Harvenevat kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 33-v. haluaisin lapsia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

33-v. haluaisin lapsia

Vieras
Viimeiset pari vuotta söin e-pillereitä, sitä ennen kuukautiset olleet kuin kellontarkat 28-30 päivän kierrolla. Lopetin pillerit, ja välittömästi 2 kuukauden ajan menkat jatkui normaalisti. Sitten kierto alkoi heittää yli 30 päivän, ja nyt lähestymässä 40 päivää. Tässä kuussa 40 päivää meni rikki ja alan huolestua. Raskaana en ole.

Ei kai 33-vuotiaana voi vielä tulla menopaussia? Mieheni kanssa olemme miettineet lasten hankintaa 2 vuoden sisään, mutta nämä harventuneet kuukautiset pelottaa. Painoindeksi on 27,2 eli lievää lihavuutta indeksin mukaan, mutta olen hyvin urheilullinen ja näytän normaalipainoiselta. Treenaan 3-5 kertaa viikossa, joskus hyvin rankastikin.

Vatsa on ollut nyt 2 viikkoa pömpöllä, ihankuin menkat alkaisivat mutta eivät ala kuitenkaan. Teen raskaustestin uudelleen viikon kuluttua, mutta 40 päivän kierron kohdalla näytti negaa.

Onko teillä ollut samaa vaivaa, miten sitä on hoidettu ja mistä se on johtunut?

Itselläni ei ole ollut samaa vaivaa mutta asiasta jonkin verran tiedän.
Ei kannata huolestua vielä, vatsa voi pömpöttää sen takia, että limakalvot paksuuntuvat. Se on siis hyvä asia, koska sitten kun haluaisi raskautua niin on paksut limakalvot kiinnittymistä varten. :) Voihan turvotus muustakin johtua mutta veikkaisin tuota syytä.

Kuitenkin hakeutuisin lääkäriin, mikäli vaiva jatkuu ja kierto heittelee pitkäänkin... Menopaussi harvemmin alkaa 30-vuotiaana, siis todella harvoin, ilmeisesti se kuitenkin on jossain tapauksessa mahdollista?
Lääkäri voi ehdottaa jtn lääkitystä millä saisi kuukautiskierron palautumaan. Oletko tehnyt ovulaatiotestejä?

Mulla oli ekan lapsen yritysaikana ihan sama juttu!! En edelleenkään tiiä johtuiko stressistä, kun kyttäs mahdollisia raskausoireita koko ajan ja muutenkin asia mielessä koko ajan, vai mistä... Tai sitten siellä jotain raskauden yritystä tapahtui, mutta ei sitten kuitenkaan kokonaan onnistunut; kerran nimittäin erittäin herkällä testillä testasin haamun, mutta parin päivän päästä ei sitten tullukaan enää mitään. Siitä seuraavasta kierrosta sitten raskauduin :). Paljon onnea matkaan, uskon, et kaikki sullaki hyvin, ja jos jatkuu, niin sitten tietty lääkäriin!

Pillereiden aikaanhan on yleensä kellontarkat, kun pillerit hoitaa sen hormonipuolen.

Eri elämänvaiheissa kuukautisten väli on vaihdellut, ei kerralla mitenkään dramaattisesti, vaan kierron pituus on vähitellen muuttunut puoleen tai toiseen. Tuossa vaiheessa tahti taisi olla n. 35 päivän kierto, väliin sen päälle neljäkymmentäkin ja kolme lasta olen siinä vaiheessa tehnyt :D

En ole tehnyt ovulaatiotestejä. Menkat on olleet aina kellontarkat, 12-vuotiaasta asti, ja vasta muutamana viimeisenä vuotena olen syönyt pillereitä, joten hyvin tarkkaan kyllä tunnen kehoni ja menkkojen ajoittumisen.
Voisin tietysti hankkia ovulaatiotestin, ihan katsoakseni että tapahtuuko tuolla alapäässä sitä mitä kuuluisi.

Olisiko sitten stressiä, monet tutut ja ihmiset ympärillä ovat alkaneet varoitella että miten se lapsenteko pitäisi aloittaa varhain eikä sitä saisi näin lykätä. Samoin joku kertoi naisesta joka sai menopaussin 33-vuotiaana. Olen kieltämättä stressannut asiaa, ja pelkään kaiketi että saattaisin olla kykenemätön saamaan lapsia (en tiedä miksi??). Kuitenkin haluaisin vielä odottaa lapsenteossa sen vuoden tai kaksi, mutta pelkään että se päätös voisi maksaa perheenperustamisen.

Voinko kuitenkin olla raskaana? Eikö testin pitäisi kertoa se, varsinkin jos kiertoa on kulunut jo 40 päivää? Testi oli ihan selkeästi negatiivinen, mutta toisaalta otin testinäytteen illalla ja olin kyseisenä päivänä treenannut tosi rankasti ja juonut vettä ainakin 3 litraa, joten juoksin vessassa sitä ennen. Voiko se vaikuttaa testin tulokseen?

Hei, luin tuosta pco:sta ja vähän pelottaa. Pillereiden aikaan menetin paljon hiuksia, mutta nyt on kylläkin tasaantunut. Syön biotiinia, ja hiukset on nyt ok. Minulla ei ole mitään kovia kipuja menkkojen aikaan, eikä mitään outoja ihomuutoksiakaan. Mitä oireita sinulla oli? Myöskään karvoitusta ei ole missään "oudossa paikassa"... Tuossa myös sanotaan että keskivartalolihavuus on tavallista, minulla rasva kerääntyy enemmän tuonne perä/reisi-osastolle, vaikkakin vähän on rasvaa tullut vyötäröllekin, mutta ei jotenkin osu noihin oireisiin.

Vaihdevuosia en sinuna vielä pelkäisi, enemmänkin ovulaatio ongelmaa, silloin kai kierto pitenee. Olin 28 v. kun aloimme yrittämään lasta. Mitään ei tapahtunut muuta kuin kierto LYHENI. Tutkimuksissa selvisi hormonitoiminnan hiipuminen eli alkavat vaihdevuodet. Lääkärini kyllä sanoi, että voi mennä hyvällä tuurilla vielä kymmenenkin vuotta säännöllisellä kierrolla ja kuukausittaisella ovulaatiolla vaikka munasolut ovat lopussa. No luomu raskauden todennäköisyys kuitenkin lähes olematon.

Hei, luin tuosta pco:sta ja vähän pelottaa. Pillereiden aikaan menetin paljon hiuksia, mutta nyt on kylläkin tasaantunut. Syön biotiinia, ja hiukset on nyt ok. Minulla ei ole mitään kovia kipuja menkkojen aikaan, eikä mitään outoja ihomuutoksiakaan. Mitä oireita sinulla oli? Myöskään karvoitusta ei ole missään "oudossa paikassa"... Tuossa myös sanotaan että keskivartalolihavuus on tavallista, minulla rasva kerääntyy enemmän tuonne perä/reisi-osastolle, vaikkakin vähän on rasvaa tullut vyötäröllekin, mutta ei jotenkin osu noihin oireisiin.

Minulla ei ole juuri ulkoisia merkkejä. Ei ole ylipainoa, en siis pysty tuohon itse yhtään vaikuttamaan. Joillakinhan tuo helpottaa, kun laihduttaa. Karvoja minulla ei ole ylimääräisiä, hiukan on aknetyyppinen iho, hiukset oli jossakin vaiheessa ohimoilta ohuemmat, mutta se saattoi johtua myös imettämisestä. Kuukautiskierto piteni, tuli tosi pitkillä väleillä ja jossakin vaiheessa vain 3 kertaa vuodessa... Siinä meni raskaustesti jos toinenkin. Nyt kuukautiset on taas 28-40 päivän välein. Syön d-vitamiinia 100-250 mikroa/pvä, sekin voi vaikuttaa tilanteen "normalisoitumiseen" Paranehan tuo ei kai koskaan.

En itse ole tuosta ominaisuudesta murheissani. Raskautunutkin olen 3 kertaa ilman apuja :)

Sinun kannattaa käydä lääkärissä jos huolettaa liikaa. Urheilukin saattaa vaikuttaa tuohon kierron pituuteen.

Anteeksi, että änkeydyn tähän, mutta miten päin se kierto yleensä menee, jos vaihdevuodet lähestyvät. Itsellä ikää pian 40v ja kierto alkanut lyhentyä, nyt noin 23 vrk, ole nuorena aina 27-28 vrk ilman hormonaalista ehkäisyä.

Ainii, piti laittaa viel, et ylimääräiset kilot kertyy minulla reisiin ja peppuun, eli olen ihan päärynä. En tyypillinen pco. Parhaiten selviää pco kun munasarjat ultrataan.

Yhteistyössä