maksaa lastensa laskuja ja antaa vippejä, koska siinä käy just noin. ei ne opi mitään, kun aina sitä rahaa jostain saa.
vanhemilta rahahanat kiinni, niin on pakko oppia rahankäyttöä.

Kuulostaapa tutulta, lähipiiristä löytyy perhe, jolla nyt jo lapsi. Isovanhemmat maksaneet, istuimet, vaunut yms. Mies tällähetkellä osa aika töissä ja äiti kotona lapsen kanssa.
Niin ja klinikalla lapsi tehty, osa rahoista lainattiin pankista ja osa pummattiin sukulaisilta!
Lainaa otetaan lainan päälle, kulutusluottoja joka suuntaan ja jatkuvasti valittavat kun ei ole rahaa mihinkään....ei aina edes ruokaan ja vaippoihin... lainataan vanhemmilta, pummataan seurakunnalta.
Mutta sitten on kuitenkin yhtäkkiä varaa ostaa vaikka uusi kännykkä, joka maksoi 400e! Tässä taloudessa ei ole mitään tajua rahankäytöstä.

Ikä ok ja kaksi työssäkäyvää ihmistä, eli vaikka olisivat pienipalkkaisiakin niin kyllähän tuolla nyt pitäisi toimeen tulla. Eli noilla puitteilla hankkisin kyllä lapsen.

Mutta ihan lähtökohtaisestikin vaikea kuvitella että olisin, varsinkaan töissäkäyvänä elellyt vanhepien rahoilla ja tuhlannut vielä omanikin niin että täytyy loppukuusta pyytää lisää. Toisaalta en taas myöskään ymmärrä vanhempia jotka mahdollsitavat tuollaisen...

Käytännössä siis en usko että tuoss ataloudellisessa tilanteessa on ongelma, vaan ainoastaan rahankäytössä.

Samapa se koska hankkivat. Eivät tuollaiset ihmiset opi rahankäyttöä ennenkuin vanhemmat lakkaavat maksamasta heidän menojaan ja kumpikin on ulosotossa eli eivät saa lainarahaa mistään. Lapsi tulee pyörimään kuvioissa mukana, mutta ei ole tietenkään kivaa lapselle, jos vanhemmilla on huono rahatilanne ja hermot kireällä.

Me "hankittiin" vasta lapsi, vaikka mieheni rahatilanne on ihan persiistä vanhojen velkojen takia, minulla sentään omat raha-asiat kunnossa. Muuten elämä olisi ollut tosi takkuista, mutta mieheni saikin tänä syksynä monen surkean vuoden jälkeen työpaikan, josta saa hyvää palkkaa (sellaista kuin hänen ammatissaan kuuluu saada). Minä voin jopa jäädä vähäksi aikaa hoitovapaalle ensin keväänä, ellei mitään aivan kamalaa katastrofia tule sitä ennen. Joskus elämässä tapahtuu positiivisiakin yllätyksiä:)

Maailma ei ole täydellinen eikä ihmiset hallitse kaikkea täydellisesti. Hyvä koti voi tulla siitä ja rahankäyttöä voi oppia. Älä lähde tuomitsemaan. Lapsi voi saada hyvän kodin, toivottavasti vanhemmat oppivat priorisoimaan-

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään;22486265:
No kun sä olet nuori ihminen, niin tyhmästi ajattelin ettei voi olla... Olen pahoillani sun puolesta. <3 Mutta ihanaa että saitte kuitenkin lapsen! :)

Ei haittaa, ihan yleinen ajatus että kun olen sen 20-25 ja mieskin alle 30, muka niin hedelmällisessä iässä niin ajattelee helposti sen olevan niin helppoa, tähän syyllistyin itsekin ennen yritystä. :)
Ehdittiin saada onneksi yksi lapsi ja ihana sellainen :)

Ei haittaa, ihan yleinen ajatus että kun olen sen 20-25 ja mieskin alle 30, muka niin hedelmällisessä iässä niin ajattelee helposti sen olevan niin helppoa, tähän syyllistyin itsekin ennen yritystä. :)
Ehdittiin saada onneksi yksi lapsi ja ihana sellainen :)

Meilläkin on yksi lapsi, enkä tiedä saadaanko lisää, toivoisin... Mutta ihana poika hänkin (kohta kaksivuotias). <3

Mun mielestä heidän vanhempansa tekevät tyhmästi jos elättävät työssäkäyviä ihmisiä.

Lapsi voi kasvattaa nuoria vanhempia, varsinkin äidille tulee usein radikaali muutos, iseille ehkä pidemmällä tähtäimellä, lapsen synnyttyä perheeseen.

Joillekin ei tule, mutta en usko iänkään kauheasti auttavan siihen.

Yhteistyössä