Hassuja vielä mietin, mutta pohtivatkohan opettajat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aikuisopiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aikuisopiskelija

Vieras
koskaan opiskelijoitten elämäntilanteita?

Mietin, että mitähän opettajat mahtavat ajatella tulevasta asuinratkaisustani, kun muutan talven ajaksi lähelle koulua vuokrakämppään asumaan ja lapsi jää tänne kotipaikkakunnalle isän kanssa asumaan. Tietysti näen heitä aina viikonloppuisin, kun tulen joko täällä kotona käymään tai he tulevat tuonne kämpille minun luokseni.

Toisaalta olen kyllä oppinut siihen, että viis' siitä mitä muut tuumivat ratkaisuistani, oma juttunihan ne ovat, eivät kuulu muille.

Tähän asumisratkaisuunkin päädyin ihan turvallisuus- ja mukavuussyistä. En halua ajaa talvella pimeässä - mahdollisesti huonossa kelissä kotoa kouluun ja koulusta kotiin. Matkaan kun menee näin kesäkelillä tunnin verran aikaa ja pitemmästi sitten talvella. Ei hyvä juttu minusta ollenkaan.

En koe olevani itsekäs, kun tiedän lapsen pärjäävän isänsäkin kanssa yhtä hyvin, kuin minunkin kanssani. Tosin lapsi ei millään haluaisi, että olen loppusyksystä alkaen arjet pois kotoa. Osaahan jo melkein 5v kertoa mitä mieltä hän on?

Itse en iltalukio ja lukio-opettajana ole pätkääkään kiinnostunut oppilaideni asuinratkaisuista, jos se ei vaikuta heidän opiskeluunsa. Jos tulee poissaoloja ja hylättyjä arvosanoja kyselen, mistä johtuu.

Opettajana voin sanoa, että opiskelijoiden elämäntilannetta tulee mietittyä, jos se jotenkin näkyy jokapäiväisessä kanssakäymisessä. Jos opiskelija vaikuttaa masentuneelta, väsyneeltä yms.

Mutta jos tarkoitit moraaliselta kannalta, niin sellaisia seikkoja en kyllä opettajana opiskelijoistani ajattele hetkeäkään.

No itse olen ajanut neljä vuotta tuollaisen matkan kesät talvet ja en todellakaan muuttaisi sen takia ja näkisi lapsia vaan viikonloppuisin. Johan monilla on työmatka tuollainen...

Vieras, ymmärsit juuri pointtini. Kun en itse ole tippaakaan epävarma ratkaisustani, tämä vain edesauttaa opintojeni sujuvaa etenemistä. Mutta kyllähän tämä yhteiskuntamme on rakentunut niin, että äidit hoitavat lapset ja isät käyvät töissä. Kun taas jos äiti tekee jotain omia ratkaisujaan, niin kyllähän sitä usein äimistellään vielä enemmän, kuin jos isä tekisi saman ratkaisun. Kun koen, että yhtä hyvä isä on lapsensa hoitajana, kuin äitikin.

Vastaus vieras kakkoselle; juu, mutta, kun itsellä ei ole kovin hääviä kokemusta talviautoilusta, niin en halua ottaa riskiä, että ajaisin pahan kolarin talvella huonossa kelissä. Parempi minusta on asua talviaika koulun lähellä. Miehen kanssa, kävimme tuota kämppää yhdessä katsomassa, hänkin päivitteli matkan pituutta ja sanoi, ettei kanssa kyllä jaksaisi moista matkaa ajaa edestakaisin päivittäin

Itsehän me nämä ratkaisut tehdään.

Kuten todettu, minä en voisi olla erossa lapsista. Ja kyse ei ole siitä, ettei mieheni osaisi heitä hoitaa yhtä hyvin kuin minä. Minä nyt vaan haluan olla heidän elämässään fyysisesti läsnä. Jos en olisi uskaltanut ajaa, en olisi läh tenyt opiskelemaan niin kauas.

Mutta sinä teet itse ratkaisusi, tottakai. Kirjoitit, että lapsesi ei haluaisi, että olet arjet pois kotoa. Toivottavasti saat tämän asian ratkaistua jotenkin

Ensinnäkin ihmettelen ylipäätään, mistä se opettaja sinun asuinjärjestelysi tietää, jos et niitä itse toitota jokapaikassa. Minulla on ollut joskus opiskelikavereita toiselta puolen maata, jotka jättivät lapset miehen hoiviin viikoksi. En koskaan tullut ihmetelleeksi tuota.

Tämmösestä täysin turhasta ja voimia vievästä muiden ajatusten ja reaktioiden miettimisestä ja vatvomisesta kun pääsisi eroon, niin energiaa jäisi vaikka mihin.

Jos sinun perheesi elämään sopii ja kuuluu joku juttu, niin mitä sitä muiden ajatuksia ihmettelemään? Teet suoraselkäisesti niin kuin teille on paras, ja mitä ihmettä se muille kuuluu?

Pk-seudulla tuo on ihan normaali työ- tai opiskelumatka. Ei tulisi mieleenkään hankkia sitä varten toista asuntoa. Jos matka tulisi isoksi ongelmaksi, pitäisi koko perheelle löytää uusi koti lähempää. Terv. Ope, joka ei myöskään mieti oppilaidensa elämäntilanteita, jos se ei haittaa opiskelua

Hei ap! Ratkaisusi on ihan hyvä ja teille varmasti sopiva. Meillä juuri nyt samoin, kun mies opiskelee kaukana. Lapset ovat meillä kyllä jo kohtuu isoja, että helpottaa asioita.
Mieluummin asut viikot opiskelupaikkakunnalla, opiskelet täysillä. Viikonloppuisin sulla on sitten varmasti mahdollisuus taas osallistua perheesi elämään täysipainoisesti ilman opiskelua :)

Vieras, valitsin tämän kauempana olevan opiskelupaikan, koska luin täältä netistä, että lähempänä oleva opiskelupaikka ei kuuleman mukaan ollut kovin häävi paikka. Ja koen, että
ainakin oman ryhmänohjaajalle (opettaja) on syytä kertoa asumisratkaisuistaan + tietysti toimistoväelle, että kirjaavat uudet tiedot opiskelijarekisteriin.

Juu ja emme halua etsiä koko perhelle tuolta seudulta asuntoa, koska meillä on täällä hiljattain itse rakennettu oma koti. Olen vain tuolla opiskelupaikkakunnalla sen ajan mitä opiskelut kestävät. Mie vaan, juuri noin olen kanssa asiat tuuminut, että arjet opiskellaan ja viikonloput vietän perheen kesken kaikessa rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja aikuisopiskelija:
Vieras, valitsin tämän kauempana olevan opiskelupaikan, koska luin täältä netistä, että lähempänä oleva opiskelupaikka ei kuuleman mukaan ollut kovin häävi paikka. Ja koen, että
ainakin oman ryhmänohjaajalle (opettaja) on syytä kertoa asumisratkaisuistaan + tietysti toimistoväelle, että kirjaavat uudet tiedot opiskelijarekisteriin.

Toimiston väen ymmärrän, mutta miksi ROlle pitää kertoa ? Meillä RO laittaa sähköpostia tai tekstarin, jos on jotain asiaa. En ole kyllä katsonut aiheelliseksi kertoa omaa elämäkertaanille hänelle. Ja joo, luulisin että opettajille on muutakin tekemistä ja puhumista kuin pohtia meidän aikuisten opiskelijoiden asumisratkaisuja. Lapsesi ei sitten voi muuttaa sun kanssa ja olla hoidossa opiskelupaikkakunnalla ?

Yhteistyössä