Harvoin saan moraalisaarnoja, mutta nyt sain. Ja melkein tosissani jo veetuunnuinkin...

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Sain tässä kuulla miehen siskolta huonoudestani äitiyden saralla, kun oltiin heillä kylässä, enkä päästänyt tota meidän 2v6kk poikaa heidän lasten (3v ja 5v) kanssa ulos ilman aikuisen valvontaa. Heillä on tie ihan vieressä.

Sanoin alkuun että ei ilman aikuisen valvontaa, kun se tie on vieressä. Täti sanoo että "teidän **** kun on niin kiltti poika, se ei ikinä lähtis mihinkään"
Sanoin että "ei varmaankaan, mutta en tosiaan uskalla täysin luottaa, jos hän näkisi vaikka kissan tiellä, niin voi hyvinkin olla että eläinrakkaana tapauksena lähtisi paijaamaan, auto tulisi risteyksestä ja..."
Sain ihan mielettömän saarnan. Kun kyllä HEIDÄN lapset on jo vähän yli yksivuotiaana ollut pihalla isompien lasten (tuolloin 3v ja 4,5v) kanssa pihalla, että ei ne siitä lähde mihinkään. Ja että kyllä joskus pitää lapsiin luottaa jnejne.
Ja miten meidän lapsista kasvaa arkoja ja äidissä roikkujia ja vaikka mitä, kun eivät pääse keskenään ulos. Sain oikein lapiokaupalla paskaa niskaani.

Tuosta paskasateesta riemastuneena sitten sanoin tälle tädille, että olen monta kertaa nähnyt kun heidän nuorimmainen on painellut tien laidassa lelujensa kanssa (äiti katsoo n.20min välein korkeintaan että missä lapset on), ja että antaisiko tämä äiti itselleen ikinä anteeksi vastuuttomuuttaan, jos oikeasti sattuisi jotain? Ja sanoin tuon pirun vittumaisesti, jos rehellisiä ollaan, ja kerroin että minä en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos lapselleni tapahtuisi jotain vain sen takia, että jätin liian pienenä yksin pihalle.

Tossa vaiheessa kinaa mies rupesi toppuuttelemaan. Lähdimme siitä pian kotiin, ja pihalla toi heidän 3v söi jotain. Kysyin että mitäs syöt, ei kertonut... Kysyin monesti (äitinsä seisoi vieressä) että mitäs syöt-ei kertonut. Sanoin että täällä liikkuu sitten ihmisiä, ketkä heittelevät pihoille koirille tarkotettuja "herkkuja" kera rotanmyrkyn, että ei kannata syödä mitään (toi on siis totta, ikävä kyllä :( ) no sitten tämän nuorimmaisen lapsen isosisko kertoi että poika sai "joltain" (!!!) karkkia :o
Ja kyllä oli lasten äidin ilme, sanotaanko vaikka että näkemisen arvoinen... :whistle:

Ottaa päähän kun tohon tyyliin arvostellaan kasvatustapojamme, joten pakko se oli takaisin arvostella :whistle: :whistle: :whistle:

Meillä menee tie ihan talon vierestä ja vaikka koko piha on aidattu niin että koirat ja lapset pysyvät pihassa en jätä meidän 2½ vuotiasta tyttöä yksin ilman aikuisen valvontaa pihalle :o No saatikka sitten ei aidatulle pihalle...

Kyllä ne lapset kerkiää olla ilman isää ja äitiä ulkona mutta ei noin pienten viä tarvi...

Omat lapset on olleet 5v. kun sai hetken olla omalla pihalla ja 6 v. kun sai alkaa pitempään olla omassa pihapiirissä. Eikä 5-vuotias ole todellakaan mikään lapsenvahti. 2,5 v. on tosi arvaamaton vielä, teit ihan oikein.

jaa a. olen kyllä ehdottomasti samaa miletä. ei 2,5 vee voi vielä olla missään yksin jos totta puhutaan. .... mun mielestä. mutta näähän on niin, että kuka sen rajan mihinkin vetää.
Mä olen antanut poikien olla itekseen pihalla tuosta 4 veestä lähtien. Mies taas tuntuu kokevan että sekin on liian aikaisin ja sitten minä sanon sille, että kyllä joskus pitää alkaa luottamaan lapsiin jne..

Koira hätyytti mut metsään, heti kun sain ton kirjoitettua eilen...
Kiitos vastauksistanne.

Tossa otti sekin päähän, kun en mä ole käynyt heidän tapojaan arvostelemaan päin naamaa, vaikka pidänkin niitä tosi vastuuttomina. Ja mulle ruvetaan vittuilemaan päin naamaa, vaikka minä en sentään altista lapsiani vaaralle.

Liian pieniä ovat keskenään ulkona olemaan ilman aikuisen valvontaa. Meillä annoin esikon olla aina lyhyitä aikoja yksin ulkona kun oli 4,5 v ja silti karkasi tuonne tien varteen kivikasaan kiipeämään. Nyt on 6 v ja uskaltaa antaa olla jo vähän paremmin yksin ulkosalla. Pikkuveli on 4 v ja en anna kahdestaan kovin kauaa olla ulkosalla, junnu kun on menevää sorttia. Vaikkei meillä ole pahoja vaaranpaikkoja, muita kun tuo kylätie, niin silti pidän kyllä tarkasti silmällä ja pitää tietää missä puolella tonttia ovat.

heitteillejättöä tommoinen kun 2,5v jätetään pihaan ilman aikuisen valvontaa. Kyllä sitten haetaan sympatiaa kun jotain tapahtuu..... lapsi katoaa, hukkuu jää autonalle jne.

joo en mäkää päästäis 3 ja 5v kans pihalle. Toi miedän likka on ollu mummolassa 9v, 10v ja 12v valvonnan alaisena pihalla mut samalla kyllä oon ollu nenä liimattuna ikkunaan kiinni ja siin ei oo ees tietä vieres!

Ainiin, yksi tärkeä pointti unohtui... Täti sanoo että NEUVOLAN ohjeiden mukaan yksinään ulkoilu tulisi aloittaa 2-vuotiaana. Että neuvolan oppaassa lukee niin :whistle: :whistle: Sen opuksen haluaisin nähdä. Oottekos lukeneet...?

Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Ainiin, yksi tärkeä pointti unohtui... Täti sanoo että NEUVOLAN ohjeiden mukaan yksinään ulkoilu tulisi aloittaa 2-vuotiaana. Että neuvolan oppaassa lukee niin :whistle: :whistle: Sen opuksen haluaisin nähdä. Oottekos lukeneet...?

:D

Oikeasti juttu taitaa olla niin että täti tahtoo vain nauttia kahvinsa rauhassa ilman lapsien sähellystä.

Aika mitätön puolustus jos jotain tapahtuu lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:

:D

Oikeasti juttu taitaa olla niin että täti tahtoo vain nauttia kahvinsa rauhassa ilman lapsien sähellystä.

Aika mitätön puolustus jos jotain tapahtuu lapsille.

Näinpä. Ja lapset ovat ulkona lähes koko päivän, äitinsä on sisällä, ja kurkkii harvakseltaan että mitä lapset tekee, ovatko tallessa...

Toi kun se heidän nuorimmainen oli ottanut joltain karkkia, oli mun mielestä jo... No sen merkki, että sen lapsen ei tulisi vielä olla yksin ulkona, maailmassa on aika paljon niitä sairaita ihmisiä, ketkä voivat vaikka napata lapsen mukaansa :/

Yhteistyössä