Harmittaako avoliitto? Sofian sohvalta hyvä ohje:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Kysyjä: Toiveet eriparia

Haluan naimisiin, mies ei. Meillä on yhteinen lapsi. Kaipaan avioliiton tuomaa turvaa, sitoutumista ja ns. virallista perhettä. Minua vaivaa se, ettei mies halua sitoutua perheeseemme kunnolla. Voiko liitto ylipäänsä toimia, jos on näin erilaiset mielipiteet avioliitosta ja sitoutumisesta? Lapsen vuoksi haluaisin pitää perheemme kasassa, mutta pelottaa, että katkeroidun, kun omat toiveeni eivät suhteessa toteudu.

Vastaaja: Väärä siviilisääty

Sinun olisi pitänyt selvittää itsellesi miehen käsitykset avioliitosta jo ennen lapsen hankkimista. Nyt teillä on perhe, jossa eletään avoliitossa, koska sellaiseen aikanaan suostuit. Et voi painostaa miestäsi etkä syyttää häntä mistään. Sinä teit valinnan.

Avoliitossa elävät ihmiset voivat olla hyvin sitoutuneita parisuhteeseen ja perheeseen; myös taloudelliset asiat on juristin avulla mahdollista hoitaa avioliittoa vastaavalle mallille. Avioliitto-instituutio ei mitenkään takaa uskollisuutta ja sitoutumista, ne ovat ihmisistä kiinni. Tekin pärjäätte, jos niin haluatte.

Vielä joskus voi tapahtua jotakin, mikä tarjoaisi sinulle mahdollisuuden kaupankäyntiin avioliitosta miehesi kanssa. Ole valppaana ja tartu tilaisuuteen, kun hetki tulee.

no ei se aina noinkaan mene... siis "Sinun olisi pitänyt selvittää itsellesi miehen käsitykset avioliitosta jo ennen lapsen hankkimista. "

meillä ainakin mies oli se joka alkuaikoina avioliitosta puhui ja sanoi haluavansa naimisiin, mutta nyt kun lapsia on ja yhdessä oltu vuosikausia, niiin hänpä ei haluakkaan naimisiin.. :/ mitäs tästä pitäisi ajatella?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
meillä ainakin mies oli se joka alkuaikoina avioliitosta puhui ja sanoi haluavansa naimisiin, mutta nyt kun lapsia on ja yhdessä oltu vuosikausia, niiin hänpä ei haluakkaan naimisiin.. :/ mitäs tästä pitäisi ajatella?

No miksi ihmeessä ette menneet naimisiiin silloin kun se vielä oli "in"??

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
meillä ainakin mies oli se joka alkuaikoina avioliitosta puhui ja sanoi haluavansa naimisiin, mutta nyt kun lapsia on ja yhdessä oltu vuosikausia, niiin hänpä ei haluakkaan naimisiin

Alkuaikoina mies sanoo mitä vaan turvataakseen saannin. Lapsia tehdään (niitä ei saada) vasta kun alkuhuuma on ohi ja yhteinen arki on koettu, eli aikaisintaan parin kolmen vuoden yhteiselon jälkeen. Tässä ajassa selviää myös yhteensopivuus seksihalujen/tarpeiden osalta.

mä en halua naimisiin, haluan elää avoliitossa ja mies tietää sen ja asian hyväksyy. avioliitto ei ole yhtään sen ns varmempi kuin avoliitto mun mielestä. mä en ymmärrä miksi jotkut pitää sitä niin, että kun "pääsee" naimisiin on mies kiikissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mulle ei ainakaan avioliitto ole mikään suuri täyttymys parisuhteessa.

Mutta ymmärrättehän/hyväksyttehän, jos se jollekin muulle sellainen on? Ja se on minusta sitten aika kurjaa, jos toista asia vaivaa, ja toista asia ei voisi vähempää kiinnostaa - sen takia asia olisikin hyvä ratkaista jo ennen "suurempia" sitoumuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Mutta ymmärrättehän/hyväksyttehän, jos se jollekin muulle sellainen on? Ja se on minusta sitten aika kurjaa, jos toista asia vaivaa, ja toista asia ei voisi vähempää kiinnostaa - sen takia asia olisikin hyvä ratkaista jo ennen "suurempia" sitoumuksia...

Ymmärrän ja hyväksyn, mutta sitä en naimisissa olevilta hyväksy, että halveksutaan avoliitossa eläviä ja vähätellään heidän parisuhdettaan. Siis osa tekee noin, ei tietenkään kaikki.

Mulla on yhteinen lapsi paljon suurempi ja tärkeämpi sitoutuminen kuin avioliitto.

Mulla on yhteinen lapsi paljon suurempi ja tärkeämpi sitoutuminen kuin avioliitto.

ootteko avoliitossa elävät koskaan aatelleet, että olisiko suhteenne kestänyt esim. lapsettomuuden? eli jos teille olisikin sanottu, että ette saa yhdessä biologisia lapsia, niin olisiko "toisillenne antama lupaus" sitoutumisesta edelleen pitänyt? en tietenkään vihjaa, että kaikki avioliitotkaan lapsettomuutta kestäisivät, mutta itse aikonaan kun naimisiin menin, ajattelin sitä myös lupauksena oikeasti seistä siinä rinnalla, hyvinä ja huonoina aikoina.

mulla nimittäin kaveripiirissä parikin sellaista pariskuntaa, joiden ihan rehellisesti voin sanoa olevan niin pinnallisia "sitoutumisessaan", että ellei lapsia olisi kuulunut, joko nainen tai mies olisi varmasti etsinyt tuoreempaa ruohoa ja koittanut perheen perustamista myöhemmin jonkun toisen kanssa, kihloista, yhteisestä asuntolainasta jne. huolimatta. aika petollista ja surullista mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja napapiirimursu:
ootteko avoliitossa elävät koskaan aatelleet, että olisiko suhteenne kestänyt esim. lapsettomuuden? eli jos teille olisikin sanottu, että ette saa yhdessä biologisia lapsia, niin olisiko "toisillenne antama lupaus" sitoutumisesta edelleen pitänyt?

No meidän avoliittomme ei kestänyt sitä lasta... :( Kaikki oli onnellista ja hyvin, ja lastakin todella toivottiin (ja tehtiin yli vuosi!), mutta sitten se arki olikin ex-avokilleni järkytys. Sitten eron jälkeen päätin, että jos joskus vielä miehen kanssa sitoudun, niin ensin mennään naimisiin ja sitten vasta ruvetaan lapsia toivomaan. Ja nyt olen onnellisesti naimisissa ja kahden lapsen äitykkä. Tietenkin tässä tilanteessa mun nykyisellä miehelläni oli jo tieto siitä, mihin sitoutui, koska mulla oli jo lapsi... Mutta kuitenkin, kyllä musta tuntuu, että se avioliitto jotenkin virallisti sen lupauksen, joten kyllä mulle tää avioliitto on jotakin enemmän kuin avoliitto - enhän muuten olisi naimisiin mennytkään!

Ymmärrän ja hyväksyn, mutta sitä en naimisissa olevilta hyväksy, että halveksutaan avoliitossa eläviä ja vähätellään heidän parisuhdettaan. Siis osa tekee noin, ei tietenkään kaikki.

mä olen just samaa mieltä, ihan täysin samaa mieltä scarletin kanssa!

Haluan naimisiin, mies ei. Meillä on yhteinen lapsi. Kaipaan avioliiton tuomaa turvaa, sitoutumista ja ns. virallista perhettä. Minua vaivaa se, ettei mies halua sitoutua perheeseemme kunnolla. Voiko liitto ylipäänsä toimia, jos on näin erilaiset mielipiteet avioliitosta ja sitoutumisesta? Lapsen vuoksi haluaisin pitää perheemme kasassa, mutta pelottaa, että katkeroidun, kun omat toiveeni eivät suhteessa toteudu.

Tulee mieleen, että haluaako kysyjä naimisiin vai pitää häät.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:

Tulee mieleen, että haluaako kysyjä naimisiin vai pitää häät.

tää mun kommentti ei liity kysyjään mut itse kun siis haluan avoliitossa elää, niin nimenomaan yksi syy siihen on, että EN halua häitä. avioliittoa voisin harkita jos toinen osapuoli kokisi sen hänelle hyvin tärkeäksi, mutta häitä en suostuisi viettämään. ahdistaa ajatuskin perinteisistä häistä. en tiedä olenko siinä suhteessa epänormaali nainen? muuten olen hyvin naisellinen kaikintavoin, että siis mistään rekkamiesnaisesta ei ole kyse.

Yhteistyössä