Harmittaa miehen käytös (pitkä juttu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmitus

Vieras
Meillä oli aika rankka talvi, hurjaa riitelyä asiasta kuin asiasta ja siitä miten asiat pitäisi käsitellä. Ei lähtemällä, ei puhumatta jättämisellä, ei huutamalla. Tässä menikin pari kuukautta ihan hyvin ja saatiin asioita kuntoon. Mutta tänään..

Tänään tuli riitaa, kivahdin kun minua ei jätetty rauhaan. En saanut hetkeäkään hengähtää, lapsi kyseli koko ajan "milloin mennään, milloin mennään, milloin mennään x100" johon vastasin monesti rauhallisesti, että "sanon sitten kunhan saan kotona asiat tehtyä x100" ja mies halusi juuri silloin koneelle lataamaan ja katsomaan kuvia ja murjotti vieressä milloin pääsee ja silloin vain napsahti. Sanoin molemmille, että ei teiltä saa hetken rauhaa ilman että joku haluaa jotain koko ajan, miksette vois olla ystävälliempiä ja olla jankuttamatta, että mulle riittää, nyt lähdetään uimaan sit samointein jne.." pakkasin uimakamat kassiin ja kipitin autoon odottelemaan muita..

Noh lapsukainen otti asian ok. Mutta mies ei. Kysyin muutamaan otteeseen automatkalla, että vienkö sen takaisin kotiin vai jatkaako se murjottamista, tätä ennen koitin virittää smalltalkkia ja otin nenääni kun en saanut mitään vastakaikua. Päästiin rannalle asti ja yritin edelleen keventää tunnelmaa. laitoin lapselle aurinkovoidetta ja sit miehellekkin kun se kävi pitkälleen että otatko nämä loput ja pyyhkäisin olkapäähän ja tämä oli, että en minä mitään paksaa aurinkovoidetta halua johon minä sitten, että osaatpa olla lapsellinen ja angstaava taas..

Ja sit tää lähti kävelemään, kierteli ensin metsikössä, tuli takaisin juomaan vettä kun me uitiin ja lähti taas.. huusin vaan perään, että ettäs kehtaat tehdä näin!.. No sitä ei kuulunu takasin, lapsi halus lähtee ja lähdettiin ajamaan. Kurvasin sitten vielä mökin kautta ja siellä se sitten oli. Kaverit pitää sitä treeniksenä myös, joten ne sattui sinne samaan aikaan ja pyytelin miestä että nyt lähdetään, hyppää kyytiin. Mut tää vaan kyseli, että eikö hän saa olla vihanen, eikö hän saa murjottaa ym. Ja tuli vielä auton ovelle kysymään ja pyysin sen hyppäämään autoon ja lopettamaan sen lapsellisen käytöksen niin tää sanoo että hän vaikka mielummin kävelee kotiin ku tulee autoon niinku mitään ei ois tapahtunutkaan.. Mikäs siinä. vaihde silmään ja kotiin.

Siinä välissä sit tytön kaa kerettiin kattoo leffa, mentiin kaverille käymään kahville ja siitä vielä uimaan samaan paikkaan kuin aikaisemmin ja sit piti lähtee onkimaankin mut kävi satamaan. Joten tultiin kotiin miehen siskon kanssa ja mies oli keikkumassa tossa mein ulkoeteisen katolla ja koitti päästä yläparvekkeelle siitä sisään. Ei sillä ollut kenkiä, avaimia tai puhelinta ja oli kävelly sen 20km kotiin mökiltä.

Kyselin, että mikä on, joko sait nuppia tuuletettua ja se vaan leuhkasti vastaili että on ollu erittäin viilee ku viilipytyy, mikä hänen käytöksessä muka on vikana ja se oli todellakin erittäin myrtsi.

ja sen piti päästä helsinkiin bussilla (työviikko edessä).. Kysyi multa, että onko mulla lupaamani bussirahat (sillä on huomenna palkkapäivä) ja sanoin, että ei ole, en ole muistanut mitään automaatteja tms. että olisin käynyt herralle vielä tämän kaiken jälkeen bussirahaa nostamassa ja sit se vaan lähti... Lähti sanomatta mitään!

Sitten tuli viesti perään, että:
eipähän tarvi mitää selvii viikonloppuja suunnitella ku sekään mitään näköjään muuta. siä se et tajua että en miä pelkäst kävelemisen ilost vetäse 20km paljain jaloin kun olis autokyytiki ollu tarjolla.

Ero oli jo keväällä tosi lähellä.. Ja nyt on ollu sillai, että hän rakastaa ja ei voi kuvitella elämäänsä ilman minuu ja on ollu tosi ajattelevainen ja kultainen, mut nyt taas näyttää siltä että tää ei tuu menemään kuin huonompaan suuntaan.. Mie en kestä tätä painetta ja epävarmuutta. Ehkä se haluu vaan rauhottua taas, mut mie en enää näitä lähtemisiä ja asioihin suhtautumisia kestä mitä se tekee. >Ihan ku olisin tehnyt vuosisadan rikoksen ja siitä näin sitten ansaitsen kaiken rangaistuksen. Uhkailee vielä sillä että ei aio olla selvinpäin jatkossa vaikak se oli yksi, suuri syy miksi oli ongelmia..

Äh, kunhan sain avautua :,(

Meillä vähän samanlaista ollut ja oon vasta viime aikoina tajunnut, että ylläpidän miehen "häipymistä" sillä, että hoidan asiat, jotka on pakko hoitaa. Mies tietää, että vaikka hän häipyisi tai jättäisi jotain lupaamaansa tekemättä (esim. ei keitä lapselle iltapuuroa), niin mä hoidan asian ja "loppu hyvin, kaikki hyvin". Toisaalta se, että hoidan kaiken, syö miehen itsetuntoa, koska hän ei ole välttämätön ja tuntee panoksensa perhe-elämään turhaksi. Uhkailemalla häipymisellä hän saa edes jotain valtaa.

En tiedä miten tilanteen voisi korjata, koska kuten sanoin, on tilanne vähän samanlainen. Jos sulla on ideoita, niin anna tulla :) .

Alkoholistit ettii aina jostain syytä ryypätä. Vika ei tietenkään koskaan ole itsessä. Nyt annoit miehelle syyn juoda, kun suutuit hänelle..

Ei taida enää kannattaa uhrata aikaa mokomaan. Ei normaali ihminen tee tuollaista numeroa pikku riidasta.

mä olen sitä mieltä että sun mies on outo :o tosi lapsellisen ja oudon kuulosta käytöstä?! mua alkoi oikeastaan lähes naurattamaan toi mies, miten sitä voi ottaa tosissaan?

Siis onko joidenklin parisuhde oikeasti tuollaisella tasolla?? Mieheni tarvitsisi käyttäytyä tasan yhden kerran noin lapsellisesti, erityisesti veilä lapsen läsnäollessä, niin saisi luvan häipyä elämästäni. Meillä ei ole mitään tuollaisia "draamakohtauksia", vaan asiat hoidetaan aikuismaisesti.

Sinulta on oikeutettua tiuskia lapsellesi ja miehellesi, ja kun miehesi loukkaantuu niin mies on lapsellinen? Kai olisit itsekin voinut vaikka ystävällisesti pyytää miestäsi keksimään jotain aktiviteettia tytölle, jos itselläsi oli tärkeitä töitä tehtävänä. Marttyyriys ei kanna pitkälle.

[QUOTE="vieras";23966315]Siis onko joidenklin parisuhde oikeasti tuollaisella tasolla?? Mieheni tarvitsisi käyttäytyä tasan yhden kerran noin lapsellisesti, erityisesti veilä lapsen läsnäollessä, niin saisi luvan häipyä elämästäni. Meillä ei ole mitään tuollaisia "draamakohtauksia", vaan asiat hoidetaan aikuismaisesti.[/QUOTE]

Miten minä luin tämän ihan eritavalla. Mies yrittää rauhoittaa itseään ja nainen huomauttelee, huutelee vielä perään. Miksi toiselle ei voi antaa rauhaa, jos sitä kaipaa...
Tietty en ymmärrä, jos halusi jäädä kaverien kanssa treenaamaan, että miksi ei sopinut jotain aikaa, jolloin voisi hakea.

Minä olen aloittaja. Olen toki varmasti myös syypää, mutta myös ihminen. EN minä jaksa kuukaudesta toiseen katsoa kun toinen vaan lähtee ja jättää asiat selvittämättä ja minä turhaudun ja saatan loppujen lopuksi sano pahasti ja taas seuraaavalla kerralla katsoa sama läpi uudestaan. Aivan tarpeetonta toi lähteminen kun asiat voisi selvittää siinä. yhdessä pelataan niin ei voi olla erilaiset pelisäännöt.. Ennen kun lähti niin lähti ryyppäämään, pariksikin päiväksi, löi luuria korvaan ym. Pelottaa että tästä tulee samanlaista ja se oli henkisesti hyvin raskasta! mutta ei ole ryypännyt sen jälkeen kun tajusi mitä tekee ja sanoi nytkin että ei ainakaan rupea ryyppäämään.. Noh, koitetaan puhua että näin ei vaan voi jatkua, olen jatkuvasti varpaillani ja mietin millo se lyö hanskat tiskiin kun noin "turhaan riitaan" pitää noin voimakkaasti suhtautua

Täältä tulee mun tyly analyysi:

Meillä oli aika rankka talvi, hurjaa riitelyä asiasta kuin asiasta ja siitä miten asiat pitäisi käsitellä. Ei lähtemällä, ei puhumatta jättämisellä, ei huutamalla. Tässä menikin pari kuukautta ihan hyvin ja saatiin asioita kuntoon. Mutta tänään..

Tänään tuli riitaa, kivahdin kun minua ei jätetty rauhaan. En saanut hetkeäkään hengähtää, lapsi kyseli koko ajan "milloin mennään, milloin mennään, milloin mennään x100" johon vastasin monesti rauhallisesti, että "sanon sitten kunhan saan kotona asiat tehtyä x100" ja mies halusi juuri silloin koneelle lataamaan ja katsomaan kuvia ja murjotti vieressä milloin pääsee ja silloin vain napsahti. Sanoin molemmille, että ei teiltä saa hetken rauhaa ilman että joku haluaa jotain koko ajan, miksette vois olla ystävälliempiä ja olla jankuttamatta, että mulle riittää, nyt lähdetään uimaan sit samointein jne.." pakkasin uimakamat kassiin ja kipitin autoon odottelemaan muita..

tässä kohtaa sä lähdit ite, ja pakotit toiset näyttelemään kirjoittamassasi draamassa: tässä marttyyri nyt sitten istuu mutta minä olen tyylikäs marttyyri ja hautaan asian tähän koska en ole pitkävihainen niinkuin eräät. Eli otit erävoiton

Noh lapsukainen otti asian ok. Mutta mies ei. Kysyin muutamaan otteeseen automatkalla, että vienkö sen takaisin kotiin vai jatkaako se murjottamista, tätä ennen koitin virittää smalltalkkia ja otin nenääni kun en saanut mitään vastakaikua. Päästiin rannalle asti ja yritin edelleen keventää tunnelmaa. laitoin lapselle aurinkovoidetta ja sit miehellekkin kun se kävi pitkälleen että otatko nämä loput ja pyyhkäisin olkapäähän ja tämä oli, että en minä mitään paksaa aurinkovoidetta halua johon minä sitten, että osaatpa olla lapsellinen ja angstaava taas..

ensin julistit voittoasi ja hieroit sitä miehen naamaan, että katso nyt kun minä olen jo ihan ok vaikka te olitte inhottavia mulle, sitten suutuit koska toinen ei suostunut näyttelemään mukana että kaikki on ok. Jos sä olet suuttunut, tokihan se aiheuttaa myös vastareaktion, johon miehellä oli sinänsä täysi oikeus niinkuin sinulla omaan suuttumiseesi. Sitten alleviivasit sekä autossa että rannalla näkemystäsi, että mies on lapsellinen ja typerä kun ei pääse omasta lapsellisesta mökötyksestään yli. Mutta miten olisi voinut päästä, koska hänen suuttumukselleen ei löydetty sisältöä eikä tilaa. En tiedä mitätöivämpää asennetta kuin tuo, että kiistetään toisen tunteiden oikeutus teeskentelemällä, ettei ole edes huomattu että toinen on vihainen.

Ja sit tää lähti kävelemään, kierteli ensin metsikössä, tuli takaisin juomaan vettä kun me uitiin ja lähti taas.. huusin vaan perään, että ettäs kehtaat tehdä näin!..

sua ahdisti miehen "lapsellinen" käytös niin paljon, että halusit hänen käyttäytyvän kuin hyvä vanhempi, kun taas itse taannuit ahdistuneeksi lapseksi. Vaadit tuossa tilanteessa aika paljon ihmiseltä, jolla selvästikään ei ole kovin paljoa lahjoja kuvata, mitä tilanteessa hänen mielestään tapahtuu väärin.

No sitä ei kuulunu takasin, lapsi halus lähtee ja lähdettiin ajamaan. Kurvasin sitten vielä mökin kautta ja siellä se sitten oli. Kaverit pitää sitä treeniksenä myös, joten ne sattui sinne samaan aikaan ja pyytelin miestä että nyt lähdetään, hyppää kyytiin. Mut tää vaan kyseli, että eikö hän saa olla vihanen, eikö hän saa murjottaa ym. Ja tuli vielä auton ovelle kysymään ja pyysin sen hyppäämään autoon ja lopettamaan sen lapsellisen käytöksen niin tää sanoo että hän vaikka mielummin kävelee kotiin ku tulee autoon niinku mitään ei ois tapahtunutkaan.. Mikäs siinä. vaihde silmään ja kotiin.

sä tulit tilanteeseen voittovaatimuksen kera: mukaudu minuun ja myönnä typeryytesi niin päästään lähtemään, mies kysyi aivan aiheellisesti, että missä on hänen tilansa olla oikeassa, hän myös yritti lähentyä tulemalla luokse, mutta sai vastaukseksi lisäloukkauksena jälleen kerran lapsellisuussyytöksen. Se on ns. potku hampaisiin lyödä toista juuri kun tämä yrittää väistämisen sijaan kääntyä kohtaamaan. Mies suuttui tuosta niin, että valitsi sen 20 km osoittaakseen, miten paljon hampaisiin sattuu. Se oli niin selvä anomus kuin olla saattaa: näetkö nyt minä olen näin ahdistunut, auta minua ja näe minun tuskani, ymmärrä ja sääli ja anna minun kiukulleni oikeutus ja hyväksyntä nöyrtymällä pyytämällä pyytämään minua autoon. Sen sijaan potkaisit uudelleen lähtemällä itse. Se oli toinen lähtösi saman riidan aikana.

Siinä välissä sit tytön kaa kerettiin kattoo leffa, mentiin kaverille käymään kahville ja siitä vielä uimaan samaan paikkaan kuin aikaisemmin ja sit piti lähtee onkimaankin mut kävi satamaan. Joten tultiin kotiin miehen siskon kanssa ja mies oli keikkumassa tossa mein ulkoeteisen katolla ja koitti päästä yläparvekkeelle siitä sisään. Ei sillä ollut kenkiä, avaimia tai puhelinta ja oli kävelly sen 20km kotiin mökiltä.

Kyselin, että mikä on, joko sait nuppia tuuletettua ja se vaan leuhkasti vastaili että on ollu erittäin viilee ku viilipytyy, mikä hänen käytöksessä muka on vikana ja se oli todellakin erittäin myrtsi.

eli mies oli todennut, että hänelle ei tilaa anneta, joten hän ottaa sitä itse teeskentelemällä etäisyyttä, ja sieluun on täytynyt samaan aikaan sattua todella paljon, mitä jalkojen särky on ollut omiaan lisäämään... Mutta sä valitset edelleen halveksuvan voittajan roolin ja annat ymmärtää, että sun pää on viileä etkä ole riitaan edes osallinen mutta miehen päässä on vikaa.

ja sen piti päästä helsinkiin bussilla (työviikko edessä).. Kysyi multa, että onko mulla lupaamani bussirahat (sillä on huomenna palkkapäivä) ja sanoin, että ei ole, en ole muistanut mitään automaatteja tms. että olisin käynyt herralle vielä tämän kaiken jälkeen bussirahaa nostamassa ja sit se vaan lähti... Lähti sanomatta mitään!

lähteminen oli ounasteltavissa jo epätoivosta, jolla mies teeskenteli edellisessä vaiheessa välinpitämätöntä. Mutta sä painoit päälle, ja lisäsit lapsellisuussyytökseen syytteen hänen sukupuoltaan kohtaan herroittelemalla, ja kiistit velvollisuutesi hoitaa omaa osuuttasi asioista kun toinen kerran on sekä lapsellinen että mies. Edelleenkään et kykene näkemään miehen ahdinkoa vaan heittäydyt vaatimaan aikuista käytöstä ihmiseltä, joka on pois tolaltaan. Mitä hänen olisi pitänyt sanoa?

Sitten tuli viesti perään, että:
eipähän tarvi mitää selvii viikonloppuja suunnitella ku sekään mitään näköjään muuta. siä se et tajua että en miä pelkäst kävelemisen ilost vetäse 20km paljain jaloin kun olis autokyytiki ollu tarjolla.

eli mies yritti jälkikäteen antaa vinkkiä oman ahdistuksensa määrään, eli osoitti kommunikatiivisuutta. Valitettavasti sisältönä oli jo uhkailu ryyppäämään ratkeamisesta. Uhkailu luultavasti oli sekä informatiivinen (haluttaa pirusti ratketa), että ekspressiivinen: näin paljon sä olet mua tänään satuttanu, että mä annan nyt samalla mitalla takaisin koska osaan kuvitella miten paljon sua pelottaa että ratkeankin.

Ero oli jo keväällä tosi lähellä.. Ja nyt on ollu sillai, että hän rakastaa ja ei voi kuvitella elämäänsä ilman minuu ja on ollu tosi ajattelevainen ja kultainen, mut nyt taas näyttää siltä että tää ei tuu menemään kuin huonompaan suuntaan.. Mie en kestä tätä painetta ja epävarmuutta. Ehkä se haluu vaan rauhottua taas, mut mie en enää näitä lähtemisiä ja asioihin suhtautumisia kestä mitä se tekee. >Ihan ku olisin tehnyt vuosisadan rikoksen ja siitä näin sitten ansaitsen kaiken rangaistuksen. Uhkailee vielä sillä että ei aio olla selvinpäin jatkossa vaikak se oli yksi, suuri syy miksi oli ongelmia..

Äh, kunhan sain avautua :,(

Kyllä se on aikamoinen rikos, että ei anna toisen tunteille tilaa vaan haluaa vaan voittaa. Mies saa olla tavattoman aikuinen kyetäkseen riitelemään asiallisesti, jos toinen tekee noin.

Jos teillä on mennyt pitkään paremmin, niin nyt sua ahdistaa kauheasti ja pelottaa se huonompaan suuntaan ajautuminen, koska olit jo uskaltanut toivoa että jospa se tästä. Potku hampaisiin sekin, kohtalolta. Mutta jos tiedostat asian, niin on helpompi rauhoittua uudelleen, ja löytää se myönteinen yhdessäolontapa jälleen. Takapakkia tulee väistämättä välillä ja se sattuu.

Kiitos analyysista, mutta tässä kohtaa on sanottava että aikamoista tylyttämistä minua kohtaan kun kuitenkin riidan aihe oli kovin mitätön ja millaiseksi mies sen halusi menevän. Ymmärrän toki että sisua löytyy ja nöyrtyminen on vaikeaa, mutta joku raja kuitenkin. Tästä saimmekin puhuttua tänään ja hänkin ymmärsi, että ei voi noin käyttäytyä. Oli pahoillaan, pyysi etten pelkäisi ja kävi hassuttelemaan turvasanoista ym. jos jatkossa tulee jotain ja se olis merkki siitä, että nyt kannattais vähän höllätä. Saatiin onneksi selvitettyä. ja toki on minussakin vikaa. Minä suutun hyvin harvoin ja lepyn nopeasti, mutta ahdostun tavattomasti moisesta käytöksestä. Sain jopa häneltä osuman tuossa talvella jolloin poskiluu murtui ja naama oli musta, ei ole kajonnut sitä ennen eikä sen jälkeen ja säikähti itsekkin omaa käytöstään. Onneksi sain purkaa ahdistustani ja pelkoani teille, on ilo huomata että mekin saamme asiat loppujenlopuksi puhuttua halki ja pinoon kun niin ei ennen ollut, tämä on vielä niitä enesimmäisiä kertoja kun riidan päätteeksi pystyy oikeasti keskustelemaan ja kehittymään tässä suhteessa.

Ymmärsinkö oikein että koko riita lähti siitä, että sinulla oli ennen uintireissua tehtävänä kotityöt, lapsi kyseli lähtöä (kuten he usein tekevät) ja mies mökötti koneella odottaen aivan kuin ei olisi voinut tehdä osaa kotitöistä lähtöä nopeuttaakseen?

Oikeasti ei kuulosta hyvältä jos toinen lyö niin lujaa, että luita murtuu. Oli se sitten vain kerta. Jos yhdessä haluatte jatkaa, taitaisi nyt olla tosissaan parisuhdeterapian paikka.

onhan se noin ulkopuolisen silmin varmasti helppo heittää sellainen neuvo, mutta kun tilanne ei ol eniin mustavalkoinen. Kasvun paikka on ollut molemmilla, kovia koettu. Ollaan päätetty, että pelataan samassa joukkueessa jatkossakin ja vaikka vanhoja juttuja pelkääkin kun tulee takapakkia niin sitä kai vaan kasvaa ihmisenä kun niistä psytyy puhumaan... Alan olla jo aika poikki, raskas päivä. Sanat katoaa. Mutta siis hän löi kyynärpäällä minua vahingossa kasvoihin kun kääntyi niin rivakasti ja löin pääni sitten....

[QUOTE="aloittaja";23966644]Kiitos analyysista, mutta tässä kohtaa on sanottava että aikamoista tylyttämistä minua kohtaan kun kuitenkin riidan aihe oli kovin mitätön ja millaiseksi mies sen halusi menevän. Ymmärrän toki että sisua löytyy ja nöyrtyminen on vaikeaa, mutta joku raja kuitenkin. Tästä saimmekin puhuttua tänään ja hänkin ymmärsi, että ei voi noin käyttäytyä.

Oli pahoillaan, pyysi etten pelkäisi ja kävi hassuttelemaan turvasanoista ym. jos jatkossa tulee jotain ja se olis merkki siitä, että nyt kannattais vähän höllätä. Saatiin onneksi selvitettyä. ja toki on minussakin vikaa. Minä suutun hyvin harvoin ja lepyn nopeasti, mutta ahdostun tavattomasti moisesta käytöksestä. Sain jopa häneltä osuman tuossa talvella jolloin poskiluu murtui ja naama oli musta, ei ole kajonnut sitä ennen eikä sen jälkeen ja säikähti itsekkin omaa käytöstään. Onneksi sain purkaa ahdistustani ja pelkoani teille, on ilo huomata että mekin saamme asiat loppujenlopuksi puhuttua halki ja pinoon kun niin ei ennen ollut, tämä on vielä niitä enesimmäisiä kertoja kun riidan päätteeksi pystyy oikeasti keskustelemaan ja kehittymään tässä suhteessa.[/QUOTE]

Mä myönnän heti ensimmäiseksi vielä uudelleen, että olin tyly. Ei tuommoisia analyysejä ammatti-ihmiset heittelisi näin lonkalta ja olettaisi että toinen pystyy sen sulattamaan vaikka olisi joka sana totta. Toisaalta taisin aatella, että joskus kunnon tylyys on paras reaktio, ja toisaalta kun ollaan näin nimettöminä netissä niin ehkä on selvää etten teitä tunne eikä sanomani tule taivaista.

Ajatteletko siis, että mies nimenomaan halusi provosoitua ja että riidan suunta oli hänen manipulointiaan? Ehkä sekin on mahdollista, että molemmat manipuloivat yhtaikaa? Kun kuitenkin sinänsä pitäydyn analyysissäni, että sä et antanut missään kohtaa milliäkään periksi mutta mies pariin kertaan yritti.

Mun kuvaukseni on sillä lailla miehen puolesta puolueellinen, koska mua taisi ärsyttää sun ehdottomuus: sä olit oikeassa ja mies väärässä, ja nyt lopputuloksena olet vielä enemmän oikeassa kun mies myönsi toimineensa typerästi. Se voi kostautua, oman miehen kanssa juututtiin aikanaan semmoiseen kierteeseen, että mä voitin kaikki taistelut mutta se voitti sodan. Sieluun tuli pahat sotavammat molemmille, ja masennuksesta on ollut kova kiipeäminen ylös.

Ja ehkä mua ahdistaa sama huoli kuin sua itteäs: entä jos se rupeaakin ryyppäämään. Siksi mulle on tärkeää kertoa, mitä mä tilanteesta luin. En kuitenkaan usko olevani niin puolueellinen, että kohtelisin sua tulkinnassani kaltoin muuten kuin olemalla kohtuuttoman suora. Vai olenko?

Sen verran kanssa on sanottava, että riidan aiheet on useimmiten mitättömiä, mutta niiden sisältö on hengentärkeä. (Mä tiesin että sä vetoat kohta tuohon!) Kukaan ei eroa siksi, että toinen puristaa hammastahnaa väärästä päästä. Sen sijaan riidellessä paljastuva täydellinen kyvyttömyys tai haluttomuus nähdä asioita hetkeäkään toisen vinkkelistä kostonhimoisine lisämausteineen saattaa olla niin pelottava löydös, että ero tulee vaikka sen hammastahnaputkilon takia. Vaikka riidan aihe itsessään olisi hoidettavissa sillä, että ostetaan molemmille oma. (En tiedä paljonko erotilastoihin on tullut hupenemista sen jälkeen, kun metallituubit vaihtuivat muovisiin.)

Omasta mielestäs sä suutut harvoin ja lepyt nopeasti. Myönnät myös auliisti osallisuutesi riitoihin teoriassa, mutta entä käytännössä? Ethän sä tuossa riidassa leppynyt, vaan saavutit moraalisen niskaperseotteen miehestä, ja tyynnyit siitä riemusta sen verran, että kuvittelit olevasi asiallinen vaikka olitkin edelleen ärtynyt ja tökit toista useampaan kertaan tikulla silmään. Jos sä olisit ihan oikeasti leppynyt, niin olisit myös alkanut lepyttää miestä myöntämällä, että hän on nyt suutuksissaan, ja olisit halunnut tietää mitenkään syyttelemättä vaan aidon myötätuntoisesti, miten olet miehen suututtanut.

Lisäksi sä taidat harrastaa projisointia: syytät miestä paitsi hylkäämisestä, niin nyt ylpeydestä ja sisusta ja nöyrtymättömyydestä, mutta mun nähdäkseni sä harrastit noita kaikkia itse miestä enemmän. Se on aina vaikea tilanne, jos toinen puolisoista käyttäytyy silminnähden kehittymättömästi riidellessä. Toisella on silloin tuhannen taalan kiusaus kerätä moraaliset irtopisteet kotiin ja jättää toinen täysin ilman. Teillä on vielä jonkin verran matkaa siihen, että ristiriitatilanteet kyetään kääntämään molempien voitoksi. Sitten ollaan vasta vahvasti voiton puolella, kun molempien ymmärrys, myötätunto ja hyväksytyksi tulemisen tarve tulevat ruokituksi, koska molemmilla on syvä halu ymmärtää toista hänen heikkona hetkenään.

Älä mene siihen ikivanhaan halpaan, että haluat olla aina oikeassa. Hinta on kova, jos toinen ei koe saavansa hengittää. Mies voi jälkijärkytyksessään myöntää vaikka tappaneensa molemmatkin Kennedyt, mutta seuraavassa riitatilanteessa hän kokee joutuvansa aina vaan ahtaammalle.

Joka tapauksessa, kiva kuulla että teillä on valoa näkyvissä ja luovuttamattomuutta asenteena. Jos kykenette molemmat kääntämään sen sisun ja sitkeyden toistenne turvaksi, niin kyllä teidän kelpaa.

• Tykkää
Reactions: Huspati Huta
Jos jossakin ihmissuhteessa on ongelma ja siihen haluaa parannusta niin pitää muistaa että ihminen voi muuttaa vain omaa käytöstään.

Noista "anteeksi suoruuteni" viisaista sanoista kannattaa ottaa oppia ja tutkia löytyisikö siitä suunnasta kehittämisen kohteita.

Yhteistyössä